" KTM 690 Duke III #2 "

Goedemorgen,

Gisteravond mijn eerste ritje gemaakt. Ik ben de trotse eigenaar van een zwart/witte Duke uit 2008.
Nu heb ik een tweetal vragen:
- Het rempedaal (achterrem) zit voor mijn voet te hoog. Ik moet als ik wil remmen met mijn voet los van de voetsteun komen. Heeft er iemand ervaring met het verstellen van deze?
- Ik heb een xenon koplamp, deze zat er al in toen ik hem kocht.. Nou lijkt het net alsof deze lampen verkeerd om zitten (lees: dimlicht schijnt hoog(xenon), grootlicht schijnt voor mij op de grond.) Hoe kan ik dat controleren?

Mijn dank is groot.
 
Gefeliciteerd met je Duke III! Rempedaal is prima te verstellen. Boutje bij het pedaal en stangetje richting rempomp verstellen. Zorg wel dat je een beetje vrije slag houdt.

Mocht de verlichting niet goed zijn aangesloten? Gewoon stekkers op de lampen omwisselen....

Bovenste lamp is dimlicht en onderste is groot licht (groot licht branden ze allebei). En je kunt de bundels verstellen :)
 
Laatst bewerkt:
Wat een stilte in dit forum...
Tot mijn grote irritatie blijft de bout van mijn zijstandaard lostrillen. Ik ben al met loctite aan de slag gegaan, maar dat helpt niks. Ik moet na elk woon/werk retourtje die bout er weer indraaien. Het is me namelijk al één keer gebeurd dat de bout er helemaal uit was. Gelukkig was dat thuis en heb ik hem weer gevonden.

Wat trilt er bij jullie allemaal los? En wat kan je er verder nog aan doen behalve loctite?
 
Enorme stilte inderdaad...
Wat vervelend dat de bout los trilt. Ik heb de vorige eigenaar van mijn brommert ook gehoord over het zijstandaard. Hij heeft er een nieuwe onder gezet en ik heb hier nog geen last van gehad.
Wel trilt het enorm bij de voorbocht van de uitlaat, de witte kap onderaan.
Volgens mij trilt het contactslot ook bij mij.

Dit hoort bij een 1-cilinder denk ik? Dat trillen... Ik kan in ieder geval geen los trillende boutjes ontdekken.
 
Heb je het over de grote bout waarover de zijstandaard draait? Wanneer je de schroefdraad van de bout en van het vaste gedeelte goed ontvet en dan met wat sterkere loctite insmeert en weer vastschroeft dan zou het echt moeten blijven zitten. Gewoon voorzichtig zijn met invetten voordat je hem weer monteert, zodat er niets op de schroefdraad komt. Als de motor erg (meer dan eigenlijk normaal is) trilt dan kijken of de blokbouten (waarmee het blok aan het frame zit) nog goed vastzitten. Er zit een balansas in het blok, dus het trillen zou mee moeten vallen. Bij mij trilt het niet echt opvallend. Misschien eens de afstelling van de motor checken?
 
Laatst bewerkt:
Ik ben niet meer in het bezig van de Duke, maar ik herken het wel. Zoals hierboven beschreven met de juiste loctite zou het echt niet meer los moeten kunnen trillen. Het trillen van de motor/kap is normaal bij de Duke. 1-Cilinders trillen over het algemeen gewoon meer dan meerdere cilinders.
 
Gisteren toch gelukt. Ik heb een paperclip platgeslagen en zo de pinnetjes verwijderd.

Mooi, verwacht geen wonderen, je moet toch echt wel je best doen wil je hem op het achterwiel krijgen zonder de koppeling te gebruiken.
Maar nu ook een andere uitlaatdemper eronder als de originele er nog onder zit (ik heb de LeoVince), een K&N luchtfilter erin, het SAS systeem eraf slopen (blanking plate en stekker via eBay te koop), de lambadasonde eraf (stekker ook via eBay te koop) en op de aangepaste mapping laten draaien en de carterontluchting uit het luchtfilterhuis halen.
Dan rijdt het toch echt wel weer anders dan 100 % origineel en aan de milieuwetgeving geketend....

Succes!
 
Mooi, verwacht geen wonderen, je moet toch echt wel je best doen wil je hem op het achterwiel krijgen zonder de koppeling te gebruiken.
Maar nu ook een andere uitlaatdemper eronder als de originele er nog onder zit (ik heb de LeoVince), een K&N luchtfilter erin, het SAS systeem eraf slopen (blanking plate en stekker via eBay te koop), de lambadasonde eraf (stekker ook via eBay te koop) en op de aangepaste mapping laten draaien en de carterontluchting uit het luchtfilterhuis halen.
Dan rijdt het toch echt wel weer anders dan 100 % origineel en aan de milieuwetgeving geketend....

Succes!
Ik heb geoefend om hem op het achterwiel te krijgen, dit lukt vooralsnog alleen in de 1e versnelling met de koppeling erbij. Nu nog de juiste balans vinden en dan het doorschakelen onder de knie krijgen. Er zit momenteel een Leovince uitlaat onder, wat een heerlijk geluid! Ik had eerlijk gezegd wel verwacht dat dit wat makkelijker zou gaan, ook in bijv. de 2e versnelling met een clutch up.
De overige dingen die jij opnoemt ben ik niet van plan om aan te passen.
Wel heb ik nog een vraag; ik merk dat ik mijn gashendel erg ver open moet draaien wil ik vol gas kunnen geven. Mijn pols moet ik zover draaien, dat het niet aangenaam is. Ik heb wat dingen gelezen hier over de gaskabel onder handen nemen zodat dat opgelost kan worden. Lukt dit makkelijk? (dat lees ik namelijk nergens, hoe dit moet).

Dankjewel!
 
De 690 Duke zou best een of 2 tanden groter achter mogen hebben. Dan gaat hij wat makkelijker met de neus omhoog. Ik heb al een groter achtertandwiel liggen, jaren geleden gekocht, maar geen gelegenheid genomen om het erop te zetten. Snelwegritten worden dan wel nog onaangenamer. Maar op de secundaire weg des te meer. Er zijn gashandels genoeg te koop die een kortere slag hebben. Of het nu van KTM Powerparts is (duur) of van Domino of Motion Pro. Maakt onderling geen verschil. Hoofdzaak de trommel waar de kabels over draaien is groter dan het origineel. Van baan veranderd en nu kan ik meer op de Duke rijden, dus wie weet ga ik het grotere tandwiel er toch op zetten. Heb je ook de mappingschakelaar verzet? Die beïnvloedt wel de gasresponse. LeoVince zonder de DB killer neem ik aan? :) En ook af en toe afslaan bij de stoplichten....? ;)
Ik zou wel de carterontluchting aanpassen, zodat geen carterdampen in het gasklephuis gezogen worden, wat vervuiling van het gasklephuis en zelfs de inlaatklep kan veroorzaken. Is voor mij bij elke motor de standaard modificatie.
 
Ik heb eerlijk gezegd geen idee welke vertanding er nu op zit, nog niet naar gekeken. Die gashendels zal ik eens opzoeken, dankjewel.
Meer op de Duke rijden is altijd een goed idee!:)
Mapping staat op standje 2 en inderdaad zonder DB killer. Ik heb echter (gelukkig) nooit last van een afslaande motor, hij blijft altijd netjes lopen.
Carterontluchting zegt me zo ook niks, zal me eens in verdiepen. Ik ben een redelijk leek op het gebied van techniek (zag je wel aan de gear restrictor, wat al niet lukte). Binnenkort breng ik hem naar de garage, ik zal bovenstaande eens aankaarten.
 
Hallo allemaal,

Ik heb een a2 rijbewijs en heb een ktm op het oog die vol vermogen is.

Nu wil ik de motor begrenzen bij een ktm dealer(schijnbaar moet dit ktm dealer zijn) en dan op een bepaalde manier als mijn kenteken op a2 staat deze weer ontgrenzen.

Hierbij las ik dat het begrenzen alleen via de ecu gaat.

Nu dacht ik, kan je niet via 1-9 instelling van de maps weer de oude kiezen of kan ik gewoon een ecu erin zetten die niet begrenst is?

Veel dealers willen namelijk niet ontgrenzen als kenteken op a2 staat
 
Hallo allemaal,

Ik heb een a2 rijbewijs en heb een ktm op het oog die vol vermogen is.

Nu wil ik de motor begrenzen bij een ktm dealer(schijnbaar moet dit ktm dealer zijn) en dan op een bepaalde manier als mijn kenteken op a2 staat deze weer ontgrenzen.

Hierbij las ik dat het begrenzen alleen via de ecu gaat.

Nu dacht ik, kan je niet via 1-9 instelling van de maps weer de oude kiezen of kan ik gewoon een ecu erin zetten die niet begrenst is?

Veel dealers willen namelijk niet ontgrenzen als kenteken op a2 staat

Misschien met TuneECU iets in te regelen?
 
Goeie avond mannen,

Rijdt z'n Duke 3 ook redelijk op de snelweg?
Ik rij momenteel een XT660 en denk er over om ipv de XT een Duke3 aan te schaffen. Die XT rijdt niet zo op snelweg.

Natuurlijk is een proefrit de beste manier om wijzer te worden, maar wat vinden de ervaringsdeskunigen hier ervan?

Groet Mus
 
Hallo Mus,

Ik heb voor de Duke III een Aprilia Pegaso Strada met hetzelfde XT660 blok gehad (met Powercommander en Akra's). De KTM heeft veel meer vermogen, is echt sneller op alle gebieden.

Ligt er aan hoe snel je wilt rijden op de snelweg en hoe lang. Het KTM blok is niet zo snel buiten adem als het XT660 blok (48 PK was het?). Wanneer je elke dag langer dan een half uur snelweg moet rijden dan kun je beter een twee (of meer) cilinder kopen.
Op zich kun je best 130 km/h kruisen met de originele overbrenging (die is best wel hoog namelijk), maar geen 3 uur achter elkaar. Zithouding is dan afhankelijk van je postuur en de vulling van je billen. Het originele zadel van de Duke III (met die 2 bultjes achterop) is spijkerhard op de langere afstand. Ik heb een ergo zadel erop en het is iets beter, maar nog steeds geen comfort zadel.
Een zadel van een SM heeft een dikkere vulling (past er ook op), maar is ook meteen een paar centimeter hoger. Alle verschillende zadels van de 690 III en vergelijkbaar hebben dezelfde bodem, alleen een dikkere en minder dikke vulling.

Ik heb met de KTM op de Duitse autobahn een keer bijna 200 km/h op de teller gehad, best snel voor zo'n eenpitter. Maar als je dat vaak doet dan gaat het geheid erg stuk. De meeste fun zit bij de Duke III op de secundaire wegen met een rijstijl " Ride it like you stole it" 8-) Je zit dan ook niet steeds in dezelfde houding en dan valt het harde zadel niet zo op.
 
Bedankt voor je reactie Bimotadb4! Mooi vergelijk met de Pegaso straat. Dat een Duke blok op alle fronten beter presteert klink als muziek in mijn oren!
Ben er weer wat wijzer door geworden.

Ik verwacht dat de stabiliteit op de snelweg met een Duke3ook veel beter zal zijn dan XT. Dat hoge voorspatbord bij hogere snelheden blijft "zoeken" wat de wegligging niet ten goede komt.

Wat me wel zorgen baart. Is dat je schrijft dat de Duke3 minder geschikt is om 3 uur snelweg te rijden. 1x per jaar maak ik samen met mijn maat een Alpen trip. Een paar uur snelweg rijden komen we niet onderuit. Afzien op de motor vind ik dan niet erg, maar het moet wel te doen zijn. Met bagage dus.
Mijn vraag is dus of dit te doen is.

Groet Mus
 
Bedankt voor je reactie Bimotadb4! Mooi vergelijk met de Pegaso straat. Dat een Duke blok op alle fronten beter presteert klink als muziek in mijn oren!
Ben er weer wat wijzer door geworden.

Ik verwacht dat de stabiliteit op de snelweg met een Duke3ook veel beter zal zijn dan XT. Dat hoge voorspatbord bij hogere snelheden blijft "zoeken" wat de wegligging niet ten goede komt.

Wat me wel zorgen baart. Is dat je schrijft dat de Duke3 minder geschikt is om 3 uur snelweg te rijden. 1x per jaar maak ik samen met mijn maat een Alpen trip. Een paar uur snelweg rijden komen we niet onderuit. Afzien op de motor vind ik dan niet erg, maar het moet wel te doen zijn. Met bagage dus.
Mijn vraag is dus of dit te doen is.

Groet Mus

Wat is te doen... alles is te doen. Een paar uur snelweg kan wel, veel gaan verzitten en regelmatig pauzeren. Het is maar een keer per jaar, zeg je. Olie altijd op max houden, er zit namelijk vrij weinig in. In de gaten houden op langere ritten dus. En vooral geen E10 tanken. Stabiliteit is prima. Wegligging zal een verademing zijn ten opzichte van de XT. De Aprilia was al een stuk beter dan de XT. Met passagiere achterop 140 km/h geen probleem op de KTM, dus kan ook met bagage achterop.

Dus: ga ervoor!
 
Haha mooi. Als de stabiliteit inorde is zal het wel goedkomen. Dan moet ik snelweg rijden maar als uitdaging zien met als beloning genieten in de Alpen!

Bimotadb4 bedankt voor de info! Ook ben ermee geholpen.

Ga opzoek naar een mooie Duke3!
 
Haha mooi. Als de stabiliteit inorde is zal het wel goedkomen. Dan moet ik snelweg rijden maar als uitdaging zien met als beloning genieten in de Alpen!

Bimotadb4 bedankt voor de info! Ook ben ermee geholpen.

Ga opzoek naar een mooie Duke3!
:]:]:]
 
Terug
Bovenaan Onderaan