ktm 790 duke

Vrij vaag 'probleempje' gehad met de 790 die ik niet snap.

Donderdag de motor ingeladen en van Spanje naar Nederland gereden. In Spanje was het ~ 25 graden bij vertrek, minimumtemperatuur in de nacht was iets van 3 graden onderweg. Vrijdag bij aankomst thuis motor uitgeladen bij een graad of 8.

Start dus de motor, wat me al direct opviel was dat hij een paar slagen extra nodig had voor hij aan ging. Eenmaal gestart, ging hij flink schommelen tussen 1,000rpm en 3.000rpm. Dit deed die en keer of 4/5 en toen viel die uit. Daarna motor weer gestart, en deed alles het normaal. Tevens vond ik de motor een beetje stinken naar koelvloeistof. Iemand zoiets vaker gehad?
 
Een 690rijder die even meedenkt.........
de elektronische ontsteking heeft sensoren die oa ook de omgevingstemperatuur meten.
Misschien is de overgang Spanje - Nederland wat groot en moet het systeem “zich herpakken”.
Ik zou starten, in de gate houden en even laten draaien.
Als de motor OK was gaatie in de bus niet stuk :)
Een eventueel koelstofprobleem staat hier los van.
Check voor de zekerheid, tijdens draaien op lekkage.
Suc6.
 
Stond niet in een bus, maar op een auto haha. Maar ik snap je! Ik dacht ook al misschien is er ergens in een elektrisch component condens opgetreden.
Mijn 1290 had ook al problemen, die stond er naast, die kreeg ineens de startmotor niet meer rond. Maar dat is een bekend 1290 probleem bij temperaturen onder de 10 graden (te dikke olie).

Tijdens draaien zie ik geen lekkage's, ik had bij het afladen in Spanje ook hetzelfde, ook die KVS geur. Dus misschien klotst er iets KVS uit de overloop tijdens de trip.
 
Bij de 790 is kwa KVS lekkage de slangenklem net achter de radiateur vaak een boosdoener, even checken en weillicht nog beetje aandraaien.
 
Stond niet in een bus, maar op een auto haha. Maar ik snap je! Ik dacht ook al misschien is er ergens in een elektrisch component condens opgetreden.
Mijn 1290 had ook al problemen, die stond er naast, die kreeg ineens de startmotor niet meer rond. Maar dat is een bekend 1290 probleem bij temperaturen onder de 10 graden (te dikke olie).

Tijdens draaien zie ik geen lekkage's, ik had bij het afladen in Spanje ook hetzelfde, ook die KVS geur. Dus misschien klotst er iets KVS uit de overloop tijdens de trip.
Zit in de 790 ook 15W50 olie?
Die is zeker in het koude seizoen redelijk aan de visceuze kant.
Tot mijn verbazing was mijn 390 er ook mee afgevuld.
Inmiddels vervangen door 5w50.
De waarde voor de W mag altijd omlaag (bij lagere temperatuur al een dunnere smeerfilm), de waarde achter de W mag niet 'zomaar' aangepast om risico op een té dunne niet meer smerende film of een te visceus blijvende olie te vermijden.
In de winter zou 5w40 ook kunnen, maar voor het hele jaar rond is 5w50 de veiligste keuze.
Dit is allicht ook te doen voor de 1290/790 etc.
 
Heb echt geen idee wat er in de 790 gestopt is haha, nieuw gekocht en net de 1.000km beurt gehad.

Zal die slangenklem eens nakijken! Thanks.

Moet ze toch nog wassen deze week.

1606075822723.png


Achterwiel is nog net een klein beetje oranje 😂
 
Standaard zit in de 790 W40 als ik mij niet vergis.
Mijn dealer heeft na de 1k beurt er W50 ingegooid, met als opmerking: "W40 hoort erin maar laat je motor "rammelen" in overleg met KTM hebben we er W50 in gedaan"
Lijkt me dikke prima.
 
Vrij vaag 'probleempje' gehad met de 790 die ik niet snap.

Donderdag de motor ingeladen en van Spanje naar Nederland gereden. In Spanje was het ~ 25 graden bij vertrek, minimumtemperatuur in de nacht was iets van 3 graden onderweg. Vrijdag bij aankomst thuis motor uitgeladen bij een graad of 8.

Start dus de motor, wat me al direct opviel was dat hij een paar slagen extra nodig had voor hij aan ging. Eenmaal gestart, ging hij flink schommelen tussen 1,000rpm en 3.000rpm. Dit deed die en keer of 4/5 en toen viel die uit. Daarna motor weer gestart, en deed alles het normaal. Tevens vond ik de motor een beetje stinken naar koelvloeistof. Iemand zoiets vaker gehad?
Ik heb dit een paar keer gehad. Volgens mij steeds als de Duke buiten heeft moeten slapen en het een koud of nat nachtje was.
 
De ‘zomerviscositeit’ of de warme viscositeit (bijvoorbeeld 40 of 50) geeft de viscositeit van de multigrade olie bij 100 graden aan. De viscositeit bij die temperatuur is hetzelfde als die van een SAE 40 resp. 50 olie bij die temperatuur. De winterviscositeit (0W, 5W, 10W, 15W) geeft de viscositeit van de multigrade olie aan bij 0 graden. Een 5Wxx olie is bij 0 graden dus net zo visceus als een SAE5 olie bij 0 graden etc. Voor een kouds start bij lage temperaturen is de waarde achter de W totaal niet relevant. De waarde vóór de W bepaalt immers de viscositeit bij 0 graden. Hoe lager de waarde hoe dunner de olie bij die temperatuur. Daarom ‘a winter minder weerstand met een dunne olie. Neem de winterviscositeit zo dun mogelijk!
Dunner is altijd beter (koud)
 
Nice.. zit er nog verschil in zonder demper rijden of met dit ding erop?
Degelijk wel! Ik had gedacht dat Austin alleen maar zou focussen op een idiote herrie en dat dat ten koste van de kwaliteit van het geluid zou gaan. Het tegendeel is waar: er komt echt een uitgesproken en rauw geluid uit. Natuurlijk is het wel hard, maar echt niet zo hard als ik had gedacht. Ik heb namelijk ook een SC-project Slip-on met DB-killer en die is even hard.
 
Lijkt mij dat deze doorontwilling op de 790 dat model gast vervangen. Alleen 100 cc meer cilinderinhoud kan niet genoeg zijn om twee modellen naast elkaar te blijven voeren. Er blijken trouwens wat euro5 issues te zijn. De 790 en 890R zijn momenteel nog even helemaal niet leverbaar. Vraag me niet waarom, maar de 790 enduro wel. Zal wel een kwestie van tijd zijn. Zie Nieuwsmotor.NL
 
De Adventure modellen zijn nu allen al 890's de 790Duke komt te vervallen, daar komt de standaard 890 voor in de plaats. Ik ben vooral benieuwd of de standaard 890 het hele electronika pakket blijft houden zoals nu de 790, of dat het extra gaat kosten net als bij de 890R.
Ik weet niet of er Euro5 issues zijn met de 890, wel is het zo dat in de papieren de 890R 96dB maakt, terwijl er voor sommige wegen in Oostenrijk een maximum geldt van 95dB...beetje onhandig bij een Oostenrijkse fabrikant. 8-)
 
jammer dat na amper 2 jaar de 790 al min of meer dood verklaard word :/
Het is toch een fijn speelgoed dus ik hoef nog niet zo nodig een 890
 
Als ie door de 890 wordt opgevolgd is dat toch niet zo'n drama.
Zowat hetzelfde, alleen met wat mooiere componenten (en helaas een bijbehorend prijskaartje ...)
 
Je kunt er gewoon op blijven rijden he? :)
Ga ik ook zeker doen :Y
Als ie door de 890 wordt opgevolgd is dat toch niet zo'n drama.
Drama is voor vrouwen *O* niet voor mij :')
(en helaas een bijbehorend prijskaartje ...)
Dat dus....

Maar het zorgt er wel voor dat de door mij in 2020 aangeschafte 790 Duke ineens flink in verkoop/inruilwaarde zakt omdat KTM hiermee eigenlijk zegt: We hebben de 790 Duke er uit gehaald want die is KúT en dump dat ding en koop onze veeeel betere, snellere, superieure (en duurdere) 890...... maar goed, dat zijn dus mij gedachten omtrent de marketing strategie van KTM B|
 
Nog een reden om de 790 te houden: je mag er in hele delen van Oostenrijk zelfs niet met de standaard pijp meer mee de straat op '(

2021: VAARWEL LUIDE UITLATEN?

Op deze wegen in Oostenrijk ben je met onderstaande motoren niet meer welkom.

verboden wegen 890.png


Aprilia
RSV4 1100 Factory
TSV4 1000 RR
Tuono V4 Factory
Tuono V4 1100 RR

Ducati
Diavel 1260
Hypermotard 950
Supersport
Multistrada 1260
Multistrada 1260 Enduro
Multistrada V4
Panigale V2
Panigale V4
Panigale V4R
Streetfighter V4(S)

Harley-Davidson
Iron 1200
Sportster 1200 Custom
Forty-Eight
Superlow
Roadster
FXDR 114

Honda
CBR650R
CB1000R
CBR1000RR (SP, SP1, SP2)

Indian
111 en 116 modellen

Kawasaki
Z900
Ninja ZX10(R, RR, SE)
Ninja H2

KTM
Duke 890


MV Agusta
Brutale 800 (alle versies)
F3 800
Superveloce 800
Brutale 1000
Rush 1000

Suzuki
GSX-R 1000 RR
Katana
GSX-S 1000(S en F)

Triumph
Bonneville Bobber
Daytona 765 (LE)
Rocket 3
Thruxton TFC
Street Triple R/RS
Tiger 1200

Yamaha
YZF-R1 (M)
YZF-R6
 
Ga ik ook zeker doen :Y

Drama is voor vrouwen *O* niet voor mij :')

Dat dus....

Maar het zorgt er wel voor dat de door mij in 2020 aangeschafte 790 Duke ineens flink in verkoop/inruilwaarde zakt omdat KTM hiermee eigenlijk zegt: We hebben de 790 Duke er uit gehaald want die is KúT en dump dat ding en koop onze veeeel betere, snellere, superieure (en duurdere) 890...... maar goed, dat zijn dus mij gedachten omtrent de marketing strategie van KTM B|

Waarom zou de 790 ineens flink in inruilwaarde zakken? Misschien is de standaard 890 zo duur dat ineens iedereen een 2e hands 790 wil.... 8-)
Om het even welke motor je koopt, op het moment dat je je nieuwe motor voor de eerste kaar start na aanschaf is ie al flink in waarde gedaald.

Ik ga zeeeer (99% zeker) waarschijnlijk dit jaar mijn 2018 790Duke inruilen voor een 890R. Hoewel het me mateloos irriteert dat KTM nog steeds niet in staat lijkt te zijn om lekdichte pakkingen te monteren op de 890Dukes, is er imho geen enkele motor die zoveel rijplezier biedt als de 790/890Duke en de 890R heeft gewoon mooie leuke spulletjes die het nog leuker maken.:t*O*
 
Nog een reden om de 790 te houden: je mag er in hele delen van Oostenrijk zelfs niet met de standaard pijp meer mee de straat op '(

2021: VAARWEL LUIDE UITLATEN?

Op deze wegen in Oostenrijk ben je met onderstaande motoren niet meer welkom.

Bekijk bijlage 1583630

Aprilia
RSV4 1100 Factory
TSV4 1000 RR
Tuono V4 Factory
Tuono V4 1100 RR

Ducati
Diavel 1260
Hypermotard 950
Supersport
Multistrada 1260
Multistrada 1260 Enduro
Multistrada V4
Panigale V2
Panigale V4
Panigale V4R
Streetfighter V4(S)

Harley-Davidson
Iron 1200
Sportster 1200 Custom
Forty-Eight
Superlow
Roadster
FXDR 114

Honda
CBR650R
CB1000R
CBR1000RR (SP, SP1, SP2)

Indian
111 en 116 modellen

Kawasaki
Z900
Ninja ZX10(R, RR, SE)
Ninja H2

KTM
Duke 890


MV Agusta
Brutale 800 (alle versies)
F3 800
Superveloce 800
Brutale 1000
Rush 1000

Suzuki
GSX-R 1000 RR
Katana
GSX-S 1000(S en F)

Triumph
Bonneville Bobber
Daytona 765 (LE)
Rocket 3
Thruxton TFC
Street Triple R/RS
Tiger 1200

Yamaha
YZF-R1 (M)
YZF-R6
We hebben natuurlijk geen poot om op te staan, maar wat Oostenrijk hier doet is onwettig. Strijdig met de in Europa afgesproken toepassing van gehomologeerde modellen. Alles met een E-keur is in alle EU landen toegestaan. Maar het sluit mooi aan bij het motorrijdertje pesten, dat dan weer wel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan