ktm 790 duke

Vandaag rondje in de buurt met de 890R, in het begin werkte de QS niet echt soepel, gaat nu steeds beter. Ik heb wel het gevoel dat de QS in Sport mode beter werkt dan in de Street mode, terwijl dat niet uit zou mogen maken?
Hopelijk krijgen we nog wat mooie weekends.Bekijk bijlage 1682078
Op de foto lijkt dit wel donker oranje. Heel mooi.
 
Vandaag rondje in de buurt met de 890R, in het begin werkte de QS niet echt soepel, gaat nu steeds beter. Ik heb wel het gevoel dat de QS in Sport mode beter werkt dan in de Street mode, terwijl dat niet uit zou mogen maken?
Hopelijk krijgen we nog wat mooie weekends.Bekijk bijlage 1682078
Na hoeveel KM heb je het gevoel dat het beter wordt?

Ik zit er in mijn ogen helaas te vaak van de 2 naar de 3 ernaast. Of zeer hoog toerig van 1 naar de 2. Heb ik met mijn Aprilia nooit last van gehad, die hoefde ik maar te aaien om te schakelen.
 
Na hoeveel KM heb je het gevoel dat het beter wordt?

Ik zit er in mijn ogen helaas te vaak van de 2 naar de 3 ernaast. Of zeer hoog toerig van 1 naar de 2. Heb ik met mijn Aprilia nooit last van gehad, die hoefde ik maar te aaien om te schakelen.
Staat nu 2.000km op de teller, in het begin werkte de QS niet best, soms niet willen schakelen pas als je het gas beetje dicht draaide. Beetje typische KTM versnellingsbak, je hebt crosslaarzen nodig om er doorheen te trappen. Van 1 naar 2 doe ik eigenlijk zelden met de QS. Bij mijn 790 werkte de QS prima ook na 20.000km.
Heb vrijdag proefgereden op een BMW S1000R en daarbij werkte de QS echt boterzacht. Maar bij 4cyl is het wel makkelijker, heb tijdje terug een BMW R1250R gereden en daarmee was de QS ook niet zo soepel als bij de S1000
 
Bij mij deed kalibratie van de qs echt wonderen. Schakelde eerst echt heel erg ruw waardoor ik de qs niet van de 1 naar de 2 durfde te gebruiken. Bij terugschakelen voelde het ook niet goed en kwam voor het gevoel het onderbreken van de ontsteking net te laat. Na kalibratie een totaal andere motor geworden, zoveel soepeler. Mijn advies is dus even langs de dealer.

Owja, en de juiste kettingspanning is ook erg belangrijk.
 
Heb er tijdens de 1000 km beurt met dealer over gehad toen afgesproken om nog even aan te kijken, zoveel kilometers zullen er niet meer bijkomen.
 
Ik dacht dat ik het ergens gelezen had maar in het boekje zie ik het inderdaad pas bij de 15.000km staan.
Bij mij maakt het in ieder geval een heel groot verschil, is sinds de kalibratie boterzacht met schakelen. De dealer (jtx) adviseerde het om te doen bij de klachten en deed dit ook kostenloos.
 
Bij mij deed kalibratie van de qs echt wonderen. Schakelde eerst echt heel erg ruw waardoor ik de qs niet van de 1 naar de 2 durfde te gebruiken. Bij terugschakelen voelde het ook niet goed en kwam voor het gevoel het onderbreken van de ontsteking net te laat. Na kalibratie een totaal andere motor geworden, zoveel soepeler. Mijn advies is dus even langs de dealer.

Owja, en de juiste kettingspanning is ook erg belangrijk.
Thx! Ik schiet ook een keer bij JTX naar binnen.

Dit zal ook wel een verschil gaan maken :)
20210927_163426.jpg
 
Als vandaag een voorbode is voor de rest van het jaar dan duw ik de 890R alleen nog een keer de garage uit om em te wassen. 8-)
 
Als vandaag een voorbode is voor de rest van het jaar dan duw ik de 890R alleen nog een keer de garage uit om em te wassen. 8-)
Scheelt je een hoop water inderdaad niet. Lekker milieuvriendelijk bezig. Wie zegt nu nog dat motorrijders slecht zijn voor hef milieu. 👍🏻
Maak er wat moois van
 
Is er iemand die met een 'open' airbox-deksel rijdt?
Bijvoorbeeld zo een als Rottweiler Perfomance aanbiedt:

Het is niet dat ik op zoek ben naar meer power, maar wel naar een lekkere brom uit de airbox als ik hard accelereer.
Ik had een open airbox, uit de Akra Evo lijn, op m'n 690R en de inlaatbrom droeg behoorlijk bij aan de funfactor.
 
ik ben daar ook wel erg benieuwd naar. De akra mapping is redelijk rijk heb ik gehoord en wellicht helpt dan deze power plate nog voor wat extra grijns op mijn gezicht.
 
ik ben daar ook wel erg benieuwd naar. De akra mapping is redelijk rijk heb ik gehoord en wellicht helpt dan deze power plate nog voor wat extra grijns op mijn gezicht.
Ik ben ook nieuwsgierig! Ik begreep wel dat met een powercommander het beste resultaat te behalen is. Voor mij zou het niet eens gaan om extra pk/nm dat is volgens mij relatief. Maar het mengsels staat per definitie niet optimaal, vooral onderin de toeren merkbaar. Volgens de dealer zou een powercommander niet worden geaccepteerd door KTM irt garantie.

Tips zijn welkom!
 
Bespaar je een dure PC en ga naar je dealer om de Akra-mapping te laden, da's mijn tip.
Je mengsel wordt iets rijker ipv te arm en het blok loopt er mooier op, vooral onderin.
Van sommige dealers is het service, maar de meeste rekenen een paar tientjes of een half uur werkplaats.
 
Bespaar je een dure PC en ga naar je dealer om de Akra-mapping te laden, da's mijn tip.
Je mengsel wordt iets rijker ipv te arm en het blok loopt er mooier op, vooral onderin.
Van sommige dealers is het service, maar de meeste rekenen een paar tientjes of een half uur werkplaats.
Thx! Ik ben bekend met de akra mapping. Loopt het dan niet te rijk en gaat dat met de cat? Noem mij een perfectionist maar ik wil het dan het liefst 100% goed doen.
 
De Akra-mapping loopt rijker en veronderstelt in ieder geval een andere (“Akra”) demper.
Ik rij met CAT-vervanger (paar tientjes van Ali. experiment, maar houdt zich goed na 2000km)
en Scorpion demper mét db-killer.
Zonder is zelfs mij wat te hard……………
 
Uiteraard! Helemaal open is een vreselijke herrie. Waarschijnlijk nu ook al veel te luid. Voordeel van de PC icm de AutoTune module is dat je méét wat er op elk moment in de motor gebeurt en het mengsel erop kunt (laten) aanpassen. Je kunt ook zelf herprogrammeren op basis van de AFR als je bijvoorbeeld weer iets aan in of uitlaat verandert. Ik heb het op mijn 390 en ben er erg tevreden over. Goedkoop is het inderdaad niet, maar werkt prima en de motor loopt veel lekkerder. Of deze module er ook is voor de 790/890 weet ik niet.
 
Uiteraard! Helemaal open is een vreselijke herrie. Waarschijnlijk nu ook al veel te luid. Voordeel van de PC icm de AutoTune module is dat je méét wat er op elk moment in de motor gebeurt en het mengsel erop kunt (laten) aanpassen. Je kunt ook zelf herprogrammeren op basis van de AFR als je bijvoorbeeld weer iets aan in of uitlaat verandert. Ik heb het op mijn 390 en ben er erg tevreden over. Goedkoop is het inderdaad niet, maar werkt prima en de motor loopt veel lekkerder. Of deze module er ook is voor de 790/890 weet ik niet.
Volgens de monteur van de dealer is een PC met afstelling op de rollerbank de beste optie. Dat is natuurlijk ook zo volgens Dynojet (wij van wc eend). Helaas dus niet voor de garantie. Je kan het natuurlijk er tussen uithalen maar blijft een risico. Mochten er naast Akra mapping of PC nog andere ideeën zijn dan hoor ik het graag :)

Voor nu zal het een Arrow slip on met cat worden voor mij. Ben ook geïnteresseerd in de open air box, zoals @JackSparrow ook aangeeft ivm het inlaat geluid. Zo blijft de hobby in de winter in ieder geval ook nog leuk :]
 
De PC en de AT modules zijn zonder sporen te verwijderen indien nodig. Maar als je dit zo doet stel je 'm juist het beste af (en op een rollenbank ook) en heb je juist het minst kans op aanspraak maken op garantie door mororschade. 'Zomaar' een mapping kiezen bij een aanpassing van in- of uitlaat is niet zomaar goed. Ik heb de mapping gedownload voor ori filter, decat en ori einddemper toen ik de AT module nog niet had. Deze bleek achteraf helemaal niet zo optimaal te zijn. Sommige gebieden veel te rijk, maar in andere gebeiden te arm. Dat laatste is natuurlijk het laatste dat je wilt. Nu perfect afgesteld. Kun je gewoon zelf met de module en een laptop. Na fijnafstelling is het optimum nu bereikt en past de module zelf nog heel kleine wijzigingen in de mapping toe op basis van een maximaal ingestelde afwijking van de ingestelde map. Die afwijking door bijvoorbeeld verschillen in temperatuur, luchtdruk of brandstofkwaliteit. De AFR die wordt gemeten voor de cat (of cat-vervanger) is leidend. Ikgeloof dat het zaakje 500 Euro heeft gekost, maar zeker omdat je niet (telkens) op een testbank hoeft en zelf een nieuwe map kunt maken na aanpassing van de hardware valt dat eigenlijk nog wel mee. Ik wil ook niet dat de boel kapot gaat en overal perfect staat. Daarnaast wilde ik de zeer irritante 'Euro4- iinjectiegeruk' bij langzaam rijden op 10-20% gasklepstand uit het ding. Dat laatste is er prima mee gelukt. Ik vond het de investering waard. Als je PC en AT modules verwijderd heb je gewoon de originele map uit de originele CDI weer terug, dus voor bij het originele in- uitlaatsysteem. De PC houdt feitelijk de CDI waar gewoon de originele map nog in via het signaal dat uit de lambda sensor komt voor de gek,.
 
Bij pirate racing zijn ze aan het testen met verschillende samenstellingen van uitlaten, decat e.d. en daar gebruiken ze de module van coober. En vergelijken ze ook met de akra mapping die schijnbaar redelijk rijk is ivm circuit gebruik. Hou hun YouTube kanaal eens in de gaten, geeft leuke inzichten.
 
Motor Guru, wat ik een beetje vreemd vind: “pc met afstelling op de rollerbank”.
Lijkt me dubbelop: als je de ECU afstelt op een dynobank, staat alles goed/optimaal.
Waarom dan ook nog een dure pc?
Al mijn/onze (moderne) motoren zijn ooit afgesteld op de dyno (rijker gezet) en daar was ik dik tevreden mee.
Geen Eurogerückel meer en meer koppel.
Van te voren een ander (K&N) luchtfilter er in, een andere demper er op en gaan.

De 390 die we hebben is een uitzondering want daar zit een PowerTronic in het systeem, met CATvervanger, open airboxdeksel en Akrademper. En quick shifter, hahaaa!
Werd het een andere, veel betere, sterkere motor van.
Laatst een keer de PowerTronic uitgezet en een stukkie origineel gereden……….. wat een verschil!
Gauw weer de PT ingezet!

De 890R (mods: zie eerder) is al allemachtig sterk, rückelde onderin en loopt na de Akramapping heel best.
Het vermeende ‘te rijk’ lopen (ja, het benzineverbruik is iets gestegen) ga ik te lijf met een open airboxdeksel.
Ik ben er zo meer dan dik tevreden mee.

Ja Supertje83, Pirate Racing kijk ik ook wel. De man (“hallo Gemeinde, Rock und Roll”) is vooral op zoek naar pk’s. Interessant, voor op het circuit, maar voor straatgebruik? Ken jij iemand die het verschil merkt tussen 2 pk meer of minder………..?

Bottomline: fabrikanten leveren motoren die aan alle milieu-eisen voldoen, maar rottig lopen.
En daar speelt de aftermarket dan weer handig op in: wil jij een motor die en goed draait en safe afsteld staat, (en met een demper die er wél gaaf uitziet) dan ben je zo weer een 1000je verder.
Zo lang dat nog kan………….
Lang leve de benzineverbrander!!
 
Wat ik bij pirate racing vooral interessant vind zijn de verschillen tussen de mods en welk effect dat heeft op de koppel curve. Voor mij is dat vooral waar ik van geniet met 't rijden.
Die paar pk's merk je inderdaad helemaal niks van.

Ik ben net als jij erg tevreden met de 890r icm met een katvervanger en akra mapping. Bemerk je nog voordelen met de airboxdeksel?
 
Terug
Bovenaan Onderaan