Ktm 600 lc4 1993

icebox666

Rookie
19 nov 2017
17
0
LUNTEREN
Goedendag heb vorige week een ktm gekocht.
Ben er super trots mee en loopt (nu) als de brandweer na wat afstel en carburateur vervangingen praktijken.

nu heb ik de brommer netjes warm gereden om hem is even vol open te blazen.
hij begon te sputteren en viel dus uit.
half uur kicken hielp niets behalve dat ik nu spierpijn heb in mijn benen.
ik de carburateur eraf en vond veel olie.
na wat verder zoeken kwam ik er dus achter dat de achterste carter ventilatie enorm veel olie uit spuwt. de achterste als in degene die het dichts bij de achterbrug zit.
dit doet die alleen bij vol gas en bij wheelies.

ook zag ik dat de slang die erop zit via het frame gaat?

op wonderbaarlijke wijze zaten hier dus ook 2 knikken in want hij was aangesloten bij het gat die er bijna of heel bovenop ligt.
Ik denk zelf dat de vorige bewoner van deze brommer het 1 en ander heeft gesjoemeld.

nou ben ik een 2takt man en heb van 4 takt niet tot weinig kaas gegeten.
nou vraag ik me af of er iemand hier op het forum een foto of iets heeft van de originele situatie zodat ik kan zien hoe het zat.
of natuurlijk een heel goed idee.

en is het goed dat er zoveel olie uitkomt ?
lijkt mij persoonlijk niet.
zou die teveel carter druk maken en hoe verlicht ik dat ?

hoop snel de gouden tip te vinden..
MVG Rens
 
Heeft deze de olievoorraad in het frame?

Voor zo ver ik weet hadden de 600 en de 620 dit niet. Dat zijn de latere modellen volgens mij.
Bij het 600 blok (wat ik mij er nog van herinner) zit er een kogeltje met een veertje in het carter naast de krukas, die bij de eerste serie van kunststof was en nog wel eens vast wou gaan zitten. Later zijn die voor stalen kogeltjes vervangen.
 
Er gaan 2 slangen van de carter ventilatie het frame in( zal er vanavond is een foto van maken). Vanaf wat mij een opvang bakje buisje dingetje blijkt loopt 1 slang naar me filterbak. Daar komt enorm veel olie uit bij hoog toeren.
I van de slangen moet ook een heel raar bochtje maken wil je die aankunnen sluiten. Bij de vorige situatie zat hier ook een knik in. Heb de slangen er voor nu even af. Dat kogeltje waar je het over heb zit naast het krukas?? Zit dat in het blok ? Want om eerlijk te zijn ben ik nog een beetje angstig om hem uit elkaar te halen ben er nog niet helemaal in thuis .
 
Nee als ik goed begreep is het een zwarte uit 93. De blauwe waren van 1991/92 ?

Als iemand mij vraagt welk merk motorblok het vaakst overgezet word in een ander frame, dan zou ik KTM noemen.
Met name de 1 cilinders.

Gewoon even naar de motor toelopen en kijken, heb je meer aan dan op internet wijsheden opzoeken.




Goedendag heb vorige week een ktm gekocht.
Ben er super trots mee en loopt (nu) als de brandweer na wat afstel en carburateur vervangingen praktijken.

nu heb ik de brommer netjes warm gereden om hem is even vol open te blazen.
hij begon te sputteren en viel dus uit.
half uur kicken hielp niets behalve dat ik nu spierpijn heb in mijn benen.
ik de carburateur eraf en vond veel olie.

na wat verder zoeken kwam ik er dus achter dat de achterste carter ventilatie enorm veel olie uit spuwt. de achterste als in degene die het dichts bij de achterbrug zit.
dit doet die alleen bij vol gas en bij wheelies.

ook zag ik dat de slang die erop zit via het frame gaat?

op wonderbaarlijke wijze zaten hier dus ook 2 knikken in want hij was aangesloten bij het gat die er bijna of heel bovenop ligt.
Ik denk zelf dat de vorige bewoner van deze brommer het 1 en ander heeft gesjoemeld.

nou ben ik een 2takt man en heb van 4 takt niet tot weinig kaas gegeten.
nou vraag ik me af of er iemand hier op het forum een foto of iets heeft van de originele situatie zodat ik kan zien hoe het zat.
of natuurlijk een heel goed idee.

en is het goed dat er zoveel olie uitkomt ?
lijkt mij persoonlijk niet.
zou die teveel carter druk maken en hoe verlicht ik dat ?

hoop snel de gouden tip te vinden..
MVG Rens

:? nou moet je me toch echt uitleggen hoe je dit geconstateerd hebt ? :+
 
Laatst bewerkt:
Omdat die dan begint te sputteren en uitvalt en bij aankomst thuis me carberateur stamp vol zit met olie. Samen met de complete filterbak. Luchtfilter heb ik al 2 nieuwe voor besteld want die is denk ik ook niet meer te redden.
 
Omdat die dan begint te sputteren en uitvalt en bij aankomst thuis me carberateur stamp vol zit met olie. Samen met de complete filterbak. Luchtfilter heb ik al 2 nieuwe voor besteld want die is denk ik ook niet meer te redden.
Wss gaat de carterbeluchting naar het luchtfilterhuis. Dat is een veel toegepaste manier.
Normaliter wordt het daar hooguit wat vettig, in de loop van jaren.

als t zo erg is als jij aangeeft, is je carter bezig veel olie er uit te gooien.

En dat is het gevolg van een probleem.
 
Er gaan 2 slangen van de carter ventilatie het frame in( zal er vanavond is een foto van maken). Vanaf wat mij een opvang bakje buisje dingetje blijkt loopt 1 slang naar me filterbak. Daar komt enorm veel olie uit bij hoog toeren.
I van de slangen moet ook een heel raar bochtje maken wil je die aankunnen sluiten. Bij de vorige situatie zat hier ook een knik in. Heb de slangen er voor nu even af. Dat kogeltje waar je het over heb zit naast het krukas?? Zit dat in het blok ? Want om eerlijk te zijn ben ik nog een beetje angstig om hem uit elkaar te halen ben er nog niet helemaal in thuis .


Ja en nu nog even over het lc4 blok.
Ik heb vandaag tegen mijn gevoel in toch maar de cilinder er af gehaald. Géén kapotte of verkeerd gemonteerde veren. Compressie is ook goed. Dus dat kan ik uitsluiten.

Over de veertjes/kogeltjes en dergelijke het volgende: midden onder het blok zit een dikke bout met daarop een grof filter. Daar hoort volgens mij ook niet meer op of aan te zitten.

Op de linker zijkant zit een conische inbusbout. Hier achter zit een veertje met een kogeltje van 6 mm. Dit lijkt mij aan de kleine kant.
Het veertje zelf geeft niet veel druk op de kogel, wat er dus ook op kan duiden dat de kogel inderdaad te dun is.
Het veertje is aan weerszijden gelijk. En niet aan de ene kant glad en de andere kant ruw. Zoals jb37 schreef. Het kan dus ook zijn dat het veertje ook niet origineel is.


Toen ik het blok uit elkaar had is mij verder geen kogeltje opgevallen , behalve dan die achter in de schakelwals zit. Maar dat heeft niks met olie te maken.

Weet iemand hoe dik die kogel op de zijkant moet zijn? Of heeft er nog iemand een manual liggen? Al was het maar een afbeelding van het open gewerkte blok met onderdelen nr.

Maar maak eerst maar even een foto van het blok. Want ik vermoed dat dit het oude blok is met enkele oliepomp.
 
Nou heb ik dus een paar fotos van de carter beluchting.
Zal de situatie even aangeven die er zat heb nu de slangen los gemaakt want dit zag er in mijn ogen compleet verkeerd uit ook omdat er knikken in de slangen zelf zaten.
Situatie a ging naar frame deel a met 2 knikken want die bochten die erin zaten konden niet behaald worden.
situatie b zat ook met een knik naar frame deel b.
situatie c zat gewoon netjes.
nu heb ik er een bout in zitten met wat vloeibare pakking dat was voor me tijdelijke oplossing want had de slangen omgelegd maar dit hielp niet.

met deze situatie gooide hij de olie vol door de filterbak naar de carberateur.
waardoor hij sputterde en stopte met lopen.

ik had hier zelf later 2 lange slangen aanvast zitten en had deze gewoon netjes in de openlucht hangen om te kijken wat er ging gebeuren.
maar dit hielp dus ook niet :P

zal zo even een foto maken van het blok.


ik doe dit even via deze weg want hij wil niet resizen.
Bekijken — Afbeelding Uploaden
Bekijken — Afbeelding Uploaden
Bekijken — Afbeelding Uploaden
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Oliedruk zat lijkt mij als die het eruit gooit ??
Hoe meer ik die oliedruk bij dit blok ? En waar gaat de retour heen? Heeft er iemand een handleiding boek of iets ?
Oliedruk is iets anders als carterdruk hé....

full
 
Zit er niet veel te veel olie in?
Het zal niet de eerste keer zijn dat iemand veel te veel olie heeft bijgevuld.
Ik heb meegemaakt dat mensen een blok tot aan het randje van de vulopening hadden bijgevuld :Y
 
Laatst bewerkt:
Moet die niet tot de rand dan ? Ik bedoel je moet toch olie genoeg hebben om alles te smeren ?


Nee is gekkigheid. De olie zat midden olie stok toen die ingedraaid zat. Dus vond hem aan de nette kant en de olie zelf was nog brand schoon naarmate ik kon zien en proeven.
( ja proeven je leest het goed ik ben zo'n onnozele)
Helaas kan ik vrijdag pas weer verder sleutelen zal dan ook gelijk even kijken of ik dat balletje met veertje kan vinden want heb na wat onderzoek op een Oostenrijkse site ook soortgelijke praktijken gelezen. Ik gaat er zaterdag nog is voor zitten en een dagje sleutelen. Ik hou jullie op de hoogte
 
Moet die niet tot de rand dan ? Ik bedoel je moet toch olie genoeg hebben om alles te smeren ?


Nee is gekkigheid. De olie zat midden olie stok toen die ingedraaid zat. Dus vond hem aan de nette kant en de olie zelf was nog brand schoon naarmate ik kon zien en proeven.
( ja proeven je leest het goed ik ben zo'n onnozele)
Helaas kan ik vrijdag pas weer verder sleutelen zal dan ook gelijk even kijken of ik dat balletje met veertje kan vinden want heb na wat onderzoek op een Oostenrijkse site ook soortgelijke praktijken gelezen. Ik gaat er zaterdag nog is voor zitten en een dagje sleutelen. Ik hou jullie op de hoogte

Dat is niet van toepassing op jouw blok. Jij hebt al een nieuwere.
Wat mij opvalt op de foto's, is dat de motor olieleidingen omhoog heeft lopen. Heeft deze motor 2 microfilters?
Want "volgens mij" hoort dat niet zo. Of beter gezegd, ik ken het niet zo, maar misschien dat iemand anders daar een antwoord op heeft.
 
Ik zal zo is een foto maken en uploaden. Ben nu even niet thuis.
Ik zou eventueel 1 van die leidingen los kunnen maken en direct door kunnen leggen want ze zijn lang zat. Snap ook niet waarom dat zo zit....



Heeft iemand nog enige idee hoe die carterventielatie hoort te zitten ben er een poosje mee aan het ouwenelen maar heb werkelijk geen idee hoe dit hoort te zitten.
 
YuubntL7.jpg

3ZTnKoMb.jpg



dit zit recht over elkaar op het frame.

ik zie op internet ook slangen voor de carter ventilatie. maar bij 1 zit een t stuk? en de slang loopt naar onder het blok ergens.
Het is allemaal vrij onduidelijk.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan Onderaan