KTM 690 SMC (-R) DEEL 8 Let the sun shine!

Ik moet eerlijk zeggen dat ik de verminderde trillingen wel echt als pluspunt zie, doorhalen in de hoge toeren doe je dan ook echt makkelijker. Het gemis aan felheid bij lage toeren is wel echt een gemis, je weet wel het gevoel dat koppel er hard inslaat en je snel en inneens power voelt. Dat is oa waar je een eencilinder voor koopt.

De reden daarvoor zijn de milieu-eisen, onderin moet hij het minste uitstoten en daar zijn de beperkingen het hevigst. Een motor die zo fel is op het gas staat onderin rijker, maar zo kom je nooit door de euro5 keuring heen. Ktm heeft dus geen keuze.

Het nieuwe model heeft dan ook niet echt (vanuit de fabriek) de karaktereigenschappen van een eencilinder, lijkt meer op een tweepitter. Of daarnet tussenin.
 
Nou, ik heb het een en ander uitgezocht hoe het zit.

De fuel dongle geeft "maar" 5% extra waardoor die rijker moet lopen (dit is het antwoord van AVDV Parts). Eerlijk gezegd vind ik dat ze dat er ook bij moeten vermelden om het een en ander duidelijk te maken, want blijkbaar wisten ze al hoe dit werkte. Je krijgt dus een half gebakken product opgestuurd naar mijn idee. Want onderin kan je dus gewoon niks afstellen, dat is nou net waarom je een 1 cilinder hebt dacht ik zo.. Dit vind ik wel heel slecht dat ze dat er niet bij vermelden. (Je hebt dan dus een PCV en een fuel dongle maar je hebt er werkelijk geen reet aan)

Nu is er een bedrijf (MCE Performance) uit Oostenrijk dat de ECU al heeft kunnen hacken, maar dat betekent dat je de ECU moet opsturen. Dat heeft dan ook als gevolg dat als ze bij de dealer iets aanpassen wat betreft ECU dat je meteen je hele map kwijt bent. Dat zie ik nog niet echt zitten.

Dan heb je nog Pirate Racing uit Duitsland. Die had al een kastje gemaakt die de O2 waardes aanpaste en dat leek best goed te gaan, maar ze hebben die ECU's tegenwoordig zo geprogrammeerd dat die na 100 a 150km alsnog een check engine light geeft. Ze zijn er toen meteen mee gekapt dus het kan ook nog zo zijn dat die misschien in "limp mode" zou schieten, maar zover zijn ze dus niet gekomen. De ECU denkt na een bepaalde tijd, deze waardes zijn echt niet goed dus nu ga ik in de fout modes..

Nu zijn ze (Pirate Racing) ook verder ingesprek met MCE Performance om te zien of ze die regelaar die zij er tussen hadden gezet nog kunnen aanpassen zodat de ECU alsnog genoeg voor de gek word gehouden waardoor het wel blijft werken, maar dat is nog work in progress..
Dus hiermee word je na iedere 100 á 150 km dus eigenlijk gedwongen om terug naar standaard te gaan, anders krijg je foutmeldingen? Is het dan puur en alleen een melding of zet de ECU de boel ook echt terug naar standaard aan de hand van die melding? Anders is het slechts een kwestie van met (onwijs vervelend!) brandend lampje rondrijden maar als die de boel niet reset is dat zo erg nog niet lijkt mij.

Wel vervelend om te lezen dat er vanwege al die emissienormen zo een hoop gedoe is met de nieuwe modellen. Nog een extra reden voor mij om op zoek te gaan naar een wat ouder model.

Ik heb zelf 0 ervaring met een Powercommander dus vergeef me als ik iets doms zeg maar de Powercommander zou in theorie gewoon moeten werken toch aangezien die na de ecu wordt geplaatst en het 'originele' signaal wat de ECU wegstuurt behouden blijft en de Powercommander op zijn beurt weer een aangepast signaal naar de injector stuurt.

Ik hoop dat je snel een oplossing vindt. Ben benieuwd!
 
De nieuwe modellen zijn wel leuk als je het 1 en ander er aan doet. Die emissie zooi moet er af (sas removal kit), een andere uitlaat, fuel dongle, power commander, en een groter tandwiel achter.

Maar dit zijn al met al toch behoorlijk wat kosten. Verder vind ik het jammer dat de zadelhoogte lager is van het nieuwe model.
 
Tandwiel achter hoeft nieteens, je pakt echt veel extra zonder de milieueisen.

Hoe kom je erbij dat het nieuwe type lager zit?

Ktm 690 sm is 870 mm.
Ktm 690 smc r uit 2014 is 890 mm.
Ktm 690 smc r uit 2021 is 890 mm.

Dus volgens de specs hetzelfde.
 
De nieuwe modellen zijn wel leuk als je het 1 en ander er aan doet. Die emissie zooi moet er af (sas removal kit), een andere uitlaat, fuel dongle, power commander, en een groter tandwiel achter.

Maar dit zijn al met al toch behoorlijk wat kosten. Verder vind ik het jammer dat de zadelhoogte lager is van het nieuwe model.
Dat die iets minder hoog is vind ik zelf wel een pluspunt. Ik merkte dit direct met opstappen. Bij mijn oude smc kwam ik echt alleen met mijn tenen op de grond (als de motor recht stond). Bij deze kun je met beide voeten plat op de grond staan zonder de motor naar één kant te laten hellen.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik de verminderde trillingen wel echt als pluspunt zie, doorhalen in de hoge toeren doe je dan ook echt makkelijker. Het gemis aan felheid bij lage toeren is wel echt een gemis, je weet wel het gevoel dat koppel er hard inslaat en je snel en inneens power voelt. Dat is oa waar je een eencilinder voor koopt.

De reden daarvoor zijn de milieu-eisen, onderin moet hij het minste uitstoten en daar zijn de beperkingen het hevigst. Een motor die zo fel is op het gas staat onderin rijker, maar zo kom je nooit door de euro5 keuring heen. Ktm heeft dus geen keuze.

Het nieuwe model heeft dan ook niet echt (vanuit de fabriek) de karaktereigenschappen van een eencilinder, lijkt meer op een tweepitter. Of daarnet tussenin.
Ja en dit voel je echt. Het rijdt inderdaad niet zoals eencilinder zou moeten. De motor reed voor mijn gevoel meer als een degelijke GS800. Daar is helemaal niks mis mee maar daar koop je geen 'supermoto' voor.
 
Tandwiel achter hoeft nieteens, je pakt echt veel extra zonder de milieueisen.

Hoe kom je erbij dat het nieuwe type lager zit?

Ktm 690 sm is 870 mm.
Ktm 690 smc r uit 2014 is 890 mm.
Ktm 690 smc r uit 2021 is 890 mm.

Dus volgens de specs hetzelfde.
Vergeleken met mijn oude SMC R zat deze 100% zeker een stuk lager, zeker een paar centimeter. Zie hierboven. Mogelijk dat de vering aangepast was op mijn oude SMC R. De specs zijn op papier idd hetzelfde zie ik

*EDIT*
De hoogte van het 2014 model is 925mm trouwens als ik even doorzoek dus scheelt toch 3,5 cm.
 
Laatst bewerkt:
Iemand misschien een wat comfortabeler zadel te koop voor een <2019 690? Volgens mij zijn de zadels 2012-2017 hetzelfde, en ik dacht zelfs ook nog van dat type daarvoor?
 
Ik ben een leuke Huskie 701 tegen gekomen. Bouwjaar 2019 dus geen problemen met de nog strengere EUR 5 emissie normen. Zijn de EUR 4 modellen ook al zo 'geknepen' of valt dat mee?. Ik heb eerlijk gezegd geen zin om tegen alle 'problemen' aan te lopen zoals member CasGas nu ervaart met het nieuwe 2021 EUR 5 model. Voorkeur heeft daarom eigenlijk ook een <2017 model omdat ik hier ervaring mee heb en erg tevreden mee was. Maar ik heb überhaupt geen idee of er hele ingrijpende (merkbare) veranderingen zijn met de EUR 4 norm t.o.v. EUR 5 of dat wel meevalt.
 
Ik ben een leuke Huskie 701 tegen gekomen. Bouwjaar 2019 dus geen problemen met de nog strengere EUR 5 emissie normen. Zijn de EUR 4 modellen ook al zo 'geknepen' of valt dat mee?. Ik heb eerlijk gezegd geen zin om tegen alle 'problemen' aan te lopen zoals member CasGas nu ervaart met het nieuwe 2021 EUR 5 model. Voorkeur heeft daarom eigenlijk ook een <2017 model omdat ik hier ervaring mee heb en erg tevreden mee was. Maar ik heb überhaupt geen idee of er hele ingrijpende (merkbare) veranderingen zijn met de EUR 4 norm t.o.v. EUR 5 of dat wel meevalt.
Ik heb een 701 enduro uit 2019.
Enige wat ik zelf een must vind is de fuel dongles, ik heb ze van smartmoto en werken perfect. En een demper als je van plan bent om bagage mee te nemen.

Het is nog steeds niet zo heftig als een 450 thumper onderin, maar ik vind het heel fijn rijden
 
Ik heb een 701 enduro uit 2019.
Enige wat ik zelf een must vind is de fuel dongles, ik heb ze van smartmoto en werken perfect. En een demper als je van plan bent om bagage mee te nemen.

Het is nog steeds niet zo heftig als een 450 thumper onderin, maar ik vind het heel fijn rijden
Is de originele demper echt zo erg?
 
Wat doet een 690 SMCr 2015 tegenwoordig? Zit namelijk al een tijdje met een schuin oog naar een dikke v-twin cruiser te kijken om mijn KTM te vervangen. KM 27.000

Verkoop het liefst in technisch standaard trim heb namelijk alle originele delen er nog bij. En los levert een volledige akra lijn, quickshifter en rade garage inlaat ook nog wat op. Zeker met inruil interesseert die extra's ze allemaal niks.

Voor wat het waard is onderhoud is allemaal gedaan. Banden zijn top, splinternieuwe kettingset, kleppen bij 20k gecheckt. Geen schades
ktm 2021.jpg
 
Nu is wel de tijd om te verkopen. De prijs van een tweedehands SMC R is nog nooit zo hoog geweest.
 
Is de originele demper echt zo erg?
Als je er bagage op gooit wel. Voor de rest ja, hij wordt heel warm, maar het is niet alsof je er dichtbij in de buurt zit.
Ik heb hem er alleen maar 400km op gehad.
Mijn vriendin heeft hem nog wel op haar '16 690 enduro

Vind de stilte wel echt super fijn, de Arrow die ik nu heb is gewoon luid, zeker als je dan de TET rijdt heb je toch weer meer bekijks,
Ik heb de DB-killer al stiller laten maken, volgende stap is de cat tussen stuk kopen.
Was mij niet verteld toen ik mijn motor aanschafte dat je kon kiezen tussen een open link pipe van 80, of een cat van 240.
 
Morgen komt mijn leovince en de kat hiervoor binnen. Naast dat de leovince sowieso de stillere optie is komt er bij mij ook nig de kat tussen. Ik ben benieuwd.
 
Morgen komt mijn leovince en de kat hiervoor binnen. Naast dat de leovince sowieso de stillere optie is komt er bij mij ook nig de kat tussen. Ik ben benieuwd.
Stillere versie optie dan?
Ik vind het altijd erg lastig om te horen vanuit youtube, maar over het algemeen betekend een grotere demper, op meer stilte.
Ik ben benieuwd naar de looks en het geluid!
 
Van wat ik gelezen heb op het internet is qua uitlaten de leovince 'de stillere', en het klopt wat je zegt qua formaat demper. Een exact dezelfde demper is groter/langer stiller dan de kleinere. Maar een SC Project of Wings is bijvoorbeeld groter dan een Leovince, maar als je die naast elkaar zet...
 
nooit gedacht in mijn leven met mono's dat ik op zoek zou moeten gaan naar een aftermarket uitlaat zodat mijn bagage niet smelt...
 
Nu is wel de tijd om te verkopen. De prijs van een tweedehands SMC R is nog nooit zo hoog geweest.
prijzen zijn belachelijk en het verbaast me eerlijk gezegd dat ze verkocht worden daarvoor. in sommige gevallen moet je slechts paar 100€ opleggen voor een nieuwe.
 
Zo heb ik voor 8 een 2017 Enduro R gekocht korte tijd terug, maar dat was er wel eentje met 2000km op de teller die je gewoon terug had kunnen brengen naar KTM met de melding 'ik heb er nooit mee gereden' en dan was ie nieuw terug de doos in gegaan. :D Stickers en papiertjes zaten er nog op, met de sprietjes aan de banden. Map, bonnen, elk kartonnetje, plasticje, sleutelhanger. Alsof je een nieuwe motor bij de dealer ophaalt.
 
Laatst bewerkt:
Van wat ik gelezen heb op het internet is qua uitlaten de leovince 'de stillere', en het klopt wat je zegt qua formaat demper. Een exact dezelfde demper is groter/langer stiller dan de kleinere. Maar een SC Project of Wings is bijvoorbeeld groter dan een Leovince, maar als je die naast elkaar zet...
Ik ben in ieder geval benieuwd welke leovince je hebt gekocht en wat het geluid zal zijn
 
Terug
Bovenaan Onderaan