ktm 620

flokb

Rookie
12 okt 2008
4
0
spijk
he hallo heb een ktm 620 sm uit 96
als ik vol gas geef gaat hij sputeren
ik denk dat het aan de sproeier licht wat voor een moet er in
heb een open uitlaat en kn filter
 
wie heeft het over een cv carb?
dat een 620 geen cv carb heeft weet ik ook wel.
het gaat erom dat op het moment dat je het gas opentrekt de motor kan inhouden en dat kun je wel regelen met de gasnaald binnen bepaalde grenzen.
als de motor op toeren komt met gas vol open gaat de hoofdsproeier het overnemen.
voor dit mankement is er een acceleratiepomp uitgevonden.
weet alleen niet of deze ook op een 620 zit.
een cv carb heft dit probleem ook op maar deze vindt je niet op dit soort motoren.
 
Laatst bewerkt:
wie heeft het over een cv carb?
dat een 620 geen cv carb heeft weet ik ook wel.
het gaat erom dat op het moment dat je het gas opentrekt de motor kan inhouden en dat kun je wel regelen met de gasnaald binnen bepaalde grenzen.
als de motor op toeren komt met gas vol open gaat de hoofdsproeier het overnemen.
voor dit mankement is er een acceleratiepomp uitgevonden.
weet alleen niet of deze ook op een 620 zit.
een cv carb heft dit probleem ook op maar deze vindt je niet op dit soort motoren.
Nou moet je me effe helpen hoor.
Stel ik rijd half gas en ik gooi in een keer het gas open.
Of ik doe hetzelfde maar dan met de gasnaald 1mm hoger.
Waar zit hem het verschil? open is open.
Of komt het doordat hij al benzine tekort kwam toen ik nog half gas reed?
 
bij half gas speelt het probleem niet zo.
als je met een grote 1cil bij lage toeren het gas snel opentrekt zakt de luchtsnelheid in de carb terwijl het toerental niet meteen omhoog gaat.(onder belasting).
op dit moment wordt er weinig of een arm mengsel aangezogen en zal de motor inhouden. ook de massatraagheid van het mengsel speelt een rol.
dit werd opgelost door een accelleratiepomp, maar volgens mij wordt deze tegenwoordig niet meer gemonteerd of dit laatste ook zo is weet ik niet zeker.
voor alle duidelijkheid het gaat om het moment dat je het gas open trekt.
als je het gas vol open hebt en de motor komt flink op toeren en hij houdt dan nog in dan ga je denken aan andere sproeiers.

edit: ik dacht aan dit probleem omdat er een k&n filter is gemonteerd deze laat wat meer lucht door (dus armer mengsel) dit verergerd dit probleem
 
Laatst bewerkt:
bij half gas speelt het probleem niet zo.
als je met een grote 1cil bij lage toeren het gas snel opentrekt zakt de luchtsnelheid in de carb terwijl het toerental niet meteen omhoog gaat.(onder belasting).
op dit moment wordt er weinig of een arm mengsel aangezogen en zal de motor inhouden. ook de massatraagheid van het mengsel speelt een rol.
dit werd opgelost door een accelleratiepomp, maar volgens mij wordt deze tegenwoordig niet meer gemonteerd of dit laatste ook zo is weet ik niet zeker.
voor alle duidelijkheid het gaat om het moment dat je het gas open trekt.
als je het gas vol open hebt en de motor komt flink op toeren en hij houdt dan nog in dan ga je denken aan andere sproeiers.
Maar als je de gasnaald iets hoger zet, lost dat dan iets op?
Bij ktm worden tegenwoordig (vanaf 2002?) meestal een accelleratiepomp toegepast.
Vroeger gebeurde dat veel minder.
 
een accelleratie pomp wordt echt niet pas vanaf 2002 gemonteerd.
ook de oudere modellen hebben er een.
je moet de gasnaald zien als een verstelbare sproeier.
als je de gasnaald omhoog zet zal er sneller en eerder een wat rijker mengsel geleverd worden.
als dit niet voldoende is kun je kijken of de pomp wel voldoende opbrengst heeft.
mits er een op zit.
als er geeneen op zit of de pomp functioneert goed en de hoofsproeier is goed kun je een dunnere naald monteren
 
Laatst bewerkt:
een accelleratie pomp wordt echt niet pas vanaf 2002 gemonteerd.
ook de oudere modellen hebben er een.
je moet de gasnaald zien als een verstelbare sproeier.
als je de gasnaald omhoog zet zal er sneller en eerder een wat rijker mengsel geleverd worden.
als dit niet voldoende is kun je kijken of de pomp wel voldoende opbrengst heeft.
mits er een op zit.
Ik heb heel veel 620's in het onderhoud gehad maar heb er nog nooit een gezien met een acceleratiepomp.
Mijn 520 had er wel een.
 
ik heb het ook over een dikke 1cilinder in het algemeen en dan met name de enduro/cross modellen.
het is geen probleem voor een bepaald model maar voor dikke 1cilinders.
 
Laatst bewerkt:
he hallo heb een ktm 620 sm uit 96
als ik vol gas geef gaat hij sputeren
ik denk dat het aan de sproeier licht wat voor een moet er in
heb een open uitlaat en kn filter
Zo uit mijn hoofd moet er ongeveer 190 in
Als hij slecht loopt (stoterd) bij constant rond de 50km/h rijden dan moet je de gasnaald en zitting vervangen. deze zijn sluitagegevoelig en moeten zeker ieder 10.000km vervangen worden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan