#KTM 690 SMC# deel 2

Status
Niet open voor verdere reacties.
Met jouw setup zul je alleen arm rijden onder de 4500 toeren. Ik heb mijn SMC op de dyno gehad met dezelfde setup, en hij loopt bovenin zelfs iets te rijk. Onder de 4500 rpm is hij echter een tikkie arm. Merk je ook dat hij onderin zenuwachtig loopt?

Ik ben wezen experimenteren en er zit toch een behoorlijk verschil tussen de akra en evo1 mappings. Hij staat met de Evo1 mapping onderin en vooral in het midden gebied behoorlijk wat rijker, dit is goed te merken want de motor loopt veel rustiger en als je hem laat rollen zonder te gas te geven in de 1 of de 2, loopt ie rustig op stationair, als je dan gas geeft trekt hij soepel weg zonder bokken.

Mijn setup is dus full akra met evo1 deksel, SAS verwijderd (dit heeft heel weinig invloed op dingen), en hierbij werkt de Evo1 mapping veruit het beste.

Volgens mijn theorie zorgt het Evo1 deksel voor meer lucht onderin en in het midden gebied maar juist minder bij hoge toeren, met als gevolg een lager piek vermogen rond de 7000 rpm maar meer vermogen en koppel tot 6000 rm, er is geen dip meer voelbaar zoals de stock SMC heeft.

Jazeker! Erg bokkerig. Maar het grappige is, dat als ik helemaal geen deksel heb, dat hij niet meer bokt en ik veel meer koppel heb.

Dat is toch grappig? Hij krijgt dan juist nog meer lucht dan een Evo 1 deksel maar hij rijdt wel beter, bokt niet + veel meer koppel.
 
Dat is inderdaad appart te noemen, meer koppel zonder deksel EN minder bokken. Mischien dat de verklaring zit in dat het gaas bij lage toeren toch voor een soort verstoring van de luchtstroom zorgt, en dat het niet zozeer ligt aan het mengsel. Hij loopt wel iets arm, zeg maar 14:1 A/F, terwijl rond de 13:1 het beste is voor een soepel karakter, maar heel merkbaar hoeft het niet te zijn. Hoe doet ie het onderin als je de originele airbox cover monteerd?
 
Best verrot, erg zenuwachtig, soms zelfs rotondes in zn 2 met koppeling.

Zonder deksel nam ik rotondes in zn 3 zonder te bokken of iets..
 
Mijn bike is geen ho3r helaas...

Ik zou hier iets heel moois op kunnen zeggen maar ik hou me in.....

.... had tevens een PM van iemand hier die wel even z'n mooie machine beschikbaar stelde.

Maar ben ook wel benieuwd naar de beste mods, bij een leuk ritje staat er naar verwachting volgende week ook 1 op me stoep :D
Er zit al een akra op, maar geen ander filter
Rijden jullie de meeste met een filterbak, of slopen jullie die eruit en monteren er een universeel filter zoals ik hier al zag
full


Heeft niemand nog eens geprobeerd een blok 690 r (van duke R, endoru R, of nu de smc R) op te kop te tikken en die te monteren?

had zelf al in de partlist zitten kijken voor een dergelijke ombouw van het bestaande blok.
Maar zag dat er voor een cilinder al 700euro werd gerekend.
tel daar nog een krukas van rond het zelfde op en je zit op een bedrag waarvan je een 2e hands blok kan kopen.
 
Laatst bewerkt:
Enige verschil tussen de 690 smc 2011 en enduro R of duke R is alleen een snelle nokkenas, meer niet.

Bij de 2012 modellen grotere cilinderinhoud en snelle nokkenas.
 
oke mijn fout had zitten vergelijken op de ktm site....
....stom van me

*edit*
weet je dat heel zeker?

2010 KTM 690 Duke R: Tech Specs

Engine: Fuel-injected, liquid-cooled, single-cylinder 690cc
Power: 70bhp@7,500rpm
Torque: 70Nm@5,500rpm
Gearbox: Six-speed
http://www.motorcycle-usa.com/25478/Buyers-Guide-Specifications/2010-KTM-690-Duke-R.aspx

de Duke R heeft echt 690cc inplaats van 654cc en een snellere nokkenas. Hierdoor heeft de R 5pk en 5nm aan koppel meer dan de normale versie.
 
Interessante materie allemaal. Toch merk ik van de klachten die jullie nu opnoemen maar bar weinig. Bokken, het blijft natuurlijk wel een 1 cil. Dip tussen de 5 en 6000 touren. ?? en dan de pk winst. Ik denk dat de SMC á fabriek al een pakhuis vol pk’s heeft. Je moet er ook nog mee kunnen omgaan. Bij mijn XTX, (ook 654 cc maar helaas maar 48 pk) viel nog een hoop winst te behalen. Maar dat hoef je van de SMC niet te zeggen. Ik ga er dus niet al te veel aan liggen knoeien. Goed is goed, Verder lekker sturen en genieten van de SMC.

Gr, Look.
 
geschiedenis leert dat vermogen erg snel wend. Iets wat je eerst nog ongelofelijk snel vond, is na een tijdje (voor je gevoel) helemaal niet meer zo snel.

Ik geloof ook zelf dat ik eerst is een beetje moet leren rijden op zo ding. Mij kennende gepaard met vallen (en hopelijk ook weer) opstaan.

Maar ik vind rommelen/sleutelen/verbeteren ook altijd wel leuk :)
 
geschiedenis leert dat vermogen erg snel wend. Iets wat je eerst nog ongelofelijk snel vond, is na een tijdje (voor je gevoel) helemaal niet meer zo snel.

Ik geloof ook zelf dat ik eerst is een beetje moet leren rijden op zo ding. Mij kennende gepaard met vallen (en hopelijk ook weer) opstaan.

Maar ik vind rommelen/sleutelen/verbeteren ook altijd wel leuk :)

Daar ben ik het wel mee eens.
Wat dat leren rijden betreft, ik heb ooit eens met Griff de supermoto cursus bij MVD gedaan en dan besef je pas dat je nog een hoop moet leren en dat de motor veel meer kan dan jou. Verbeteringen zijn dan wel leuk maar de vraag is of je het ook echt nodig heb laat staan gaat gebruiken.

gr, Look.
 
Verbeteringen zijn dan wel leuk maar de vraag is of je het ook echt nodig heb laat staan gaat gebruiken.

gr, Look.

+1

Zijn er maar weinig die het volle potentieel uit een standaard SMC weten te halen. Desondanks blijft het een hobby en gaat het om de lol en beleving.
 
PK winst is iets waar ik helemaal niet mee bezig ben, als je meer dan 70pk uit het blok gaat halen beginnen er ook dingen stuk te gaan. Het beter rijdbaar maken van de motor vind ik echter wel erg belangrijk, af fabriek was dat niet erg geweldig naar mijn mening, na de aanpassingen die ik heb gedaan is het een heel rijdbare machine geworden.
 
oke mijn fout had zitten vergelijken op de ktm site....
....stom van me

*edit*
weet je dat heel zeker?

2010 KTM 690 Duke R: Tech Specs

Engine: Fuel-injected, liquid-cooled, single-cylinder 690cc
Power: 70bhp@7,500rpm
Torque: 70Nm@5,500rpm
Gearbox: Six-speed
http://www.motorcycle-usa.com/25478/Buyers-Guide-Specifications/2010-KTM-690-Duke-R.aspx



de Duke R heeft echt 690cc inplaats van 654cc en een snellere nokkenas. Hierdoor heeft de R 5pk en 5nm aan koppel meer dan de normale versie.


Als ik een KTM monteur moet geloven, wel ja. Hij zei tegen mij dat hij beide cilinders in z'n handen heeft gehad en beide hebben hetzelfde productnummer in de computer, het enige verschil zei hij was de nokkenas, dat geeft je 5pk winst.
 
Laatst bewerkt:
Als ik een KTM monteur moet geloven, wel ja. Hij zei tegen mij dat hij beide cilinders in z'n handen heeft gehad en beide hebben hetzelfde productnummer in de computer, het enige verschil zei hij was de nokkenas, dat geeft je 5pk winst.

Het klopt, heb het al eens aangegeven en staat ook zo bij KTM in het systeem. Heb in het vorige topic al eens alle artikelnummers neergezet die je nodig hebt om hem om te bouwen.

Kost je (uit mijn hoofd) ongeveer een 125,-
 
Laatst bewerkt:
Heb trouwens iets raars gemerkt.

Als ik rijd zo rond de 4500 toeren, dan hoor ik een metaal tikkend vibrerend geluid bij m'n stuur/voorvork. Alsof een kentekenplaat tegen een metalen plaat trilt maar dan veel hoger. En het is alleen zo rond de 4500 toeren als ik daar blijf hangen..

Heb alles gecheckt maar niks kunnen vinden, alles zit vast en geen losse ijzeren onderdeeltjes of iets..
 
geschiedenis leert dat vermogen erg snel wend. Iets wat je eerst nog ongelofelijk snel vond, is na een tijdje (voor je gevoel) helemaal niet meer zo snel.
of een erg mooi afgestelde motor, zonder dips in de kromme, die lijken "vals tam"

als je daarnaast een slecht afgesteld gebakkie met een enorme dip hebt, lijkt die krachtiger omdat die bij een bepaald toerental er ineens met je vandoor wilt gaan.
 
Ik heb vandaag eens mijn DB killer verwijderd............. :o wat een herrie.......wel gaaf maar ik zet de DB killer weer terug ik wil niet teveel opvallen. ;)
 
Ik heb vandaag eens mijn DB killer verwijderd............. :o wat een herrie.......wel gaaf maar ik zet de DB killer weer terug ik wil niet teveel opvallen. ;)

Was deze week vlakbij het kartcircuit van Genk aan t werk, daar waren ze donderdag ook aan t spelen met een zooi SuperMoto's. Wat een bak herrie :9~ :} Denk dat heel Genk heeft kunnen genieten van t mooie 1cilinder geweld *O*
 
Heb trouwens iets raars gemerkt.

Als ik rijd zo rond de 4500 toeren, dan hoor ik een metaal tikkend vibrerend geluid bij m'n stuur/voorvork. Alsof een kentekenplaat tegen een metalen plaat trilt maar dan veel hoger. En het is alleen zo rond de 4500 toeren als ik daar blijf hangen..

Heb alles gecheckt maar niks kunnen vinden, alles zit vast en geen losse ijzeren onderdeeltjes of iets..

Komt het niet bij je radiateur vandaan? Ik had daar laatst ook een boutje wat los getrild was, maakte ook zo'n soort geluid.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan