KTM 600 met Rotax blok??

Even dit topic weer leven inblazen. Ik heb eindelijk tijd gehad om wat aan de ktm te doen. De XT is ook de deur uit, dus ook weer wat geld. Oliefilter + luchtfilter is besteld, andere voorvork erin gezet met ander voorwiel van een husqvarna. De carberateur heb ik schoongemaakt, er zat 10 jaar oude benzine in. Het was dus een bruine bende. Ding vonkt prima, het is wachten op de filters om er nieuw leven in te blazen.

Gearhead kan ik bij jou een distributieriempje kopen?

:)
 
Even dit topic weer leven inblazen. Ik heb eindelijk tijd gehad om wat aan de ktm te doen. De XT is ook de deur uit, dus ook weer wat geld. Oliefilter + luchtfilter is besteld, andere voorvork erin gezet met ander voorwiel van een husqvarna. De carberateur heb ik schoongemaakt, er zat 10 jaar oude benzine in. Het was dus een bruine bende. Ding vonkt prima, het is wachten op de filters om er nieuw leven in te blazen.

Gearhead kan ik bij jou een distributieriempje kopen?

:)


stuur maar ff een mailtj!
 
als je de riem vervangt goed het nokkenastandwiel weer vast zetten (met locktite), en liefst na een paar honderd km nog eens checken.
deze willen wel eens loslopen, en dan is de (aluminium) vertanding meteen om zeep.

verder zijn het prachtige blokken , en absoluut onverwoestbaar.
ik ben met mijn KTM over land naar egypte gereden (met twee man erop) en het ding heeft nooit een klap verkeerd gegeven.
 
Ik heb de riem vervangen door de spanner te lossen en kon toen de riem gewoon van de tandwielen afschuiven. Kun je uitleggen waarom dan het nokkenastandwiel moet worden losgehaald?
Aanleiding voor deze vraag: ik heb ook het niet-verstelbare rolletje losgehaald. Later vond ik in het werkplaatsboek een note dat je dat niet mag doen, er staat alleen niet bij waarom niet. Het lijkt gewoon een geleiderrolletje te zijn die met een simpele bout is vastgezet.
 
Laatst bewerkt:
Met het ""niet verstelbare rolletje"" kun je de kleptiming verstellen.... in ieder geval bij mijn rotax blok zit de bout in een sleuf.
Die nokkenastiming verloopt onder normale omstandigheden niet, dus vandaar de waarschuwing in het werkplaatshandboek.
het zal in de praktijk wel weinig uitmaken, dus daar zou ik me geen zorgen over maken.
Het nokkenastandwiel hoeft er inderdaad niet af voor het wisselen van de riem, maar mocht je ooit verder sleutelen dan is de waarschuwing MBT de loslopende bout wel belangrijk,
ik heb dat nu twee keer meegemaakt, gelukkig was ik er op tijd bij, maar het is een schade die eenvoudig met een klein drupje locktite te voorkomen is.

groet,
Huub
 
Bedankt voor de waarschuwing voor het nokkenastandwiel. Ik zal er even naar kijken en desnoods vastzetten met een drupje locktite.

Ik wil graag nieuwe achterremschoenen bestellen. Doen jullie dat gewoon bij de KTM dealer of betaal je dan de hoofdprijs? Hebben jullie nog een ander adresje?

@ Gearhead, je hebt mail :)
 
Hallo allemaal,

Ik schop het topic even ophoog. Ik ben bezig met het rotax blokje weer aan het lopen te krijgen. De nokkenastandriem heb ik vervangen (dank aan gearhead), ben nu bezig met de oliefilters schoon te maken/vervangen.

De vorige eigenaar heeft een 19 tands!?! voortandwiel gemonteerd met een 51 tands?!? achtertandwiel. 51 tandjes achter vind ik prima, aangezien ik er de modder mee in wil. Maar 19 tandjes voor is echt veel te groot. Nu heb ik ergens gelezen dat het voortandwiel van een bmw f650 ook past, is dat zo?
:)
 
Laatst bewerkt:
Heb ik ook gehoord. (net als het oliefilter) Bouwjaar is me daar niet bij verteld maar ik zou gaan voor de eerste (f650) versie
 
Ik heb trouwens een vraag over de benzinetank.

Bijna alle KTM's van dit type hebben een bruine verkleuring aan de linkerkant. Door de benzine en het op de zijstandaard staan neem ik aan. Nou heb ik meerdere malen gelezen dat het spuiten van de benzinetank niet goed zal lukken. Is er een andere manier om de tank weer netjes te krijgen? Bijvoorbeeld schuren en polijsten? Of is deze verkleuring door en door.

Zijn er mensen die nieuwer plastic op hun Rotax KTM hebben gezet, en zoja van welk bouwjaar? Moet daar veel voor verlast worden?
 
Ik zou gaan voor een chemische oplossing...ik heb het zelf nooit geprobeerd, maar ik zou proberen met tandpasta laten intrekken (hele tank) of peroxide (ik geloof dat dat ook wordt gebruikt om tanden te witten)
 
Probeer eerst eens een fles bleekmiddel bv of schoonmaakazijn,wel super goed reinigen,want een carbaratuer zal niet beter functioneren op de eerder genoemde vloeistoffen :N
 
Je kan eerst bleekwater proberen zoals gepost...Azijn zal niet helpen volgens mij, dat is enkel goed voor kalk.
Ik bedenk er nog eentje...zoutzuur, deze wordt gebruikt om cementvoegen proper te krijgen.
Eerst testen op een onzichtbaar stukje.
Veiligheidsbril, huishoud latex handschoenen gebruiken enz.
Direct terug afvegen, vreet namelijk heel snel alles op.
Naspoelen met veel water.
Ik herhaal, het is gevaarlijk spul ! En glans zal je niet meer hebben denk ik.
 
Laatst bewerkt:
Had een ander tankje gekocht. Deze was wel witter dan mijn eigen tank maar helaas ook meer beschadigd. Dus toch nog maar even een expiriment. Poetsen met Commandant (polijst middel voor kleine krassen in lak) gaf best wel wat resultaat. Over doffe plekken hoef ik me op zo'n oud tankje geen zorgen te maken, glimmen deed ie allang niet meer..

Dit is de goeie kant
full


Dit was duidelijk de wat minder mooie kant (hier zie je al het testplekje)
full


En dit is het resultaat voorlopig
full


Is best een stuk beter al is het nog niet helemaal naar tevredenheid. Nog even poetsen dus.
 
Laatst bewerkt:
Wilhelmina, de gs600 rijd nu. Het blokje loopt prima, maar het is toch niet wat ik zoek. Zou je geinteresseerd zijn om de motor over te nemen? Laat maar even weten, dan zet in even in een mailtje wat allemaal aan gedaan is en wat voor kleine dingen er nog moeten gebeuren.
Ik hoor het wel.

:)
 
Terug
Bovenaan Onderaan