KTM 690 SMC (-R) DEEL 8 Let the sun shine!

DSC_0000_BURST20201015150750525_COVER.JPG


Vandaag een stickersetje op de Nomad rally kuip gedaan. Nu lijkt t wat meer 1 met de motor.
 
Ik heb al langere tijd een dna luchtfilter op marktplaats staan met lid, nieuw waarde iets van 150 euro bij elkaar.. iemand hier die het wil overnemen voor 50 euro?
 
Ben me een beetje aan het oriënteren op een SM, maar onderhoudsvriendelijker, gezien ik onderhoud uit besteed. Vandaar dat de zoektocht veranderd is van een 350 of 450 enduro/sm naar een 690 SMC. Zijn de 690's een beetje onderhoudsvriendelijk? Zag in de manual iedere 10dkm kleppen stellen, maar verwacht dat dit niet hoofdzakelijk de kosten zijn bij een 1 cilinder waar je er relatief gemakkelijk bij kunt, wel?

Wat is jullie ervaring hierin? Verder nog benoemenswaardigheden? Mocht het iets worden, zal het een 09-13 model worden.
 
De 690 supermoto's zijn zowat de meest onderhoudsvriendelijke eencilinders die er te koop zijn(en die nog wat pit hebben). Ze zijn wel minder hardcore en niet zo licht als een 450 exc oid, maar daarom zijn ze ook onderhoudsvriendelijker. 50.000 km is te halen volgens 50.000 km Test KTM 690SM - MotoPlus.

De kwalen die ik ken zijn de tuimelaars die snel kapot gaan, maar die zullen al wel vervangen zijn bij een tweedehandsexemplaar. En bij de oudere types komt er soms wat vocht in de tellerunit (<2009). Ook gaat de hulpkoppelingscilinder stuk.

De kosten zijn zeer afhankelijk van rijstijl, denk hierbij aan banden, remmen en ketting. Die gaan hard als je een beetje knalt. De olie die erin gaat is wel duur, maar gelukkig gaan er niet veel liters in. Hiflo maakt mooie oliefilters voor een lagere prijs.

Als ik er een tweedehands zou kopen dan zou ik eerlijk gezegd gaan voor het modeljaar 2007-2009. Dit is de SM versie en deze is nog wel schappelijk geprijsd. Het motorblok is hetzelfde als van de smc. Anders zou ik persoonlijk een nieuwe kopen, want de smc(r)ren zijn tweedehands zo duur dat je beter even kan doorsparen voor een nieuwe. Op marktplaats is een smc r met 20.000 km uit 2012 al gauw 8000 euro bijvoorbeeld. Dan kun je beter 3k a 4k bijleggen en een (vrijwel) nieuwe kopen.

ps Ik was laatst bij Motoport Rockanje en daar stond een KTM 690 SM (met Akra) uit 2007 met 6000 op de teller te koop voor 5000. Dat is wel een goede deal, mocht die er nog staan en je een SM versie zoekt.
 
KTM 690 SMC R 2021
Iemand al iets meegekregen hierover? Zijn er nog technische wijzigingen of enkel een nieuw jasje?
Persoonlijk vind ik het wel wat hebben

van 44teeth

KTM has just unveiled updates to the 2021 690 SMC-R and Enduro R: both get styling, dash and ABS tweaks, meaning you don't need the dongle and can adjust on the fly, plus the SMC-R gets a new Brembo caliper and the Enduro R is treated to further rider mode updates. Zesty.
 
Wel een beetje een gemiste kans vind ik, terwijl de andere modellen wel gewoon een mooi scherm krijgen. Bij een echte supermoto voor het circuit snap ik het wel, maar een supermoto voor de straat mag dit best hebben, zeker voor het prijskaartje dat er aangehangen wordt (13000).

Ik wil gewoon kunnen zien wanneer de motor op temperatuur is en wanneer het gas erop kan. Ik wil ook kunnen zien wanneer dat niet het geval is en bijv. de thermostaat defect is. Dat gaat makkelijker met een wat fatsoenlijker dashboard...
 
Ik vind de brembo m4 klauw wel een erg goeie update voor de 2021 smc-r.
Zelf heb ik meteen de remmerij op mijn 2013 smc-r al verbeterd doordat het originele setup schokte met remmen (velen hebben hier last van). Ik heb de originele brembo schijf vervangen voor een dikkere zwevende wave schijf van braking, en er komt binnenkort ook een brembo rcs15 rempomp op.

Met de nieuwe brembo m4 monoblock klauw in de 2021 smc-r zal het vanaf fabriek waarschijnlijk al een stuk fijner remmen.
 
Zit het beter remmen niet vooral in de rempomp? Ik dacht dat de 'oude' remklauw best goed was..

Ik ben van plan een PZ5 Cobra pompje aan te schaffen ergens begin 2021.

COBRA0098.jpg
 
Iemand op zoek naar een nieuw stuur?
Heb er eentje liggen. Is nooit gebruikt.
Ging direct na aankoop SMC een oranje stuur op.
KTM stuur (9).jpg
KTM stuur (1).JPG
KTM stuur (6).JPG
 
Ervaringsdeskundigen gevraagd.

Ik heb op dit moment een 990 Adventure uit 2012, zo'n mooie blauwe:). Nu denk ik erover om wellicht over te stappen naar een 690 Enduro-R maar ik heb geen idee hoe de zithoogte/framebreedte daar is. Ik heb korte pootjes, op mijn Adventure of 1 voet plat of twee voeten met de bal van mijn voet aan de grond.

Is er iemand met ervaring op beide modellen die me iets meer kan vertellen daarover, ik zou dan overstappen naar een model van na 2016.

Alvast bedankt.
 
De zithoogte is op internet zo gevonden tussen die 2 modellen:
91cm 690 enduro R
86-88cm adventure
91.5cm adventure R

Het zadel is wat ik zo aan foto's kan beoordelen een stuk smaller bij de 690 Enduro.
 
Die maten had ik ook al gevonden, dat is het probleem niet, maar de ene motor is de andere niet als het gaat om hoe recht je benen naar beneden kunnen, en dat maakt het verschil toch wel vaak. Vandaar mijn vraag.
 
Edit : het zadel werd inmiddels verkocht !

Kan iemand me zeggen of het zadel van de 690 SM(C) de jongste jaren werd gewijzigd ?
Volgens mijn gegevens past mijn zadel, hieronder beschreven, ook op de SM(C).
Mijn Enduro R ABS was van 2014.

Ik bestelde bij de bekende Franse zadelspecialist TOP SELLERIE een SPLINTERNIEUW GrandComfortzadel voor mijn KTM 690 ENDURO R, maar heb het nooit gebruikt (motor werd intussen verkocht).
Nieuwprijs : € 240 , mag weg voor € 100 (+ verzendkosten)Alleen via e-mail : marc.en.nana@gmail.com.
Is echt mijn laagste prijs voor dit splinternieuwe, nooit gebruikte zadel

E29DDE31-8D55-42A8-BA50-EC27CEA875B4.jpeg
0F387EB5-EBAC-4F84-BB63-AD8FF5EE2293.jpeg
AEC8DE32-AC75-4B87-B875-5DC100C56FAE.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Iemand geïnteresseerd in een Remus Black Hawk slip on? Deze mag weg voor €650 (forum prijs). Heeft ongeveer 1000km op de motor gezeten.
 
Goedemiddag,

Ik heb nu een tweetal jaren een ktm 690 uit 2017. Nu was na 10.000 km de achterdemper van mijn akrapovic 3 popnagels er uit getrilt. Nu zeiden ze bij de dealer dat dit door de db killer kwam. Deze heb ik enkel maar 6000 km er in gehad in m'n tripje naar Italië. Ze hebben hier nieuw demperwol in gemaakt en alles weer vast gezet. Enkel is het carbon al te veel uitgerot dat ik hetzelfde probleem weer heb momenteel.

Nu zoek ik dus of een nieuwe demperkap of een nieuwe demper. Zelf vind ik die nieuwe type wel mooi waarbij het logo er ingegraveerd is. Enkel weet iemand waar ik deze los kan kopen? Vind het een beetje onzinnig om een gehele nieuwe pijp te kopen.

Groetjes!
 
Terug
Bovenaan Onderaan