ktm 790 duke

Vandaag tijdens de KTM on tour dagen achtereenvolgens de 790 Duke en 1290 Superduke GT gereden. Wat is die 790 een gaaf ding zeg, gooien en smijten, en lekker dicht op het stuur a la supermoto. Ik had veel meer schik met de 790 dan de 1290 die ik daarna mocht rijden. Er waren overigens meer met die mening. Wel allebei fietsen waar je je onmogelijk op kunt gedragen...
Vond ik nou ook! (daarom ook eentje aangeschaft :+) Had tijdens de proefritten ook exact hetzelfde idee over dat je je onmogelijk kunt gedragen op het ding ;).

Maar zo in de praktijk valt het best mee (had ik minder verwacht). Ik rij er over het algemeen toch heel erg rustig mee. Heb uiteindelijk minder de neiging om continu aan het gas te hangen dan m'n vorige motoren. Komt ook door het geluid bij de iets lagere toeren ofzo, dat werkt rustgevend bij mij :o
Ga je even in de hooligan modus dan gaat ie ook gelijk goed los. Maar daarna kun je weer heerlijk verder rustig rijden. (lekker relaxed knorrend en pruttelend met een plofje op z'n tijd ;)).
 
Laatst bewerkt:
Typisch voor een sportieve twin, al dan niet in 'echte V' of met 280 graden krukas 'V twin emulatie.' Vooral het relatief hoge koppel onderin draagt hieraan bij. Een eenpitter Duke moet je wat meer op toeren houden om het vermogen te hebben , en dan nog komt het er grilliger uit en voel je de trillingen duidelijk. Ik vond de 790 verbazingwekkend mooi trillingvrij lopen. Veel mooier dan andere twins. Heel geraffineerd, en perfect gebalanceerd. het beste waar ik ooit op het gereden durf ik wel te beweren. En jullie hebben 'm ook echt onder de billetjes. :}
 
Vandaag tijdens de KTM on tour dagen achtereenvolgens de 790 Duke en 1290 Superduke GT gereden. Wat is die 790 een gaaf ding zeg, gooien en smijten, en lekker dicht op het stuur a la supermoto. Ik had veel meer schik met de 790 dan de 1290 die ik daarna mocht rijden. Er waren overigens meer met die mening. Wel allebei fietsen waar je je onmogelijk op kunt gedragen...

Hier nog 1, vandaag bij molenaar geweest en eerst de Superduke 1290 gereden en daarna de 790. Tuurlijk: de vering kan wat subtieler en de voorrem kan beter. Maar ik had veel meer plezier op de 790. Ook voor op het het circuit zou ik de 790 kiezen. Zelfs de"budget"-banden waren best ok. Quickshifter werkte perfect beide kanten op en het geluid is heerlijk als je er zelf op rijdt.

Ik had de laatste 690 wel eens gereden, die vond ik een te hoog speelgoedgehalte hebben. De 790 is een volwassen allround motor met een heerlijk geluid, goede ergonomie en breed inzetbaar. Als ik hem zelf zou hebben, zou ik niet lang wachten om een afspraak met de veringboer te maken.
 
ik heb ook een ritje kunnen maken op de 790
leuk blokje voor in een advanture
als duke een leuke motor, niet te zwaar en genoeg vermogen
alleen die banden, zou ik er gelijk afhalen
 
De 790 van Chris Fillmore, winnaar van middleweight class en derde overall bij de pikes peak hillclimb
chris-fillmore-pikes-peak-ktm-790-duke-look.jpg

chris-fillmore-pikes-peak-test.jpg
 
Nét niet onder de 10 minuten gekomen. Maar toch.. super netjes met de 790, 3e overall (en record gezet voor de middleweight klasse). ~5 seconden achter de winnaar en tweede plaats. Ook in de kwalificatie zat de 790 er al zeer goed bij (in relatief goede weercondities). Als je kijkt waar ie tegenop moet dan is dat best goed te noemen :)

Ik had gelezen dat de omstandigheden niet echt super waren, dus het kan nog (veel?) sneller lijkt het (maar dat geldt voor iedereen dan natuurlijk).
 
Laatst bewerkt:
ik heb ook een ritje kunnen maken op de 790
leuk blokje voor in een advanture
als duke een leuke motor, niet te zwaar en genoeg vermogen
alleen die banden, zou ik er gelijk afhalen

Die hebben mij nu juist positief verrast! Ik had gelijk vertrouwen en dankzij de erg vlotte voorrijder kon ik lekker hakken en zagen. Na afloop stond ik ervan te kijken dat er Maxxis banden onder zaten. Viel me niets tegen. Nu was het ook ruim over de 20 graden, wellicht speelt dat ook nog een rol.
 
Die hebben mij nu juist positief verrast! Ik had gelijk vertrouwen en dankzij de erg vlotte voorrijder kon ik lekker hakken en zagen. Na afloop stond ik ervan te kijken dat er Maxxis banden onder zaten. Viel me niets tegen. Nu was het ook ruim over de 20 graden, wellicht speelt dat ook nog een rol.

:^

Ik had van te voren gedacht dat die banden gewoon kut zouden zijn, maar viel me alles mee kwa stuurgedrag en feedback. Sowieso alleen gereden met traction control aan dus die achterband kreeg de kans niet om gek te doen.
 
Gedurende de inrijperiode werd de ontsteking in de 1ste versnelling (nogal abrupt) onderbroken bij 4000tpm en in de 2de versnelling bij 6000tpm. Na de eerste servicebeurt ging ik ervan uit dat deze 'electronische begrenzing' eraf zou zijn gehaald, echter nu blijkt dat deze er nog steeds opzit. Nu is mijn vraag is deze begrenzing überhaupt normaal voor KTM 790 gedurende de inrijperiode en daarna?

Tweede vraag: Bij het instellen van de onderhoudsinterval in de werkplaats zag ik dat deze op 10.000km werd gezet, moet dit niet 15.000km zijn (boekje blz. 131-133)?
 
Gedurende de inrijperiode werd de ontsteking in de 1ste versnelling (nogal abrupt) onderbroken bij 4000tpm en in de 2de versnelling bij 6000tpm. Na de eerste servicebeurt ging ik ervan uit dat deze 'electronische begrenzing' eraf zou zijn gehaald, echter nu blijkt dat deze er nog steeds opzit. Nu is mijn vraag is deze begrenzing überhaupt normaal voor KTM 790 gedurende de inrijperiode en daarna?

Tweede vraag: Bij het instellen van de onderhoudsinterval in de werkplaats zag ik dat deze op 10.000km werd gezet, moet dit niet 15.000km zijn (boekje blz. 131-133)?
Ik heb helemaal geen ontsteking gevoeld die onderbroken werd tijdens het inrijden.. En inderdaad, dat zou 15k moeten zijn ja. Even terug naar de dealer! :)
 
Ik heb helemaal geen ontsteking gevoeld die onderbroken werd tijdens het inrijden.. En inderdaad, dat zou 15k moeten zijn ja. Even terug naar de dealer! :)

Ik heb hetzelfde ervaren met een demo 790 (met nog maar 280km op de klok) en de dealer gaf toen ook aan dat deze beperking er op zit tijdens de inrijperiode. Ik dacht bij die van mij dat dit dus zo hoorde, echter na de 1000km beurt wordt de ontsteking nog steeds onderbroken in de 1ste en 2de versnelling.

Dealer heeft al contact gehad met KTM, maar die zeggen dat er geen restrictie op zit!

Een bijkomende vraag: "Wat waren jullie kwijt voor de 1000km beurt?" Ik EUR 120 en dat vind ik erg laag als ik zo op de Duitse fora lees dat de gem. prijs toch rond de EUR 250 ligt.
 
Pfoe, heb aan het eind van de inrij periode wel eens in die toerentallen gereden maar niks gevoeld. En nu na de eerste beurt zéker niet ;)
Apart dat je het ook met een demo hebt ervaren. Ik vooraf bij twee demo's bv weer niet. Dus wat dan weer zal zijn.. hmm

Heb 'niks' betaald voor de eerste beurt, zat bij de aankoop in.
 
Pfoe, heb aan het eind van de inrij periode wel eens in die toerentallen gereden maar niks gevoeld. En nu na de eerste beurt zéker niet ;)
Apart dat je het ook met een demo hebt ervaren. Ik vooraf bij twee demo's bv weer niet. Dus wat dan weer zal zijn.. hmm

Heb 'niks' betaald voor de eerste beurt, zat bij de aankoop in.

Het probleem is dat bij het wegrijden in de 1ste versnelling bij ong. 4000tpm de ontsteking abrupt onderbroken wordt en als je dan snel doorschakelt naar de 2de versnelling dit weer een keer gebeurt maar dan bij 6000tpm, in de 3de versnelling en hoger is er geen enkele onderbreking.
 
:^

Ik had van te voren gedacht dat die banden gewoon kut zouden zijn, maar viel me alles mee kwa stuurgedrag en feedback. Sowieso alleen gereden met traction control aan dus die achterband kreeg de kans niet om gek te doen.

Ik had na 5 minuten de track modus ingeschakeld (en de anti wheelie uit O-) ), Geen idee wat de traction control dan doet, de gashendel stond in sport. Lekker giftig ding, wel even wennen die ride by wire, vooral rotondes was de duke wat aan het zoeken. Nog steeds onder de indruk van het gretige blokje en het speelse karakter...
 
Laatst bewerkt:
Nee nieuw. Er zit nog geen kenteken op. Anders is het een demo. Die Kun je inderdaad beter laten staan.
 
O, ja nu zie ik het. Het is inderdaad wel een demo.
Beschrijving. Nieuw: 'ja' , maar kilometerstand 2902.
Dat is dus NIET nieuw. De 'ja' staat er verkeerd.
3000 km 'bereden' door normale mensen, maar waarschijnlijk ook door idioten.
Lekker laten staan...
 
Ik heb me er zelf netjes op gedragen. Niet wezenlijk anders dan op mijn eigen motor. Maar de meesten raggen inderdaad maar wat.

Heeft nog iemand vakantieplannen met de Duke?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb n demo 1290 gekocht en daarvan waren de banden ver van rond gereden. Dat van die idioten kan best meevallen.

Bovendien, hoe ga je zelf rijden met zo'n 790?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan