KTM 800 en 390 Adventure gespot

Toek

Die hard MF'er
1 aug 2005
318
0
40
Utrecht
www.thomasreedijk.nl
Het gonst al een tijd van de Oostenrijkse geruchten en als we deze roddels mogen geloven werkt KTM aan twee nieuwe Adventures. Zo lijkt het erop dat 'the Scalpel' een langer broertje gaat krijgen en zal de 390 Adventure ook het levenslicht gaan zien.

Wordt dit de 390 Adventure?
Wanneer is nog onduidelijk, maar gezien de huidige markt lijkt de meest logische stap om de 390 als eerst te introduceren. Daarnaast zal de Duke 800 pas in 2018 in productie gaan en hoeven we dus geen nieuwe modellen op basis van dezelfde 800cc parallel-twin te verwachten voor die tijd. Stefan Pierer, KTM's CEO, heeft na de introductie van de Duke 800 al wel laten vallen dat er op basis van dit nieuwe blok meerdere nieuwe modellen te verwachten zijn.

Niet de Scalpel, maar wat dan? Schoffel vertaald in het Engels is hoe of pecker. Hmmm....
Afgaand op de (vage) foto's wordt dit vermoeden versterkt aangezien de 390 er een stuk productierijper uitziet dan de 800.

Bronnen: MCN & Cycleword

Laatst bewerkt:

OmedaveMT

MF veteraan
28 jul 2015
1.250
9
29
Haarlem
Het is bijna lachwekkend hoe veel spionage kiekjes er altijd op het net belanden van KTM motoren. Van die 390 adventure verbaasde mij het heel erg dat deze niet onthuld werd op afgelopen EICMA. KTM is al HEEL LANG bezig met deze machine, maar inmiddels hebben andere fabrikanten al afgetrapt met hun a2 adventure fietsen.

Cpt. Screwboot

MF veteraan
28 jan 2006
2.991
0
33
Spijkenisse
Het is bijna lachwekkend hoe veel spionage kiekjes er altijd op het net belanden van KTM motoren. Van die 390 adventure verbaasde mij het heel erg dat deze niet onthuld werd op afgelopen EICMA. KTM is al HEEL LANG bezig met deze machine, maar inmiddels hebben andere fabrikanten al afgetrapt met hun a2 adventure fietsen.
KTM had de 1050, ook een A2..

BurgerKing

MF veteraan
20 okt 2002
6.085
155
Die paar van die 200-390 dingen die in Europa verkocht worden interesseert KTM (en BMW) geen zak, de grote aantallen worden gehaald in Azie en als ze er 2 in Europa verkopen is dat leuk meegenomen.

Cpt. Screwboot

MF veteraan
28 jan 2006
2.991
0
33
Spijkenisse
Ja, want die jonge beginnende rijder met een restrictie op zijn rijbewijs heeft echt behoefte om minimaal 6000 euro meer neer te tikken voor diezelfde 40-45pk. _O- _O-
En toch zie ik praktisch nooit van die A1 en A2 brommertjes rijden.. ongeacht merk of type. Die ene verdwaalde Duke 125 af en toe. Dus waarom zoveel geld steken in de ontwikkeling van dat spul.

Laatst bewerkt:

OmedaveMT

MF veteraan
28 jul 2015
1.250
9
29
Haarlem
En toch zie ik praktisch nooit van die A1 en A2 brommertjes rijden.. ongeacht merk of type. Die ene verdwaalde Duke 125 af en toe. Dus waarom zoveel geld steken in de ontwikkeling van dat spul.
Dat is opzich een goede constatering. Nou vind ik persoonlijk dat je bijvoorbeeld die 500 fietsen van Honda wel vaker ziet, de Kawasaki Ninja 300 is ook hier best een succes. Maar ondanks dat is wat BurgerKing zegt deels waar, in essentie word er voornaamst ingezet op ‘groeiende markten’ met deze modellen. De Aziatische regios. KTM heeft daar sinds de introductie van zijn Duke 125/200/250/390 een GIGANTISCH aandeel mee gepakt. Het aandeel van KTM knalde in 2014 in india van 10% naar 59%. Heeft in 2015 ook voor het eerst in zijn geschiedenis een revenue van 1 Miljard in de boeken kunnen zetten. Andere fabrikanten willen nu ook een stukje van die taart.

Qua ontwikkeling zijn ze niet zo heel veel kwijt. Enkel de optische vormgeving, en je marketingstrategie. De rest ligt allemaal(in KTM’s geval) bij Bajaj. Die draait op voor het fabriceren van deze motoren. Zo doet BMW dat zelfde trucje samen met TVS. BMW en KTM doen uiteindelijk nog een kwaliteitscheck op wat er geleverd word, en klaar.

Nou ligt het grootste aandeel van de verkoop van die A2 conforme motoren niet hier in Europa. Mede dankzij de gebruikelijke ‘’Big-Bike-Blindness’’ worden deze motoren ook over het hoofd gezien, tot mijn ergernis. Ik verwacht niet dat dat zo blijft. We hebben de heropstapper die de afgelopen 6 jaar 90% is toegenomen en die zie je toch wel geregeld de showroom in komen om te kijken voor een A2 fiets. Nul tot 100 in 5 seconde is natuurlijk ook best aardig.
En dan hebben we nog de jonge rijder, die een A2 restrictie op zijn rijbewijs heeft, die de afgelopen jaren ook flink in de lift zit, 14% in 2014. Motorrijden word ook steeds meer gebruikt als praktisch alternatief dankzij diverse grote steden die steeds meer dicht slibben. Een 200kg+ wegende 1000cc is niet praktisch, ten opzichte van een 140kg wegende 400cc als je alleen door de stad heen moet. Om maar iets te noemen.

Ach, ik zelf hou van motoren. 125cc of 1350cc. Er komt voor mij meer kijken bij een motor dan alleen cilinderinhoud. Gelukkig maar. Anders was er zo weinig te leren over ze.

Monomuis

MF veteraan
Donateur
11 jul 2001
21.900
309
Nederland
www.startersmotor.nl
Mijn ervaring is dan ook dat de A2-rijders geen dure nieuwe motoren kopen. Ze kopen of 2e hands zwaardere motoren die naar 35kW zijn gezet, of nieuwe motoren tot 8000 euro. De dure jongens boven de 10.000 euro is naar mijn idee weinig interesse voor, waarschijnlijk vanuit een financieel standpunt.

Die 390 Adventure kan dus best interessant zijn. Versys 300 kan ook zeker leuk zijn, V-Strom 250 ook, maar dan moet er bij die laatste wel een dikke peper in z'n reet zijn gestopt, want hoewel het een prettig blok heeft, kreeg ik 'm op de Inazuma niet voorbij de 140km/u. De concurrentie (KTM, Kawasaki) met ook twee cilindertjes, loopt minimaal 30km/u harder en dat vinden de jonge lui toch ook wel interessant.

Had Honda ook niet nu een Dakar-achtige 250cc-adventure op basis van de CRF? CRF 250 Rally oid. BMW straks met zijn G310GS.. maar dat zijn 1-pitters. Wel vroeger het koppel onderin de toerenkelder.

Ben ook wel benieuwd naar die KTM 800!

Laatst bewerkt:

OmedaveMT

MF veteraan
28 jul 2015
1.250
9
29
Haarlem
@Monomuis

Klopt, er is inderdaad ook een groep die liever een geknepen Z800 of MT-07 koopt(beetje wat ik bedoel met Big-Bike-Blindness, its just the CC’s that matter), maar voor nog geen 6k rijd je een splinternieuwe Duke 390. Ik persoonlijk, met denadruk op ik persoonlijk koop dan liever een splinternieuwe Duke 390. Die dan qua features dan zelfs nog rijker uitgerust is dan een Z800, schrikbarend genoeg.

Klopt, die V-strom 250 snapte ik ook niet helemaal. Die CRF was ik helemaal vergeten. Gewaagd exemplaar. KTM heeft ook een 1-pitter overigens. Die schop je inderdaad net zoals die Kawasaki’s gewoon naar de 180 hoor, haha!

800 moet fantastisch worden. Ik hoop dat ze zichzelf niet de markt uit prijzen. Dat was toch wel beetje het probleem de laatste jaren met de 690.

Monomuis

MF veteraan
Donateur
11 jul 2001
21.900
309
Nederland
www.startersmotor.nl
Ohja, dom.. KTM 390 is 1-pitter, ik geef de schuld aan de vrijdag, want dit weet ik gewoon en tik ik het fout. :+ Ben wel benieuwd wat de Duke 390 Euro 4 straks doet qua top, omdat ie wel wat meer weegt. In 2017 weet ik het, want die nieuwe Duke 390 moet ik op sturen.

Die 690 van KTM is wel een beest hoor (ok, vergeleken met de 1290 een heel klein beestje), zelfs met 35kW een hooligan-bike. Alleen als jonge motorrijder moet je wel dat geld hebben...

V-Strom 250 snap ik ook niet (en de GSX250R al evenmin), al lijkt het mij wel een hele leuke motor. Hier had al lang een 350cc twin voor moeten zijn ontwikkeld en dan met een V-Strom 350 en GSX350R op de proppen moeten komen. Heb je meteen Yamaha en Kawasaki bij de neus, die nog een 296cc en 321cc blok gebruiken. Beter haalde Suzuki een 400cc'er hier heen en dan alleen gehomologeerd voor 35kW. Klein beetje afknijpen en dan heb je een vette GSR400 bijv. Dikke 4-pitter 398cc, lekker janken en legaal op 35kW. Ik denk dat zoiets zelfs nog in trek zou zijn bij de oudere garde. Ik heb dit laatste van die GSR dan ook bij de importeur aangegeven, hopelijk doen ze er ooit eens wat mee. :)

Laatst bewerkt:

OmedaveMT

MF veteraan
28 jul 2015
1.250
9
29
Haarlem
Hindert niet. Ik ging er al van uit dat je even een denkfoutje maakte. Ik ben wel benieuwd, en tevens ook oprecht enthousiast. Alleen al voor die teller unit zou ik er eigenlijk één willen hebben, danwel er bij hebben. De aanwezigheid van de Husqvarna 401 maakt het wel een beetje ingewikkeld. Dat wel.

Klopt, daar valt lastig normaal op te rijden gezien dat werkelijk waar echt ALLES onderin zit. Lange leve de ééncilinder. Mijn probleem is wel, en dat had ik ook met de 1290 Super Duke, evenals de 1290 Super Adventure en etc....het voelt zo onverfijnt. Rauw. Rommelig. Dat is een beetje KTM eigen denk ik, dat moet je aan spreken. Mij spreekt dat niet aan, in elk geval niet meer. Misschien komt dat omdat ik nu te lang op een driecilinder rij.

Die 250's vind ik doodsonde. Daar waar alle fabrikanten aan de bovenzijde van wat mogelijk is A2 fietsen neer zetten, komt Suzuki dan op de proppen met 2 fietsen die eigenlijk een beetje tussen A1 en A2 hangen. Dat hadden ze ook kunnen zien, de KTM Duke 200 is inmiddels in Europa al niet meer leverbaar. Het is het allemaal net niet. Daar wil ik aan toe voegen dat ik dat eigenlijk van alles vind wat Suzuki nu uit brengt. Allemaal, net niet. Uitzonderingen daar gelaten.

zynex

Die hard MF'er
4 aug 2014
315
0
26
lichte fun motoren blijken in Amerika ook steeds beter te verkopen. Dat zie je onder andere aan de grote interesse voor de Honda Grom. Deze motoren lijken ook bij deze trend aan te sluiten. Op lanesplitter (jalopnik) stond laatst al een artikel over de groeiende interesse in lichte adventure motoren. De schrijver van dat artikel verwacht zelfs dat dit de nieuwe trend gaat worden na de caferacer/scrambler hype.

Persoonlijk denk ik dat het best wel een succes zal worden en mij lijkt het ook wel leuk om met zo'n ding rond te crossen. Comfortabel genoeg om toch langere reizen mee te maken (Itt veel echte supermoto's) en licht genoeg om ook lekker offroad mee te knallen. Dit in tegenstelling tot de zware adventure motoren. Ik verwacht dus wel dat het gaat aanslaan, maar we zullen zien.

Laatst bewerkt: