KTM 525 koppakking?

Robje1244

MF'er
10 aug 2011
31
0
Budel
Beste forumleden

Mijn KTM 525 EXC blies vanavond erg veel witte rook uit de uitlaat! Heb hem toen direct naast de kant gezet om te kijken of ik zo snel iets kon zien. Zolang ik gas bleef geven kon ik hem wel lopend houden. Merkte er dan ook vrij weinig aan. Alleen liep hij niet meer stationair waardoor hij op den duur uit viel. Ook starten hij niet meer nadat hij uitgevallen was.

Aan de rook te zien vermoed ik dat de koppakking kapot is. Maar hoe kan ik dit controleren?
En komt er veel bij kijken om de koppakking te vervangen bij een ktm 525? Heb redelijk veel ervaring met 2 takt blokjes, maar 4 takt is voor mij compleet nieuw. Is het dan verstandig om het zelf te proberen? Of beter gewoon naar de dealer brengen?

Alvast bedankt voor de moeite!
 
Als ik de radiatordop los haal zie ik niks, het koelvloeistof zit niet meer tot boven.
Ik ga nu het water er af laten en kijken welke kleur het is!

Maar jullie denken dus ook dat het de koppakking is die lekt? En moet de kop dan ook weer gevlakt worden? Of is dit meestal niet nodig?
 
Als ik de radiatordop los haal zie ik niks, het koelvloeistof zit niet meer tot boven.
Ik ga nu het water er af laten en kijken welke kleur het is!

Maar jullie denken dus ook dat het de koppakking is die lekt? En moet de kop dan ook weer gevlakt worden? Of is dit meestal niet nodig?

Meestal is een nieuwe koppakking voldoende.
 
Ken het blok niet helemaal uit mn hoofd, maar volgens mij is dat de enige mogelijkheid ja. De rook kwam echt uit je uitlaat demper?

Wat er bij kijken komt, je moet sowieso je nokkenasketting 'breken' dus daar heb je speciaal gereedschap voor nodig. Wellicht kan je wat lenen bij je dealer.
 
Weet niet precies hoeveel uur! Motor is alleen op de straat gebruikt als sm!
Maar heeft rond de 6000 gelopen ongeveer!

Wel klote dat hij nu al open moet.. heb hem namelijk pas een maand zoiets;) maargoed shit happens

Als ik nog vragen heb laat ik het nog weten!
 
Ik had vorige week exact hetzelfde (heb n 450, blok is nagenoeg hetzelfde) en heb goede hoop voor je dat het niet de koppakking is.
Namelijk een monteur gesproken en die zei dat hij in al die jaren nog nooit een lekke koppakking heeft gehad maar dat het praktisch altijd de waterpompkeerring is die lekt.
Keerring kost een paar eurootjes en vervangen schijnt niet moeilijk te zijn (ben er nog niet aan toegekomen, ben nu op vakantie).
Let wel, keerringen staan in backorder dus voordat je ze wil gaan halen, ff bellen of ze wel op voorraad zijn :)
 
Laatst bewerkt:
Heb dat waterpompdekseltje er nu af liggen.. Maar hoe kun je nou zien of de keering beschadigt is? Zie er namelijk niks aan..

En hoe krijg ik dat blok er ooit uit? Heb geloof ik alles los gehaald, maar krijg hem er niet uit getild/gedraaid.. Iemand sugesties?
 
Ik had vorige week exact hetzelfde (heb n 450, blok is nagenoeg hetzelfde) en heb goede hoop voor je dat het niet de koppakking is.
Namelijk een monteur gesproken en die zei dat hij in al die jaren nog nooit een lekke koppakking heeft gehad maar dat het praktisch altijd de waterpompkeerring is die lekt.
Keerring kost een paar eurootjes en vervangen schijnt niet moeilijk te zijn (ben er nog niet aan toegekomen, ben nu op vakantie).
Let wel, keerringen staan in backorder dus voordat je ze wil gaan halen, ff bellen of ze wel op voorraad zijn :)
Leg me eens uit hoe de koelvloeistof van die kering naar je uitlaatdemper komt?!
 
Leg me eens uit hoe de koelvloeistof van die kering naar je uitlaatdemper komt?!
Geen idee maar ik ga blind mee in de opmerking van die monteur. Is albert die nu bij andre motors werkt en daarvoor jaren bij brouwer gewerkt heeft. Die heeft echt wel kennis van zaken :Y
Als hij zegt dat het zo is en dat hij nog nooit gehoord heeft van een lekke koppakking geloof ik hem direct :Y (zeker als het een hoop werkt kan schelen!)

Verder is het zeker het proberen waard, pakking kost maar paar euro en is veel minder werk dan koppakking vervangen (en als het tegenzit de voetpakking ook denk ik want de spanning is eraf wanneer je de kop licht, en dan is het de vraag of de voetpakking dan nog goed afdicht)
 
Nou als die keeringen lek zijn kan de koelvloeistof bij de nokkenas enzo komen.. dus denk dat het wel op een of andere manier mogelijk is dat de KVS in de uitlaat terecht komt..

Maar nu is dus de vraag, zijn de keringen lek, of is het de koppaking? Hoe kan ik hier het makkelijkste achter komen? Of gewoon eerst de keringen vervangen aangezien dit het makkelijkste is..

@ raptor88
Nee olie zit nog in het blok.. Maar stel dat er KVS in de olie zit, dan nog weet ik nog niet wat er kapot is toch?
 
waterpomp keering lijkt mij de boos doener.

blok hoeft er niet perse uit, tank eraf radiatoren eraf en carb eraf.
nu moet je net genoeg ruimte hebben om de kop te lichten.
de koppakking is een vloeibare pakking.
kijk eerst even onder de kleppen deksels of je daar al vreemde dingen ziet.
525 blok is simpel, helemaal voor een hbo'er wtb.
succes.

de koppakking is een vloeibare pakking
 
Laatst bewerkt:
de koppakking is toch echt een papieren pakking, en geen vloeibare.
ook ik zie niet hoe de koelvloeistof in de verbrandingsruimte zou moeten komen met een lekke waterpompkeerring.
ook niet als de vloeistof in de olie terecht komt.
maar de keerring vervangen is niet zoveel werk, dus baat het dan schaad het niet.
het zijn overigens 2 keerringen, 1 voor de olie binnen te houden, en 1 om de koelvloeistof binnen te houden.
 
@ Raptor88
Je naam komt me wel bekend voor! Toevallig ook op brommerforum actief (geweest)?

Maar als de keerringen kapot zijn komt er net zo goed kvs in de olie toch?

Ik denk dat ik eerst maar eens ga proberen om de keerringen te vervangen. Dit is namelijk een stuk sneller gebeurd als de koppakking.

@ Straatpiloot
Op internet kan ik de koppakking anders gewoon als normale pakking bestellen...
 
Ja hij liep gewoon prima, zolang ik maar gas bleef geven! Alleen die witte rook dan maar verder merkte ik er weinig aan!

Weet iemand trouwens nog een goede site om onderdelen te bestellen in Nederland? Heb wel een goede uit Duitsland maar daar betaal ik 10 euro verzendkosten.. vind ik toch wel veel voor een pakking en wat keerringen!
 
als er veel koelvloeistof in de verbrandingsruimte lekt en er is even mee gereden, dan is dat vaak te zien aan een hele schone bougie en kleppen of zuigerkop.
de koelvloeistof heeft de eigenschap om de boel schoon te maken/spoelen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan