KTM 690SM of Triumph Street Triple

B2

MF veteraan
Donateur
4 jul 2001
2.242
496
Belgie (Gent)
Hallo,

Ik rij nu al 7 jaar en 35000km met mijn KTM 690SM maar het begint nu toch te kriebelen om over te schakelen naar een Triumph Street Triple. Ik doe zelden of nooit autosnelweg. De testrit met de 765RS is erg goed meegevallen maar ik vraag me wel af of ik het speelse en accelleratievermogen uit de bochten van de KTM niet ga missen?
En bijkomende vraag in het geval van de triumph: 765 of 675?

Thx
 
Laatst bewerkt:
Een 690 is een lekker felle, bonkige eenpitter met 70 pk ofzo. Enorme funfactor, maar onder de streep niet heel erg snel.

Een Street Triple 675 is een driepitter met in standaard uitvoering al een dikke 100pk. Motorloop is heel rustig, hele vlakke koppelkromme van lage naar hoge toeren. Dus heel wat minder rauw, maar wel een aanzienlijk groter snelheidspotentieel. Van de ST zijn ook speciale uitvoeringen (was dat niet de “R”?), volgens mij hebben die het blok van de Daytona (125 or 130pk).

Heb ooit een 2008 Daytona gehad en dat was een geniale sportmotor.
 
Van de Street Triple heb ik de R versie van 2013 gehad. Het verschil met de normale zat toen in de remmen en vering, hoe dat nu zit weet ik niet.

Na altijd singles en twins te hebben gereden kon de triple mij toch niet echt bekoren, hoe lovend velen er ook over zijn. Begrijp mij niet verkeerd ik vind het een fantastische fiets, maar het gaat erom waarop je jezelf het meeste thuis voelt en dat blijft natuurlijk heel persoonlijk.
 
Hallo, ik vraag me wel af of ik het speelse en acceleratievermogen uit de bochten van de KTM niet ga missen? Thx
Moet je zelf beoordelen, maar...

Hier kan ik het eigenlijk alleen maar mee eens zijn.

Voor de goede orde, ik rij naast een KTM met zo'n blok o.a. een 675 Street Triple (RX-versie) en vind dat een briljante en erg vermakelijke fiets. Maar het verschil tussen een 1- of 2-cilinder KTM en een 3-cilinder Triumph is qua beleving nogal groot. Dus tenzij je de immer voelbare ijver zat bent zou ik toch echt naar een karaktervolle 2-cilinder uitkijken. KTM, Aprilia of Ducati dus, want je wilt niet in slaap vallen tijdens het rijden, neem ik aan ;)

Yamaha MT-09 is een fijn ding, maar ik zie niet precies hoe die in enige mate in de buurt van een 690 SM zou moeten komen qua karakter o.i.d.. Als je zoiets overweegt ben je iig qua rijwielgedeelte met een Street Triple sowieso beter af. Bij Yamaha kijkt de boekhouder tenslotte nauwkeurig mee tijdens de ontwikkeling, en dat zie je in de gebruikte componenten bij het eindresultaat terug (en ja, ik heb ook een Yamaha, want lekker betrouwbaar en goedkoop te exploiteren, maar dat zijn hele andere beweegredenen dan die er toe doen als ik op KTM stap).
 
Laatst bewerkt:
Het verhaal van DucBMW kan ik mij wel in vinden. Het motorkarakter van de Triumph komt op mij meer over als een Kawasaki waar een cylinder afgehaald is. Persoonlijk vind ik een 1 en 2 cyclinder wel wat op elkaar lijken en een 3 en 4. Het verschil tussen een 2 en 3 cylinder vind ik wel vrij groot.

Waarom TS van zijn KTM af wilt kan ik er nog niet uit opmaken. Zijn er dingen die hem gaan tegenstaan of wilt hij gewoon een keer iets anders.
 
Moet je zelf beoordelen, maar...Hier kan ik het eigenlijk alleen maar mee eens zijn.

Voor de goede orde, ik rij naast een KTM met zo'n blok o.a. een 675 Street Triple (RX-versie) en vind dat een briljante en erg vermakelijke fiets. Maar het verschil tussen een 1- of 2-cilinder KTM en een 3-cilinder Triumph is qua beleving nogal groot. Dus tenzij je de immer voelbare ijver zat bent zou ik toch echt naar een karaktervolle 2-cilinder uitkijken. KTM, Aprilia of Ducati dus, want je wilt niet in slaap vallen tijdens het rijden, neem ik aan ;)

Yamaha MT-09 is een fijn ding, maar ik zie niet precies hoe die in enige mate in de buurt van een 690 SM zou moeten komen qua karakter o.i.d.. Als je zoiets overweegt ben je iig qua rijwielgedeelte met een Street Triple sowieso beter af. Bij Yamaha kijkt de boekhouder tenslotte nauwkeurig mee tijdens de ontwikkeling, en dat zie je in de gebruikte componenten bij het eindresultaat terug (en ja, ik heb ook een Yamaha, want lekker betrouwbaar en goedkoop te exploiteren, maar dat zijn hele andere beweegredenen dan die er toe doen als ik op KTM stap).
Daarom zei ik ook motorisch gezien..
En met de prijs die je neerlegt voor een truimph kan je bij de mt09 ohlins schokdemper en ohlins cartridges krijgen en dan is de mt09 beter qua rijwielgedeelte. ( En motor gezien ook in mijn ogen)
Mt09 is veel speelser dan de truimph.
Ik weet niet of je al op de nieuwe mt09 gereden hebt maar voor mensen tot 70 kg is de vering zeer goed.
Mijn yamaha dealer weegt 65kg en is er mee op het circuit geweest en was er heel tevreden mee.(standaard instellingen van de vering moeten altijd aangepast worden aan de rijstijl en gewicht rijder en dat is mogelijk bij het nieuwe model)
 
Laatst bewerkt:
Om op enkele opmerkingen te antwoorden: ik wil niet echt van mijn KTM af maar eens wat afwisseling kan mss geen kwaad.
De 1290 zit buiten budget en aangezien ik niet vooraan stond toen de benen werden uitgereikt (1m68) vallen helaas een heleboel interessante KTM 2-cil af. Liever geen Jap door de al genoemde boekhouder en die wegen ook doorgaans een stuk meer.

Ter info: er staat hier ook nog een '99 R1 en Guzzi LeMans, dus de verschillende karakters kan ik wel appreciëren. Iedereen al bedankt voor de input, zeker al wat bijgeleerd en er komen er mss bij op het lijstje.
 
...maar ik vraag me wel af of ik het speelse en accelleratievermogen uit de bochten van de KTM niet ga missen?

de acceleratie bocht uit was juist wat ik miste bij mijn 690. Verder een zeer leuke speelfiets voor in en rond de stad, maar als het wat harder gaat -O-

Uiteindelijk voor een speed triple gegaan en tot op heden nog geen spijt van.
De nieuwste Street mag er ook zijn, maar moet weer anders bereden worden en zijn weer andere dingen leuk om mee te doen.

Ieder heeft zo zijn voorkeur voor 1/2/3/4 of 6 }) cilinders. Net wat bij je past en van welk karakter je gelukkig wordt.
 
Qua accelleratie wint de street het absoluut.

Wat je gaat missen is het eencilindermotorkarakter. en als je niet oppast je rijbewijs
 
Qua accelleratie wint de street het absoluut.

Wat je gaat missen is het eencilindermotorkarakter. en als je niet oppast je rijbewijs
Van die acceleratie zou ik nog zo zeker niet zijn. Op een bochtig parcour in de Eifel kon oa een gsxr600 me niet bijhouden na elke bocht, ook al was zijn rijder beter dan ondergetekende.
Eens de snelheid hoger gaat ok, maar op gewone secundaire wegen haal je het nooit van een krachtige 1-cylinder.

Maar de kogel is bijna door de kerk, ik ga al beginnen met mijn KTM te koop zetten.
 
Van die acceleratie zou ik nog zo zeker niet zijn. Op een bochtig parcour in de Eifel kon oa een gsxr600 me niet bijhouden na elke bocht, ook al was zijn rijder beter dan ondergetekende.
Eens de snelheid hoger gaat ok, maar op gewone secundaire wegen haal je het nooit van een krachtige 1-cylinder.

Maar de kogel is bijna door de kerk, ik ga al beginnen met mijn KTM te koop zetten.
De street heeft een stuk meer koppel en kortere versnellingen=meer acceleratie.
 
Het maximum koppel verschilt amper alleen minder cylinders leveren het vaak bij een lager toerental en bouwen het eerder op en dat is vooral op straat interessant. Als je een dijkje als circuit gaat gebruiken zullen niet alle omwonenden dat kunnen waarderen.

Mijn 2013 ST had t.o.v. oudere modellen iets meer close ratio gearing. Dus een lange eerste en daarna zaten de versnellingen kort op elkaar.
 
Ik heb jaren een daytona 675 gereden(op het circuit,nog steeds),zo'n 3 cilinder loopt perfect maar zo perfect dat het saai wordt. :')
Ik ben nu reeds een half jaar onderweg met een moto morini corsaro 1200 geen perfecte motorloop :N ,en italiaans "karakter" :P
Maar wat een klappen :o ,ben er niet vanaf te slaan :] :]
 
Laatst bewerkt:
De street heeft een stuk meer koppel en kortere versnellingen=meer acceleratie.

Als wat? 3Nm meer dan de KTM en 4 t.o.v. de gsxr600.
Da's geen stuk maar een stukje :)

Mijn momo heeft er 123 Nm,da's het dubbele en dus een stuk :P :Y
 
Laatst bewerkt:
Van die acceleratie zou ik nog zo zeker niet zijn. Op een bochtig parcour in de Eifel kon oa een gsxr600 me niet bijhouden na elke bocht, ook al was zijn rijder beter dan ondergetekende.
Eens de snelheid hoger gaat ok, maar op gewone secundaire wegen haal je het nooit van een krachtige 1-cylinder.


Maar de kogel is bijna door de kerk, ik ga al beginnen met mijn KTM te koop zetten.

Ik heb andere ervaring met de 690 in de eifel e.o. maar misschien ligt het aan de snelheid en beleving.
Op de echt kleine bochtige stukken is de 690 sneller(ala industrieterrein), maar dat zijn er niet heel veel. Het merendeel van de bochten daar zijn glooiende bochten die toch wel met hoge snelheden gereden kunnen worden. Enige beperking zijn de onoverzichtelijke bochten en rijervaring natuurlijk.

Maar iets nieuws is altijd leuk :t en de zoektocht naar een nieuwe is de helft van het plezier :Y
 
Mooi man!! ga er lekker van genieten.

Ik snap de bovengenoemde vergelijking niet tussen de 690 en de mt09 motorisch..

die motoren zijn echt helemaal het tegenovergestelde van elkaar.
690 kan je een backflip mee maken door de koppeling los te laten en dan vol gas te geven..
doe je dat met de MT09 dan moet je eerst 5 seconden wachten voordat je achterover gaat..
 
Terug
Bovenaan Onderaan