KTM 690 Tikkend geluid

MC KTM

Rookie
12 jun 2022
6
0
Beste mede motorliefhebbers,

Sinds een jaar rij ik een KTM Duke 690 uit 2013 en sinds vorige week maakt de motor een tikkend geluid bij stationair draaien. Wanneer ik gas geef lijkt het ook te verdwijnen (einde vd video).

Tijdens het rijden merk je er niks van en de motor loopt voor de rest goed. Onderhoud is tijdig gedaan en olie ververst.

Iemand enig idee wat dit kan zijn?

Alvast dank voor jullie hulp!
 

Bijlagen

  • IMG_6165.MOV
    95,4 MB
Wat heb je ermee gedaan? Wat heeft het gekost?
En hele strijd met coulance en conformiteit. Om een rechstzaak uit de weg te gaan heb ik een bedrag geboden, onder voorwaarde dat de reparatie snel uitgevoerd zou worden. (motor ging stuk begin juni en pas medio oktober kreeg ik hem terug). Na deze negatieve ervaring met dealer en KTM, de motor direct ingeruild. Had hem nieuw gekocht, dus dat heeft mij veel geld gekost.

PS, kwaliteit motor en dealer gaan hand in hand.
 
En hele strijd met coulance en conformiteit. Om een rechstzaak uit de weg te gaan heb ik een bedrag geboden, onder voorwaarde dat de reparatie snel uitgevoerd zou worden. (motor ging stuk begin juni en pas medio oktober kreeg ik hem terug). Na deze negatieve ervaring met dealer en KTM, de motor direct ingeruild. Had hem nieuw gekocht, dus dat heeft mij veel geld gekost.

PS, kwaliteit motor en dealer gaan hand in hand.

Dank voor de info, wordt zeer gewaardeerd! Heb verder gezocht -ook op Youtube- en zie KTM’s met hetzelfde geluid waarvan eigenaren aangeven er zo nog jaren mee gereden te hebben.
Gezien mijn beperkte kennis en ervaring ben ik benieuwd wat je mij zou adviseren. Betreft dus een Duke uit 2013 met ongv 22dkm op de teller.

Denk je dat het wijs is deze te laten herstellen (erg kostbaar begrijp ik van reactie hiervoor) of proberen de motor zo te verkopen? Enig idee waar ik daarvoor terecht kan?

Thx!
 
Uit coulance heeft KTM een krukas beschikbaar gesteld en de rest was voor de dealer. (Die daar geen zin in had) Die van mij klopte nogal wat harder, dus er moest wel iets aan gedaan worden.

Hoe snel doet de dealer het? Krijg je garantie op de reparatie? Wat kost het? Wanneer gaat ie weer stuk?

Zelf repareren of anders zo snel mogelijk afscheid nemen is mijn devies.
 
dat er bij de crossdingen iets losloopt als het niet elke 1000 km word gecontroleerd en indien nodig vastgedraaid, vind ik al heel wat..
Misschien dat 90 % vd mensen die de TET tijden op een 690 zitten , maar zie daar ook allerlei dingen stukgaan.

maar misschien is dat weer zo zeldzaam of bijzonder dat het daarom juist vermeld word.
Mooi spul , maar niet mijn ding.
Ik hoop dat het te repareren is voor een redelijke prijs.
 
Hi ‘MC KTM’,

Grootste probleem bij de oudere 690 types van tikken zijn de tuimelaar lagers die stuk gaan. Als geluid bovenin weg komt zal het daar mee temaken hebben en goedkoopste manier van checken, anders zal je helaas richting big end gaan Zelf werkend bij KTM Service Akersloot en zie tuimelaars geregeld voorbij komen. Daar zal ik als eerst naar laten kijken!

Gr. Jaimie van Sikkelerus
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Zie bovenstaande bericht van mijn Ktm om het geluid te vergelijken.

Blokken zijn sowieso lawaaiig, big end lager klinkt zwaarder qua tikken. Eerst tuimelaars checken en klepspeling. Wanneer dit oké is, distributieketting spanner controleren. Die kan ook te weinig druk geven bij stationair draaien.

Schijnt dat het bigend lager er snel uit gaat wanneer de koppelingsvloeistof in het blok komt. En aangezien de koppelingscilinders het vaak begeven gebeurt dit regelmatig. Wanneer dit is gebeurd moet de olie van het blok gewisseld worden. Pirate racing heeft hier ook een filmpje over gemaakt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan