ktm 790 duke

Voor wie het leuk vindt: filmpje van sessie 3 tijdens de crt-dag op Assen afgelopen vrijdag (26-04-2019). Het asfalt begon net een beetje droog te worden na een nogal vochtige ochtend. Ik rijd op mijn Duke 790 (nr14) heel mooi samen op met Robert Welle, die het filmpje maakte (nr40) op zijn Superduke 1290R. Deze sessie reed ik een snelste ronde van 2.09 en Robert 2.10. Later op de dag reed ik nog een rondje van 2.08. Morgen weer een trackday op Assen, nu bij Motorsport Lifestyle.
. Vanaf circa minuut 12 zie je mij met Robert ‘in gevecht’ dan eens vanuit zijn rear cam, dan weer vanuit zijn front cam.
 
Heel gaaf. Dat 'Ready to Race' maken ze zeker waar. Mooi in beeld ook die verschillen tussen de zwaardere 1290 en de lichtere 790. Zowel in gewicht als vermogen.
 
Voor wie het leuk vindt: filmpje van sessie 3 tijdens de crt-dag op Assen afgelopen vrijdag (26-04-2019). Het asfalt begon net een beetje droog te worden na een nogal vochtige ochtend. Ik rijd op mijn Duke 790 (nr14) heel mooi samen op met Robert Welle, die het filmpje maakte (nr40) op zijn Superduke 1290R. Deze sessie reed ik een snelste ronde van 2.09 en Robert 2.10. Later op de dag reed ik nog een rondje van 2.08. Morgen weer een trackday op Assen, nu bij Motorsport Lifestyle.
. Vanaf circa minuut 12 zie je mij met Robert ‘in gevecht’ dan eens vanuit zijn rear cam, dan weer vanuit zijn front cam.
Hier zie je mooi het verschil tussen de 790 en de 1290. Op power rijd ie van je weg. Maar in de bochten haalje hem weer bij.
 
Vandaag testritje met een gloednieuwe 150 km 790. Originele bandjes zijn belachelijk glad tov een nieuwe set degelijke banden, akra zonder killer is irritant, ding is verder behoorlijk geniaal.
 
Vorige week woensdag (1 mei) weer een trackday gedaan op TT-circuit Assen met de Duke790, nu bij Motorsport Lifestyle (MSL). Goeie club met fijne instructeurs. Wat is het toch een geweldige motor! Ben er iedere keer weer verbaasd over hoe goed ik kan meekomen bij de ervaren rijders met hun supersports en superbikes. En dat op een compleet standaard motor, zonder aangepaste vering, zonder betere remmen, zonder andere uitlaat etc. Zitten alleen een paar goeie bandjes op, de Bridgestone S21, en die doen het fantastisch op het circuit. Heb nog nooit enig gevoel van onzekerheid of verlies van grip gehad. Hartstikke strak en vertrouwenwekkend.
Filmpje is van sessie 3, waarbij we nog achter de marshall moesten blijven. Bij het vrij rijden in sessies 4 en 5 reed ik snelste rondetijden van respectievelijk 2.08 en 2.07. De snelste rondetijden in de ervaren groep werden door de instructeurs gereden (rond de 2.01), en door een paar superbikerijders op o.a. Yamaha R1). Ik heb het gevoel dat er nog wel wat meer in zit (maar dan moet ik nog wat later leren remmen aan het eind van de lange rechte stukken 8-))
82A93C6D-23E0-4B5F-B95D-04D0F9F8CA5E.png
6ABBA09B-94B5-45AB-A157-6A2F2E4CB678.png
1808B8B6-88CA-44D1-89B6-59A85081802E.png


 
Vet hoor! Ik blijf het ook een briljante motor vinden om op te rijden. :] Elke rit is weer pure fun.. het lage gewicht, de wendbaarheid, het geluid en de power. Het is gewoon een combinatie die mij zeer goed bevalt (van alle motoren die ik heb gehad zeker de leukste motor tot nu toe).
 
Superleuk, jabba!
Het vrij rijden filmpje volgt nog?
Al die slakkengroepjes op de baan zijn wel vervelend, maar . . . Ik zou daar zelf ook bijhoren als ik zou meedoen. Zo snel als een 790 zijn mijn machines niet. Ik denk dat mijn KTM miniDuke nog de snelste zou zijn 😂
Puur omdat die verreweg het strakst en meest vertrouwenwekkend stuurt, beste remt etc. Net wat jij zegt over de standaard 790.
 
Hoe vinden de mensen die een Smt cq Smr hebben gehad, dan de verhouding onder mekaar?

Gehad...ik snap de vraag niet :+
Een SMT/SMR doe je niet weg8-)

De 790 is makkelijker de rijden, blok is veel moderner, soepeler, electronica is superieur. Sturen doet de 790 ook beter dan een SMT. Remmen/vering...daar is de 990SM serie nog de betere imo. Ik zelf heb weinig problemen met de vering en remmen, van de 790 ik ga wel een wat agressievere blokken monteren. Vering: er is een mooie PP upgrade maar voorlopig laat em zo, ik wacht nog steeds op de R hoewel dat nu een 890R zou moeten worden....wat mij betreft liever gelijk een 990R.
 
Hoe vinden de mensen die een Smt cq Smr hebben gehad, dan de verhouding onder mekaar?
Ik heb een 2012 smt gehad, vier jaar op gereden, dus die ken ik aardig. De Duke 790 heeft uiteraard een heel andere zithouding., dat is onvergelijkbaar. Hij is toch weer een stuk lichter, stuurt lichter, strakker en preciezer dan de SMT, het vermogen is ongeveer vergelijkbaar, maar het ding voelt echt sneller aan - ook al door de quickshifter natuurlijk - wanneer je vol gas door de versnellingen knalt. Dit is een onvergelijkbaar leukere funbike dan de smt. Ik heb steeds geprobeeerd om een motor te vinden waar ik alles mee kan, maar dat is me nooit gelukt. Heb nu dus de 1090 Adventure voor het toeren en vakantie (met de vrouw, die een 1050 heeft), en de Duke790 om mee te spelen, het betere gooi en smijtwerk, en zo nu en dan een track-day. .
 
Ik heb een 2012 smt gehad, vier jaar op gereden, dus die ken ik aardig. De Duke 790 heeft uiteraard een heel andere zithouding., dat is onvergelijkbaar. Hij is toch weer een stuk lichter, stuurt lichter, strakker en preciezer dan de SMT, het vermogen is ongeveer vergelijkbaar, maar het ding voelt echt sneller aan - ook al door de quickshifter natuurlijk - wanneer je vol gas door de versnellingen knalt. Dit is een onvergelijkbaar leukere funbike dan de smt. Ik heb steeds geprobeeerd om een motor te vinden waar ik alles mee kan, maar dat is me nooit gelukt. Heb nu dus de 1090 Adventure voor het toeren en vakantie (met de vrouw, die een 1050 heeft), en de Duke790 om mee te spelen, het betere gooi en smijtwerk, en zo nu en dan een track-day. .
duidelijk dus
 
Ha ha dat kan maar 2 motoren trek ik niet, dus dan is het keuzes maken.
Vrouw gaat namelijk steeds minder achterop mee, dus dan zou ik ook de keuze kunnen maken deze in te ruilen.
Maar vind de smt nog steeds lekker rijden. Al is ie me wat hoog.
Denk dat ik dit seizoen nog afwacht.

De SMT is wel veelzijdiger dan de 790Duke, is beter geschikt als reisfiets. Kwa funbike karakter....tsja de 790 is zeker een lichte gooi en smijtfiets maar ik vind de 990SMT zeker niet minder leuk, nog een echte hardcore KTM})
 
Vorige week woensdag (1 mei) weer een trackday gedaan op TT-circuit Assen met de Duke790, nu bij Motorsport Lifestyle (MSL). Goeie club met fijne instructeurs. Wat is het toch een geweldige motor! Ben er iedere keer weer verbaasd over hoe goed ik kan meekomen bij de ervaren rijders met hun supersports en superbikes. En dat op een compleet standaard motor, zonder aangepaste vering, zonder betere remmen, zonder andere uitlaat etc. Zitten alleen een paar goeie bandjes op, de Bridgestone S21, en die doen het fantastisch op het circuit. Heb nog nooit enig gevoel van onzekerheid of verlies van grip gehad. Hartstikke strak en vertrouwenwekkend.
Filmpje is van sessie 3, waarbij we nog achter de marshall moesten blijven. Bij het vrij rijden in sessies 4 en 5 reed ik snelste rondetijden van respectievelijk 2.08 en 2.07. De snelste rondetijden in de ervaren groep werden door de instructeurs gereden (rond de 2.01), en door een paar superbikerijders op o.a. Yamaha R1). Ik heb het gevoel dat er nog wel wat meer in zit (maar dan moet ik nog wat later leren remmen aan het eind van de lange rechte stukken 8-))
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]


Ben wel nieuwsgierig verder naar het standaard geluid, ik heb alleen een Duke mogen aanhoren/aanschouwen met de Scorpion slip-on uitlaat. Uit filmpjes blijft dit toch best lastig te bepalen, en de meeste met een goed geluid hebben de Akra of is een test binnenhuis op de testbank. Iets met gezakt voor rijbewijs en pas de 23ste weer opmogen :+. Ik hoor uit verschillende hoeken dat deze al fantastisch moet zijn met de nodige plofjes, wat vindt jij van het geluid?

Ik hoop 2 juni een proefrit te kunnen maken, na de vorige te hebben moeten afzeggen ivm niet halen van het rijbewijs.
 
Ben wel nieuwsgierig verder naar het standaard geluid, ik heb alleen een Duke mogen aanhoren/aanschouwen met de Scorpion slip-on uitlaat. Uit filmpjes blijft dit toch best lastig te bepalen, en de meeste met een goed geluid hebben de Akra of is een test binnenhuis op de testbank. Iets met gezakt voor rijbewijs en pas de 23ste weer opmogen :+. Ik hoor uit verschillende hoeken dat deze al fantastisch moet zijn met de nodige plofjes, wat vindt jij van het geluid?

Ik hoop 2 juni een proefrit te kunnen maken, na de vorige te hebben moeten afzeggen ivm niet halen van het rijbewijs.
Ik zou best een andere uitlaat willen voor het uiterlijk en voor gewichtsbesparing. Maar dan ben ik wel dat geweldige geluid kwijt, en daarom houd ik toch liever de standaard demper erop. Krijg op trackdays af en toe wel van andere rijders te horen hoe goed die Duke klinkt met de standaard uitlaat. En hij wil inderdaad wel knallen, zeker met die quickshifter (op het filmpje hoor je er helaas weinig van, dat is helaas een en al windgeruis en vervorming). Voor mij in elk geval geen andere uitlaat alleen voor het geluid.
 
  • Leuk
Waarderingen: JuH
Ben wel nieuwsgierig verder naar het standaard geluid, ik heb alleen een Duke mogen aanhoren/aanschouwen met de Scorpion slip-on uitlaat. Uit filmpjes blijft dit toch best lastig te bepalen, en de meeste met een goed geluid hebben de Akra of is een test binnenhuis op de testbank.
Bekijk dit filmpje maar eens. Deze Duke rijder heeft een extra GoPro gebruikt speciaal om het geluid van de standaard uitlaat zo goed mogelijk weer te geven. Je krijgt inderdaad een goede indruk zo.
 
Anders kun je altijd nog voor een kat-vervanger gaan. Daarmee krijg je ook duidelijk meer geluid uit de originele einddemper.
Maar ik vind de standaard demper van de 790 ook helemaal niet verkeerd klinken. Een nog legaal ook, dus geen probleem in Duitsland. Wat wil je nog meer?!
 
Dat zou nog beter zijn:}
Van mij hoeft ie niet dikker en zwaarder (qua vermogen en koppel, en ook niet qua gewicht uiteraard). Ik rijd nu al 8 seconden sneller op Assen dan ik deed op mijn SDR1290. Je haalt hier gewoon veel hogere bochtensnelheden mee, het is niet zo bullig en deinend als de superduke, en ik accelereer even hard de bochten uit als de dikke superbikes (R1, Ducati 1098 en laatst ook een Ducati Panigale V4), die echter op het rechte eind wel weer bij me weglopen. Op het allersnelst kom ik niet boven de 225 km/u uit op de Veenslang, terwijl een R1 daar (zo vertelde de berijder die mij daar eens inhaalde) wel 285 km/u op de teller had.
 
Laatst bewerkt:
Iemand van hier die donderdag op Midland Circuit meedeed met supermoto? (NB, niet met die motor op de baan)
Gloedjenieuwe 790 met Akra :9
 
Vrouw gaat namelijk steeds minder achterop mee
Na een goed gesprek vandaag. Duidelijk dat ze eigenlijk geen zin meer heeft om mee te gaan.
We hadden het nl over een ander pak te kopen voor haar. En helm. En toen zei ze ik denk dat ik dat niet meer ga investeren als ik toch bijna niet meer mee ga.
Dus binnenkort testrit maken.
🤣🤣 kan ik dat geld extra besteden. 😉😉
 
Na een goed gesprek vandaag. Duidelijk dat ze eigenlijk geen zin meer heeft om mee te gaan.
We hadden het nl over een ander pak te kopen voor haar. En helm. En toen zei ze ik denk dat ik dat niet meer ga investeren als ik toch bijna niet meer mee ga.
Dus binnenkort testrit maken.
🤣🤣 kan ik dat geld extra besteden. 😉😉
gefeliciteerd man!! ;)
Die van mij past ook al jaren niet meer in haar pak , da's dan weer minder
 
Terug
Bovenaan Onderaan