ktm 790 duke

Altijd leuk om te zien/je eigen oordeel bevestigd te krijgen. Leuke vergelijking van de concurrentie van lichte naked bikes rondom de duke 790 (volgens mij Aprillia Dorsodura, Ducati hypermotard 939, Yamaha MT09, Triumph Street Triple S, Kawa Z900). En wie wint er? *O*
Dit is een van de zes filmpjes, de rest is uiteraard ook op het 1000PS-kanaal te bekijken.
 
Ter info:

Partnr.------------Description------------------Availability
62002903150-----GPS Bag-----------------------Stock
63512966044-----Ignition cover protection-----7-8-2018
63512967044-----Clutch cover protection-------7-8-2018
64102931044-----Clutch lever-------------------19-6-2018
64107940000-----Ergo seat----------------------Stock
64108908033-----Windschield-------------------31-7-2018
64108997000-----Ergo tank pad 790 Duke------Stock
64112927044-----Top case carrier---------------17-7-2018
64112950044-----USB power outlet kit----------23-6-2018
64112953044-----Dongle------------------------23-6-2018
64112964044-----Heated grip kit---------------23-6-2018
64112992033-----GPS bracket-------------------Stock
64113902044-----Brake lever-------------------26-6-2018
 
Laatst bewerkt:
Ik wacht nog op de heated grips en de USB kit. Zou in mei binnen komen maar is dus alweer vooruit geschoven.

Voorlopig dan maar door met de powerbank en koude handen heb ik voorlopig nog geen last van :p
 
Ik wacht nog op de heated grips en de USB kit. Zou in mei binnen komen maar is dus alweer vooruit geschoven.

Voorlopig dan maar door met de powerbank en koude handen heb ik voorlopig nog geen last van :p

Welke powerparts heb jij erbij besteld als ik vragen mag?
 
-my ride
-handvatverwarming
-usb set
-navigatiebeugel

De motor wordt (geloof het of niet) primair gebruikt voor woon-werkverkeer, ook in de winter. Vandaar de heated grips en de my-ride.

Voor de rest tour ik normaal wel wat dus vandaar USB en navigatie beugel.

De motor blijft 5 jaar bij mij en dan zou hij over een ton moeten staan. Dus ik ben benieuwd hoe hij dat houdt.
 
-my ride
-handvatverwarming
-usb set
-navigatiebeugel


Ik heb gekozen voor:
GPS bracket
GPS Bag
Clutch lever
Brake lever....rem met twee vingers...en de 'hendel' hiervan kun je inkorten zodat de buitenste twee vinger niet klem komen.
Ergo tank pad 790 Duke: Dat zwarte plastic is erg krasgevoelig zag ik op een splinternieuwe in de winkel
USB power outlet kit: Voor de navigatie
Heated grip kit: Erg leren waarderen op mijn vorige GS1200
 
Heb helaas ook wat last van het zweten bij het carter. Ik zal dit aangeven voor de 1000km beurt. @Rappie: ik hoop dat het voor jou zo opgelost is, hou je ons op de hoogte? Was het uiteindelijk de keerring of toch de pakking? Of kunnen ze dat niet zeggen?
Het zat hem bij mij in de keerring van de uitgaande as (of de o-ring die daar zit, kan als ik het e.e.a. lees ook nog). Maar helaas is deze weer gaan lekken ondanks de vervanging.. ;(
Dus ik denk dat KTM nog even goed na moet denken wat er nou aan de hand is daar. Keerring versie 2 ofzo ;)

Ik had trouwens ook last dat het water niet weg liep rondom de tankopening. Bleek de slang ergens klem te zitten ofzo en daarom liep deze niet door. Dus! Mocht iemand dat probleem ook hebben (op Duits forum al iemand gezien die dat ook had) dan is dit wellicht een vrij simpele oplossing. (alhoewel het misschien wat werk is om erbij te komen).

Gelukkig mag het de lol niet drukken, want hij rijdt verder heerlijk :] En ik word tot nu toe ook super geholpen door zowel de dealer als KTM (krijg ook binnenkort een nieuwe My Ride unit toegestuurd, helemaal prima). :t
 
Het zat hem bij mij in de keerring van de uitgaande as (of de o-ring die daar zit, kan als ik het e.e.a. lees ook nog). Maar helaas is deze weer gaan lekken ondanks de vervanging.. ;(
Dus ik denk dat KTM nog even goed na moet denken wat er nou aan de hand is daar. Keerring versie 2 ofzo ;)

Toch wel vreemd dat ze nog geen oplossing hebben :/ blijkbaar heeft iedereen er last van.
Kun je zeggen of hij lekt tussen uitgaande as- oliekeerring of oliekeerring-motorblok?
Indien dit het eerste is kan het erop wijzen dat de asdiameter misschien net te klein is afgedraaid (bij productie) en langs daar kan lekken.
Ben allesinds is benieuwd of de mijne het heeft als ik mijn eerste Km's er mee maak.
 
Laatst bewerkt:
Euh, dat zou ik niet weten. Om daar achter te komen moet ik het tandwiel er waarschijnlijk af halen. Maar ik blijf er zoveel mogelijk met m'n pootjes vanaf zolang het nog opgelost moet worden :)

edit, en ga er maar vanuit dat je het hebt. Kan het alleen maar mee vallen als de boel droog blijft :+
Het is niks ernstigs, op z'n hoogst wat vreemd en/of irritant. Gezien hoeveel mensen er toch last van hebben, zo ver ik lees overal, moet er uiteindelijk wel een blijvende oplossing voor komen. Tot die tijd rij ik lekker door en veeg ik hem na elke rit even schoon.
 
Laatst bewerkt:
Blijkbaar is er een terugroepactie ivm de thermostaat opgestart.
Weliswaar enkel nog maar berichten vanuit Spanje en Australië.
Maar waarschijnlijk gaat dit ook wel uitrollen naar BE/NL
 
...
De motor wordt (geloof het of niet) primair gebruikt voor woon-werkverkeer, ook in de winter. Vandaar de heated grips en de my-ride.
...
@Franscdejong, dit vind ik dapper!
Het is eigenlijk zonde om zo'n mooie gloednieuwe motor als pekelfiets in te zetten, en zeker door de vele stalen delen zal het er ondanks conserverende maatregelen die je ongetwijfeld zult gaan treffen echt niet mooier op worden, maar van de andere kant gebruik je je motor wel waarvoor ie gemaakt is . . . . rijden en olie lekken! en dat dan niet voor nog geen 10 dkm per jaar mooiweerrijden.

Een 790 zal zeker met handkappen, verwarming en een klein schermpje in de winter prima inzetbaar zijn voor woon-werk, dus dat bedoel ik niet. Ik vind het met name dapper dat je een motor met zoveel elektronische systeempjes, sensoren en stekkertjes de pekel in durft te jagen. Deze spullen hebben iha de inhoud van de pekelwagen niet te vriend.
Wat ga je doen om het een beetje storingsvrij te houden?

Mijn 390 Duke heb ik voor 'erbij.' Regen en kou maken mij niets uit, maar zodra er gepekeld wordt komt ie de schuur niet uit. Zonde van de motor (ook nieuw gekocht) en voor storingen hoef ik de pekel niet eens op te zoeken is afgelopen week gebleken.

Als werkpaard voor alle weersomstandigheden heb ik een SV650 met carburateurs, die nog nooit van Ride-by-Wire en andere elektronische 'zooi' heeft gehoord. Die fiets kost ongeveer een zesde van de 790 Duke, dus daarmee wil ik dat pekelhappen dan nog wel doen. Afgezien van de ontsteking zit daar verder niet zoveel elektronica in, en er gaat iha amper iets aan kapot.
Er zitten geen 'computersystemen' en maar weinig stekkerblokken ik, en ik heb de beste ervaring met het inspuiten van alle stekkerverbindingen met DampStart. Dat is eigenlijk om bougiekabels en -doppen verschoond te houden van binnendringend water, maar voor stekkerblokken werkt het ook om pekelwater eruit te houden. Stalen holle delen van de motor en de onderkant van de tank etc heb ik ingespoten met Tectyl, en voor de winter gaan alle blanke delen en bouten in een laagje Vaselinespray.
Ga je dat ook allemaal doen of zie je wel waar het schip strandt en hoever je ermee gaat komen en hoe het er na een winter uitziet? Wat ga je doen om te voorkomen dat pekelwater het dashboard en al die sensorblokjes, gasklepbedieningen etc etc ingaat? Hollow section wax , Vaseline of Tectyl erin spuiten??

Ik denk dat er niet veel Duke 790 rijders zijn die zo'n prachtige motor op zo'n manier gaan inzetten. Ik ben heel erg benieuw naar jouw bevindingen met de Duke als pekelhapper.
 
Laatst bewerkt:
Mensen, kijk eens bij jullie motor of er geen water lekt vanaf/bij het thermostaathuis. Bij mij loopt het daar vandaan (tussen de uitlaten omhoog, achter de radiator -> of.. volg de grote slang van linksboven de radiator naar waar die naartoe loopt) naar beneden langs het blok, op de warmtewisselaar, lambda sensoren en op de uitlaat.

Het is niet veel, maar wel genoeg dat ik continu druppels eraan zie hangen. Even de slangenklem aandraaien is er niet bij want het zit helemaal achter de radiator.

Nu staat mijn motor altijd rechtop, dus geen idee waar het heen loopt als je de motor op de zijstandaard hebt staan. Maar dat zie je vanzelf :)

Wellicht dat dit de terugroepactie betreft? Anyway, ik laat hem sindsdien maar stil staan.. nog geen reactie van dealer en KTM. Maar ik heb geen idee hoeveel water er uberhaubt al weg is en/of er weg gaat wanneer ie lekker warm is.

Op Duits forum ook al melding(en) over gelezen. Het is niet dat het eruit spuit dus valt waarschijnlijk daarom ook niet snel op.
 
Mensen, kijk eens bij jullie motor of er geen water lekt vanaf/bij het thermostaathuis. Bij mij loopt het daar vandaan (tussen de uitlaten omhoog, achter de radiator -> of.. volg de grote slang van linksboven de radiator naar waar die naartoe loopt) naar beneden langs het blok, op de warmtewisselaar, lambda sensoren en op de uitlaat.

Het is niet veel, maar wel genoeg dat ik continu druppels eraan zie hangen. Even de slangenklem aandraaien is er niet bij want het zit helemaal achter de radiator.

Nu staat mijn motor altijd rechtop, dus geen idee waar het heen loopt als je de motor op de zijstandaard hebt staan. Maar dat zie je vanzelf :)

Wellicht dat dit de terugroepactie betreft? Anyway, ik laat hem sindsdien maar stil staan.. nog geen reactie van dealer en KTM. Maar ik heb geen idee hoeveel water er uberhaubt al weg is en/of er weg gaat wanneer ie lekker warm is.

Op Duits forum ook al melding(en) over gelezen. Het is niet dat het eruit spuit dus valt waarschijnlijk daarom ook niet snel op.

Er is een terugroep/vervang actie op de Thermostaten van 790's, alsook op de bouten van de schokdemper controleren of ze op het juiste moment vast staan.

lekkage aan carterpan kan inderdaad van slechte montage zijn aan de pan, nieuwe pakking dient met vloeibare pakking gemonteerd te worden nu.
Kan ook nog de dichting van uitgaande as versnellingsbak liggen die lekt.
 
Laatst bewerkt:
@Franscdejong, dit vind ik dapper!
Het is eigenlijk zonde om zo'n mooie gloednieuwe motor als pekelfiets in te zetten, en zeker door de vele stalen delen zal het er ondanks conserverende maatregelen die je ongetwijfeld zult gaan treffen echt niet mooier op worden, maar van de andere kant gebruik je je motor wel waarvoor ie gemaakt is . . . . rijden en olie lekken! en dat dan niet voor nog geen 10 dkm per jaar mooiweerrijden.


Hey Roger,

Ik reed tot een paar weken terug met een NTV tussen de 20 en 30k per jaar. Die motor leed helemaal niets op wat bestaande roestplekjes na die iets groter zijn geworden. Gewoon zo vaak als ik tijd kan maken afspoelen met lauw water en dan weer in de wax-spray.

De 790 moet het maar op dezelfde manier volhouden, we zullen zien hoe hij eruit komt.
Op mijn NTV heb ik geen windscherm (Ik rij altijd 2 keer te hard als ik geen wind voel). Ook heb ik geen handkappen en geen handvat verwarming. Ik zal er dus op vooruit gaan. Goed pak doet wonderen tot nu toe.

De motor heb ik van het werk om kilometers te maken dus dat gaat hij dan ook doen zeg maar. Als hij storingen krijgt mag hij naar de dealer om het op te lossen. Hij weet waarvoor ik de motor heb gekocht.

Frans
 
De motor heb ik van het werk om kilometers te maken dus dat gaat hij dan ook doen zeg maar.
Goede secundaire arbeidsvoorwaarden !! Waar kan ik me aanmelden als langeduurtester? ik beloof er minstes 35 dkm per jaar mee te rijden dan. :Y
Bij -8°C vind ik het toch wel koud hoor. -18°C heb ik ook wel eens gedaan. Vreselijk! 45 minuten enkele reis (ongeveer) is dan echt veel te lang. Maar ik ben benieuwd naar je ervaringen.
Ik volg dit topic en blijf dat doen, want wil ooit een 790. Eerst mag de 390 bewijzen dat nieuw beter is (of toch niet ...).
Heel veel plezier met jullie prachtige fietsen.
Ik heb er nog niet één in het wild gezien. De 690 en 390/125 kom ik nog het meeste tegen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb inmiddels het GPS bracket gemonteerd. Zit stevig op z’n plek, montage is simpel en het is een handige plek voor de navigatie. Je ziet in 1 oogopslag het display van de motor en de navigatie.
 
Ik heb zo'n RAM ball voor de stuurklem uit china besteld. Simpel maar doeltreffend :)
Denk dat zo'n bracket waarschijnlijk nodig is bij van die 'echte' navigatie units? (in tegenstelling tot mijn telefoon in een el-cheapo waterdichte case met een ram bal eraan :+).
 
Ik heb zo'n RAM ball voor de stuurklem uit china besteld. Simpel maar doeltreffend :)
Denk dat zo'n bracket waarschijnlijk nodig is bij van die 'echte' navigatie units? (in tegenstelling tot mijn telefoon in een el-cheapo waterdichte case met een ram bal eraan :+).

Helemaal uit China :') , dingen zijn een tientje bij waypoint...is waarschijnlijk dezelfde ;)

werkt prima met m'n ouwe Zumo550, gebruik het ding al jaren
 
Helemaal uit China :') , dingen zijn een tientje bij waypoint...is waarschijnlijk dezelfde ;)

werkt prima met m'n ouwe Zumo550, gebruik het ding al jaren
15 euro en 5 euro verzendkosten bij waypoint? Ik had die van mij destijds voor minder dan 5 euro. Ik stop die 15 euro liever in m'n tank om weg te fikken, maar ieder z'n hobby :+

Als het echt om kosten besparen gaat heb je op eBay ook 25mm ballen met M6 draad voor bijna niks. Kun je van alles je eigen ram ding maken. Lekker DIY'en in de avonduurtjes :P
 
Laatst bewerkt:
15 euro en 5 euro verzendkosten bij waypoint? Ik had die van mij destijds voor minder dan 5 euro. Ik stop die 15 euro liever in m'n tank om weg te fikken, maar ieder z'n hobby :+

Als het echt om kosten besparen gaat heb je op eBay ook 25mm ballen met M6 draad voor bijna niks. Kun je van alles je eigen ram ding maken. Lekker DIY'en in de avonduurtjes :P

Ik heb em gewoon in de winkel gekocht, rij er toch regelmatig langs en heb destijds een tientje betaald, dus heb jij 5 euro bespaard.... :}

wat is de aanschafprijs van een 790....iets van 12 ruggen, als je dus 2400 keer 5 euro bespaard kun je er een kopen :')
 
Laatst bewerkt:
Is er nog iemand die de tripmeter gebruikt en die iets vreemds opvalt?

Ik heb de motor volgetankt en vervolgens de tripmeter 1 op nul gezet. Resultaten zijn als volgt:
trip 1: 130KM
avr. Consumption: 19.9km/l
avr. speed 82 KM/H
Trip time: 0:19 H
Fuel range: 40km

Dus ik heb in 19 minuten een tank leeg gereden?
 
Is er nog iemand die de tripmeter gebruikt en die iets vreemds opvalt?

Ik heb de motor volgetankt en vervolgens de tripmeter 1 op nul gezet. Resultaten zijn als volgt:
trip 1: 130KM
avr. Consumption: 19.9km/l
avr. speed 82 KM/H
Trip time: 0:19 H
Fuel range: 40km

Dus ik heb in 19 minuten een tank leeg gereden?

Lijkt me niet vreemd als je 130 km doet in 19 minuten :+
 
Ervan uitgaand dat die 40 er inderdaad nog bij kan is 170 km op een tank is wel weinig toch?
 
Ik heb em gewoon in de winkel gekocht, rij er toch regelmatig langs en heb destijds een tientje betaald, dus heb jij 5 euro bespaard.... :}

wat is de aanschafprijs van een 790....iets van 12 ruggen, als je dus 2400 keer 5 euro bespaard kun je er een kopen :')
Naast dat je rekenmethode van geen kanten klopt snap ik je aversie niet helemaal. Maargoed, fijn voor jou joh :t
 
Vandaag tijdens de KTM on tour dagen achtereenvolgens de 790 Duke en 1290 Superduke GT gereden. Wat is die 790 een gaaf ding zeg, gooien en smijten, en lekker dicht op het stuur a la supermoto. Ik had veel meer schik met de 790 dan de 1290 die ik daarna mocht rijden. Er waren overigens meer met die mening. Wel allebei fietsen waar je je onmogelijk op kunt gedragen...
 
Terug
Bovenaan Onderaan