KTM 500, 450 of toch 350 (EXC)?

Speedphreax

MF veteraan
21 mrt 2003
4.485
48
Ik reed altijd het liefst op een dikke 500. Mijn laatste was een 2008 450 EXCR en daar heb ik toen na een jaar een dikkere cylinder op gezet omdat ik het karakter niet fijn vond (ok, wel nadat hij zand had gehapt).

Nu ga ik de komende weken weer wat kopen en had ik dus weer een 500 in mijn hoofd. Prima, alleen word ik door diverse dealers aan het twijfelen gebracht. Die vertelden me dat ze op dit moment echt het meeste 350's verkopen, ook aan mensen die vroeger 525/530 reden. 500's willen ze al haast niet meer inruilen. Op mp had ik al gezien dat er inderdaad heel weinig 500's 2e hands worden aangeboden dus het zou kunnen kloppen dat ze haast niet meer verkocht worden.

Ik wil best met de tijd mee maar ik twijfel toch echt of een 350 mij gaat bevallen. Ik twijfel al over een 450. Ik vond een 525/530 altijd wel lekker op een mul maisvelden heb eigenlijk ook nooit een gebrek aan wendbaarheid ervaren. Ik ben ook niet licht, circa 90kg. Maar eerlijk is eerlijk,:we zijn ook weer 10 jaar verder. Als ik wat dyno tests bekijk op Youtube dan lijkt een 450 tegenwoordig net zoveel vermogen te leveren als mijn 525 in 2005. Dat zou dus genoeg moeten zijn.

Dus zeg het maar: 500, 450 of 350? En waarom?
 
Waarom zoek je niet iemand op met een 350 en probeer je deze eens?
Van de mensen die ik ken en sceptisch op een 350 zijn gestapt, kwam er enthousiast er weer vanaf.
 
Ik heb een maatje en die is hetzelfde als jij. Altijd de dikke 500 gereden. Nu heeft ie een 450, vanaf week 1 is het al.... Ik had gewoon 500 moeten kopen. Dit is niks.
Dus hij gaat na 2 jaar 450 nu weer terug naar de 500.

Ikzelf daarentegen heb jaren 300 2t en 350 gereden. Nu voor de eerste keer een 450. Heb hem nu 20 uur, maar ik kan er nog niet echt aan wennen. Mijn volgende wordt weer 350 of 300.

Moraal, iedereen is anders en alleen jij kunt beslissen voor jezelf.
 
De huidige motoren zijn , naar wat ik hoor, veel gemakkelijker te rijden dan alles van voor 2010. Er zijn zelfs beginners die met de 500 kunnen lezen en schrijven.
Wat Germonde al zegt, stap op verschillende types en beslis zelf,

Btw, ik heb mijn 450 uit 2008 nog steeds en het ding mat me steeds meer af :+
 
Houd de KTM testdagen eens in de gaten.
Dan kun je vaak op een crossbaan op allen enduro modellen een paar rondjes rijden.
 
Testdagen komen er niet meer tot 2020, denk ik. Ik zag dat je er dan ook maar op twee mag rijden. Dat is wel jammer maar dan kan je natuurlijk ook naar twee testdagen. Ik twijfel nu tussen een 300 2t, een 500 4t of een 350 4t. Keuzes, keuzes....
 
Testdagen komen er niet meer tot 2020, denk ik. Ik zag dat je er dan ook maar op twee mag rijden. Dat is wel jammer maar dan kan je natuurlijk ook naar twee testdagen. Ik twijfel nu tussen een 300 2t, een 500 4t of een 350 4t. Keuzes, keuzes....
Gewoon met je dealer bespreken, ik mocht ook op meer dan 2 rijden. En later zelfs nog een 2de keer met de 350 ivm de twijfel (Ik heb daarna ook een 350 genomen ;)
 
Zo... afgelopen zaterdag in Veldhoven op de 500 viertakt en de 300 tweetakt gereden. Ik sta toch wel te kijken van het verschil in rij-eigenschappen. Ik had niet verwacht dat het zo'n groot verschil zou zijn. Ik heb de eerste ronde op de 300 TPI gereden en de tweede ronde op de 500 EXC-F. Tweede rondje was ik wel vermoeid omdat ik twee jaar niet gereden heb dus dat kan het beeld nog wel wat vertekenen.

De 300 laat zich echt veel en veeeel makkelijker besturen. Ik vond het verschil vergelijkbaar van toen ik in 2005 van een LC4 overstapte op een 525 EXC en dan overdrijf ik niets. Met de 300 kan je makkelijk elk spoor pakken dat je wil en ook op knippen laat hij zijn voorwiel makkelijk en precies op de top van de volgende bult plaatsen. Ik was er wel van onder de indruk. De werking van de vering/demping vond ik echt next-level in vergelijking tot wat ik gewend was. Nadeel vond ik wel dat je af en toe niet in de juiste versnelling zit als je een dikke viertakt gewend hebt. De 300 heeft onderin duidelijk veel minder vermogen maar wel superveel vergevingsgezinde tractie. Op de singletracks moest ik nog wel een beetje wennen aan het karakter van een tweetakt. Daar vond ik een viertakt wel wat makkelijker rijden. Ik denk dat dit met een Rekluse erbij wel goed komt.

De 500 vond ik erg vergelijkbaar rijden met mijn 2008 450 EXC-R (met bigbore 520cc kit). Wel duidelijk nog meer vermogen. Het ding loopt echt belachelijk hard vond ik en vaak veel harder dan nodig of slim is. De 500 heeft dezelfde Explor vork als de 300 maar ik vond hem veel meer in het stuur slaan en veel minder precies in sporen te plaatsen. Het gewicht lijkt op de één of andere manier ook helemaal bij het balhoofd te zitten in vergelijking tot de tweetakt.

Mijn conclusie: De 300 is veel meer een stuurmans-machine en alleen in de meest drassige omstandigheden zou je wellicht een zwaardere willen.

Volgend weekend testen op de 350 viertakt en nogmaals de 300. Gewoon om het zeker te weten.
 
Zo... afgelopen zaterdag in Veldhoven op de 500 viertakt en de 300 tweetakt gereden. Ik sta toch wel te kijken van het verschil in rij-eigenschappen. Ik had niet verwacht dat het zo'n groot verschil zou zijn. Ik heb de eerste ronde op de 300 TPI gereden en de tweede ronde op de 500 EXC-F. Tweede rondje was ik wel vermoeid omdat ik twee jaar niet gereden heb dus dat kan het beeld nog wel wat vertekenen.

De 300 laat zich echt veel en veeeel makkelijker besturen. Ik vond het verschil vergelijkbaar van toen ik in 2005 van een LC4 overstapte op een 525 EXC en dan overdrijf ik niets. Met de 300 kan je makkelijk elk spoor pakken dat je wil en ook op knippen laat hij zijn voorwiel makkelijk en precies op de top van de volgende bult plaatsen. Ik was er wel van onder de indruk. De werking van de vering/demping vond ik echt next-level in vergelijking tot wat ik gewend was. Nadeel vond ik wel dat je af en toe niet in de juiste versnelling zit als je een dikke viertakt gewend hebt. De 300 heeft onderin duidelijk veel minder vermogen maar wel superveel vergevingsgezinde tractie. Op de singletracks moest ik nog wel een beetje wennen aan het karakter van een tweetakt. Daar vond ik een viertakt wel wat makkelijker rijden. Ik denk dat dit met een Rekluse erbij wel goed komt.

De 500 vond ik erg vergelijkbaar rijden met mijn 2008 450 EXC-R (met bigbore 520cc kit). Wel duidelijk nog meer vermogen. Het ding loopt echt belachelijk hard vond ik en vaak veel harder dan nodig of slim is. De 500 heeft dezelfde Explor vork als de 300 maar ik vond hem veel meer in het stuur slaan en veel minder precies in sporen te plaatsen. Het gewicht lijkt op de één of andere manier ook helemaal bij het balhoofd te zitten in vergelijking tot de tweetakt.

Mijn conclusie: De 300 is veel meer een stuurmans-machine en alleen in de meest drassige omstandigheden zou je wellicht een zwaardere willen.

Volgend weekend testen op de 350 viertakt en nogmaals de 300. Gewoon om het zeker te weten.

Gewicht ligt bij een 2 takt merkbaar lager en gunstiger geplaatst. De keren dat ik met een 4t reed had ik veel meer het gevoel dat de motor met mijn reed..... (kleine note is wel wat ik nogal een kabouter ben., zowel qua gewicht als lengte :+)
Natuurlijk is een 300 onderin minder sterk, maar kom je ook werkelijk vermogen tekort?, je moet wel meer schakelen uiteindelijk. Krijg je wel wat voor terug, daarnast klinkt zo'n 2 takt gewoon cool ;).

Heb er sinds een halfjaar een SX150 bij, je schrik ervan hoeveel lichter zo'n fiets weer is tozv een EXC 300.
 
X trainer? Nah, jammer, je weegt 90 kg.. (ik ook)

Beta_Xtrainer_My20-left_Enduro21_560.jpg
 
Gaaf, een 490 twin. Maar ik denk wel iets heel anders dan ik naar op zoek ben.
 
Nog gewoon een carburateur op zo'n Beta, zo te zien. Nice dat het nog mogelijk is!
 
Deze heeft volgens de specs een carburateur. Staat er letterlijk als ik de url van Hubertje volg. En is het is ook op het plaatje te zien

"Carburettor Keihin PWK 36"
 
Gewicht ligt bij een 2 takt merkbaar lager en gunstiger geplaatst. De keren dat ik met een 4t reed had ik veel meer het gevoel dat de motor met mijn reed..... (kleine note is wel wat ik nogal een kabouter ben., zowel qua gewicht als lengte :+)
Ligt helemaal in lijn met mijn bevindingen
Natuurlijk is een 300 onderin minder sterk, maar kom je ook werkelijk vermogen tekort?, je moet wel meer schakelen uiteindelijk. Krijg je wel wat voor terug, daarnast klinkt zo'n 2 takt gewoon cool ;).
Op mul gereden maisvelden merke ik het verschik toch wel. Ook bovenin. Maar "tekort" is een groot woord. Ik heb het niet perse meer nodig om met 120kmh+ over een maisveld te denderen. 100 is hard zat.
Heb er sinds een halfjaar een SX150 bij, je schrik ervan hoeveel lichter zo'n fiets weer is tozv een EXC 300.
Dat geloof ik best maar mijns inziens heeft dat pas zin als je zelf ook 65kg weegt. Ik kom waarschijnlijk pas weer onder de 75 als ik in mijn kist lig.
 
Dat van die maisvelden snap ik niet heel goed... ik had vroeger geen enkel probleem met onze Brabantse kleiplakken met mn miezerige crf 250. Gas vol open, en daar houden.
Kameraden met 450s of 570s sukkelden daar veel harder mee. Ik dacht altijd dat dat makkelijker was op een lichte motor, want aan de rijder lag het niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan