Ktm 600 lc4 1993

icebox666

Rookie
19 nov 2017
17
0
LUNTEREN
Goedendag heb vorige week een ktm gekocht.
Ben er super trots mee en loopt (nu) als de brandweer na wat afstel en carburateur vervangingen praktijken.

nu heb ik de brommer netjes warm gereden om hem is even vol open te blazen.
hij begon te sputteren en viel dus uit.
half uur kicken hielp niets behalve dat ik nu spierpijn heb in mijn benen.
ik de carburateur eraf en vond veel olie.
na wat verder zoeken kwam ik er dus achter dat de achterste carter ventilatie enorm veel olie uit spuwt. de achterste als in degene die het dichts bij de achterbrug zit.
dit doet die alleen bij vol gas en bij wheelies.

ook zag ik dat de slang die erop zit via het frame gaat?

op wonderbaarlijke wijze zaten hier dus ook 2 knikken in want hij was aangesloten bij het gat die er bijna of heel bovenop ligt.
Ik denk zelf dat de vorige bewoner van deze brommer het 1 en ander heeft gesjoemeld.

nou ben ik een 2takt man en heb van 4 takt niet tot weinig kaas gegeten.
nou vraag ik me af of er iemand hier op het forum een foto of iets heeft van de originele situatie zodat ik kan zien hoe het zat.
of natuurlijk een heel goed idee.

en is het goed dat er zoveel olie uitkomt ?
lijkt mij persoonlijk niet.
zou die teveel carter druk maken en hoe verlicht ik dat ?

hoop snel de gouden tip te vinden..
MVG Rens
 
Nog een heel dom iets mischien maar hoor me even uit.

De carter ontluchting op een ktm deelt de zelfde kamer?
alleen de ene is voor de uitlaat kleppen en de ander voor de inlaat kleppen.
Maar het complete systeem bij het nokkenas is 1 gehele kamer.
als ik die ene die strak onder het frame zit(degene die het er uitspuit) afdop en op de ander een slang zet met een filter?.

dan heb ik geen slangen meer waar ik me druk om moet maken dan is het alleen nog het probleem dat die druk opbouwt ?

weet niet of dit redelijk klinkt maar als ik het zo bij me auto bekijk heb ik maar 1 slang voor me carterventilatie. op 1 kleppen deksel. die 16 kleppen afschermt.
Dat zou in theorie hetzelfde zijn als met de dikke ktm ?
 
Ik kan zelf heel weinig over de ktm vinden op het internet.
Ik heb al over de (balletjes) gelezen.
Over iemand die ze oliepomp gewisseld heeft en die het nu uitstekend doet.
^^ dat verhaal vond ik zelf heel raar want hij ruilde zijn oliepomp om met een andere en toen had het andere blok het.
Over dat er een keering uit ligt wat niet het geval is.
Teveel olie wat ook niet het geval is.
Ik snap het niet meer
 
Als meneer zot ze mening zou willen geven zou dat voor mij heel goed uitkomen. Heb de kop eraf gehaald ook om de klepspelling te controleren en die is 0.10 mm wat mij ook goed lijkt. Ik zie geen lekke pakkingen of eventueel ander iets dus denk dat ik hem wegbreng.
 
Heb je de olie gepeild met een warme motor en de pijlstok helemaal ingedraaid?
Dit is de juiste methode,
Allow the engine to run until warm. Then, turn off the engine, and
place the motorbike on a flat, level surface in an upright position
(center stand). Wait for 5 minutes. Unscrew and remove the oil
dipstick, and wipe it clean with a cloth.
– Screw the dipstick in all the way and remove it again. The oil level
should be between the two marks on the oil dipstick, however, it
must never rise above the MAX mark. Otherwise, engine oil would
get into the air filter box by way of the engine venting system.

Verder nog een top tip :Y ,koop weer een 2takt,geen gezeur met vieze olie *D *O* ;)
 
Laatst bewerkt:
[afbeelding]
[afbeelding]


dit zit recht over elkaar op het frame.

ik zie op internet ook slangen voor de carter ventilatie. maar bij 1 zit een t stuk? en de slang loopt naar onder het blok ergens.
Het is allemaal vrij onduidelijk.

Dus toch met olie in het frame. Over hoe je die bijvult en ontlucht is voldoende te vinden op het net.
Maar nog even over de oliesysteem. Ik ken de opbouw van de verschillende type's niet goed,
(want ik heb eigenlijk alleen de blokken gebruikt in de racerij) maar volgens mij:

Heb je olie in het frame en geen microfilter.
Geen olie in het frame, met een microfilter achter de cilinder.
Geen olie in het frame, met een microfilter onder de tank. (Wanneer het blok elektrische start heeft)

En jij hebt, olie in het frame en een microfilter, misschien kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?
 
Laatst bewerkt:
Als meneer zot ze mening zou willen geven zou dat voor mij heel goed uitkomen. Heb de kop eraf gehaald ook om de klepspelling te controleren en die is 0.10 mm wat mij ook goed lijkt. Ik zie geen lekke pakkingen of eventueel ander iets dus denk dat ik hem wegbreng.

Gezien jouw beperkte technische kennis is dat de beste optie volgens mij. :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan