KTM 625 vs. Husqvarna sm450r

KTM 625 of Husk sm450r

  • KTM 625

    Stemmen: 23 47,9%
  • Husk sm450r

    Stemmen: 25 52,1%

  • Totaal aantal stemmers
    48
Omdat ik niet het idee heb via het forum veel wijzer te worden over de keuze ben ik van plan morgen even bij brouwer langs te gaan (in zwartebroek zit de grootste zaak?) om de 625 te bekijken en als het kan een proefrit te maken.

Zaterdag ga ik kijken bij de husqvarna smr450 van Sharky en hopelijk weet ik dan na een proefritje genoeg om een beslissing te kunnen nemen.

*D

Ik vind de Husqvarna veel mooier qua looks. En als je netjes met je motor omgaat dan hoeft dat ding echt niet onder je billen vandaan te rammelen.

Wat ik echter wel in overweging zou nemen als ik jou was: veel koppel = lekker. Veel koppel bij weinig toeren = nog lekkerder. Tenminste, dat vind ik dan.

Ik had mijn XR650R voorzien van open competitieuitlaat met goeie voorbochten en meer luchtinlaat en die gaf je bij optrekken altijd een heerlijke schop vooruit zonder dat je enorm in de toeren moest klimmen. Maar het is natuurlijk maar net waar je van houdt. Vergelijk het maar eens als je op de Husqvarna en de KTM gaat rijden :]
 
Ik vind de Husqvarna veel mooier qua looks. En als je netjes met je motor omgaat dan hoeft dat ding echt niet onder je billen vandaan te rammelen.

Wat ik echter wel in overweging zou nemen als ik jou was: veel koppel = lekker. Veel koppel bij weinig toeren = nog lekkerder. Tenminste, dat vind ik dan.

Ik had mijn XR650R voorzien van open competitieuitlaat met goeie voorbochten en meer luchtinlaat en die gaf je bij optrekken altijd een heerlijke schop vooruit zonder dat je enorm in de toeren moest klimmen. Maar het is natuurlijk maar net waar je van houdt. Vergelijk het maar eens als je op de Husqvarna en de KTM gaat rijden :]
Dat is dus de voornaamste reden dat ik een stuk op de KTM wil rijden, het koppel.
Door de 6 versnellingen en het lagere gewicht van de husk ben ik erg benieuwd in hoeverre dit merkbaar is.

ps. Ik heb mijn vader zo gek gekregen mee te gaan naar brouwer morgen. Hopelijk veranderd dit zijn mening van "wat moet je nou met zo een crossbrommer? Koop een toerfiets daar heb je veel meer aan!"... :X
 
Laatst bewerkt:
[knip]

ps. Ik heb mijn vader zo gek gekregen mee te gaan naar brouwer morgen. Hopelijk veranderd dit zijn mening van "wat moet je nou met zo een crossbrommer? Koop een toerfiets daar heb je veel meer aan!"... :X

Vertel hem dan maar niet dat je op een supermoto gruwelijk meer afschrijft dan op een "gewone" motor :P Maar als hij zelf ook kan rijden, komt hij zonder twijfel met zooooo'n grijns terug na zijn proefrit en hoor je hem niet meer over toerfietsen :)

Ben benieuwd naar je testverslag!
 
Vertel hem dan maar niet dat je op een supermoto gruwelijk meer afschrijft dan op een "gewone" motor :P Maar als hij zelf ook kan rijden, komt hij zonder twijfel met zooooo'n grijns terug na zijn proefrit en hoor je hem niet meer over toerfietsen :)

Ben benieuwd naar je testverslag!
Hij heeft zelf dus niet zijn rijbewijs A (wel alle andere letters maar daar heeft hij dan weinig aan :P) dus zelf rijden zal hij niet.

op mp staat deze trouwens nog: (wel op belg. kent.)

13803199913
Is ook een mooie, vind het alleen jammer dat het een TE is en waarschijnlijk meer te lijden heeft gehad en de vering nog moet worden gedaan (aangezien ik niet snel zou gaan crossen).
Maar ik zal die man wel even een mailtje sturen...
 
koop toch lekker mijn xr650 :P volledig in orde en staat in de te koop sectie op dit forum. Anders:
Tweedehands en nieuwe artikelen kopen en verkopen
grtjs :P

Ik zie roest ;( En wat heb ik mijn puntgave XR650SM dan voor een dumpprijs verkocht |(

Eerlijk gezegd: voor stoer gebruik op straat zou voor mij een XR650SM weer de keus zijn alleen moet je er zo gruwelijk veel aan verbouwen voor hij ook een beetje lekker oogt zoals die nieuwe Huskies standaard al doen. Ik begrijp alleen niet wat je met je motor hebt uitgevroten dat hij al een revisie moest hebben :X
 
En wat heb ik mijn puntgave XR650SM dan voor een dumpprijs verkocht |(

Eerlijk gezegd: voor stoer gebruik op straat zou voor mij een XR650SM weer de keus zijn alleen moet je er zo gruwelijk veel aan verbouwen voor hij ook een beetje lekker oogt zoals die nieuwe Huskies standaard al doen. Ik begrijp alleen niet wat je met je motor hebt uitgevroten dat hij al een revisie moest hebben :X
jou xr was mss optisch wel wat mooier, maar motorisch zeker en vast niet... Ik heb de motor volledig laten reviseren omdat de vorige eigenaar enduro reed en hem niet zo goed onderhouden had als ik... nieuwe piston, nieuwe kleppen, koppeling ook maar eens laten bekijken, cilinderkop,..... voor meer dan 2000 euro kosten gedaan... Er zit trouwens ook een andere carbu op... das ook al een mooie (en dure) optie...
nou goed? *D :+
 
jou xr was mss optisch wel wat mooier, maar motorisch zeker en vast niet... Ik heb de motor volledig laten reviseren omdat de vorige eigenaar enduro reed en hem niet zo goed onderhouden had als ik... nieuwe piston, nieuwe kleppen, koppeling ook maar eens laten bekijken, cilinderkop,..... voor meer dan 2000 euro kosten gedaan... Er zit trouwens ook een andere carbu op... das ook al een mooie (en dure) optie...
nou goed? *D :+

Die reed anders als de brandweer met race luchtfilter en compleet race uitlaatsysteem }) Zo'n Mikuni maakt hem minder bokkig maar levert nauwelijks meer vermogen op in combinatie met de originele bochten :+ Maar wel mooi dat ie gereviseerd is, zonde van die types die er enduro op rijden en niet de moeite nemen om een beetje te investeren in de levensduur van hun motor. Succes met de verkoop, als je nog een beetje met de prijs zakt dan is het misschien wel wat voor TS :Y
 
Laatst bewerkt:
Die reed anders als de brandweer met race luchtfilter en compleet race uitlaatsysteem }) Zo'n Mikuni maakt hem minder bokkig maar levert nauwelijks meer vermogen op in combinatie met de originele bochten :+ Maar wel mooi dat ie gereviseerd is, zonde van die types die er enduro op rijden en niet de moeite nemen om een beetje te investeren in de levensduur van hun motor. Succes met de verkoop, als je nog een beetje met de prijs zakt dan is het misschien wel wat voor TS :Y
heb ook powerflow luchtfilter zitten hoor :P idd jammer van die vorige eigenaar dat hij hem niet erg verzorgd heeft :o En btw... er staat bij... prijs nog bespreekbaar ;)
grtjs :W
 
Laatst bewerkt:
heb ook powerflow luchtfilter zitten hoor :P

Maarrrrr: what goes in... must come out ;)

Ik krijg echt weer zin in een XR650R moet ik zeggen hoewel ik eigenlijk zit te wachten tot Honda met een CRF komt waar dit hufterproof blok in zit. En er dan gauw een 680 van maken met alle goodies }) Wat mij trouwens aan de XR verbaasde is dat de motor aan de hand zo enorm zwaar voelt maar dat zodra je er op rijdt, het net is alsof hij 30 kilo minder weegt :]

Maar genoeg XR-adoratie nu: ben benieuwd waar de TS straks mee thuis komt :)
 
k idd genoeg xr-adoratie, maar nog 1 iets... wie of wat is TS? :+ :X O-)

Topic Starter :+

Jermo dus, die een superbrommert zoekt :)

En die inmiddels al lang weer thuis zou moeten om een testverslag van de KTM bij Brouwer te posten! })
 
Topic Starter :+

Jermo dus, die een superbrommert zoekt :)

En die inmiddels al lang weer thuis zou moeten om een testverslag van de KTM bij Brouwer te posten! })
(edit: het duurde even, maar dan heb je ook wat :+ )
En hier komt dat testverslag dan ook ;)

Op de heenweg zei mijn vader dat hij nog wel een motorzaak daar vlakbij wist, die lag op de route en daar zijn we even naar binnen gegaan. Ze hadden er kwa supermotards alleen 2 nieuwe Husqvarna smr450's staan, dus die even bekeken. Mooi vergelijkmateriaal was een 50cc supermotard model brommer die ernaast stond _O-
Zadel vond ik erg smal en hard (heb er niet opgezeten of op proefgereden overigens) en het blok errug compact. Voor de rest leuke remmerij en vering dus ik weet wat ik zaterdag kan verwachten.

Daarna op naar Brouwer:
Het duurde een tijdje voor ik kon worden geholpen omdat er mensen af en aan liepen, vandaar dat ik nu pas dit 'testverslagje' kan schrijven.
De 625 zag er wel aardig uit in het echt, alleen die enduro remmen en smalle achterbrug met belabberde achterband vond ik helemaal niets. Het was overigens een 640sc, dus zonder electrische starter.
Toen ik eindelijk de verkoper te pakken had gekregen, vertelde ik meteen al dat mijn zoektocht naar een SM bij een smr450 of LC4 625 gestrand was. Hij was van mening dat een 450 voor op straat te licht is en het koppel mist, maar vertelde er wel bij dat hij geen ervaring met een smr450 heeft.
Hij liet wat motoren zien en omdat ik op een Husaberg 650 (2004) stond te kwijlen pakte hij die even eruit. Zadel daarvan is echt knijterhard (klaagde mijn pa alweer over...) maar de zithouding was verder niets mis mee.

Prijs was natuurlijk te hoog dus liet hij me ook nog even een pas ingeruilde 640 (2003 model) zien, met compleet akrapovic uitlaatsysteem erop :9~ Zag er netjes uit maar ook dit was een omgebouwde enduro dus hetzelfde verhaal wat betreft achterbrug en remmerij, maar natuurlijk ook niet de lekkere FCR carb die op de 625 zit. Omdat ik niets in te ruilen heb meldde hij me dat de prijs daar van die 640 een 4250 euro zou zijn. Een proefritje op deze motor en de 625 was geen probleem, zo kon ik het verschil tussen de carbs goed voelen.
De 640 had een lege accu dus moest aangetrapt worden maar dit ging in 2 kickjes.
Bij het rijden had ik niet echt het idee met wat snels op pad te zijn. Het stuurde soepel en gemakkelijk (I definately like supermotard!) en trok ook aan mijn armen bij volgas maar vond dit niet erg direct gaan. Op het gas wilde het voorwiel ook niet loskomen van de grond, terwijl ik dat wel van een SM opendraaien verwachtte. Kwa stuureigenschappen viel de 640 me dus niet tegen maar hij voelde gewoon te tam.

Na nog maar een kort stukje gereden te hebben zette ik de choke uit en toen ik terugschakelde bij een rotonde viel de motor spontaan uit :? Met geen mogelijkheid aan te krijgen, af en toe een klapje of 3 en nadat ik me in het zweet gekicked had belde ik toch maar even op en zou de verkoper me even komen helpen.
Na nog een tijdje proberen was het me gelukt de motor weer aan te krijgen (kon alleen met de choke vol open) en bleek het probleem een lullige te laag afgestelde stationairschroef te zijn |(
Anyway, niet mijn fout dus en ik reed achter hem aan terug naar de winkel.

Toen met de 625 even op en neer gereden. Ik werd nog gewaarschuwd voor de plots aangrijpende koppeling maar moet zeggen dat ik hier niets van merkte.
Waar ik wel veel van merkte was de reactie op het gas en de felheid hiervan. Het voelde alsof ik met veel meer vermogen onderweg was dan die enkelen paarden verschil die ze op papier hebben. Per ongeluk een (auto)wheelie in zijn 1 en een wel erg licht voorwiel in zijn 2 bevielen me wel })
En toen, op een zeer flauwe rechterbocht en met misschien 90km/u mijn eerste speedwobbel/tankslapper :X Welke van de 2 het was weet ik niet precies maar het stuur begon spontaan heen en weer te slaan |( Gelukkig ging ik niet onderuit, maar ik wist dat die motor het niet ging worden :X
Ik gaf weinig gas, remde niet, wegdek was gewoon goed dus niets vreemds in dat opzicht. Enige wat ik kan bedenken is een complete kutsetup van de vering (of enduro trim hiervan) :?

Ik vertelde deze ervaringen dus aan de verkoper en die zei dat er ook nog een mogelijkheid was een FCR carb + toebehoren op de 640 te zetten voor een meerprijs van zo een 400 euro.
Komt dan dus neer op:
KTM LC4 640 (2003 enduro model) met 16600km (beetje veel :? ) op de teller
compleet titanium Akrapovic systeem *O*
FCR carb *O* *O*
600cc koppel *O*
(smalle) enduro achterbrug -O-
Enduro remklauw -O- -O-
640 tank en zadel -O-
640 koplamp -O-
640 gewicht -O-

Nu dus nog even kijken en proefrijden voor de smr450 zaterdag, ik ben benieuwd of ik het koppel en de 'luxe' van de 640 in zoverre zal missen dat ik voor een KTM zal gaan, of dat de rem- en rijeigenschappen van de 450 me weten over te halen.

Het zal dus aan de big-smile factor afhangen *D
 
Laatst bewerkt:
Nu dus nog even kijken en proefrijden voor de smr450 zaterdag, ik ben benieuwd of ik het koppel en de 'luxe' van de 640 in zoverre zal missen dat ik voor een KTM zal gaan, of dat de rem- en rijeigenschappen van de 450 me weten over te halen.

Het zal dus aan de big-smile factor afhangen *D

Euhh koppel? Ik he regelmatig op 640 greden, maar kan me niet herinneren dat ik daar meer koppel gevoel op had. (vond ze altijd wat meer straat gericht en rustiger)

Luxe? die zit er op een 450 smr bijna niet op. Is net een brommer maar dan 450 cc

Mijn xr 650 had meer koppel en luxe echter na mijn eerste ervaring op de husk schok ik van de felheid.

Ik ben benieuwd naar je verslag van zaterdag!!
;)
 

Moet je eerlijk zeggen dat ik een gebruikte motor bij voorkeur particulier koop. Dan is het gewoon ja of nee en kom je niet in vage zaken als "we kunnen dit nog wel een beetje aanpassen of dat optimaliseren". Of je moet er zelf heel veel verstand van hebben en zelf de oplossing voor de tekortkomingen van de motor weten te bedenken.

Ben benieuwd naar je bevindingen met de Husqvarna. Reken er maar op dat het zadel niet zachter zal zijn dan van de andere moto's die je hebt gezien })
 
Laatst bewerkt:
Euhh koppel? Ik he regelmatig op 640 greden, maar kan me niet herinneren dat ik daar meer koppel gevoel op had. (vond ze altijd wat meer straat gericht en rustiger)

Luxe? die zit er op een 450 smr bijna niet op. Is net een brommer maar dan 450 cc

Mijn xr 650 had meer koppel en luxe echter na mijn eerste ervaring op de husk schok ik van de felheid.

Ik ben benieuwd naar je verslag van zaterdag!!
;)
Koppel van de 640 vond ik erg 'verborgen' maar dit was bij de 625 (zelfde motor, andere carb) juist erg voelbaar aanwezig.
Moet je eerlijk zeggen dat ik een gebruikte motor bij voorkeur particulier koop. Dan is het gewoon ja of nee en kom je niet in vage zaken als "we kunnen dit nog wel een beetje aanpassen of dat optimaliseren". Of je moet er zelf heel veel verstand van hebben en zelf de oplossing voor de tekortkomingen van de motor weten te bedenken.

Ben benieuwd naar je bevindingen met de Husqvarna. Reken er maar op dat het zadel niet zachter zal zijn dan van de andere moto's die je hebt gezien })
De oplossing is vrij simpel bij die LC4, paar onderdelen vervangen voor andere LC4 onderdelen en hij is helemaal naar wens. Als ik alles kan aanpassen wat ik wil is het dus gewoon een 660smc '03 :P
Gemiste kans! Je had die husaberg moeten proberen.
Dit had ik graag gedaan maar was bang dat ik dan misschien een of ander duur leenplan zou aangaan :+
 
Laatst bewerkt:
Mijn xr 650 had meer koppel en luxe echter na mijn eerste ervaring op de husk schok ik van de felheid.

Ik ben benieuwd naar je verslag van zaterdag!!
;)

Luxe op een XR650R? Honda lapt het om de smerige ouwe snelheidsmeter die ze in de jaren 80 op de XR600R hadden hier nog steeds op te zetten! Verder geen elektrische start en een koplamp die minder licht geeft dan een waxinelichtje :N Als ik dan kijk naar de nieuwe SMR 450/510 met digitale cockpit, elektrische start en superlooks... :9~

Ben ook benieuwd wat we zaterdagavond te lezen krijgen!
 
misschien wel beetje dubbelop maar
1 hoe meer vermogen per cc hoe meer onderhoud /revessie
2 je moet een motor gebruiken waarvoor die bedoeld is
dwz hoe meer sm hoe minder duo geschikt
goldwing is het meest geschikt voor duo gebruik
wil sm dan husky of husaberg

ik hoop dat dit je keuze stukken makkelijker maakt
_O- }) :P
 
stel je nou dat felle van een 625 voor, maar dan met meer koppel...

en over harde zadels zou ik me niet druk maken, je bent niet naar een sullige tourmotor op zoek :+

maar die 640 met fcr en akra is wel intressant! alleen heb je nog steeds dat gezapige 640 blok, met al die overbodige zware meuk op de motor...
 
stel je nou dat felle van een 625 voor, maar dan met meer koppel...

en over harde zadels zou ik me niet druk maken, je bent niet naar een sullige tourmotor op zoek :+

maar die 640 met fcr en akra is wel intressant! alleen heb je nog steeds dat gezapige 640 blok, met al die overbodige zware meuk op de motor...
:^
 
Terug
Bovenaan Onderaan