KTM 690 SMC (-R) DEEL 8 Let the sun shine!

heeft iemand hier ervaring met een TomTom rider of alternatief op zijn ktm? En dan maak ik mij vooral zorgen over alle wheelies die ik doe, blijft dat heel?

Nog een ding, het temperatuurbalkje van mijn ktm uit 2014 gaat boven de 80 km/u naar de helft. Bij mijn vorige 3 ktms was dit niet maar die hadden een nieuwer bouwjaar alleen het lijkt mij niet niet goed?
 
heeft iemand hier ervaring met een TomTom rider of alternatief op zijn ktm? En dan maak ik mij vooral zorgen over alle wheelies die ik doe, blijft dat heel?

Nog een ding, het temperatuurbalkje van mijn ktm uit 2014 gaat boven de 80 km/u naar de helft. Bij mijn vorige 3 ktms was dit niet maar die hadden een nieuwer bouwjaar alleen het lijkt mij niet niet goed?
Ik reed er zelfs mee omverhard.

Zover ik weet staat er in jouw boekje welke temperatuur het moet zijn, ofwel wat die zou moeten aangeven. (Ik dacht tussen de helft en 3 kwart)
Lijkt mij gek dat alleen boven de 80 je temperatuur hoger wordt
 
Hmm ik bedoelde het eigenlijk andersom, dus alsof de thermostaat open blijft staan en hij dan te ver afkoelt. In het boekje stond dacht ik dat die 3 kwart moest zijn.
 
Je moet even het boekje erop naslaan. 5 balkjes is warm dacht ik, maar mag best wat fluctueren. Is het peil wel goed?

De fan slaat niet aan? De vorige eigenaar kan natuurlijk een andere elec fan switch erin hebben gedaan waardoor de fan sneller inslaat dan origineel.
 
Ik heb zelf de fan thermometer aangepast zodat die bij 95 graden aanslaat. Oliepeil is goed. Net ook de fuel dongle gemonteerd, bij die van 2017 merkte ik niet zoveel verschil, maar deze van 2014 dan is t gigantisch. Zoveel soepeler.

Dus voor de genen die dat nog niet hebben, zeker doen kost maar 25 euro, fuel dongel en plug voor je lambda sensor.

Begrijp ik nou goed dat de koelvloeistof echt helemaal tot de nok gevuld moet worden? Kan het me bijna niet voorstellen, maar er staat to the level shown in the figure, dat is vol?
1652526276516.png
 
Laatst bewerkt:
hallo vrienden hier,

wat een prachtig weer buiten... en den deze hier is motorloos... De achterveer is eruit gehaald door mijn dealer en opgestuurd ivm de garantie.. Prachtige service van die mannen 8-) ! Ik kan enkel maar wachten nu :) :)

Greetz Davy and stay safe!
 
Staat er geen min of max op het resevoir? Bij mij wel, maar lastig te zien zonder goede lamp erop. En piegelen tussen het frame door.

Bij jouw type moet die op de zijstandaard staan en koud zijn en bijvullen tot de max.
 
Staat er geen min of max op het resevoir? Bij mij wel, maar lastig te zien zonder goede lamp erop. En piegelen tussen het frame door.

Bij jouw type moet die op de zijstandaard staan en koud zijn en bijvullen tot de max.
Toevallig was ik er ook mee bezig...ik zie hem ook niet. Daarnaast de vraag voor degene met een 2014 smc-r: hebben jullie ook geen ontluchtingsnippels op de vork?
In het 2014 specifiek werkplaatshandboek staan ze namelijk wel op en dienen ze ook een keer in de zoveel tijd open gedraaid te worden. Nu lees ik online dat WP beweert dat het type zonder nippels niet ontlucht moet worden, maar dat is volgens sommige ook niet waar (die draaien de deksel boven op de poot los om te ontluchten). Iemand ervaring?
 
Om hier even op terug te komen, hij leek inderdaad wat druk opgebouwd te hebben wat ontsnapte toen ik de poot deksel losdraaide.
 
Laatst bewerkt:
Hai sumovriendjes!

Ik vroeg me af of ik met een cuckvarna 701 sm ook bij de coolguys hoor. Zoja,
Dit is m'n nieuwe aanwinst! Een 2500km "oude" 701 uit 2018.
Ingeruild voor een MT-09. Hoh, wat heb ik sumo's gemist!

Mocht ik niet erbij horen; ik ben blij met m'n parkside grasmaaiert en jullie ktm'erts hebben lekker allemaal dezelfde!
 

Bijlagen

  • IMG20220521211317.jpg
    IMG20220521211317.jpg
    503,8 KB · Weergaven: 36
Hai sumovriendjes!

Ik vroeg me af of ik met een cuckvarna 701 sm ook bij de coolguys hoor. Zoja,
Dit is m'n nieuwe aanwinst! Een 2500km "oude" 701 uit 2018.
Ingeruild voor een MT-09. Hoh, wat heb ik sumo's gemist!

Mocht ik niet erbij horen; ik ben blij met m'n parkside grasmaaiert en jullie ktm'erts hebben lekker allemaal dezelfde!
Ondanks de rare schrijfwijze, keur ik het goed. Mooi ding man!
 
Hai sumovriendjes!

Ik vroeg me af of ik met een cuckvarna 701 sm ook bij de coolguys hoor. Zoja,
Dit is m'n nieuwe aanwinst! Een 2500km "oude" 701 uit 2018.
Ingeruild voor een MT-09. Hoh, wat heb ik sumo's gemist!

Mocht ik niet erbij horen; ik ben blij met m'n parkside grasmaaiert en jullie ktm'erts hebben lekker allemaal dezelfde!
Waar zijn jouw spiegels vandaan?
Ik heb nu een Ali setje, maar zijn net te klein voor de mooi.
 
Hai sumovriendjes!

Ik vroeg me af of ik met een cuckvarna 701 sm ook bij de coolguys hoor. Zoja,
Dit is m'n nieuwe aanwinst! Een 2500km "oude" 701 uit 2018.
Ingeruild voor een MT-09. Hoh, wat heb ik sumo's gemist!

Mocht ik niet erbij horen; ik ben blij met m'n parkside grasmaaiert en jullie ktm'erts hebben lekker allemaal dezelfde!
Gewoon al aan de schrijfwijze te zien wie het is....🤣🤣
 
Ik zit momenteel in de eifel en heb voor het weekend mijn koppelings slave preventief vervangen voor een oberon. Helaas bouwt hij druk op en lijkt er motorolie met mijn koppelingsvloeistof te mengen..deksel losdraaien en ik kan weer een 100 km. Heb vandaag hier een ktm dealer opgezocht en die hebben mijn magura blood vervangen door mineraal voorvork olie maar dit heeft het probleem niet opgelost. Ik hoop dat ik de komende 2 dagen nog af kan maken met het losmaken van de deksel om de druk eraf te laten. Vraag me af of ik ook risico loop met smering van het blok door vermenging met de blokolie?
 
Update: heb het weekend af kunnen maken met minimaal gebruik van de koppeling. Thuis het koppelingsvloeistof reservoir leeg gemaakt en de motor even laten lopen. Er komt inderdaad motorolie omhoog het reservoir in want na een kwartiertje stationair stond er een laagje vloeistof in het reservoir (donker en troebel, motorolie dus). Slave losgehaald en daarachter stond inderdaad ook behoorlijk vloeistof. Het lijk dus inderdaad op een keering van de koppelings drukpen ofzo..normaal hoort die ruimte toch droog te zijn weet iemand dat? Ik kan namelijk niets vinden in de spare parts catalogus.....zit daar wel een keering? Zoniet is het misschien toch een slechte nieuwe oberon. Hoop dat de hoofdcilinder niet teveel geleden hebben van een weekendje motorolie pompen ipv mineraal. Vreemd dat hij met de originele slave nooit problemen heeft gegeven maar wellicht dat de seal in de originele slave beter afdicht tegen vloeistofdruk vanaf blokkant?
 
Laatst bewerkt:
De hoofdcilinder overleeft een klein beetje synthetische olie heus wel. Ik denk inderdaad dat de seal van de Oberon minder goed is dan origineel, die kan de druk vanuit het motorblok minder goed aan dan origineel in dit geval. Jouw verhaal komt me bekend voor, een kennis had dit ook met Oberon koppcilinder. Je hebt levenslang garantie op die cilinders alleen zal Oberon beweren dat de seal van hun product sterk genoeg is en dat er is mis is met jouw motor... Dus die garantie heb je weinig aan.

Wat je nog wel kan testen is of de carterventilatie open is, mocht deze dicht geslibd zijn dan moet het blok zijn druk ergens kwijt (en is de druk hoger dan normaal), in dit geval langs de drukstift.

Vind het te toevallig dat na het vervangen van die koppelingscilinder het heuvel om de hoek komt kijken, denk dan dat die Oberon kwalitatief minder goed is/foutief. Inieder geval de seal dan. Blijven hangen doet die niet, origineel op termijn wel.
 
Thnx voor de reactie. De carterontluchting is helemaal open dus dat kan het probleem niet zijn. Kun jij inderdaad bevestigen dat er oliedruk vanuit het blok op de clutch slave staat, of zou deze kamer droog moeten zijn? Ik heb Oberon trouwens vanmiddag een email gestuurd met de omschrijving van het verhaal en of dit een bekend probleem kan zijn.
 
Deze kamer heb ik nog nooit droog gezien. Als je hem start met de zijstandaard erop zie je de olie er ook uitlopen.

Foto die ik nog kon opscharrelen.
 

Bijlagen

  • 20210621_151522.jpg
    20210621_151522.jpg
    124,7 KB · Weergaven: 17
Terug
Bovenaan Onderaan