KTM 690 SMC (-R) DEEL 8 Let the sun shine!

Ik ben toch maar weer eens gaan kijken om de boel te laten tunen. Vanwege het feit dat het een EU5 versie is heb ik toch het idee dat de tuning niet helemaal goed is gedaan (in feite is er niks gebeurd, want EU5 dus ik kan er niks mee volgens tuner)..

Met de EU5 emissie eisen is het dat dat ding geknepen is onder de +/- 5500 toeren. Als ik dat ding op de bank zet met alle aanpassingen die je er aan kan doen en gewoon in de toeren jank terwijl die word afgesteld, dan moet ik er toch geen last meer van hebben? (even hele korte versie, ik weet dat het onder iets geknepen word, maar dat is niet direct, die word daarna weer aangepast door de ECU).

Al met al wil ik eigenlijk naar een tuner die de hele dag niks anders doet en mijn Powercommander goed afsteld, dus geen bedrijf die het er maar naast doet als het ware. Wat is nou de beste tuner, of in ieder geval, waar zou ik het beste heen kunnen met de bike met bovengemiddelde kans dat het wel goed gaat komen? :)
 
Laatst bewerkt:
Ik ben toch maar weer eens gaan kijken om de boel te laten tunen. Vanwege het feit dat het een EU5 versie is heb ik toch het idee dat de tuning niet helemaal goed is gedaan (in feite is er niks gebeurd, want EU5 dus ik kan er niks mee volgens tuner)..

Met de EU5 emissie eisen is het dat dat ding geknepen is onder de +/- 5500 toeren. Als ik dat ding op de bank zet met alle aanpassingen die je er aan kan doen en gewoon in de toeren jank terwijl die word afgesteld, dan moet ik er toch geen last meer van hebben? (even hele korte versie, ik weet dat het onder iets geknepen word, maar dat is niet direct, die word daarna weer aangepast door de ECU).

Al met al wil ik eigenlijk naar een tuner die de hele dag niks anders doet, dus geen bedrijf die het er maar naast doet als het ware. Wat is nou de beste tuner, of in ieder geval, waar zou ik het beste heen kunnen met de bike met bovengemiddelde kans dat het wel goed gaat komen? :)
Zolang de ECU nog niet "gekraakt" is kan het niet, zover ik weet.
De onder 5500rpm en 20% gas is een tweede ECU loop en die is gesloten. Er was een bedrijf in Italië die het oog voor de 2017-2019 range kan https://www.ecustudio.com/bikes/Husqvarna/701.html
Ook de oudere modellen zijn geknepen, enige verschil dat KTM nu slimmer is met hoe ze de gesloten ECU programmeren
 
Zover ik weet werkt een powercommander wel op een eu4 en niet meer op een eu5. Wachten tot ze de ecu van een eu5 kunnen kraken dus.
 
Thanks voor de tip! Dat scheelt inderdaad weer wat. Plus hier krijg je er voor die €20,- ook een afdichtschroef bij. Zit er nog verschil tussen de dongles qua afstellingen in brandstof/luchtverhouding? Of stellen ze allebei slechts de 02 sensor buiten werking?
Heb de smartmoto dongle besteld. Ook even gemaild met de vraag hoe de AFR precies wordt aangepast. De AFR wordt niet aangepast met de dongle de o2 sensor wordt blijkbaar alleen buiten werking gesteld en de ECU gebruikt dus het ‘standaard’ signaal. Er staat op de dongle dus geen map geladen o.i.d. wat ik dacht dat het geval was.

Op de site van Rottweiler lees ik dat de standaard AFR 14.7:1 is. Op de site van rottweiler staat ook vermeld dat de AFR na installatie van de dongle 13.8:1 is. Ik ga ervan uit dat de dongle van Rottweiler hetzelfde werkt en dat die ook alleen de o2 sensor buiten werking stelt. Kun je hier uit concluderen dat de standaard AFR dan 13.8:1 is zonder o2 sensor?
 
Heb de smartmoto dongle besteld. Ook even gemaild met de vraag hoe de AFR precies wordt aangepast. De AFR wordt niet aangepast met de dongle de o2 sensor wordt blijkbaar alleen buiten werking gesteld en de ECU gebruikt dus het ‘standaard’ signaal. Er staat op de dongle dus geen map geladen o.i.d. wat ik dacht dat het geval was.

Op de site van Rottweiler lees ik dat de standaard AFR 14.7:1 is. Op de site van rottweiler staat ook vermeld dat de AFR na installatie van de dongle 13.8:1 is. Ik ga ervan uit dat de dongle van Rottweiler hetzelfde werkt en dat die ook alleen de o2 sensor buiten werking stelt. Kun je hier uit concluderen dat de standaard AFR dan 13.8:1 is zonder o2 sensor?
Ze werken met een weerstand, die je ECU vertaald naar een waarden tot hoeveel benzine er in moet.
Of deze hetzelfde is als die van rottweiler weet ik niet
Screenshot_20210723-195025.jpg
Net opgezocht
 
Laatst bewerkt:
Naar wat ik heb begrepen werkt de fueldongle als volgt nadat ik een tijd geleden dat ergens had gelezen hoe KTM ECU in Closed Loop werkt. De weerstand in de stekker laat de ECU denken dat het mengsel armer is dan werkelijk. De ECU regelt in Closed Loop de AFR niet bij maar schakelt over naar een andere reeds ingebakken Closed Loop mapping die standaard rijker staat dan de afstelling die de ECU normaliter zou gebruiken. Hierdoor loopt de motor rijker en soepeler in de betreffende toeren of gasstand in Closed Loop.
 
Zover ik het begreep heeft de ecu voor Closed Loop ook verschillende 'mappings'. 1 die op de lambda sensor reageert, maar als die buiten de waardes ligt dan overschakelt op een mapping die rijker is. Dat is een mapping die je niet kan flashen of iets. Maar het is al weer even terug dat ik me daarin had verdiept hoe dat zat met die dongles.

Wat ik wel weet is dat die Akra mappings, of hoe je ze ook noemen wil, dus niets doen onder de 4000rpm of ik meen 20% gasstand. Daar blijven ze armer lopen.
 
We gaan het meemaken. Ik zal mijn ervaring met de dongle te zijner tijd wel even delen.

Gister met het 10.000 km onderhoud begonnen. Het meest ‘lastige’ klusje klepspeling controleren zit er op. Inlaatpoorten netjes binnen de waarde. De uitlaatlaatpoort rechtsvoor zit tussen de 0.20 en 0.23 mm. 0.20 voelermaatje ging er erg makkelijk in en 0.23 erg moeilijk. Deze speling mag tussen de 0.22 en 0.27 zitten. Achteraf dom dat ik niet twee voelermaatjes van 0.20 en 0.02 bij elkaar heb gestoken om wat exacter te meten maar aangezien de 0.20 er supermakkelijk tussen ging en de 0.23 uiteindelijk ook (wel met veel moeite) lijkt het me nog niet nodig om te gaan shimmen.

Vandaag de olie, filtertjes en zeefjes vervangen en dan zit het meest belangrijke er op. Volgende week ergens de rem-, koppelings- en koelvloeistof vervangen, nieuw brandstoffilter en dan kunnen we weer 10.000 km vlammen :]

Vervangen jullie ook echt elke twee jaar alle vloeistoffen? Ik weet dat bij lange na niet iedereen dit doet maar ik weet hoe vervelend een verstopte remleiding kan zijn.

Aangezien het luchtfilter ook vervangen moet worden overweeg ik een ‘open’ DNA filter met bracket. Wat ik alleen niet helemaal snap dat dit gewoon plug and play is. Door de grotere luchttoevoer moet de benzinetoevoer toch ook worden aangepast? Als ik vroeger met mijn scootertjes een powerfilter plaatste moesten de sproeiers ook altijd worden aangepast anders reed ie echt niet althans niet lekker. Ben benieuwd naar jullie ervaringen met het DNA filter.
 

Bijlagen

  • AE3AC378-969B-4EF9-A28B-1DF735D0BFB7.jpeg
    AE3AC378-969B-4EF9-A28B-1DF735D0BFB7.jpeg
    95,9 KB · Weergaven: 18
Ik vervang ieder jaar mijn remolie, maar ik rijd dan ook minimaal 6000km per jaar. Ik vervang bij ongeveer iedere 5000km mijn olie, en bij iedere 10k mijn filters. Zeefjes maak ik meestal gewoon schoon.
Kleppen stellen heb ik de laatste keer laten doen (iets met garantie)
Hydraulische koppeling ben ik niet aan begonnen, voornamelijk omdat een vriend van mij er heel lang goede mee heeft gehad met lucht in de leiding.

Zover ik weet hoef je met injectie minder aan te passen. Voor een groot deal valt het in de parameters van de ECU.
Je hoeft immers ook niet meer met sproeiers te kutten als je de bergen in rijdt, of in de winter rijdt.
Uiteraard kan je voor de meeste gains hem een powercommander of rapidbike geven
 
Ik vervang ieder jaar mijn remolie, maar ik rijd dan ook minimaal 6000km per jaar. Ik vervang bij ongeveer iedere 5000km mijn olie, en bij iedere 10k mijn filters. Zeefjes maak ik meestal gewoon schoon.
Kleppen stellen heb ik de laatste keer laten doen (iets met garantie)
Hydraulische koppeling ben ik niet aan begonnen, voornamelijk omdat een vriend van mij er heel lang goede mee heeft gehad met lucht in de leiding.

Zover ik weet hoef je met injectie minder aan te passen. Voor een groot deal valt het in de parameters van de ECU.
Je hoeft immers ook niet meer met sproeiers te kutten als je de bergen in rijdt, of in de winter rijdt.
Uiteraard kan je voor de meeste gains hem een powercommander of rapidbike geven
Zowel remmen als koppeling ontlucht je in principe op dezelfde manier toch? Druk opbouwen, nippel opendraaien, leeg laten lopen, nippel dicht en over and over again tot de hele leiding doorgespoeld is. Dit is met de koppeling niet anders toch?

Ik weet niet of dit bij motoren werkt maar je kan in principe ook de hele kabel leegpompen en hem ‘achterstevoren’ ontluchten. Een grote spuit met remvloeistof en die op de nippel zetten en hem er doorheen spuiten tot alles zonder lucht naar boven komt in je reservoir. Maar ik ga gewoon voor de ouderwetse manier.

Ik ga straks maar even langs de lokale motorboer om slangetjes te halen en dot 5.1 :+
 
De injectie kan inderdaad nog het een en ander aanpassen. Pirate racing had het getest met een pp deksel en slip on uitlaat en de lambdawaarde viel gewoon nog binnen de marges (euro 4 in dit geval). Maar je weet het pas helemaal zeker na meten en testen natuurlijk.

Elke 2 jaar alle vloeistoffen vervangen is echt onzin. Het enige wat echt elk jaar vervangen moet worden is de motorolie. Remvloeistof kan vaak langer mee dan 2 jaar, meet het vochtgehalte maar eens op met een professionele meter. Vaak kan 3 jaar makkelijk, maar het onderhoudsinterval staat gewoon op safe. Koelvloeistof gaat ook langer mee, zeker als je een longlife koelvloeistof gebruikt. Wel geeft het meer een gerustellend gevoel vaak, better safe than sorry.

Als er lucht in de leiding van de koppeling of rem blijft zitten kan het helpen het stuur te draaien zodat de mastercilinder zo hoog mogelijk ligt en zachtjes de hendel in te knijpen om zo de laatste luchtbellen eruit te pompen. Desnoods snachts de hendel met een tywrap aangetrokken houden.
 
Zowel remmen als koppeling ontlucht je in principe op dezelfde manier toch? Druk opbouwen, nippel opendraaien, leeg laten lopen, nippel dicht en over and over again tot de hele leiding doorgespoeld is. Dit is met de koppeling niet anders toch?

Ik weet niet of dit bij motoren werkt maar je kan in principe ook de hele kabel leegpompen en hem ‘achterstevoren’ ontluchten. Een grote spuit met remvloeistof en die op de nippel zetten en hem er doorheen spuiten tot alles zonder lucht naar boven komt in je reservoir. Maar ik ga gewoon voor de ouderwetse manier.

Ik ga straks maar even langs de lokale motorboer om slangetjes te halen en dot 5.1 :+
Ik heb vacuüm/overdruk pompje van hbm, geen slangetjes voor mij :+

Het was bij zijn crossmotor en ik weet nog hoe veel gezeik/moeite hij er mee had. Vandaar dat ik het nog niet heb geprobeerd
 
De injectie kan inderdaad nog het een en ander aanpassen. Pirate racing had het getest met een pp deksel en slip on uitlaat en de lambdawaarde viel gewoon nog binnen de marges (euro 4 in dit geval). Maar je weet het pas helemaal zeker na meten en testen natuurlijk.

Elke 2 jaar alle vloeistoffen vervangen is echt onzin. Het enige wat echt elk jaar vervangen moet worden is de motorolie. Remvloeistof kan vaak langer mee dan 2 jaar, meet het vochtgehalte maar eens op met een professionele meter. Vaak kan 3 jaar makkelijk, maar het onderhoudsinterval staat gewoon op safe. Koelvloeistof gaat ook langer mee, zeker als je een longlife koelvloeistof gebruikt. Wel geeft het meer een gerustellend gevoel vaak, better safe than sorry.

Als er lucht in de leiding van de koppeling of rem blijft zitten kan het helpen het stuur te draaien zodat de mastercilinder zo hoog mogelijk ligt en zachtjes de hendel in te knijpen om zo de laatste luchtbellen eruit te pompen. Desnoods snachts de hendel met een tywrap aangetrokken houden.
Ja sowieso na het ontluchten een tie wrap om de rem en een nachtje laten staan zodat mocht er idd nog lucht in de leiding zitten dit naar boven komt.

Zojuist de filtertjes gedaan. Tot mijn grote verbazing kwam er slechts iets meer dan een ruime liter olie uit het blokje stromen terwijl er 1,7 in moet. Ik heb het oliepeil de afgelopen tweeduizend kilometer dat de motor in mijn bezit is wel meermaals gecontroleerd en dat was gewoon in orde.

Hoe kan het dat hier zo een verschil in zit? Ik heb de olie uiteraard afgetapt met warme motor. Heb wel wat gemorst met aftappen maar zeker geen halve liter :')

Nu ik dit schrijf bedenk ik me ineens dat de filters zich natuurlijk ook volzuigen met olie.
 
In de mijne gaat ook maar 1.4 liter olie tegenover de 1.6 liter uit de handleiding. Ook bij het wisselen van de filters. Als je dan warm pijlt dan staat ie gewoon tussen de twee streepjes, zoals de handleiding voorschrijft.
 
Bij mij 1,7 Ltr. tot max pijl.
Met vergroot carter, 2,3 Ltr (rekluse koppeling)
Ververs de olie/filters tussen de 3500-5000 Km, incl brandstof filter
Remvloeistof; als het reservoir achter zwart wordt; spoelen totdat de olie weer schoon is.
Koppeling; eigenlijk nooit...
Koelvloeistof; ik rij met watervrije koelvloeistof (Evans) dus niet nodig.
Voorvork en achterdemper; zoals voorgeschreven, elke 10.000 Km
Kleppen stellen; dit is m'n derde 690, nog nooit nodig geweest, bij controle altijd goed.
 
Weer een gelukkige 690 hier! Mooi zo’n filterset van KTM zelf, goed compleet.
 

Bijlagen

  • D8E2C269-AC0C-4BD1-967D-D9D3C5DC002D.jpeg
    D8E2C269-AC0C-4BD1-967D-D9D3C5DC002D.jpeg
    167,4 KB · Weergaven: 16
  • 17306378-DFA9-41A5-B14F-C6FCE4FD4B2D.jpeg
    17306378-DFA9-41A5-B14F-C6FCE4FD4B2D.jpeg
    179,3 KB · Weergaven: 16
Even nog een vraagje voor de kenners. Mijn 2017 Enduro ben ik wat aan het uitbreiden, ik wilde er graag LED knippers op en een USB aansluitpunt. Nu heeft KTM dit gelukkig allemaal origineel dus dacht ik 'Dat is mooi, zonder gedoe ff snel vervangen dan'. Het relais dat bij de led knippers zit is een aardig stuk groter dan het origineel. Dus het terugbouwen van de koplampkap was nogal een werkje. De tiende poging ging ie wel lekker dicht. Ik neem aan dat die dingen af fabriek ook wel 'enige aanmoediging' nodig hebben zodat alles op zijn plek valt? Hij zit iig zonder echt spanning weer dicht gelukkig. Ziet er al stukken beter uit.

Mijn vraag hieruit is: Het is origineel ook al zo toch dat de bedrading achter de koplamp ervoor zorgt dat ie toch wel wat werk nodig heeft om dicht te kunnen?

En mijn tweede vraag: Ik heb dat originele KTM USB ding hier liggen, moet die qua stekker OOK nog eens achter de koplamp? Want als ik de beschrijving zelf bekijk, staat er een verhaal van een Duke dat er bij de tank ergens iets zit maar ik zie die niet, en online vind ik iets van een 701 die echt die stekker achter de koplamp heeft, maar die heb ik ook niet. Waar moet ik dit ding aansluiten?

Het ziet er iig mooi uit:
 

Bijlagen

  • Screenshot 2021-07-31 at 15.38.11.png
    Screenshot 2021-07-31 at 15.38.11.png
    563,8 KB · Weergaven: 15
  • 93011942044_600x.jpg
    93011942044_600x.jpg
    14,3 KB · Weergaven: 16
Nu ik even fatsoenlijk op de computer hier aan het Googlen ben ipv op m'n telefoon in de schuur heb ik volgens mij mijn antwoord al gevonden, het moet er bij in de koplampkap... zoals ik het kan zien moet er onderin die kap een bosje met kabels zijn en daar moet dit USB ding op. Man man man, dat wordt stoeien als dat zo is.
 
Toevallig wilde ik ook een usb aansluiting op mijn smc r ,, laat even weten waar het stekkertje zit waar hij op aangesloten moet worden
 
Even nog een vraagje voor de kenners. Mijn 2017 Enduro ben ik wat aan het uitbreiden, ik wilde er graag LED knippers op en een USB aansluitpunt. Nu heeft KTM dit gelukkig allemaal origineel dus dacht ik 'Dat is mooi, zonder gedoe ff snel vervangen dan'. Het relais dat bij de led knippers zit is een aardig stuk groter dan het origineel. Dus het terugbouwen van de koplampkap was nogal een werkje. De tiende poging ging ie wel lekker dicht. Ik neem aan dat die dingen af fabriek ook wel 'enige aanmoediging' nodig hebben zodat alles op zijn plek valt? Hij zit iig zonder echt spanning weer dicht gelukkig. Ziet er al stukken beter uit.

Mijn vraag hieruit is: Het is origineel ook al zo toch dat de bedrading achter de koplamp ervoor zorgt dat ie toch wel wat werk nodig heeft om dicht te kunnen?

En mijn tweede vraag: Ik heb dat originele KTM USB ding hier liggen, moet die qua stekker OOK nog eens achter de koplamp? Want als ik de beschrijving zelf bekijk, staat er een verhaal van een Duke dat er bij de tank ergens iets zit maar ik zie die niet, en online vind ik iets van een 701 die echt die stekker achter de koplamp heeft, maar die heb ik ook niet. Waar moet ik dit ding aansluiten?

Het ziet er iig mooi uit:
Er is idd weinig ruimte, je moet zorgen dat er aan de achterkant/fitting van de lamp geen bedrading oid zit.
Ik heb deze; KTM LED Kit 690 2008/2012-2018
Veel ruimte, en veeeeel licht.
 
Heb besloten toch mijn ktm 690 te verkopen. Heb er veel staan en merk toch dat ik toch andere motoren pak dan de 690. Deze heb ik aangeschaft voor buitenlandse trips maar die komen er voorlopig niet van.

Tekstje/uitleg van de motor:
Nog niet heel lang geleden heb ik deze KTM 690 enduro R van de eerste eigenaar gekocht. Deze heeft de motor nieuw gekocht bij de KTM dealer in Venlo, Motorcenter Venlo op 28-12-2016. Hier is de motor ook onderhouden en in de winterstaling gegaan bij minder mooi weer. Nadat de 24 maanden fabrieksgarantie verlopen is, is deze ook extra bijgekocht. Niet nodig geweest. Maar bewijst van goed onderhoud en niet op bezuinigd is. De motor heeft altijd verder binnen gestaan. De motor is eind december bij de KTM dealer aangekocht en begin januari 2017 op NL kenteken gezet. Hierdoor is het een 2017 motor bij de RDW.
De motor is gekocht bij de KTM dealer, hiervan alle documenten / rekeningen / facturen / KTM boekjes van aanwezig. De kilometerstand in nu +-5200 km. Bij de 5000 km heb ik de remvloeistof vervangen, olie(Motorex) en de oliefilters . De motor is niet offroad gebruikt, enkel op de weg. Dit was wel mijn bedoeling maar gaat toch niet gebeuren, daardoor is dit een top staat (enduro) motor.

Ik heb er enkele accessoires bijgekocht en de originele zijn er ook nog:
- Bashplate aluminium (origineel plastic zit erbij) - 133,-euro
- ABS dongle, zodat je abs voor heb maar achter niet, perfect en een must-have voor offroad/zandwegen. - 115,- euro
- Nieuw bagagerekje achter (nomad ADV) - 105,- euro
- RVS radiateurprotectors - 145,- euro
- Touratech zadel (wat meer comfort). - 407,70 euro
- Benzinedop CNC gevreesd voor makkelijker tanken (nieuw en ongebruikt).
- Extra bescherming voor de achterrem (aluminium protector).

ABS is instelbaar in het menu van de cockpit/dashboard.
Nog wat meer info over de motor. Het is een super lichte motorfiets met veel pk rond de 70pk (49KW). Voorzien van hydronische koppeling, lekker licht koppelen. Het blok is een LC4 eencilinder viertaktmotor en heeft 6 versnellingen. Elektrische start. Needle sweep bij contact aanzetten. Voor en achtervering is van WP suspensions. Voor en achter Brembo remmen. DID dirt shark velgen. 21 inch voor achter 18 inch.

Extra onderdelen:
Zoals al aangegeven heb ik de originele onderdelen ook nog, denk hierbij aan de spiegels, bashplate, het originele KTM zadel etc.
Ook heb ik nog een nieuwe set banden + binnenbanden, TKC80’s. Nog een setje nieuwe oliefilters en motorex olie (bus). Daarnaast nog zwarte achterbrug protectors. En ik heb vast nog meer onderdelen die ik hier niet benoemd heb.

Op de foto's is de motor zoals hij standaard is, inmiddels zit er dus een anders zadel op van Touratech, originele aanwezig, alu bashplate (originele aanwezig , plastic), andere spiegels (originele aanwezig), ABS dongle, RVS radiateur protectors (originele, van plastic aanwezig) etc.

Deze motor kan ook eenvoudig worden ‘omgebouwd’ naar Adventure bike of bijvoorbeeld naar supermotard gemaakt worden.
Al met al een alleskunner en mooie makkelijke motor.

De motor staat niet in de weg. In overleg kunnen we het eens worden over de prijs met of zonder extra onderdelen. Zo heb ik ook nog een TomTom Rider systeem ook zgan. De kenners weten Vraagprijs is 8000.-
 

Bijlagen

  • P6050049.JPG
    P6050049.JPG
    452,2 KB · Weergaven: 28
  • P6050058.JPG
    P6050058.JPG
    296,6 KB · Weergaven: 26
  • P6050069.JPG
    P6050069.JPG
    177,9 KB · Weergaven: 26
  • P3051264.JPG
    P3051264.JPG
    427,4 KB · Weergaven: 24
  • P6050061.JPG
    P6050061.JPG
    120,4 KB · Weergaven: 26
  • P6050062.JPG
    P6050062.JPG
    98,6 KB · Weergaven: 24
  • P3051273.JPG
    P3051273.JPG
    197,7 KB · Weergaven: 26
  • P3051274.JPG
    P3051274.JPG
    166 KB · Weergaven: 24
  • P3051275.JPG
    P3051275.JPG
    228,2 KB · Weergaven: 24
  • P6050032.JPG
    P6050032.JPG
    435,9 KB · Weergaven: 29
Terug
Bovenaan Onderaan