KTM 640 adventure of toch iets anders?

Guuz

Rookie
28 jun 2004
26
0
Arnhem
Ik heb nu een xt600. Gebruik hem voor vanalles en nog wat. Offroad, woon/werk, 4x4 parcour Ressen onveilig maken... Alleen langere stukken rijden vind ik op deze machine niks.

KTM 640 adventure lijkt mij goeie?! Meer vermogen (snelweg best prettig) meer windbescherming (snelweg best prettig) lichter (offroad best prettig) grotere tank (langere stukken best prettig).

Of heeft iemand beter idee??? :?
 
Gave fiets :9~ als je er op past gezien de zithoogte... (voor mij is ie dus te hoog) enige nadeel dat ik kan bedenken is de servicebeurten per 5000km en wellicht de diefstal gevoeligheid (kan me zo voorstellen dat KTM's gewilde fietsen zijn).
 
Als je een alternatief zoekt in dezelfde prijsklasse en veel km's maakt is wellicht een BMW 650GS in Dakar uitvoering interessant... servicebeurten om de 10.000km. Niet de uitstraling van een KTM etc... maar ook wel een :9~ fiets, maar minder imago.

[me]Snarfman vindt dus die PD uitvoering :9~ , maar je mag best wel een andere mening zijn toegedaan ;) [/me]
 
De 'eigenwijze' styling van een BMW-gs is mij iets te eigenwijs (lees uncool). Lijkt mij ook geen motor om echt offroad mee te gaan? BMW roept bij mij veel toer-gevoelens op.
KTM komt bij mij iets meer over als een (echte) crosser.

Zoals gezegd ben ik op zoek naar een soortgelijke motor als die ik nu rijd, nl XT600. Maar dan mag die iets meer vermogen hebben en moet je er beter langere afstanden mee kunnen rijden???

Ps: 640 adventure blijft licht, dus handelbaar in terrein???

Iemand goeie ideeën?
 
De 'eigenwijze' styling van een BMW-gs is mij iets te eigenwijs (lees uncool). Lijkt mij ook geen motor om echt offroad mee te gaan? BMW roept bij mij veel toer-gevoelens op.
KTM komt bij mij iets meer over als een (echte) crosser.

Zoals gezegd ben ik op zoek naar een soortgelijke motor als die ik nu rijd, nl XT600. Maar dan mag die iets meer vermogen hebben en moet je er beter langere afstanden mee kunnen rijden???

Ps: 640 adventure blijft licht, dus handelbaar in terrein???

Iemand goeie ideeën?

Jazeker B|

pdclassic.jpg
 
Ik bedoelde niet de boxer GS van BMW maar de éénpitters:

Hieronder een foto van de 2004 uitvoering

full


Die éénpitters zijn namelijk veel lichter dan de boxer GS-en en zeker geschikt voor grotere afstanden. Een ritje van een paar honderd km is absoluut goed te doen.
 
Laatst bewerkt:
192kg aldus BMW-site vind ik niet licht voor een offroad. 4strokes, leuke plaat maar niet voor mij.

Is er naast een altijd trillende KTM die vaak een onderhoudsbeurt nodig heeft alleen maar BMW als alternatief??? |(
 
192kg aldus BMW-site vind ik niet licht voor een offroad. 4strokes, leuke plaat maar niet voor mij.

Is er naast een altijd trillende KTM die vaak een onderhoudsbeurt nodig heeft alleen maar BMW als alternatief??? |(

Tja, weet niet wat je budget is, maar de nieuwe XT660R schijnt ook voor grotere afstanden goed bruikbaar te zijn.

Verder denk ik dat je een afweging moet maken: een fiets die het goed doet in offroad vanwege gewicht e.d. zal minder geschikt zijn voor lange stukken (o.a. snelweg) en de fietsen die dat wel kunnen leveren in bij het offroad rijden (BMW F650 GS, Honda Transalp, Yamaha (Super) Ténéré e.d.). Edit: en ach... wat lever je in? Met aangepaste versies van de diverse fietsen hebben ze Paris Dakar gereden... ook met die 'zware' GS-en.

Trouwens... BMW geeft het gewicht 'nat' op, dus met een gevulde tank vandaar dat een BMW zwaarder lijkt de meeste andere merken die het drooggewicht hanteren.
 
Laatst bewerkt:
Kijk zeker niet naar zware GS. Heb nu een jaar mijn rijbewijs en het hoeft nog niet zo zwaar van mij. Dat is het prettige van mijn XT, lekker licht om mooi mee te oefenen, ook in terrein. 950 is wel :9~
 
Maar dat kosten dan wel € 20K +!!!! (geen probleem als je die toch al hebt liggen B| )

Maar kijk dan ook eens op Boxerschmiede.de. Kom je een vergelijkbare en zeker :9~ :9~ tegen voor de helft van dat geld. Maar radicaler en kwetsbaarder.

Of zoek eens op Witec of Q-tech. Ook (duitse) aanbieders met soortgelijke kwijlfietsen!

Grofweg is een KTM 640 Adventure (absoluut een machtig mooie kwijlmachine) een crosser die het ook redelijk op het asfalt doet.
Een 650 Dakar is meer een asfaltmotor die het ook goed in het terrein doet.

Kwestie van smaak en toekomstig inzetgebied.

Alternatieven zijn er wel, maar zijn meestal nog meer weggeorienteerd dan de Dakar. Ook zo'n nieuwe Yammie wil je niet echt het zand mee in.

En bij een 950 Adventure moet je goed beseffen dat je 100Pk mee het veld in neemt. Klinkt stoer, maar vraagt ook veel beheersing in de rechterpols.


Een 2e hands Adventure kopen is trouwens een avontuur op zich. Errug weinig aanbod, hoge prijzen en moeilijker in te schatten hoe die is afgeragd.

Hep overigens een 650 Dakar met OTR-spulletjes (TKC 80, stuurverhogers, goede handkappen, etc.)te koop staan (zie ander item op dit forum), dus kan je snel tegemoet komen. Kan je ook nog een keer op rijden voor je besluit.

GS GJ
 
Ik rij o.a. Adventure, maar voor (snel)weggebruik is ie niet geschikt.

De adventure is een rally motor voor de arme man. De BMW GS650 dakar is een veel logischere opvolger voor een XT600. Vooral omdat de BMW op de weg ook redelijk rijdt en de KTM pas in terrein tot zijn recht komt.
 
Maar dat kosten dan wel € 20K +!!!! (geen probleem als je die toch al hebt liggen B| )

Maar kijk dan ook eens op Boxerschmiede.de. Kom je een vergelijkbare en zeker :9~ :9~ tegen voor de helft van dat geld. Maar radicaler en kwetsbaarder.

Of zoek eens op Witec of Q-tech. Ook (duitse) aanbieders met soortgelijke kwijlfietsen!





Witec ken ik niet, maar die anderen hebben zich volgens mij niet bewezen in zwaar gebruik HPN wel. ;)
 
Heb nu sinds 4 maanden een ktm 640 adventure, bouwjaar 2002.
Het is een geweldige motor, beter dan de kleine gs, de bmw heb ik ook bereden en ik vind het maar een laf fietsje.

Ben zelf 1,76 lang en kan er ook prima op zitten, het vraagt alleen een beetje lenigheid en handigheid om er op te komen. Zeker als je twee touratech koffers achterop hebt zitten.

Lange afstanden is ook geen probleem, ben er dit jaar mee naar denemarken geweest en in twee weken tijd 2680 km mee gereden, zowel on als offroad. Op een tank rij je ongeveer 450 km, de reserve kun je beter meiden, dit is nog maar 2 l en dat is zo op :)

Totaal heb ik nu 6000 km in de 4 maanden gereden, het enige wat er mis mee was is een lekkend beziene kraantje, maar dat is ook zo weer op te lossen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan