ktm 790 duke

Hi Allemaal,

Ik kom me ook even voorstellen. Voorheen vrij actief geweest op het GSR forum en onwijs veel motoren gehad in de afgelopen 5 jaar. Op dit moment in het bezit van een Harley Davidson Street Glide uit 2012 en een Triumph Street Cup uit 2018. De laatste die gaat deze week plaats maken voor een mooie Duke 790 uit 2018. Gekocht bij Verpalen in Krommenie. Dit was hun laatste demo. In 2018 hebben ze namelijk het dealerschap overgedragen aan Motoport Wormerveer. Ik moet zeggen dat ik meer gecharmeerd ben van de rijeigenschappen dan het uiterlijk van de KTM.. wat rijdt dat lekker! En een erg leuke motor om naast de zware toermotor te hebben.

Ik had 3 vragen.

Ik ben zelf 1.86m iemand van ongeveer dezelfde lengte die wat modificaties heeft uitgevoerd?

Het eerste wat ik ga doen is de voetsteunen voor de passagier eraf halen, ik begrijp dat er aan de uitlaatkant een beugeltje komt hoe zit het aan de andere kant?

Ten derde iemand ervaring met het performance zadel? betere zit dan standaard of is het verwaarloosbaar? Er zit bij mij een gaatje erin en kan hem of vervangen voor orgineel, of aan laten passen of het performance zadel kopen.

Als het allemaal mee zit kan ik de motor volgende week ophalen.

Groet.

Dennis
 
Ik vond het performance zadel niet echt beter dus heb deze destijds geretourneerd. Ik denk dat als je bv meer comfort wilt hebben dat je er dan verstandiger aan doet om het standaard zadel aan te laten passen. Maar het is natuurlijk allemaal heel persoonlijk en je zit er als het goed is ook nogal wat tijd op! :)
 
ik heb ooit zo'n "bagagedrager" gemonteerd (ik dacht op een Ducati): was een goed product dat voldeed aan de verwachting.
 
Het eerste wat ik ga doen is de voetsteunen voor de passagier eraf halen, ik begrijp dat er aan de uitlaatkant een beugeltje komt hoe zit het aan de andere kant?

Gewoon er af halen. Beugel aan de rechterkant is er alleen om je demper vast te houden.

Ik ben zelf 1.86m iemand van ongeveer dezelfde lengte die wat modificaties heeft uitgevoerd?

Ik ben dezelfde lengte maar wat wil je aanpassen dan? Naar mijn mening is het in verhouding voor mijn lengte.
 
1.96m hier en dat powerpart zadel is een hele verademing tegenover het standaard zadel :)

Mijn 790 is nu compleet, rim stickers zijn na een aantal maanden er op geplakt.
Kreeg een leenmotor mee in de vorm van een Z400.. ik was zo blij om weer op de 790 te stappen..
 
Ik had vandaag nog even een proefrit om de koop definitief te maken. Nou viel het me wel op dat de motor vrij onrustig was bij 35 in zijn 2 of een continu 50 in zijn drie op street mode. Ik reed wel veel stadsverkeer en bij mijn vorige proefrit op een andere duke niet. Het voelde een beetje alsof die bokte en was een beetje een golvend gevoel alsof de ketting alle kanten op ging. Herkenbaar? De motor heeft 6k gelopen en gelukkig geen last van de bekende lekkages
 
Ik had vandaag nog even een proefrit om de koop definitief te maken. Nou viel het me wel op dat de motor vrij onrustig was bij 35 in zijn 2 of een continu 50 in zijn drie op street mode. Ik reed wel veel stadsverkeer en bij mijn vorige proefrit op een andere duke niet. Het voelde een beetje alsof die bokte en was een beetje een golvend gevoel alsof de ketting alle kanten op ging. Herkenbaar? De motor heeft 6k gelopen en gelukkig geen last van de bekende lekkages

Je moet wat hoger in zijn toeren rijden. Dat van de ketting ken ik, tot ik hem opnieuw heb gespannen toen was het beter. Ik ben zelf 178 en heb het lagere powerpartzadel, vindt ik zelf fijner.
 
Ik had vandaag nog even een proefrit om de koop definitief te maken. Nou viel het me wel op dat de motor vrij onrustig was bij 35 in zijn 2 of een continu 50 in zijn drie op street mode. Ik reed wel veel stadsverkeer en bij mijn vorige proefrit op een andere duke niet. Het voelde een beetje alsof die bokte en was een beetje een golvend gevoel alsof de ketting alle kanten op ging. Herkenbaar? De motor heeft 6k gelopen en gelukkig geen last van de bekende lekkages

En ik tank alleen nog maar E5 benzine, op E10 loopt de Duke onrustiger.
 
Ik had vandaag nog even een proefrit om de koop definitief te maken. Nou viel het me wel op dat de motor vrij onrustig was bij 35 in zijn 2 of een continu 50 in zijn drie op street mode. Ik reed wel veel stadsverkeer en bij mijn vorige proefrit op een andere duke niet. Het voelde een beetje alsof die bokte en was een beetje een golvend gevoel alsof de ketting alle kanten op ging. Herkenbaar? De motor heeft 6k gelopen en gelukkig geen last van de bekende lekkages
Dit is waarschijnlijk niets dat te maken heeft met een gare ketting. Gloednieuwe moderne motoren hebben er vaak last van. Dit komt door de euro4 norm, of waar we tegenwoordig aan zitten. Met een powercommander met autotune module en andere lambsa sensoren zal het op te lossen zijn. Mijn 390 had exact hetzelfde voor ik die powercommander gemonteerd had. Zonder dit sloeg mijn motor zelfs ook vaak af bij laten terugvallen naar stationair toerental. Als de 790 dit ook doet zal ook dat te verhelpen zijn met een PC-V, of met een soortgelijk brandstofaanpassingssysteem.
 
Top dank je wel! Ik heb hem wel gekocht iniedergeval. Helaas wel slecht afgeleverd met een te strakke ketting. Zit geen beweging in zodra ik er op zit en loopt aan bij verplaatsen.. heb garantie maar een ketting stellen kan ik zelf ook wel. Iemand nog tips? Groet.
 
Ik weet niet hoe oud de ketting is, maar in feite is die nu gemold door het te strak stellen ervan. Al rijd je maar een paar kilometers met een te strakke ketting waarbij je voelt dat ie bij inveren van de motor duidelijk te strak komt te staan of zelfs inveren beperkt is het al te laat. Zeker als er in dat ritje flink ingeveerd is of had moeten kunnen worden. Vanaf nu zal ie heel snel achteruit gaan. Rijd er niet meer mee. Voor de ketting maakt het niet meer veel uit, maar ook het lager van de uitgaande as lijdt hier ook enorm onder en is waarschijnlijk veel meer werk om te vervangen dan een ketting. Stellen is niet moeilijk, maar als je je er niet comfortabel bij voelt dit zelf te doen even laten doen. Ik weet niet hoe KTM voor de 790 de kettingspeling opgeeft, maar de speling die KTM opgeeft voor de 390 is niet goed. Nu kloppen er wel meer dingen niet aan de opgave voor basiswerkzaamheden aan die motor, maar mogelijk is de fabrieksopgave van de kettingspeling voor de 790 ook niet correct en heeft de garage er gewoon naar gehandeld.
Zo afstellen dat je de onderloop net tegen de kettinggeleider kunt drukken zal waarschijnlijk goed zijn. In geval van twijfel liever iets te los dan te strak. Dat maakt het ‘rukken’ trouwens ook iets minder erg.
Veel plezier met de 790 !!
 
Laatst bewerkt:
Iemand bekend met een setup van spiegels en lever protection gecombineerd?
Hoe weet je of het combineren van de opties past?
 

Bijlagen

  • 059E1817-2292-42CF-82B0-55586DDE729F_1581353104331.jpeg
    059E1817-2292-42CF-82B0-55586DDE729F_1581353104331.jpeg
    82,9 KB · Weergaven: 31
Ik weet niet hoe oud de ketting is, maar in feite is die nu gemold door het te strak stellen ervan. Al rijd je maar een paar kilometers met een te strakke ketting waarbij je voelt dat ie bij inveren van de motor duidelijk te strak komt te staan of zelfs inveren beperkt is het al te laat. Zeker als er in dat ritje flink ingeveerd is of had moeten kunnen worden. Vanaf nu zal ie heel snel achteruit gaan. Rijd er niet meer mee. Voor de ketting maakt het niet meer veel uit, maar ook het lager van de uitgaande as lijdt hier ook enorm onder en is waarschijnlijk veel meer werk om te vervangen dan een ketting. Stellen is niet moeilijk, maar als je je er niet comfortabel bij voelt dit zelf te doen even laten doen. Ik weet niet hoe KTM voor de 790 de kettingspeling opgeeft, maar de speling die KTM opgeeft voor de 390 is niet goed. Nu kloppen er wel meer dingen niet aan de opgave voor basiswerkzaamheden aan die motor, maar mogelijk is de fabrieksopgave van de kettingspeling voor de 790 ook niet correct en heeft de garage er gewoon naar gehandeld.
Zo afstellen dat je de onderloop net tegen de kettinggeleider kunt drukken zal waarschijnlijk goed zijn. In geval van twijfel liever iets te los dan te strak. Dat maakt het ‘rukken’ trouwens ook iets minder erg.
Veel plezier met de 790 !!

Heb de ketting wat losser gezet. Nu geen problemen meer, lekt ook niet ergens. Even goed schoongemaakt en ingevet en nu geen problemen mee. Stand was 6000 maar kwam wel van een KTM dealer vandaan. Heb niet het idee dat ik ''blijvende'' schade heb. Waar zou je het aan kunnen zien? :)

Na veel inlezen klopt het dat de 2018 modellen met een te strakke afstelling worden geleverd en geadviseerd. dit is daarna verandert :)
 
Heb de ketting wat losser gezet. Nu geen problemen meer, lekt ook niet ergens. Even goed schoongemaakt en ingevet en nu geen problemen mee. Stand was 6000 maar kwam wel van een KTM dealer vandaan. Heb niet het idee dat ik ''blijvende'' schade heb. Waar zou je het aan kunnen zien? :)

Na veel inlezen klopt het dat de 2018 modellen met een te strakke afstelling worden geleverd en geadviseerd. dit is daarna verandert :)
Ja, zie. Dus ook bij de 790 een verkeerde afstelling. Hopelijk klopt het oliepijlglas wel. Als je de 390 ‘volgens het boekje’ vult zit er veel te veel in. Je kunt de slijtage nergens aan zien. Je zult alleen merken dat de ketting niet zo lang zal meegaan als normaal zou zijn en erg snel een lang stuk zal gaan vertonen. Maar, het is maar een ketting. Veel plezier met de 790. Prachtmotor!
 
Goedemorgen,

Afgelopen zondag meegedaan met de road VS track day van de KNMV op Assen.
Weer veel geleerd en ook gemerkt dat de 790 tot heel veel in staat is.
Ik zal niet zeggen dat ik de snelste was maar zeker ook niet de langzaamste.
Wat kun je lekker vlot de bochten nemen met deze motor. Ook op de junior track gaat de 790 super prettig rond.
en de quickshifter is gaaaaaaaaaf.

greetz Richard
 
Dames, heren, vandaag heb ik proef gereden op een Duke790. Reed echt leuk. Binnenkort denk ik maar eens een dag huren om te kijken of ik het dan nog steeds leuk vind.
Ik had alleen een vraag aan bezitters van de Dikke 790:
hoe is de grondspeling? Dat is namelijk de voornaamste reden dat ik op zoek ben naar een andere motor. Op mijn huidige rijd ik alles aan stront (standaard enz.). Hoe zit dat bij de Duke?
Edit: zag dat er ook geen slijtbouten onder de voetstepjes zitten:N
 
Hier moet je toch echt flink je best voor doen. Een normaal iemand krijgt dit op de openbare weg niet echt (veilig) voor elkaar, toch?
Elbow down op een naked bike? Ik denk dat het aantal Nederlandse rijders die dat ooit hebben gedaan zonder te crashen op 1 hand te tellen is. Dat zegt ook genoeg over de grondspeling.
 
Bedankt allemaal! Dus ik hoef me geen zorgen te maken om de standaard, rempedaal enz. Bij mijn huidige motor moet ik dat namelijk wel 8)7 . Daar ging het me ff om.

En dat er geen slijtboutjes onder zitten is dus geen probleem. Ik zou het zelf wel balen vinden als je net een nieuwe motor hebt en je beschadigd gelijk je voetstepjes (is de onderkant, maar toch wel beetje huilen), maar ik begrijp dus dat je bij de Duke 790 dan wel andere zorgen hebt (de rest van je motor):t
 
Terug
Bovenaan Onderaan