KTM 690 SMC (-R) DEEL 8 Let the sun shine!

Ik heb hem tot de bovenkant van het rondje op het glaasje gevuld, het bovenste streepje dus en niet tot bovenaan het glaasje. Dat zou dus goed moeten zijn. Dan alsnog loopt die steeds verder leeg, ook onder het rondje. Dat van motor rechtop staan en niet op de zijstandaard weet ik inderdaad. Toch goed dat je het benoemd.

Tot bovenaan is niet correct. In het boekje staat bij mij letterlijk: "after switching off the engine, wait one minute before checking the level. The engine oil must be between the lower and upper edge of the oil viewer"
Vervolgens een afbeelding dat het oliepijl HALVERWEGE het glaasje moet staan. Zo niet, dan bijvullen tot HALVERWEGE het glaasje. Niet tot het bovenste streepje.

Wat ook een rol speelt is de olievervuiling door benzine. Doe eens gek en ruik eens aan de olie die in het blok zit. Als dat enorm naar benzine ruikt dan is je olie dus gemengd met brandstof. Beste is alles compleet vervangen. De standaard interval van 10.000km door KTM is echt absurd. Hooguit 4000km houd ik aan.

Daarnaast wat al eerder is gezegd, ze lusten wel een slokje. Als ik op vakantie ga neem ik ook altijd olie mee in de rugzak.
 
Tot bovenaan is niet correct. In het boekje staat bij mij letterlijk: "after switching off the engine, wait one minute before checking the level. The engine oil must be between the lower and upper edge of the oil viewer"
Vervolgens een afbeelding dat het oliepijl HALVERWEGE het glaasje moet staan. Zo niet, dan bijvullen tot HALVERWEGE het glaasje. Niet tot het bovenste streepje.

Wat ook een rol speelt is de olievervuiling door benzine. Doe eens gek en ruik eens aan de olie die in het blok zit. Als dat enorm naar benzine ruikt dan is je olie dus gemengd met brandstof. Beste is alles compleet vervangen. De standaard interval van 10.000km door KTM is echt absurd. Hooguit 4000km houd ik aan.

Daarnaast wat al eerder is gezegd, ze lusten wel een slokje. Als ik op vakantie ga neem ik ook altijd olie mee in de rugzak.

Goed punt.
Olie zit er net 500km in.
300ml op 170km is wel erg extreem lijkt mij.
Ik kijk het even aan.
 
Heeft iemand nog tips voor het afstellen van de koppeling?
Ik heb het gevoel dat de bandbreedte te groot is.
Hendel helemaal in is ontkoppelt
Hendel helemaal los is gekoppelt.
Nou zal je denken.. dat is toch perfect.... nou nee... het is een te grote slag
Ik heb liever dat de hoek van onkoppelt naar gekoppelt kleiner is.
(ik weet niet hoe ik dit duidelijker kan uitleggen)
 
Heeft iemand nog tips voor het afstellen van de koppeling?
Ik heb het gevoel dat de bandbreedte te groot is.
Hendel helemaal in is ontkoppelt
Hendel helemaal los is gekoppelt.
Nou zal je denken.. dat is toch perfect.... nou nee... het is een te grote slag
Ik heb liever dat de hoek van onkoppelt naar gekoppelt kleiner is.
(ik weet niet hoe ik dit duidelijker kan uitleggen)

als eerste check zou ik dan kijken of er geen lucht in zit. normaal gesproken is je koppeling al helemaal opgekomen als je hendel ergens halverwege zit.
(let even goed op welk type vloeistof er in gaat)
 
Tot bovenaan is niet correct. In het boekje staat bij mij letterlijk: "after switching off the engine, wait one minute before checking the level. The engine oil must be between the lower and upper edge of the oil viewer"
Vervolgens een afbeelding dat het oliepijl HALVERWEGE het glaasje moet staan. Zo niet, dan bijvullen tot HALVERWEGE het glaasje. Niet tot het bovenste streepje.

Wat ook een rol speelt is de olievervuiling door benzine. Doe eens gek en ruik eens aan de olie die in het blok zit. Als dat enorm naar benzine ruikt dan is je olie dus gemengd met brandstof. Beste is alles compleet vervangen. De standaard interval van 10.000km door KTM is echt absurd. Hooguit 4000km houd ik aan.

Daarnaast wat al eerder is gezegd, ze lusten wel een slokje. Als ik op vakantie ga neem ik ook altijd olie mee in de rugzak.


normaliter vul je de motorolie altijd af tot het maximum niveau, hiermee creëer je een soort van buffertje voor het geval je olie verbrand.
Echter kan het wel helpen bij het minder olie verbruiken om hem maar tot halverwege te vullen, nadeel is dan wel dat je er vaker een beetje olie bij zal moeten gooien.

ktm-690-enduro-eu-page135.png
 
als eerste check zou ik dan kijken of er geen lucht in zit. normaal gesproken is je koppeling al helemaal opgekomen als je hendel ergens halverwege zit.
(let even goed op welk type vloeistof er in gaat)
Maar kan ik ook op 1 of andere manier, als ik stilsta, zien als hij helemaal gekoppelt is?
Want ik dacht dat ik hem goed had... totdat ik een flinke dot gas gaf en de slipkoppeling op kwam...

Nu ik er over nadenk moet er gewoon iets niet goed zitten.. want ik had het aangrijpings punt erg vroeg..

Of zijn er nog andere afstelpunten naast:

test.png
 
Maar kan ik ook op 1 of andere manier, als ik stilsta, zien als hij helemaal gekoppelt is?
Want ik dacht dat ik hem goed had... totdat ik een flinke dot gas gaf en de slipkoppeling op kwam...

Nu ik er over nadenk moet er gewoon iets niet goed zitten.. want ik had het aangrijpings punt erg vroeg..

Of zijn er nog andere afstelpunten naast:

Bekijk bijlage 1477900
heb je de originele hendel dan?
 
Heeft iemand nog tips voor het afstellen van de koppeling?
Ik heb het gevoel dat de bandbreedte te groot is.
Hendel helemaal in is ontkoppelt
Hendel helemaal los is gekoppelt.
Nou zal je denken.. dat is toch perfect.... nou nee... het is een te grote slag
Ik heb liever dat de hoek van onkoppelt naar gekoppelt kleiner is.
(ik weet niet hoe ik dit duidelijker kan uitleggen)
Daar is weinig aan te veranderen, dat is hydraulisch zo bepaald.
Je kan het handle wel verstellen zodat je de plaats waar de koppeling aangrijpt een beetje kan verstellen.
Zodra er maar een beetje lucht in zit, merk je dat gelijk, kan je niet meer ontkoppelen.
 
Misschien dat iemand van jullie mij kan helpen maar ik vind dat de achterrem zover naar binnen zit moet mijn voet op een onnatuurlijke manier naar binnen draaien om te remmen, voor zover ik weet kan je hem alleen in hoogte verstellen, er zit nu wel zo oranje powerparts dingetje op, misschien is het origineel breder?
 
Dat oranje PowerPart dingetje is net zo groot als de originele.
Een beetje naar buiten buigen zou ik zeggen.
Wel voorzichtig aan doen, want hij breekt zo af.
 
Ik kwam er vorige week achter dat mijn KTM aardig wat olie verbruikt. Dus vorige week tot de max gevuld (+800ml!!) en in de gaten gehouden. Nu 170km gereden en hij zat al weer bijna op het minimum. Weer 300ml bij ingegooid.
Hieronder een lijstje met wat info:
- Er ligt geen olie onder de KTM en ik zie ook nergens een lek aan de buitenkant van het blok
- Hij rookt ook niet zichtbaar
- Stinkt niet meer dan de normale uitlaatgassen
- Als ik onder het luchtfilter kijk dan zit daar niet bijzonder veel olie (Zie foto hieronder)
- De uitlaat is wel zwart van binnen maar verder kurkdroog, geen olie resten oid. (Zie foto hieronder)
- De koelvloeistof is nog mooi helder blauw.
- Motor is van 2016 en heeft 4700km op de teller
- Ik gebruik Motorex 10w60 cross power olie

Tips met wat ik moet doen?

Bekijk bijlage 1477597Bekijk bijlage 1477599

Ik heb een compressietest laten uitvoeren bij motorcentrum Eibergen, blijkt maar 5 bar te hebben ipv 10-12 bar. Het blok moet er dus onderuit en uit elkaar...
 
Ik heb mijn motor vorige week terug gekregen naar een grote beurt. Nu vertelden hun dat mijn koppeling slipte. Nu snapte ik hier niet veel van en heb het gelaten voor wat het was. Enkel nu slipt die inderdaag ineens best erg. Wel frappant. Nu heb ik net mijn olieresevoir los gedraaid van de koppeling. hier zat niet veel meer in. Kan dit in verband staan met de slippende koppeling of moet deze dan toch echt vervangen worden?
 
Ik heb mijn motor vorige week terug gekregen naar een grote beurt. Nu vertelden hun dat mijn koppeling slipte. Nu snapte ik hier niet veel van en heb het gelaten voor wat het was. Enkel nu slipt die inderdaag ineens best erg. Wel frappant. Nu heb ik net mijn olieresevoir los gedraaid van de koppeling. hier zat niet veel meer in. Kan dit in verband staan met de slippende koppeling of moet deze dan toch echt vervangen worden?

Wanneer er niet genoeg koppelingsvloeistof in zit, dan zou de koppeling niet meer helemaal vrij komen.
Een slippende koppeling kan dus niet veroorzaakt worden door te weinig vloeistof.
 
Ik heb een compressietest laten uitvoeren bij motorcentrum Eibergen, blijkt maar 5 bar te hebben ipv 10-12 bar. Het blok moet er dus onderuit en uit elkaar...
OEF, das wel een lage compressie.
Erg benieuwd of ze iets geks gaan aantreffen als ze hem open halen.
 
Ik heb een compressietest laten uitvoeren bij motorcentrum Eibergen, blijkt maar 5 bar te hebben ipv 10-12 bar. Het blok moet er dus onderuit en uit elkaar...

Met nog geen 5000km op de klok is dat heeeeeeel zuur..
mijne lust ook wel klein beetje olie, maar heeft ook al +26.000km erop.
 
Zeker zuur, hopelijk alleen (een van) de zuigerveren kapot.

**update**
Zuigerveer aan diggelen, verder ziet het er gelukkig nog goed uit
 
Laatst bewerkt:
IMG-20200403-WA0002.jpeg


Vanavond na 2 maanden wachten eindelijk de travel tower (nomad adv) binnen gekregen.

Alvast een beginnetje gemaakt aan de ombouw, best een klusje.
Vooral omdat er geen handleiding bij zit, en alles een beetje op eigen inzicht moet 😅
 
IMG-20200404-WA0016.jpeg


Nog even de puntjes op de i en dan istie klaar.

T was best een klusje moet ik zeggen!
Windbescherming is wel erg fijn. Even een klein stukje 130 gereden, en dan kan je gewoon normaal op de motor blijven zitten.
 
Kan je er wel doorheen kijken, ondanks dat tie transparant is?
Ik heb er ooit een rally kit op gehad van polyester, je zag geen moer meer.....
Was de bedrading lang genoeg?
 
Ziet er goed uit. Ook van plan daar het grote avontuur mee op te gaan zoeken?

Het grote avontuur niet, maar wat leuk offroad rijden in de Benelux en noord Frankrijk wel.

En voor in Nederland vooral de TET route
 
Kan je er wel doorheen kijken, ondanks dat tie transparant is?
Ik heb er ooit een rally kit op gehad van polyester, je zag geen moer meer.....
Was de bedrading lang genoeg?

Je zou er doorheen kunen kijken, maar gelukkig kijk ik er overheen.
Op de foto heb je een beetje een idee van de hoogte:

IMG-20200405-WA0001.jpg


De kabels zijn allemaal lang genoeg, echter loopt de kabel van de knipperlichten nu erg in het zicht, deze wil ik nog gaan verlengen om het allemaal netter eruit te laten zien.
 
Terug
Bovenaan Onderaan