ktm 790 duke

Banden verre van rond zegt helemaal niets over hoe de motor behandeld is. Dd kans op volgens het boekje ingereden lijkt mij uiterst klein. Ik zou zelf een ton met de motor gaan rijden, of zo. Een demo gaat er bij mij niet inkomen. Nieuw voor een moderne motor en een heel nette tweedehandse voor een oudje
 
Heeft die 790 standaard qs up en down ? en de ervaringen ?
Yep, dat heeft ie. En werkt ook prima :)
Uiteraard moet je niet omhoog schakelen bij te weinig toeren, of terug met teveel. Er zit wel een gebied in qua toeren wanneer het lekker soepel aanvoelt (daarbuiten soms iets minder).
 
Heeft nog iemand vakantieplannen met de Duke?

Ik ben net terug van een weekje vakantie met de Duke, zo'n 3200km erbij gezet. Het totaal staat nu op 6800km })

Net voor het vertrek is de motor nog bij de dealer geweest vanwege volgende zaken:

- Olielek (lijkt opgelost)

- KVS lek, een koelslang is vervangen en het probleem opgelost (de thermostaat recall is ook meteen uitgevoerd)

- Piepend geluid, dit blijkt de kettinggeleider te zijn die nogal gevoelig is voor droogte. Tijdens de reis kwam het geluid terug ondanks dat de ketting net gesmeerd was. De geleider eens extra smeren verhielp het weer... Enig nadeel is dat de geleider overvloedig smeren ervoor zorg dat de linkerkant van het blok behoorlijk vettig staat, wat dus weer op een olielek lijkt _O-

- Een vers setje rubber


Enkele foto's van tijdens de reis (allemaal in Frankrijk)

360.jpg

360.jpg

360.jpg


Momenteel staat de motor deels gedemonteerd vanwege een grondige schoonmaak, aanpassingen en herstelling na een lichte schuiver..

360.jpg

360.jpg
 
Goeie vakantie gehad gezien de sfeerimpressie, maar een schuivertje is natuurlijk wel een domper.
3200 km is een leuke rit geweest en mooi dat je wat onschuldige maar daardoor niet minder storende piepen van de kettinggeleider hebt weten te lokaliseren, en dat je wat dingetjes hebt laten repareren voor je bent vertrokken naar Frankrijk, zodat je daar met voldoende kettingvet ongestord hebt kunnen genieten.
Bagage is geen probleem geweest zo te zien. Op de duoseat krijg je voldoende mee voor een persoon, en het ziet er nog goed uit ook. Succes met het opknappen van de schade van het lichte schuivertje. Hoe licht het schuivertje ook is, de schade kan financieel best in de papieren lopen.

Voordeel van een piepende kettinggeleider is wel dat je een signaal krijgt wanneer je ook je ketting moet smeren en dat daardoor eigenlijk niet kunt vergeten. :P
Een vette bagger wordt het inderdaad wel, maar dat hoort eigenlijk ook bij een gebruiksmotor. :9
 
Laatst bewerkt:
De schade valt wel mee, zeker aangezien de motor eigenlijk 2x gevallen is :$ Eén keer op het asfalt (bij het vertrekken aan een afslag) en nog een keertje omvergewaaid maar dat was gelukkig in het gras.

- Koppelingshevel gebroken (waar het voorzien is) Deze ga ik bijvijlen en opnieuw laten poederlakken in afwachting van een leuk setje aftermarket hevels, ik wou toch al een kortere _O-

- Stuurgewicht heeft wat krasjes, deze werden toch al vervangen voor barend spiegels. Alsnog ga ik die laten poederlakken voor mochten ze ooit teruggeplaatst worden.

- Passagiersvoetsteuntje wederom hetzelfde verhaal, krassen -> poederlakken voor als ze er ooit terug opkomen

- Standaard heeft een schaafplekje -> poederlakken

- Onstekingsdeksel en schakelpookje zijn geschaafd, die laat ik vervangen bij het volgende onderhoud maar die kosten vallen ook wel te overzien.

Achja ze zijn nu eenmaal gemaakt om te gebruiken en dan gebeurt zoiets :)

De zadeltas heeft uitstekend werk geleverd, alle kampeermateriaal (2 persoonstent, matras, verlengsnoer), kledij voor een week en wat prullen pasten er net in (totaal gewicht van 8,7kg zoals je ze op de foto's ziet). Enkel nog een rugzak erbij voor de kostbare spullen die je liever niet achterlaat bij de motor en in mijn geval nog een kampeerstoeltje :9

360.jpg


11c9hsm.jpg


Al bij al vrij comfortabel en vlot alles kunnen vervoeren voor eigenlijk geen tourmotor te zijn. De volgende tour zal waarschijnlijk wel met hotel zijn ipv kamping :')
 
Ziet er netjes uit. 8,7 kilo is superlichtgewicht voor een complete campeeruitrusting. Dat kan toch niet kloppen? Dat gaat mij nooooit lukken. De schade valt inderdaad enorm mee met alleen deze uitstekende delen. Redelijk crashbestendige machine dan, zo'n 790.
 
Ik stond er ook even van te kijken, maar als je alles optelt lijkt het wel te kloppen:

Tent: 1960g
Luchtmatras (matje): 820g
De zadeltas: 1100g

En verder zal het zwaarste wat erin zat een badhandoek geweest zijn, derest is allemaal lichtgewicht. Het kan dus perfect *O*

Ik vreesde het meeste voor de radiator aangezien die nogal uitsteekt, maar blijkbaar blijft deze bij een val (gelukkig) buiten schot of ik heb gewoon veel geluk gehad...
 
Brander, pannen, spatel, gereedschap, onderdelen, slot, kettingspray, motorolie, slaapzak, bord, bestek, afwasmiddel. Ik heb inderdaad wel iets meer bij me, en geen specifiek lichtgewicht materiaal. Ik hoop de crashbestendigheid van mijn motor niet te weten te komen.
 
In het kader van bagage; ik heb bij de aanschaf de KTM topcase carrier besteld:

full


Echter de levertijd wordt steeds vooruitgeschoven en staat nu op eind augustus.

Ik houd er niet van om een tas/duffel op het duozitje te plaatsen, aangezien ik ook een rugtas draag, daarom op zoek naar een alternatief en het enige - vergelijkbare met het KTM rek - wat ik heb kunnen vinden is:

full


full


Echter de max. belasting is 5KG! volgens de specificaties....

Zijn er wellicht nog alternatieven?
 
Ja, net rek. Die 5 kg staat er puur voor de formaliteit net zoals de maximale snelheid die er waarschijnlijk op zal staan. Is puur voor de fabrikant om zich in te dekken bij eventuele schade of zo. Het kan serieus veel meer aan. 5 kg heb je niets aan, dat weegt een lege koffer al bijna.
 
Ja, net rek. Die 5 kg staat er puur voor de formaliteit net zoals de maximale snelheid die er waarschijnlijk op zal staan. Is puur voor de fabrikant om zich in te dekken bij eventuele schade of zo. Het kan serieus veel meer aan. 5 kg heb je niets aan, dat weegt een lege koffer al bijna.

Het grote voordeel van het KTM rek is dat dit bestaat uit twee losse delen, dus bij een val zal één kant van het rek verbuigen en is de kans kleiner dat het subframe zal verbuigen in vergelijking met een volledig aan elkaar gelast rek zoals bij het H&B-rek
 
Ik ga deze thread eens volgen wil binnenkort een testrit gaan maken op deze machine. Rij zelf op dit moment een Ktm Smt
Ik heb een SMT gehad, daarna nog een Superduke 1290 en rijd nu een 1090 Adventure en een Triumph Daytona 675R voor op het circuit. Heb de 790 Duke een dag gehuurd en was er helemaal weg van. Zoals die fiets stuurt en vooruit wil met die quickshifter en blipper, niet normaal zo strak en explosief. Denk erover om de Daytona in te ruilen voor de 790, zodat ik er een fijn speelfietsje naast heb waar ik ook geen gek figuur mee sla op trackdays. Dus weet waar je aan begint! *O*
full
 
Oppassen geblazen ja! Voordat je het weet ben je in het bezit van zo'n ding ;)

Inmiddels 4000+ km erop staan en hij rijdt nog als een zonnetje. Heb nog nooit zo'n prettige motor gehad, elke keer weer een feest om op te rijden (zowel rustig als lekker knallen).

Aan de andere kant werkt m'n myride nog steeds niet dus wil nu maar m'n geld terug. Dan maar niet zien wie er belt onderweg. (ik koop wel een beeline navigatie ofzo, veel handiger ook :+).
En nog een mini beetje olielekkage bij de uitgaande as, maar daar komt vanzelf wel een oplossing voor.

Ondertussen ook maar een radiatorguard gekocht (ze zijn o.a. hier in de buurt weer alles vol met grind aan het gooien). Komt wellicht niet door de grindjes, maar m'n vriendin d'r 390 (net zo oud als mijn 790) heeft al een paar deuken in de lamellen van de radiator. Voor die motor kon ik zo snel niks vinden, dus dat wordt een doe-het-zelf projectje met zwart aluminium gaas.
Baat het niet dan schaadt het niet moet je maar denken.
 
He jabba naam kwam me al bekand voor. Ik kan maar voor 1 machine gaan dus eerst maar eens een testrit. Iemand ervaring met iemand achterop aangezien mijn partner nog wel eens graag achterop de Smt stapt.
Volg een duitser op internet die ook een 790 heeft en inderdaad filmpjes heeft waar die op het circuit het toch wel moeilijk maakt voor de zwaardere machines.
Ik heb een SMT gehad, daarna nog een Superduke 1290 en rijd nu een 1090 Adventure en een Triumph Daytona 675R voor op het circuit. Heb de 790 Duke een dag gehuurd en was er helemaal weg van. Zoals die fiets stuurt en vooruit wil met die quickshifter en blipper, niet normaal zo strak en explosief. Denk erover om de Daytona in te ruilen voor de 790, zodat ik er een fijn speelfietsje naast heb waar ik ook geen gek figuur mee sla op trackdays. Dus weet waar je aan begint! *O*
[afbeelding]
 
Ik heb geen idee. Ik had wat in te ruilen dus dan valt er altijd wel wat te praten (je moet wel). En wel of niet particulier verkopen hangt voornamelijk ook af van of je daar de tijd/moeite in wilt steken of niet. Vaak levert het wel wat meer op dan inruil (wat logisch is, want de dealer moet altijd ruimte houden voor wat marge welke jij anders hebt als je particulier verkoopt.. aan de andere kant liggen prijzen soms wat lager particulier). Inruil is vrij direct en 'zeker' qua tijdsplanning (stel je wilt je nieuwe motor direct en kunt niet wachten), particulier verkopen kan soms wat langer duren. Alhoewel je soms ook dingen binnen een dag kwijt bent op marktplaats...

Ik had (en heb nu ook weer) de motor zakelijk, dus inruilen was veruit het meest handige om te doen :)

Eerst beurtje erbij (tweede soms zelfs ook), andere bandjes, waardebonnetje, een tijdje korting op wat je daar koopt.. meestal wil dat wel :) Tenminste, zo ging dat bij mij al zeker de afgelopen 5-6 motoren. Had al vrij snel door dat als je het niet vraagt dat je het niet krijgt. Ik ben d'r ook altijd heel relaxed en open in (vind ik dan ;)), zij willen uiteraard de beste deal voor zichzelf maar ik wil natuurlijk de beste deal voor mij. En dat zit hem niet alleen maar in het geld, maar ook hoe dichtbij iemand zit of het gevoel en de 'gun-factoor' wat je bij de zaak krijgt etc. Combinatie van factoren! :P
 
Wat is nu een beetje gangbare nieuw prijs zonder inruil. Zag dat ie hier 11.6 nog wat staat.
En zou je beter de motor particulier verkopen of inruilen.


Wat Rappie voorstelt: "Eerst beurtje erbij (tweede soms zelfs ook), andere bandjes, waardebonnetje, een tijdje korting op wat je daar koopt" is verstandig om te bepreken.

Echter let erop dat heel veel van de powerparts onderdelen voor de KTM 790 voorlopig nog niet te leveren zijn (backorder tot oktober en later), dus onderhandel een algemene waardebon (zonder verloopdatum) en niet specifiek voor KTM-onderdelen.

In een vriendelijk gesprek met wederzijds respect voor elkaars belangen is 5% van de aanschafprijs in onderdelen/waardebonnen heel netjes..
 
Oppassen geblazen ja! Voordat je het weet ben je in het bezit van zo'n ding ;)

Inmiddels 4000+ km erop staan en hij rijdt nog als een zonnetje. Heb nog nooit zo'n prettige motor gehad, elke keer weer een feest om op te rijden (zowel rustig als lekker knallen).

Aan de andere kant werkt m'n myride nog steeds niet dus wil nu maar m'n geld terug. Dan maar niet zien wie er belt onderweg. (ik koop wel een beeline navigatie ofzo, veel handiger ook :+).
En nog een mini beetje olielekkage bij de uitgaande as, maar daar komt vanzelf wel een oplossing voor.

Ondertussen ook maar een radiatorguard gekocht (ze zijn o.a. hier in de buurt weer alles vol met grind aan het gooien). Komt wellicht niet door de grindjes, maar m'n vriendin d'r 390 (net zo oud als mijn 790) heeft al een paar deuken in de lamellen van de radiator. Voor die motor kon ik zo snel niks vinden, dus dat wordt een doe-het-zelf projectje met zwart aluminium gaas.
Baat het niet dan schaadt het niet moet je maar denken.

Hier ook net boven de 4000km. Olielekje aan de uitgaande as is niet opgelost laatste keer dat ze de dichting hebben vervangen, ik wacht nog even tot volgende beurt want heb er niet veel last van. De Beeline heb ik 2 tal weken geleden besteld via het kickstarter project, nu wachten tot Maart '19 dus perfect voor volgend seizoen, ben eens benieuwd. Ik wou ook een radiator guard maar de meeste vind ik lelijk dus ik ga het maar zo laten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan