ktm 790 duke

Veel plezier met de 890 R, heerlijke machine! Ben benieuwd hoe jij de 890 vergelijkt met de Speed. Heb een Speed uit 2016 gereden, de 890 houd het al langer uit bij mij (of andersom)
Thanks, de speed staat nog niet helemaal naar mijn hand, dat ligt voor mij vooral aan de banden. Uiteraard is dat persoonlijk. Mijn vrouw rijdt er prima op, vandaar dat we het setje oprijden. Daarnaast merk ik dat de vering bij pittig sturen in bijv. Sauerland niet helemaal het vertrouwen geeft. Echter op de Duke had ik wel gelijk het gevoel, van in één keer goed zitten, zonder dat er allemaal modificaties op moeten. Daarnaast stuurt, remt en veert hij echt kogelstrak. Omdat ik mijn meeste km's op een forse woonwerk fiets deed, had ik ook de wens om naar een wat lichter model te gaan. Mede ook ingegeven door de vriendengroep waar ik mee rij, we gaan vaak binnendoor... Maar eerlijk is eerlijk de Speed en de Duke met elkaar vergelijken kan niet echt, dan zou dat met de Street RS moeten.

grt. Wouter
 
Nog een upje met overgebleven onderdelen na de verkoop van mijn 890 R.

- track days plate met dongle 200
- wave remschijven v&a ( nieuw en ongebruikt, past ook op de 790/890 mits je spacers gebruikt voor de klauwen ) 350 vooraan, 75 achteraan
- Arrow voorbochten voor 790/890 & R nieuw en dus ongebruikt. 375

Overal verzending inclusief.
 
Ik twijfel al enige tijd over KTM my ride (of connect zoals die nu heet). Heeft iemand ervaring met de functionaliteit van de my ride module en de app op de 890R? Werkt de navigatie functie ook op de 890R?
 
Hoi medeforummers. Ik heb de standaarduitlaat vervangen door een Remus. De collector met Cat is nog aanwezig op de motor. De motor loopt in mijn beleving prima, maar vroeg me af er niet een andere tune in de KTM geladen dient te worden?
 
Hoi medeforummers. Ik heb de standaarduitlaat vervangen door een Remus. De collector met Cat is nog aanwezig op de motor. De motor loopt in mijn beleving prima, maar vroeg me af er niet een andere tune in de KTM geladen dient te worden?
Nee dit is niet nodig ivm je aanpassing. Ik denk wel dat de motor beter afgesteld kan worden af fabriek maar dan komen ze niet meer door de EU normen heen.. dat is wel een heel ander verhaal natuurlijk
 
Je zou je dealer altijd kunnen vragen of ze de Akra-mapping willen laden.
Kost een paar of twee paar tientjes.
Je voldoet dan weliswaar niet meer aan de Euronorm, maar je motor loopt er wel mooier, vloeiender op.
Ook al loopt de 890 fabriek af best goed, het kan nog net iets beter.
Ik vond het die tientjes volop waard.
Heb trouwens ook de voordemper vervangen (experiment, door een Ali-express link pijp = prima)
 
Loopt de motor niet veel te warm als je deze mapping laat laden terwijl je de cat er nog op laat zitten? Bij de 1290 is het zo dat de akra mapping voor een open uitlaat is, iets wat @Daytona Woutje niet heeft. Even goed om na te vragen voordat het misschien verkeerd gaat.
 
Het is volgens mij juist slecht voor de cat omdat er teveel "rest benzine" doorgaat. De akra map is vetter omdat de originele mapping erg arm afgesteld is voor de EU norm.
Zonder kat = meer flow = meer brandstof nodig = akra mapping

Ik heb geen kat meer en heb de akra map laten installeren. Hij loopt er mooi, minder grote dip in het midden gebied.
 
  • Leuk
Waarderingen: R0y.
Loopt de motor niet veel te warm als je deze mapping laat laden terwijl je de cat er nog op laat zitten? Bij de 1290 is het zo dat de akra mapping voor een open uitlaat is, iets wat @Daytona Woutje niet heeft. Even goed om na te vragen voordat het misschien verkeerd gaat.
Aftermarket mappings zijn rijker en zorgen voor koelere verbranding en uitlaatgassen. Wat er vervolgens in de katalysator gebeurt dat weet ik niet precies, maar als daar meer onverbrande koolwaterstoffen worden geoxideerd kan daarin de temperatuur logischerwijs wel extra oplopen.
 
Persoonlijk zou ik, wanneer je garantie is verlopen, een powercommander laten installeren op basis van rollerbank resultaten. Dat is het meest accuraat en het beste wanneer je dit wilt aanpassen. Ook met de originele setup. Geloof niet dat je 20pk en/of Nm meer krijgt, simpelweg een perfecte verbranding en soepele motor.

Bij enkel het wisselen van de einddemper zou ik, wanneer je niks wilt aanpassen, het lekker zo laten.

Ik ben wel nog steeds nieuwsgierig naar de resultaten van de Coobers, ik denk dat ik de gok een keer ga nemen. Of toch nog 1 jaar wachten totdat mijn garantie is verlopen
 
Gisteren even bij dealer langs geweest om de QS opnieuw in te regelen, werkt nu perfect
Er is al meer geschreven over de werking van de quickshifter van de 890 R. Ik heb de QS ook laten calibreren, software updates uitgevoerd en alles goed afgesteld op mijn voeten en manier van schakelen. Ondanks dat krijg ik het toch niet 100% of beter gezegd wat ik gewend was van mijn Tuono.

Ik heb vanochtend bij de 12 mnd beurt mijn schakelset laten omzetten naar GP shift (omgekeerd schakelen). Het lijkt nu beter te gaan al vind ik de twee naar de drie nog steeds niet zo soepel als de rest. Toch nog een vraag naar jullie ervaringen, iemand nog ideeën of soortgelijke ervaringen?
 
Aftermarket mappings zijn rijker en zorgen voor koelere verbranding en uitlaatgassen. Wat er vervolgens in de katalysator gebeurt dat weet ik niet precies, maar als daar meer onverbrande koolwaterstoffen worden geoxideerd kan daarin de temperatuur logischerwijs wel extra oplopen.
Dan zou ik het dus ook niet adviseren ;)
 
Dan zou ik het dus ook niet adviseren ;)
Als je die mappings van euro 5 motoren bekijkt zijn ze tot 5500 veels te arm afgesteld , daarboven veranderd dat in te rijk voor de koeling
Een nieuwe map moet dat onderste gedeelte oplossen Het valt op dat meestal na die 5500 toeren er weinig veranderd
 
Allen, bedankt voor de reactie. Het klopt dat de catalysator nog aanwezig is. Zal de dealer eens bellen. Vind hem zelf niet minder goed lopen, sterker nog lijkt zelfs iets soepeler te gaan, maar dat is wellicht subjectief.
 
Dan de QS, heb ik ook wel wat mismomenten mee gehad. Deze lijkt bij mij ook wel eens tussen 2 versnellingen te blijven hangen, met een hoop toeren en lawaai als gevolg. De eerste keer schrok ik me echt de rambam.
 
Er is al meer geschreven over de werking van de quickshifter van de 890 R. Ik heb de QS ook laten calibreren, software updates uitgevoerd en alles goed afgesteld op mijn voeten en manier van schakelen. Ondanks dat krijg ik het toch niet 100% of beter gezegd wat ik gewend was van mijn Tuono.

Ik heb vanochtend bij de 12 mnd beurt mijn schakelset laten omzetten naar GP shift (omgekeerd schakelen). Het lijkt nu beter te gaan al vind ik de twee naar de drie nog steeds niet zo soepel als de rest. Toch nog een vraag naar jullie ervaringen, iemand nog ideeën of soortgelijke ervaringen?
Bij mijn 890R werkt ie inderdaad perfekt, voor mijn gevoel zelfs beter dan op de 790Duke. Ik heb wel het idee dat bij 4cilinders soepeler gaat, gewoon vanwege het motorkarakter. Ik heb eens proefgereden op het nieuwe model BMW S1000R en daar werkte de QS heel erg soepel.
 
Wat een heerlijk machine om mee in de eifel rond te sturen!
20220911_155425.jpg
 
Een beetje een longshot wellicht maar ik probeer het toch:

Heeft iemand een Db-killer van de Akrapovic slip-on voor de 790 of 890 over?
 
Terug
Bovenaan Onderaan