ktm 790 duke

Ik vind die 990 echt niet mooi. Stomme koplamp en de kappen langs de tank zien er ook niet uit met die extra flapjes. Smaken verschillen gelukkig, maar mijn fiets gaat het niet worden. De 890R wel een topper (maar nog niet in mijn schuurtje ...)
De klassiek geplaatste einddemper vind ik wel een verbetering tov de 790, maar ook dat is weer persoonlijke smaak natuurlijk.
 
Zie geen enkele verbetering tov 890R, en hij zou nog meer kosten ook :+
En hij is duurder dan de originele 990Duke. Als die kutwerknemers van KTM nu eens een beetje tevreden zouden zijn met minder salaris dan werden de nieuwe motorfietsen niet steeds duurder :P
De 890SMT is ook duurder dan de 890DukeR en met een inflatie van 7-11% in de Eurozone is niet echt te verwachten dat in de EU geproduceerde motorfietsen goedkoper gaan worden.
Er zal volgend jaar wel een 990DukeR komen, ik weet nog niet of ik daarop ga wachten8-)
 
  • Leuk
Waarderingen: zen
Vandaag afscheid genomen van mijn Duke 790. 3 jaar, 24.000 km. Leuke motor, veel plezier op beleefd.
De lekkages en ander gezeik ga ik echter niet missen.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20231110_170719_Gallery.jpg
    Screenshot_20231110_170719_Gallery.jpg
    114,9 KB · Weergaven: 1
Hier vandaag ook nog even eennajaarsritje met de Duke. Daarna gewassen en afgetankt met E5, op de bokken gezet en accu er uit. Laat de winter maar komen nu:z
 
Ik vroeg me af, zijn hier 790 / 890 gebruikers waarvan de nokkenassen zijn ingelopen? Heb behoorlijk wat horror verhalen en plaatjes zien langs komen. Maar hoe groot is de kans hierop?
 
Daar ga ik de komende maanden over nadenken! Wel weer een naked. De street triple is op dit moment de grootste kanshebber.
Dan hoop ik niet dat al te lang bent en/of heel lenig. Het is een fijne fiets die Striple maar vond hem voor langere ritten te krap.
 
Ik vroeg me af, zijn hier 790 / 890 gebruikers waarvan de nokkenassen zijn ingelopen? Heb behoorlijk wat horror verhalen en plaatjes zien langs komen. Maar hoe groot is de kans hierop?
We hebben hier 1 geval, lees maar wat bladzijden terug.
Hoe vaak het voorkomt? De internet wijsheid is nou eenmaal dat mensen die ergens een probleem mee hebben, dat gelijk op het net melden en mensen die geen probleem hebben, die hebben geen tijd voor internet of plaatsen af en toe een fotootje. ;)
 
Ik kom dan uit het BMW kamp en hoor die nokkenassen wel vaak.
Ook in gesprekken in de koffiehoek bij de dealer (dan zijn ze er net om die reden / een gesprek met de dealer).
Zou er een gezamenlijke fabrikant zijn. :?
Het betreft zowel productie Duitsland als een heel andere fabriek in India die notabene brand label productie doet.

Ik ververste de olie altijd extra buiten de opgelegde dealerbeurten en de Motül 7100 volsyntheet was zelfs helder toen de nokkenas volledig afgedraaid bleek bij 17k. 8)7
 
Sinds ik jaren geleden gestopt ben allerlij merk/type fora te volgen, rij ik een stuk zorgenlozer:P
Mja, gisteren in de auto bij mijn vriendin reed het zoveelste oliebootje voor ons.
Een graflucht en af en toe veel rook uit de uitlaat dus maar snel de klep van de luchtverversing in de auto dicht.
Moderne blokken lopen toch makkelijk drie ton zeiden ze al jaren geleden. :? 8)7

Bij de eigen motoren die ik van 2018~2022 had was er bij twee van de drie behoorlijk veel metaalsplintertjes te zien in de olie.
Dat baarde mij toch wel zorgen, maar als je hier op MF informeerde dan noteerde iedereen die zelf de olie ververste dat letterlijk.
 
Ik vroeg me af, zijn hier 790 / 890 gebruikers waarvan de nokkenassen zijn ingelopen? Heb behoorlijk wat horror verhalen en plaatjes zien langs komen. Maar hoe groot is de kans hierop?
🙋‍♂️ 2019 790 hier, bij mij had ie zich helemaal opgeblazen.
Ik heb hem toevallig net een weekje geleden teruggekregen. Het hele traject heeft in totaal circa 4 maanden geduurd. Van stilstaan in Luxemburg tot hem weer kunnen ophalen bij de dealer. In verband met bureaucratie van garantiefonds, vakantie's, levertijden, etc.. heeft het heel erg lang geduurd.
De oorzaak is waarschijnlijk een verstopte oliesproeier geweest bij de ingaande nokkenas, zie foto.

Sinds 2020 zit er een extra oliezeefje in de kop die het vuil tegen zou moeten houden. Maar ja, uiteindelijk zorgt dat ook weer dat de oliedruk afneemt; welke al laag is t.o.v. andere motorblokken.
 

Bijlagen

  • ss (2023-11-16 at 07.58.12).jpg
    ss (2023-11-16 at 07.58.12).jpg
    40,6 KB · Weergaven: 1
🙋‍♂️ 2019 790 hier, bij mij had ie zich helemaal opgeblazen.
Ik heb hem toevallig net een weekje geleden teruggekregen. Het hele traject heeft in totaal circa 4 maanden geduurd. Van stilstaan in Luxemburg tot hem weer kunnen ophalen bij de dealer. In verband met bureaucratie van garantiefonds, vakantie's, levertijden, etc.. heeft het heel erg lang geduurd.
De oorzaak is waarschijnlijk een verstopte oliesproeier geweest bij de ingaande nokkenas, zie foto.

Sinds 2020 zit er een extra oliezeefje in de kop die het vuil tegen zou moeten houden. Maar ja, uiteindelijk zorgt dat ook weer dat de oliedruk afneemt; welke al laag is t.o.v. andere motorblokken.
Dat is echt klote. Ik vind vooral de aanpak van ktm slecht, er komt niet een goede oplossing. Zo hebben ze ook jaren lang slechte slave koppelings cilinders toegepast. Nooit geen terug roep acties op geweest ( volgens mij).

Heb je nog verlengde garantie? Vergoed ktm je kosten?
 
Zeker, elk jaar verlengd en bij dealer onderhouden volgens het boekje.
Zonder de garantie had ik hem ook niet aangeschaft. Ik heb niets te hoeven betalen of voor te schieten, alles is vergoed.

Het gaat inderdaad nergens over hoe KTM het afhandelt, ik had nog geluk dat het gebeurde bij het uitkomen van een bocht. Als dit midden in een bocht was gebeurd dan was het totaal anders afgelopen, zoals te lezen in één van mijn vorige berichten.
Ik heb zelf veel geluk gehad, bij mij blokkeerde het achterwiel terwijl ik net een bocht uitkwam. Het wiel blokkeerde voor zo'n 20-30cm en wat leek 2 meter later nog keertje. Als dit 3 seconden eerder was gebeurd was ik er niet zonder kleerscheuren vanaf gekomen.
Zover ik weet is de oorzaak van het probleem ook niet aangepakt, bij de volgende beurt ga ik dus vragen om de kleppendeksel er opnieuw af te halen en de nokken te inspecteren. Zeker omdat ik nog garantie heb.
 
IMG_3819.jpeg
IMG_3818.jpeg
IMG_3815.jpeg
Zit dit ‘lusje’ toevallig ook bij de 790/890 in de kabelboom die naar het dashboard gaat? Wie weet wat het is, wat het doet en wat er gebeurt als ik het eruit haal?
 
Waarschijnlijk is het een dingetje dat een deel val de kabelboom doorlust bij het niet in gebruik zijn van de dikke stekker die waarschijnlijk de service stekker is die gebruikt wordt voor het uitlezen van de motor. Moderne fratsen dus allemaal, maar het zal soortgelijk zijn voor de 790 ;) .
Een hoop 'waarschijnlijk,' en dat klopt. Alles op basis van de meest logische verklaring en de meest logische onderdelen in het rampzalig leesbare elektrische schema.
 
Ik heb een Arrow Pro-Race dubbele uitlaat te koop voor de 790/890 in nieuwstaat. Op lange ritten werd hij voor mij te luid, uiteraard compleet en met db killers. Heb zelf de kat weer terug geplaatst met stillere dempers, helaas een heel ander geluid maar voor mijn oren beter. Vraagprijs 600 euro.
 

Bijlagen

  • 20240323_135108.jpg
    20240323_135108.jpg
    893,7 KB · Weergaven: 0
  • 20240323_135152.jpg
    20240323_135152.jpg
    601,8 KB · Weergaven: 0
Terug
Bovenaan Onderaan