KTM 690 SMC (-R) DEEL 8 Let the sun shine!

Heb je het idee dat je vermogensverlies hebt met je db-killer?
Een uitlaat geeft je sowieso amper extra vermogen op deze motoren.
Alle winst zit in een luchtfilter huis en een powercommander.
Ik merk geen verschil.
Maar als je origineel wilt hebben voor in Duitsland, kan je toch een aftermarket met E keur kopen?
 
Maar die maken nog steeds een bergherrie begrijp ik, ookal hebben ze E_keur.
Als je dan in een fuik rijdt met een hoop decibell heb je nog een hoop gedoe.
Geen idee of je alleen een boete betaalt of je hem dan ook moet laten staan.
 
Maar die maken nog steeds een bergherrie begrijp ik, ookal hebben ze E_keur.
Als je dan in een fuik rijdt met een hoop decibell heb je nog een hoop gedoe.
Geen idee of je alleen een boete betaalt of je hem dan ook moet laten staan.
Ik vind hem op de huidige manier meevallen.
Maar de enige reden dat ik een aftermarket uitlaat heb gekocht.
Is dat de originele gewoon te warm wordt en alles er aan smelt
 
Gvd dominator uitlaat ontvangen. wat een herrie.
Zonder db-killer achter het huis pijnlijk aan de oren.
Db-killer erin, nog een herrie.
Db-killer dichtgelast met 8x 12mm gaten. begint na half uur te irriteren
2e db-killer (had al zoiets verwacht) dichtgelast aan de achterkant 16 x 7 mm gaten erin: heb het idee dat hij in het laatste stukje toeren iets luier is
4x4 mm bijgeboord, en zou nu dezelfde oppervlak hebben als de originele uitlaat.
Nog niet gereden

iemand toevallig een originele demper voor een smc 2019 te koop?Mijne hebben ze zwart gespoten omdat ze hem beschadigd hadden, maar wil liever origineel erbij voor als ik duitsland kom
 
Ik vind hem op de huidige manier meevallen.
Maar de enige reden dat ik een aftermarket uitlaat heb gekocht.
Is dat de originele gewoon te warm wordt en alles er aan smelt
wat ook kan is een 2e originele demper kopen, netjes openslijpen, katalysator eruit en weer dicht lassen. Wordt ie niet meer zo heet, maar 'officieel' geen e-keur meer natuurlijk. Is wel weer meer werk. Vaak zijn ze goedkoper te krijgen dan sportpijpen.
 
Mannen, en wellicht vrouwen ah hoi.

Ik heb even jullid ervaring/ mening advies nodig.

Momenteel rijd ik een 1190R voor op straat en xe graffelpaden wat prima rijd.
Voor de offroad ritten van otr en georgaiseerde tracks rijd ik een suzuki drz400E met weinig luxe.
Nu dacht ik als ik mijzelf nou eens verwen met een 690 R en de drz dan weg doe. Zou ik daar dan wel plezier mee krijgen?. Mijn vraag is.... zou zo n 690R geschikt zijn voor singeltracks en maisland om dan met ca 50 kilometer per uur door de sporen van een ander te kunnen rijden..of is dat echr not done met zo n machine. Ergens las ik dat hij maar 139 kilo weegt. Dus ik vermoed dat dit best wel moet kunnen. Maar nergens bij mij in de buurt (groningen) staat een 690 zodat ik eens even zou kunnen proef zitten / aanvoelen. Graag hoor ik jullie mening. Alvast bedankt.
 

Bijlagen

  • 20200212_103423.jpg
    20200212_103423.jpg
    172,2 KB · Weergaven: 9
Ik denk niet dat de 690 R luxueuzer is dan de DRZ 400. Hij heeft vooral veel meer power, nog meer gewicht en hardere veren, en zal dus een nog grotere ijzeren hand nodig hebben in de drab. Waar die beter is dan een drz, is vooral gemengd / polyvalent / straatgebruik en "adventure light", offroad over de langere gravel paden, bv in het zuiden en double tracks, waar je wat snelheid haalt.
Wat niet wil zeggen dat het niet kan, het zal gewoon nog wat fysieker zijn.
Voor puur offroad zou ik eerder iets zoeken dat lichter is dan de drz, dat is er zat, eventueel met extra powah (maar besef dat meer power offroad niet altijd handig is)
 
Ik denk niet dat de 690 R luxueuzer is dan de DRZ 400. Hij heeft vooral veel meer power, nog meer gewicht en hardere veren, en zal dus een nog grotere ijzeren hand nodig hebben in de drab. Waar die beter is dan een drz, is vooral gemengd / polyvalent / straatgebruik en "adventure light", offroad over de langere gravel paden, bv in het zuiden en double tracks, waar je wat snelheid haalt.
Wat niet wil zeggen dat het niet kan, het zal gewoon nog wat fysieker zijn.
Voor puur offroad zou ik eerder iets zoeken dat lichter is dan de drz, dat is er zat, eventueel met extra powah (maar besef dat meer power offroad niet altijd handig is)
Nee daar ben ik mij van bewust. Had hiervoor een 520 exc met een sx blok.maar die was op de singeltracks voor mij niet te houden die wou maar 1 ding en dat was de lucht in
.
 
Een ktm 690 en husqvarna 701 wegen beiden minimaal 146 droog. En dus rond de 156 met benzine er in.
Tevens is de R niet echt gemaakt voor de nederlandse offroad ritten. De originele uitlaat wordt te heet, geen goede optil punten aan de achterkant.
Het subframe is de tank, dus succes met de motor even uit de greppel trekken. Ik weet uit ervaring dat je erg je best moet doen om dat achterwiel even op te tillen.

De motoren hebben beide het 2 ecu systeem zoals ook de 1190 heeft, maar bij deze merk je echt wel een verschil vanaf de 5000 toeren.

Ik zelf ben ook van plan om met mijn motor (701E) af en toe een offroadrit mee te pakken, maar ik heb mijn wr450F nog als hoofd motor.
Ook zal je de 690R erg sterk afschrijven/afraggen aangezien de motor gewoon veel minder gemaakt/bedoelt is voor offroad ritten.
Nee daar ben ik mij van bewust. Had hiervoor een 520 exc met een sx blok.maar die was op de singeltracks voor mij niet te houden die wou maar 1 ding en dat was de lucht in
.
Buiten dat weegt de motor 146kg droog 158 met benzine er in.

Het subframe is de tank, waardoor deze erg zwaar is om uit een spoor te tillen. Er zitten geen echte grab handles achterop.

De uitlaat wordt erg warm met offroad rijden, dus aan de achterkant pakken is sowieso vervelend.

De injectie is wel echt heel soepel, maar ik denk dat daar je meeste "luxe" winst zit.

De luxe vind ik meer zitten in het over de weg rijden, dan echt features. Je gaat zeker ruzie krijgen met abs.

Ik heb bijvoorbeeld mijn 1190R ingeruild en een 701 gekocht en daar doe ik alles mee. Maar voor offroad ritten heb ik nog steeds mijn wr450f.
Ik ga er wel een paar pakken met de 701, mits het droge ritten zijn
 
Een ktm 690 en husqvarna 701 wegen beiden minimaal 146 droog. En dus rond de 156 met benzine er in.
Tevens is de R niet echt gemaakt voor de nederlandse offroad ritten. De originele uitlaat wordt te heet, geen goede optil punten aan de achterkant.
Het subframe is de tank, dus succes met de motor even uit de greppel trekken. Ik weet uit ervaring dat je erg je best moet doen om dat achterwiel even op te tillen.

De motoren hebben beide het 2 ecu systeem zoals ook de 1190 heeft, maar bij deze merk je echt wel een verschil vanaf de 5000 toeren.

Ik zelf ben ook van plan om met mijn motor (701E) af en toe een offroadrit mee te pakken, maar ik heb mijn wr450F nog als hoofd motor.
Ook zal je de 690R erg sterk afschrijven/afraggen aangezien de motor gewoon veel minder gemaakt/bedoelt is voor offroad ritten.

Buiten dat weegt de motor 146kg droog 158 met benzine er in.

Het subframe is de tank, waardoor deze erg zwaar is om uit een spoor te tillen. Er zitten geen echte grab handles achterop.

De uitlaat wordt erg warm met offroad rijden, dus aan de achterkant pakken is sowieso vervelend.

De injectie is wel echt heel soepel, maar ik denk dat daar je meeste "luxe" winst zit.

De luxe vind ik meer zitten in het over de weg rijden, dan echt features. Je gaat zeker ruzie krijgen met abs.

Ik heb bijvoorbeeld mijn 1190R ingeruild en een 701 gekocht en daar doe ik alles mee. Maar voor offroad ritten heb ik nog steeds mijn wr450f.
Ik ga er wel een paar pakken met de 701, mits het droge ritten zijn
Mijn 1190 vind het vooral fijn om op het asfalt te blijven maar als er een leuke graffelroute op ons pad komt pakken we die dan wel. Alleen een otr met een 1190 kun je wel schudden of de rijder zou diverse malen in de sportschool te vinden moeten zijn... 🤣 bedankt voor het bericht.
 
Uit ervaring met mn eigen allroaders op 'echt' offroad, moet ik zeggen dat zolang het gas open staat, die dingen heel erg leuk en door hun massa best stabiel en capabel zijn. Als je vast komt te zitten gaat na de derde keer de "neerleggen - ronddraaien - rechtzetten" truc wel snel vervelen, maar het echte griezelige vind ik
- remmen in de bagger of omlaag (maar beter goed anticiperen), voorkant graaft zich in als het gas eraf is
- als ze neer willen, gaan ze neer. Met een ijzeren wil, en het gaat sneller dan bij een enduro.

Ik weet dat de 690 niet te vergelijken is met mijn tanks, maar het zal er toch ergens tussenin zitten. Goede techniek helpt uiteraard.
 
Laatst bewerkt:
Uit ervaring met mn eigen allroaders op 'echt' offroad, moet ik zeggen dat zolang het gas open staat, die dingen heel erg leuk en doir hun massa best stabiel en capabel zijn. Als je vast komt te zitten gaat na de derde keer de "neerleggen - ronddraaien - rechtzetten" truc wel snel vervelen, maar het echte griezelige vind ik
- remmen in de bagger of omlaag ( maar beter goed anticiperen)
- als ze neer willen, gaan ze neer. Met een ijzeren wil, en het gaat sneller dan bij een enduro.

Ik weet dat de 690 niet te vergelijken is met mijn tanks, maar het zal er toch ergens tussenin zitten. Goede techniek helpt uiteraard.
Ik heb enige tijd met een xt660 door het woud gereden en daar ook de zwaarte kracht van mogen ervaren 😅. Of met andere woorden. Als hij naar onderen wil, vooral niet tegenhouden 😄
 
Beste Motor forum leden, ik ben al even door de KTM 690 topics heen gescrold, leuk om te lezen.
Sinds vorige week ook eigenaar van een KTM 690 enduro R van eind 2016. Gekocht van eerste eigenaar met 4900 km op de klok, dealer onderhouden geschiedenis facturen alles erbij. Inmiddels de originele spiegels eraf gehaald. Ook de plastic achterkant los gehaald en het kenteken op een andere manier bevestigd. Daarnaast de handvaten achter eraf gehaald en daar is een NOMAD ADV luggage rack, mat zwart, op gekomen. Foto's van direct na de aankoop:

P3051266.JPG


P3051267.JPG


P3051265.JPG
 
Beste Motor forum leden, ik ben al even door de KTM 690 topics heen gescrold, leuk om te lezen.
Sinds vorige week ook eigenaar van een KTM 690 enduro R van eind 2016. Gekocht van eerste eigenaar met 4900 km op de klok, dealer onderhouden geschiedenis facturen alles erbij. Inmiddels de originele spiegels eraf gehaald. Ook de plastic achterkant los gehaald en het kenteken op een andere manier bevestigd. Daarnaast de handvaten achter eraf gehaald en daar is een NOMAD ADV luggage rack, mat zwart, op gekomen. Foto's van direct na de aankoop:

Bekijk bijlage 1605343

Bekijk bijlage 1605344

Bekijk bijlage 1605345
Leuk om je hier ook weer tegen te komen, nogmaals proficiat met de aankoop! echt een strak ding 👍
 
Nogmaals een vraag van mijn kant:

Hoe ervaren jullie de ABS?
Het lijkt erop dat de ABS ingrijpt zodra het achterwiel omhoog komt.
Dus als ik bij laten we zeggen 60kmh de rem vol innijp, gaat hij naar mijn gevoel veel te vlug in de ABS
Als ik de ABS uitzet, lijkt het of ik harder rem, maar automatisch betekent dit wel dat het achterwiel omhoog komt.

Is dit wenselijk gedrag? Als ik bij hogere snelheid vol in de remmen ga, krijg ik het achterwiel niet omhoog in ieder geval (met ABS ingeschakeld)
 
Nogmaals een vraag van mijn kant:

Hoe ervaren jullie de ABS?
Het lijkt erop dat de ABS ingrijpt zodra het achterwiel omhoog komt.
Dus als ik bij laten we zeggen 60kmh de rem vol innijp, gaat hij naar mijn gevoel veel te vlug in de ABS
Als ik de ABS uitzet, lijkt het of ik harder rem, maar automatisch betekent dit wel dat het achterwiel omhoog komt.

Is dit wenselijk gedrag? Als ik bij hogere snelheid vol in de remmen ga, krijg ik het achterwiel niet omhoog in ieder geval (met ABS ingeschakeld)
Ik bedoel dat is toch ABS, er voor zorgen dat je jezelf niet ondersteboven remt.
De meeste mensen die op een motor rijden vindt het niet wenselijk dat je een stoppie maakt als je een noodstop maakt.
Het is mij pas met een motor (aprillia) gelukt om een stoppie te maken met een noodstop. En dat vond ik zeer zeker niet fijn.
Alle andere motoren die ik met abs heb gereden lukt een stoppie niet als je ABS ingrijpt.

Zeker met zo'n lichte motor als een 690/701 zal je merken dat ABS erg vaak tegenwerkt.
Ik heb ABS alleen aan staan als het regent of ik heel lang moet rijden en vermoeidheid optreedt
 
Terug
Bovenaan Onderaan