ktm 790 duke

Waarmee schoongemaakt? Ziet er goed uit.

Ik heb Autosol Pickling Agent en scotchbright (van 3M, de fijnste) gebruikt.
Pickling Agent met een kwastje aanbrengen. Even een paar minuten wachten en dan poetsen met de Scotch Bright. Niet te lang of te hard poetsen, gewoon rustig rondjes poetsen. Dan met een doek afnemen en eventuele vlekken nogmaals behandelen. Daarna heb ik met een schone doek en wd 40 de uitlaat afgenomen om de restanten Pickling Agent te verwijderen. Beetje motorolie erop en rijden maar!
Bij de Duke 790 moet je alleen geen of niet teveel olie aanbrengen op het deel van de uitlaat onder je rechtervoet. Ik weet niet of dat deel niet warm genoeg wordt om de olie op te nemen of dat ik het er te dik op had gesmeerd, maar ik kreeg daar rare vlekken, dus dat deel moest ik opnieuw doen8)7
 
Lekkage is inmiddels gefixed.
Dealer gaf aan dat van iedere 10 790's die verkocht zijn er 8 terug krijgt met dit euvel. KTM erkend blijkbaar ook niet dat er een fout zit...
Maar probleem is opgelost, ben benieuwd of de 890 hier ook last van gaat krijgen.
 
Lekkage is inmiddels gefixed.
Dealer gaf aan dat van iedere 10 790's die verkocht zijn er 8 terug krijgt met dit euvel. KTM erkend blijkbaar ook niet dat er een fout zit...
Maar probleem is opgelost, ben benieuwd of de 890 hier ook last van gaat krijgen.
Ik weet niet wat voor lekkage jij had, maar mijn 890R had na 1500 km al een lekkende oliekering bij de uitgaande as bij het voortandwiel. Zaterdag weer opgehaald bij de dealer na reparatie. Gewoon garantie, dus kostte me verder niets. Ik begreep wel dat er eigenljk een compleet nieuw setje in moet, dus niet alleen de kering (of keerring?), maar ook nog een o-ring, en misschien ook nog andere ringetjes. Die complete setjes zijn echter niet op voorraad, en ook KTM Nederland heeft ze niet liggen. Daarom wordt vaak alleen de oliekering vervangen met precies zo’n zelfde, met binnen de korste keren weer een lekkage.

Afgelopen week ook even een Ermax windschermpje geplaatst, met name om op trackdays iets meer met het hoofd uit de wind te zitten bij snelheden boven de 200 km/u (ik moet wel plat op de tank liggen voor het gewenste effect, heb ik vandaag gemerkt).

Omdat de boel toch uitelkaar moest heb ik meteen een kleiner (15-tands) voortandwiel laten plaatsen (mede na lezing van de mods van Kevxtx, een KTM expert uit Brisbane). Ik vond de 890R zelf ook al vrij lang gegeared, zoals je merkte bij langzaam rijden door 30 Km/u-wijkjes of dorpjes, waarbij je steeds twijfelt of je nu terug moet naar de 1 of toch in de 2 blijft rijden in krappe bochtjes. En op het circuit kwam ik op de lange rechte stukken misschien net in de 6, maar raakte nooit aan het maximum toerental. Kortom, de standaard overbrengingsverhouding is niet optimaal.

Van het weekend dus even getest hoe dat in de praktijk nu uitpakt, zo’n 15-tands voortandwiel, en ik ben onder de indruk! Ik heb voor mijn gevoel met een kleine, erg goedkope ingreep (36 euro) een compleet andere, stukken betere motor gekregen. De overbrengingsverhoudingen zijn nu perfect, je kunt rotondes in zijn 3 nemen, krappe bochtjes in zijn 2, 50 km/u in z’n 5 rijden (of zelfs in 6) zonder bokken. Je hebt simpelweg nooit meer het gevoel in de verkeerde versnelling te zitten, het klopt nu gewoon.

Maar wat nog veel leuker is, je hebt met dat kleinere voortandwiel nu echt een explosief monster onder je kont. Is de standaard 890R al een tamelijk vlotte krachtpatser, zeker vergeleken met de 790, maar zoals koppel en vermogen zich nu ontvouwen is werkelijk fenomenaal. In alle versnellingen trekt ie vanaf zo’n 3500 à 4000 toeren als een beest, en dat blijft maar kneiterhard doortrekken totdat de begrenzer ingrijpt. Regelmatig schiet bij het overschakelen van 2 naar 3, en soms nog eens van 3 naar 4 het voorwiel een stukje de lucht in (met de traction control aan), om door te trekken met een tempo dat je er bijna bang van wordt. Ongeacht in welke versnelling je ook rijdt, geef bij 4000 toeren een dot gas en je klapt vooruit. Het rijdt makkelijker en indrukwekkender! Ik begrijp werkelijk niet waarom KTM deze motor niet aflevert met dit voortandwiel standaard gemonteerd. Dit is de 890R zoals ie hoort te zijn.

Ik zou iedereen met een 890R dan ook willen aanraden om het in elk geval uit te proberen. En wellicht is het voor de Duke 790 ook een zinvolle modificatie. Voor de kosten hoef je het niet te laten. Ik ben in elk geval erg blij dat ik het voorbeeld van Kevxtx heb nagevolgd.
EA8E86E4-976A-4BCB-8FCB-F910917FC51B.jpeg


43FBDCF0-9049-4CF7-B310-87800F958E7F.jpeg

435535BD-027C-4A4E-9ACE-BC857445113A.jpeg
 
De lekkage die ik had zat bij het thermostaathuis(?) als het ding warm wordt geen probleem maar zodra hij afgekoeld is begon hij koelvloeistof te lekken.
 
De lekkage die ik had zat bij het thermostaathuis(?) als het ding warm wordt geen probleem maar zodra hij afgekoeld is begon hij koelvloeistof te lekken.
Ah, die heb ik ook gehad met mijn 790 Adventure. Heb ik toen zelf opgelost, maar was wel een lastig klusje, ondat je er bijna niet bij kunt. Maar plat op de grond liggend onder de motor met een verlengd steeksleuteltje is het me gelukt de slangklem op de thermostaat aan te draaien. Probleem gefixed!
767FB344-496F-4EEC-80F3-03F52326862D.jpeg
 
Even voorstellen.
Een paar weken geleden heb ik een KTM 790 duke uit 2018 gekocht om mijn KTM 690 duke R uit 2015 te gaan vervangen.
Ondanks dat ik de 690 echt fantastisch vind, is de 790 toch echt wel wat anders, wat een beest van een motor.
Ik las(en deelde heel af en toe) mee op het 690 forum, maar ga dat nu dus hier doen.
Handig dat hier items gepost worden over 'problemen' die je zelf kunt oplossen, en waarvoor je dus niet naar een dealer hoeft.
Zelf heb ik net mijn probleem van het niet afwateren van water onder mijn tankdop opgelost, dus mocht iemand daar vragen over hebben, dan heb ik waarschijnlijk het antwoord 😜
 
Ah, die heb ik ook gehad met mijn 790 Adventure. Heb ik toen zelf opgelost, maar was wel een lastig klusje, ondat je er bijna niet bij kunt. Maar plat op de grond liggend onder de motor met een verlengd steeksleuteltje is het me gelukt de slangklem op de thermostaat aan te draaien. Probleem gefixed!
Bekijk bijlage 1548267
Dit stelde ik ook voor aan de dealer en die gaf aan dat dat ook werkt, maar dat het voor tijdelijk is.
Gelukkig heeft hij het kosteloos opgelost met wat volgens hem een permanente oplossing
 
Dit stelde ik ook voor aan de dealer en die gaf aan dat dat ook werkt, maar dat het voor tijdelijk is.
Gelukkig heeft hij het kosteloos opgelost met wat volgens hem een permanente oplossing
Het is bij mij een jaar geleden, en het is niet teruggekomen. Was alleen een onvoldoende vastgedraaide slangenklem.
 
Ik weet niet wat voor lekkage jij had, maar mijn 890R had na 1500 km al een lekkende oliekering bij de uitgaande as bij het voortandwiel. Zaterdag weer opgehaald bij de dealer na reparatie. Gewoon garantie, dus kostte me verder niets. Ik begreep wel dat er eigenljk een compleet nieuw setje in moet, dus niet alleen de kering (of keerring?), maar ook nog een o-ring, en misschien ook nog andere ringetjes. Die complete setjes zijn echter niet op voorraad, en ook KTM Nederland heeft ze niet liggen. Daarom wordt vaak alleen de oliekering vervangen met precies zo’n zelfde, met binnen de korste keren weer een lekkage.

Afgelopen week ook even een Ermax windschermpje geplaatst, met name om op trackdays iets meer met het hoofd uit de wind te zitten bij snelheden boven de 200 km/u (ik moet wel plat op de tank liggen voor het gewenste effect, heb ik vandaag gemerkt).

Omdat de boel toch uitelkaar moest heb ik meteen een kleiner (15-tands) voortandwiel laten plaatsen (mede na lezing van de mods van Kevxtx, een KTM expert uit Brisbane). Ik vond de 890R zelf ook al vrij lang gegeared, zoals je merkte bij langzaam rijden door 30 Km/u-wijkjes of dorpjes, waarbij je steeds twijfelt of je nu terug moet naar de 1 of toch in de 2 blijft rijden in krappe bochtjes. En op het circuit kwam ik op de lange rechte stukken misschien net in de 6, maar raakte nooit aan het maximum toerental. Kortom, de standaard overbrengingsverhouding is niet optimaal.

Van het weekend dus even getest hoe dat in de praktijk nu uitpakt, zo’n 15-tands voortandwiel, en ik ben onder de indruk! Ik heb voor mijn gevoel met een kleine, erg goedkope ingreep (36 euro) een compleet andere, stukken betere motor gekregen. De overbrengingsverhoudingen zijn nu perfect, je kunt rotondes in zijn 3 nemen, krappe bochtjes in zijn 2, 50 km/u in z’n 5 rijden (of zelfs in 6) zonder bokken. Je hebt simpelweg nooit meer het gevoel in de verkeerde versnelling te zitten, het klopt nu gewoon.

Maar wat nog veel leuker is, je hebt met dat kleinere voortandwiel nu echt een explosief monster onder je kont. Is de standaard 890R al een tamelijk vlotte krachtpatser, zeker vergeleken met de 790, maar zoals koppel en vermogen zich nu ontvouwen is werkelijk fenomenaal. In alle versnellingen trekt ie vanaf zo’n 3500 à 4000 toeren als een beest, en dat blijft maar kneiterhard doortrekken totdat de begrenzer ingrijpt. Regelmatig schiet bij het overschakelen van 2 naar 3, en soms nog eens van 3 naar 4 het voorwiel een stukje de lucht in (met de traction control aan), om door te trekken met een tempo dat je er bijna bang van wordt. Ongeacht in welke versnelling je ook rijdt, geef bij 4000 toeren een dot gas en je klapt vooruit. Het rijdt makkelijker en indrukwekkender! Ik begrijp werkelijk niet waarom KTM deze motor niet aflevert met dit voortandwiel standaard gemonteerd. Dit is de 890R zoals ie hoort te zijn.

Ik zou iedereen met een 890R dan ook willen aanraden om het in elk geval uit te proberen. En wellicht is het voor de Duke 790 ook een zinvolle modificatie. Voor de kosten hoef je het niet te laten. Ik ben in elk geval erg blij dat ik het voorbeeld van Kevxtx heb nagevolgd.
Bekijk bijlage 1547912

Bekijk bijlage 1547916
Bekijk bijlage 1547918


Ik heb op mijn 690 ook een 15T tandwiel gestoken vooraan... ook een hele wereld van verschil in de stad :-)
 
Even voorstellen.
Een paar weken geleden heb ik een KTM 790 duke uit 2018 gekocht om mijn KTM 690 duke R uit 2015 te gaan vervangen.
Ondanks dat ik de 690 echt fantastisch vind, is de 790 toch echt wel wat anders, wat een beest van een motor.
Ik las(en deelde heel af en toe) mee op het 690 forum, maar ga dat nu dus hier doen.
Handig dat hier items gepost worden over 'problemen' die je zelf kunt oplossen, en waarvoor je dus niet naar een dealer hoeft.
Zelf heb ik net mijn probleem van het niet afwateren van water onder mijn tankdop opgelost, dus mocht iemand daar vragen over hebben, dan heb ik waarschijnlijk het antwoord 😜
Het kriebelt hier ook als ik de 790 zie 🙈 🙈
 
Hoeveel werk is dat het voortandwiel vervangen? Hoeveel tands is hij origineel?
Origineel is 16-tands. Achterwiel moet los (misschien stukje naar voren zodat de ketting los hangt), kapje over het voortandwiel moet eraf, tandwielmoer losdraaien (ik weet niet hoe die geborgd zit eerlijk gezegd), tandwiel verwisselen, moer vastzetten (zie boekje voor aandraaimoment), kap er weer op, ketting spannen, klaar. Ik heb het laten doen door de dealer, omdat ie toch uit elkaar moest, maar ik denk dat het in een half uur, drie kwartier wel geklaard moet zijn.
 
Origineel is 16-tands. Achterwiel moet los (misschien stukje naar voren zodat de ketting los hangt), kapje over het voortandwiel moet eraf, tandwielmoer losdraaien (ik weet niet hoe die geborgd zit eerlijk gezegd), tandwiel verwisselen, moer vastzetten (zie boekje voor aandraaimoment), kap er weer op, ketting spannen, klaar. Ik heb het laten doen door de dealer, omdat ie toch uit elkaar moest, maar ik denk dat het in een half uur, drie kwartier wel geklaard moet zijn.

Ben oprecht benieuwd naar mensen die dit op hun 790 gedaan hebben.
Wat voor toerental rij je als je 100-130 in zn 6 zit? Niet opeens overdreven en onnodig hoog?

PS. wat doet dit met je garantie?
 
Heb er aan gedacht om dit te laten doen op de 790, maar laat mn vrouw maar eerst eens zo rijden, kan altijd nog naar 15 tands gaan. Vandaag weg gebracht voor de 1.000km beurt. Daarna ontbrak het boordgereedschap nog, TPMS en het verlaagde zadel.

Handvatverwarming is als het goed is ook onderweg, dat zet ik er zelf wel op. Aandachtspuntje bij de 1.000km beurt wat ik ze heb meegegeven is de brandstofpomp. Zodra je de motor op het contact zet hoor je een vrij luid electrisch geluid (niet de gaskleppen) uit de tank komen want niet gezond klinkt. Tevens hoor ik die piep ook tijdens het rijden met mijn helm op. Zelfs met oordoppen in oor ik het licht.

Wil niet het risico lopen dat de pomp toch niet goed blijkt te zijn net aan het begin van een lange trip
 
Als ik een nieuwe ketting neem (ik wacht met smart op de Regina onderhoudsvrije ketting :+) dan ga ik ook voor tandje minder. Volgens de mensen op het Duits forum zou het ook geweldig moeten zijn.

@Fapiamento Als je wilt weten wat het verschil in toerental is bij welke snelheid raad ik je aan om eens te kijken op Gearing Commander - Motorcycle Speed and Drive Train Calculator v7. Daar staat de 790 ook bij. Automatisch al met de standaard 16t en de 15t.

Bij 100km/u scheelt het 265 toeren in z'n 6 (3970 vs 4235). Bij 130km/u scheelt het 345 toeren (5161 vs 5506).
 
Ben oprecht benieuwd naar mensen die dit op hun 790 gedaan hebben.
Wat voor toerental rij je als je 100-130 in zn 6 zit? Niet opeens overdreven en onnodig hoog?

PS. wat doet dit met je garantie?
Voor toerental, zie post van Rappie. Heeft geen gevolgen voor je garantie, heb het al op meerdere motoren gedaan, of laten doen door de dealer. Nooit een probleem geweest. .
 
Heeft iemand ervaring met een linkpipe/katvervanger op de 790?
Moet je dan de mapping aan laten passen, of niet.
En wat doet een katvervanger in combinatie met een standaard demper met het geluid?
 
Heeft iemand ervaring met een linkpipe/katvervanger op de 790?
Moet je dan de mapping aan laten passen, of niet.
En wat doet een katvervanger in combinatie met een standaard demper met het geluid?


Andere fora staan er voor mee.

Mapping moet je aanpassing want je vermist én veel vermogen en je rijdt je blok kapot op de lange termijn.
Waarom zou je catvervanger icm standaard demper rijden? Zie het nut niet.
 
Bedankt voor je reactie.
1 van de redenen is dat ik op mijn 690 ook een katvervanger heb gezet(wel in combinatie met een Akrapovic), en alleen het verschil tussen de originele katalysator en de katvervanger is ongeveer 8 kilo.
En het geluid is leuker geworden(nog steeds beschaafd)
Nu dacht ik bij de 790 hetzelfde te krijgen, okee, deze originele katalysator is niet zo zwaar als die van de 690, maar het scheelt allicht.
En bijkomend effect is dat je rond je achterbrug en demper meer ruimte krijgt om de boel goed schoon te maken.
Ik had op mijn 790 een Akrapovic zitten, maar heb een originele demper gekocht omdat ik niet echt onder de indruk ben van het Akrageluid, vind de originele demper niet eens zo slecht klinken.
Zou een katvervanger/linkpipe in combinatie met een Akrapovic wel aan te raden zijn dan?
Ik ben gewoon benieuwd naar meningen/ervaringen van anderen die dus een katvervanger op een 790 hebben
 
Onderstaande is het antwoord wat ik kreeg van een leverancier van een linkpipe, en ja, ik snap dat dit het antwoord is van iemand die mij zo een ding graag zou verkopen, maar ik ga er toch ook een beetje van uit dat hun weten waar ze over praten.

'Dynabank is niet echt nodig, maar de motor krijgt wel een andere vermogenskromme met minder tegendruk bij lage toeren en meer vermogen bij hoge toeren. '
 
Terug
Bovenaan Onderaan