KTM 690 SMC (-R) DEEL 8 Let the sun shine!

aha het word dus een soort automaat. ik had wel eens van zo'n rekluse clutch gehoord maar ik wist ook niet precies wat het deed. naar mijns inziens is dit alleen praktisch bij een crosser en enduro maar bij een supermoto heb je juist je motorrem hard nodig voor sliden / afremmen voor een bocht.
 
Er veranderd niks met rijden, je kunt gewoon de motorrem blijven gebruiken.
De koppeling grijpt aan niet aan bij stationair draaien, slipt tot een in te stellen toerental (bij mij 3000 Tpm).
Nooit meer "net" een versnelling te hoog, nooit meer dood-remmen.....
Bokken of slecht lopen onderin is er niet meer bij.
 
Heeft iemand ervaring met de 'ergo seat' van KTM Powerparts?

als ik me niet vergis heb ik ergens hier op het forum wat gelezen dat deze tegenvalt en dat je beter het standaard zadel kan gebruiken. kan iemand dit toelichten?
 
Op een standaard zadel heb je na een half uur een zere r**t, op de "ergo" na een uur........
Beter is een Corbin.
Nog beter is een Seat-Concept.
 
Ik heb ze allemaal gehad.....
Op M'n SMC heb ik een Corbin, op m'n Enduro een Seat Concept.
Op de Seat Concept kan je echt de hele dag zitten, dagen achter elkaar.
 
Ik heb ze allemaal gehad.....
Op M'n SMC heb ik een Corbin, op m'n Enduro een Seat Concept.
Op de Seat Concept kan je echt de hele dag zitten, dagen achter elkaar.

hahaha. heb ze ff gegoogled, maar ik twijfel nog wel een beetje. heb op het moment een standaard zadel en wil een nieuwe omdat deze vooraan kapot is en daardoor niet meer vastklikt voorin. ik twijfelde dus voor zo'n ergo seat van powerparts maar lees en hoor dat deze tegenvalt.

die Corbin vind ik enigszins wel prijzig maar kan me wel voorstellen dat die het waard is. (zag hem voor $ 497 staan)
dus denk dat ik er nog ff over nadenk of ik voor seat concepts ga of voor de minder comfortabele powerparts zadel.
 
Touratech heb je ook nog. Hoge en lage versie zelfs. Ik heb zelf hoge versie voor hele lange toertochten maar ik rijd eigelijk bijna altijd met het originele zadel.
 
En zijn er al mensen die het nieuwe 2019 model hebben gereden?
Is de (hogere) prijs tov een jong gebruikt 2016/2017 model te rechtvaardigen?

Alle motorsite reviews zijn natuurlijk lovend, maarja.. daar worden ze ook voor betaald.

En komt er ook een 2020 model? Aangezien die meestal zo na de zomer al aangekondigd worden
 
Laatst bewerkt:
En zijn er al mensen die het nieuwe 2019 model hebben gereden?
Is de (hogere) prijs tov een jong gebruikt 2016/2017 model te rechtvaardigen?

Alle motorsite reviews zijn natuurlijk lovend, maarja.. daar worden ze ook voor betaald.

En komt er ook een 2020 model? Aangezien die meestal zo na de zomer al aangekondigd worden

ik niet. wel las ik het volgende op internet:

"KTM bouwt verder op de LC8- en LC8c-platforms
Je kon er donder op zeggen, maar KTM bouwt voor modeljaar 2020 verder op het LC8c-platform, waarvan de 790 Duke en 790 Adventure-serie inmiddels al kennen. Volgens de geluiden in de wandelgangen is een supermoto-achtige 790 SMC aanstaande en zien we dit najaar eveneens een nieuwe 1290 Super Duke R op basis van KTM’s grootste tweecilinder."

via:
https://www.motor.nl/motornieuws/gerucht-ktm-pakt-uit-in-2020/
 
Ik heb ff wat vragen over mn ktm.

ik heb dus een ktm smc r uit 2014 die (tijdelijk) begrensd is op 30kW i.v.m. mijn leeftijd. deze gaat er na januari lekker af :] nu heb ik een slip-on Leovince demper erop en verder gewoon de standaard pijp. mijn vraag dus:

Heb ik er wat aan om een andere voorbocht erop te laten zetten? (bijv remus of ik zag er één van Tekmo)
ik bedoel dan of ik veel meer vermogen erbij krijg en/of dikker geluid?
daarnaast neem ik aan dat er ook een andere mapping in moet hiervoor, correct?

laatste vraag, ga ik er nu op vooruit als ik onderstaande luchtinlaat koop? gezien ik alleen een andere einddemper heb.

≥ KTM 690 SMC luchtinlaat - Onderdelen | Overige - Marktplaats.nl

hoor het graag van jullie want ik ben zelf totaal niet technisch voor wat betreft motoren.
 
Hoe beter hij kan ademen, hoe beter hij van z'n plek gaat......
Een Akra voorpijp is groter in diameter. Weet niet of een Remus of een Tekno dat ook zijn.
Luchtfilter inlaat (die van marktplaats) is groter qwa doorlaat, dus ook beter.
Maar wel meer inlaat-geluid.
Als je naar vol vermogen gaat/wil, moet je een andere mapping…..
 
Zijn hier mensen die een Quickshifter (healtech bijv) op hun SMC hebben? En wat is je ervaring voornamelijk voor op straat? Lees veel wisselende verhalen over de Healtech, maar dat zijn vaak berichten van toch best wel lang geleden...

( en dan bedoel ik niet de 2019 modellen)
 
Heren,
Ik zal me even voorstellen ik ben Rutger en sinds een aantal weken trotse eigenaar van een SMC ’14. Hiervoor heb ik een KTM SMT 990 gereden en een Yamaha XT660z. Sinds de 990 eigenlijk KTM fan dus wist dat er een weer een KTM voor terug moest komen.
De KTM 690 SMC-R is het dus geworden*O**O* . Helemaal happy!!

Maar ik twijfelde eigenlijk vanaf het begin tussen de abs varianten van de Enduro en de SMC.Maar omdat ik toch veelal op het asfalt te vinden ben voor de SMC gegaan. En ik was in de veronderstelling dat het wielen swappen was en gaan.
Dit blijkt toch wat gecompliceerder dan verwacht.
KTM 690 SMC to KTM 690 Enduro convert guide
Natuurlijk is het swappen van enduro naar SMC makkelijker dan SMC naar enduro.:')

Ik wil graag de SMC-R wat meer travel-georienteerd maken waarbij ik +/- 40% van de tijd offroad rij.
Nou kan ik dus een setje velgen kopen voor erbij:
VMX KTM 690 ENDURO R SMC CUSH DRIVE WHEELS 21/18 ORANGE HUB 08-17,KTM 620CC---990CC
Maar dan wordt de motor weer erg off-road georiënteerd.
Sommigen hebben de middenweg gevonden. 19” voor/ 18” of 17” inch achter.
12 Great Upgrades for your KTM 690 Enduro R
Did Anyone Tried 19 & 17 inch wheels on 2014KTM690 Enduro?


Wat zouden jullie mij aanraden?
 
Ik heb het geprobeerd, tis allebei niks.
Een SMC wordt geen Enduro, een Enduro wordt geen SMC...

In jou geval moet het voorwiel uit het midden, anders lopen de spaken tegen de remklauw aan.
De veerring is harder bij een SMC, de naloop is anders.

Banden met een grover profiel monteren voor die 40% off road……...
 
Ik heb het geprobeerd, tis allebei niks.
Een SMC wordt geen Enduro, een Enduro wordt geen SMC...

In jou geval moet het voorwiel uit het midden, anders lopen de spaken tegen de remklauw aan.
De veerring is harder bij een SMC, de naloop is anders.

Banden met een grover profiel monteren voor die 40% off road……...
Else, bedankt voor je antwoord!

Heb je dit geprobeerd met de ABS variant van de SMC-R? Want die schijnen wel zonder moeite uit te wissel te zijn. (zie link)

https://www.supermotojunkie.com/sho...SM-to-Enduro-conversion&p=2142806#post2142806
Zijn er verder nog wijzigingen anders dan:
- voorvering
- kroonplaat
- voor remklauw + schijf
- 21" voorwiel / 17" achterwiel en tandwielen

Groeten Rutger
 
Ik zou niet weten welk verschil de ABS sensor zou maken.....
Sjah, beats me... Maar schijnbaar is er wat gebeurd want bij deze knakker past het 1 op 1 zonder dat het wiel uit het midden staat.
Misschien is de hub verbreed? En dan neem ik aan vanaf 2014 (aanname, toen zijn er veel dingen radicaal veranderd)
 
Terug
Bovenaan Onderaan