Ktm 500 exc 2016 six days supermoto onderhouds advies

Duke125je

Rookie
16 feb 2019
14
1
Beste leden, sinds kort ben ik over gegaan naar een ktm 500 exc 2016 six days op een supermoto setje. Nu ben ik benieuwd wat de gemiddelde/geadviseerde onderhoudsintervallen zijn voor deze motor als supermoto en wat jullie zouden adviseren voor het gebruik als enduro. Er zal vooral supermoto mee gereden worden dus vind die intervallen het belangrijkste. Met onderhoud bedoel ik een olie wissel om de zoveel uur, zuiger vervangen, kleppen stellen, misschien zelfs een blok revisie na zoveel uur? Ook merk ervaringen etc worden erg gewaardeerd, alvast bedankt voor jullie reacties!
 
In de service manual staan inderdaad de intervallen maar deze zijn wel erg kort. Uit ervaring weet ik dat de zuigers met enduro gebruik zo'n 10000 km mee gaan en om de 5000 kleppen stellen. Met supermoto durf ik niet te zeggen of dit veel verandert. Je kunt de compressie in de gaten houden en zodra deze lager wordt de zuiger vervangen. KTM raadt aan de olie en filter elke 15 uur te vervangen maar 1500 tot 2000 km kan prima.
 
In de service manual staan inderdaad de intervallen maar deze zijn wel erg kort. Uit ervaring weet ik dat de zuigers met enduro gebruik zo'n 10000 km mee gaan en om de 5000 kleppen stellen. Met supermoto durf ik niet te zeggen of dit veel verandert. Je kunt de compressie in de gaten houden en zodra deze lager wordt de zuiger vervangen. KTM raadt aan de olie en filter elke 15 uur te vervangen maar 1500 tot 2000 km kan prima.
Bedankt! Heb idd ook het onderhoudsboek erbij gehad maar vond die erg oppervlakkig en alles erg snel. Iemand anders nog ervaring met supermoto onderhoud? Hoor het graag, graag in uren is net wat preciezer.
 
hoe "harder" je rijdt hoe meer onderhoud en ergo vaker olieverversen....
Bedoeling is vooral supermoto ik denk redelijk gemiddeld te rijden. Hard wegtrekken etc natuurlijk wel, maar niet heel de tijd op zn max rijden. Zal ongeveer 30/70 verhouding zijn (30% vol vermogen gebruiken, 70% saai asfalt rijden).
 
Op het vervangen van olie en (lucht)filter zou ik niet bezuinigen. Het is weinig moeite en kost ook niet heel veel. Bij 50 km/u heb je na 20 uur 1000km gereden, vind ik persoonlijk een mooi interval voor mijn Husaberg 570. Klepspeling controleren is iets meer werk, maar kan je ook gelijk meenemen, of elke 2000 km doen.

Er zijn best een aantal wereldreizigers die op een KTM 500 rijden. Die racen natuurlijk niet echt, maar maken wel veel km. En revisies of zuigerwissels komen daar niet veel voor.
 
als je die 30 procent ook voluit gaat maakt t geen bal uit,
alleen als je als een ouwe lul rijdt of een ouwe lullenmap op je brommer heb staan.. kan t misschien, t heeft meer te maken met t karakter van je brommer...

met een XT kan je 15000 km zonder olieverversen doen...
 
als je die 30 procent ook voluit gaat maakt t geen bal uit,
alleen als je als een ouwe lul rijdt of een ouwe lullenmap op je brommer heb staan.. kan t misschien, t heeft meer te maken met t karakter van je brommer...

met een XT kan je 15000 km zonder olieverversen doen...
Een XT 500 was na 15000 aan de eerste overmaatzuiger toe.
 
als je die 30 procent ook voluit gaat maakt t geen bal uit,
alleen als je als een ouwe lul rijdt of een ouwe lullenmap op je brommer heb staan.. kan t misschien, t heeft meer te maken met t karakter van je brommer...

met een XT kan je 15000 km zonder olieverversen doen...
Dus je adviseert gewoon het onderhoudsboek aan te houden of?
 
Ik zou vooral op zoek gaan naar een tandwieldrager met demperrubbers erin, gaat je bak fijn vinden :Y
dat heb ik ook net gedaan..
voor mn brommer dan..
en regelmatig onderhoud...
en superbenzine..
en..en..
gewoon vertroetelen.. boekjes aanhouden.. keertje paar honderd kms kan geen kwaad..
of vast patroon aanhouden... heb je paar x lopen raggen.. doe je alles eerder..
luchtfilter ook niet vergeten..

suk7
 
Oliewissels en oliefilter gewoon volgens het boekie en gebruik wel goede olie. De kleppen verlopen niet snel bij die blokken. Dat kun je de eerste paar keer volgens het boekie doen maar na verloop van tijd kun je dit zelf wel inschatten ALS je alles goed noteert. Zuigers hoef je niet zo bang voor te zijn, die gaan makkelijk 2-300u mee, zeker op ons niveau. Ik heb een eerste zuigerwissel gedaan bij 270u , exc450, ding kwam er als nieuw uit. Alleen de zuigerveren waren slecht van dat jaar (2008). Inmiddels heeft KTM dat allemaal verbeterd. Zolang er niets rammelt en geen olieverbruik; dicht laten.
 
En versta je onder supermoto rijden gebruik op straat,of supermoto circuit/wedstrijd?
Want dat gaat nogal wat verschil in belasting zijn.
Enduro rijden verschilt ook nogal tussen een rondrit in het bos of wedstrijd enduro rijden op serieus niveau.
 
En versta je onder supermoto rijden gebruik op straat,of supermoto circuit/wedstrijd?
Want dat gaat nogal wat verschil in belasting zijn.
Enduro rijden verschilt ook nogal tussen een rondrit in het bos of wedstrijd enduro rijden op serieus niveau.
Supermoto puur op straat, idd het enige enduro wat ik zal mee maken is een rustige rit door het bos. En wat ik al zei 30% hard wegtrekken etc 70% rustig over straat rijden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan