KTM 990 SM-T 2010, slaat plotseling af tijdens fors optrekken, in 4e versnelling!!!

Jeroen0172

Rookie
9 mei 2023
5
0
Heb sinds maandje een KTM 990 SM-T uit 2010.
Na een 2 weken begon het afslaan, al bij laag toerental.
Ketting gespannen die inderdaad te slap stond. Daarna probleem niet meer gehad.

Tot gistermiddag (1 week verder na afspannen ketting), tijdens fors optrekken in 4e versnelling ineens motor uit, blokkerend achterwiel, meteen koppeling in en met veel gewiebel van links naar rechts kon ik gelukkig de motor in bedwang houden en tijdens het rollen ook weer starten.
Daarna verder erg rustig mijn weg vervolgt (max 4000 rpm) en uiteindelijk naar huis gereden.

Iemand een vergelijkbare ervaring, tips, mogelijke oorzaak??
Mijn dank is bij voorbaat groot!

Groet, Jeroen
 
Een motor slaat niet af door een te slappe ketting... Hoe strak heb je de ketting gespannen? (foto aub) want een te strakke ketting zorgt voor meer schade en problemen dan een te slappe ketting...
 
Zekering/stekkers van de brandstof pomp controleren.
Enkele jaren terug had ik iet vergelijkbaars met mijn SP-1, een van de (hoofd) zekeringen (30A) vertoonde een nauwelijks zichtbaar
haarscheurtje.
Soms, vooral bij slecht wegdek, verbrak deze het contact even.
Levensgevaarlijk met een dikke 2 pitter.
 
Een motor slaat niet af door een te slappe ketting... Hoe strak heb je de ketting gespannen? (foto aub) want een te strakke ketting zorgt voor meer schade en problemen dan een te slappe ketting...
Speling is nu circa 13mm, kan morgen goede foto maken. Volgens KTM mag de speling circa 7mm zijn trouwens.
 
Zekering/stekkers van de brandstof pomp controleren.
Enkele jaren terug had ik iet vergelijkbaars met mijn SP-1, een van de (hoofd) zekeringen (30A) vertoonde een nauwelijks zichtbaar
haarscheurtje.
Soms, vooral bij slecht wegdek, verbrak deze het contact even.
Levensgevaarlijk met een dikke 2 pitter.
Thanks, ga ik morgenochtend meteen doen. Zou een hoop verklaren als dat het is. En inderdaad, levensgevaarlijk.
 
Speling is nu circa 13mm, kan morgen goede foto maken. Volgens KTM mag de speling circa 7mm zijn trouwens.

Heeft niet met je probleem te maken, maar meet je wel op de juiste wijze?
Als ik het opzoek moet de speling, 7mm, gemeten worden als ruimte tussen de ketting en de onderkant achterbrug.
En dan ook nog op het stuk achterbrug tussen de kettinggeleider en het tandwiel, dus niet ergens halverwege.

 
Heeft niet met je probleem te maken, maar meet je wel op de juiste wijze?
Als ik het opzoek moet de speling, 7mm, gemeten worden als ruimte tussen de ketting en de onderkant achterbrug.
En dan ook nog op het stuk achterbrug tussen de kettinggeleider en het tandwiel, dus niet ergens halverwege.

Voor mijn gevoel staat hij nog te slap. Kettingdeel boven de achterbrug zou vlgs de handleiding gespannen moeten zijn, wat die niet is. Hoop dat de foto's wat duidelijkheid verschaffen.
Daarnaast heb ik de zekeringen gecheckt en die van de brandstofpomp zat er niet helemaal recht in. Dat zou denk ik een mogelijke oorzaak kunnen zijn van het plotseling afslaan.
 

Bijlagen

  • IMG20230510153143.jpg
    IMG20230510153143.jpg
    254,9 KB · Weergaven: 74
  • IMG20230510153242.jpg
    IMG20230510153242.jpg
    202,8 KB · Weergaven: 73
  • IMG20230510153327.jpg
    IMG20230510153327.jpg
    181,2 KB · Weergaven: 73
  • IMG20230510153332.jpg
    IMG20230510153332.jpg
    173,6 KB · Weergaven: 66
Voor mijn gevoel staat hij nog te slap. Kettingdeel boven de achterbrug zou vlgs de handleiding gespannen moeten zijn, wat die niet is. Hoop dat de foto's wat duidelijkheid verschaffen.
Daarnaast heb ik de zekeringen gecheckt en die van de brandstofpomp zat er niet helemaal recht in. Dat zou denk ik een mogelijke oorzaak kunnen zijn van het plotseling afslaan.
Heb je dat plaatje gezien wat ik stuurde, ik heb het idee dat je verkeerd meet
 
Als je de handleiding volgt, meet je het gedeelte direct na de kettinggeleider en dan moet je afstand tussen brug en ketting 7mm zijn. Zoals je het nu doet doe je het toch verkeerd.

Meet eens ongeveer waar ik het rode lijntje heb gezet.

1683736981314.jpeg




Lees dit gedeelte goed!

1683737091920.jpeg
 
Heb je dat plaatje gezien wat ik stuurde, ik heb het idee dat je verkeerd meet
Het gaat toch om de speling van de ketting, niet de afstand tussen de ketting en de achterbrug?
Probleem is, als de motorfiets een keer flink inveert de ketting loeistrak komt te staan.
Laat eens voor de gein je vriendin, buurman of iemand anders op het zadel plaats nemen, dan zie je het verschil.
Heb nogmaals paar keer gecheckt en gemeten. En ter controle (ook voor het afslaan-probleem) zojuist bij KTM dealer de kettingspanning laten controleren. En die was prima. Een niet goed zittende (waarschijnlijk door trillingen) zekering van de brandstofpomp was hoogstwaarschijnlijk de oorzaak van het afslaan. Thanks voor je input zover. Wordt gewaardeerd.
 
Meet dit door de ketting omhoog te duwen op het punt net na de kettinggeleider”.
neen, dat staat er niet. er staat "in het gebied achter de geleider", logisch, anders zou het een andere waarde zijn.
en op de tekening zie dat je dat in het midden tussen de geleider en tandwiel moet doen, wat ook weer logisch is want daar kan de ketting maximaal bewegen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan