KTM 990 SMR/T of Aprilia Dorsoduro 1200

VickyT

MF'er
9 mrt 2020
66
21
Hoi,

Ik had graag wat advies gewilt! Ik ben op dit moment opzoek naar een nieuwe motor, en denk dan te kiezen tussen twee ''wat grotere supermoto's''.
De KTM 990 SMR of SMT, waarin de SMT me wat meer praktisch lijkt, aangezien ik wel iets van comfortabel wil zijn op de snelweg, of een Aprilia Dorsoduro 1200. Ik heb helaas weinig mensen kunnen ontmoeten die ervaring hebben met een van deze twee motoren, dus mocht iemand hier ervaring hebben met deze KTM's of Aprilia, hoor ik dat graag. Ook hoor ik graag waarom jij de één boven de ander zou kopen.

Groet.
 
Wat voor advies wil je? Het zijn vergelijkbare motoren. Is meer persoonlijke voorkeur.

Zelf alleen ervaring met de SMT. Gekocht vanwege dikke 1000cc vtwin, goed rijwielgedeelte en ook nog praktisch (bagage, grotere tankinhoud, windprotectie). Afgelopen zomer rondritje mee gemaakt door Oostenrijk, Italië, Slovenië, Frankrijk, Luxemburg. Op de eerste dag in één keer naar Oostenrijk geknalt en daarna voornamelijk passen gereden.

Dus qua comfort zit het wat mij betreft prima. Alleen de KTM 990 kan één ding heel goed en dat is knallen. Maar dat is ook gelijk een nadeel, rustig rijden straft die af. Onder 3500rpm is die nukkig en daarboven wil die gaaaaan.:9

Als ik spiek in je posthistorie zie ik CB500X staan, een nogal softe gemoedelijke motorfiets. Een KTM 990 zit meer aan de andere kant van dat spectrum. Niet door het vermogen an sich maar gewoon door hoe het eruit komt (een 1000cc Fazer is bijv. al heel wat gemoedelijker).

Ikzelf wil weer een motorfiets waar iets makkelijker mee te leven is (en wat geschikter voor offroad maar dat terzijde:))

20220704_093610.jpg
 
Ik heb zelf een 990 SMR gehad uit 2009.

Superfijn blok en vrij sportief. Zoals JBi hier boven aangeeft is de grote twin wat brommerig onderin de toeren. Wat betreft comfort was het zitgedeelte best aangenaam, vrij rechtuit/plat. Helaas geen ervaring met de Dorsoduro.

Ik heb na de KTM een MT-09 gehad en een speed triple en beide motoren zijn wat "rustiger". Wat JBi hierboven ook aangeeft is een goed punt om over na te denken.

Ps. @JBi waar is dit? :P

Bekijk media item 1327459
 
De SMT is een heerlijke ragbak, ik vind m heerlijk toeren omdat ie iets meer comfort heeft dan de zx10r, maar zeker zo speels (wel wat meer).Voor mij is het de ultieme allrounder, doet heel veel droog offroad best prima, modder is hopeloos met wegbanden, en is toer genoeg voor mij (maar het is geen toerbak pursang)
In het kort: helemaal eens met JBi.
Brandstofverbruik is wel dat van een speelfiets en geen toerder
 
Een Dorsoduro heeft maar een 15L tankje, tegenover de 19L van de SMT.

En voor de 8000,- die een Dorso 1200 kost, heb je ook een knappe 1190 Adventure of een Ducati 1200 Multistrada.

Persoonlijk vind ik de Dorso 1200 wel een hele leuke fiets om "erbij" te hebben, voor een kort avondritje over de dijken, of een ritje naar het terras, maar zeker niet als reismotor.

 
JBi heeft het goed uitgelegd wtb de KTM. Het is een erg leuke motor om te rijden, maar wel een aan/uit gas response. Ik heb nog geprobeerd om met een andere gashandle met een vlakkere curve wat meer rust erin te krijgen, maar lukte niet echt.

Even een vraag: hoe groot ben je? Je hebt wel wat lengte nodig voor dit soort motoren 😊
 
Omschrijving van KTM door Goedhart motoren: “Indien jij je kan vinden onder het type motorrijder wat het meeste plezier haalt uit ontspannen en rustig rechtdoor rijden, ga je hoogstwaarschijnlijk niet slagen bij KTM motoren. Rijervaring staat centraal bij KTM. In termen van sensatie, energie en indruk. De motorblokken zijn doorgaans grof en gewelddadig. Het sturen gaat direct en scherp.”
 
JBi heeft het goed uitgelegd wtb de KTM. Het is een erg leuke motor om te rijden, maar wel een aan/uit gas response. Ik heb nog geprobeerd om met een andere gashandle met een vlakkere curve wat meer rust erin te krijgen, maar lukte niet echt.

Even een vraag: hoe groot ben je? Je hebt wel wat lengte nodig voor dit soort motoren 😊
Ik moet wel zeggen dat ik bij elk stoplicht schuin op mijn tenen stond met mijn lengte van 1,76 :P

Niet ideaal maar het is te doen.
 
JBi heeft het goed uitgelegd wtb de KTM. Het is een erg leuke motor om te rijden, maar wel een aan/uit gas response. Ik heb nog geprobeerd om met een andere gashandle met een vlakkere curve wat meer rust erin te krijgen, maar lukte niet echt.

Even een vraag: hoe groot ben je? Je hebt wel wat lengte nodig voor dit soort motoren 😊
Qua lengte vind ik de SMT geen enkel probleem, ik ben zelf 1,75 en heb echt nooit ook maar een beetje het gevoel gehad dat ie te hoog was. Gasrespons is wel iets te verbeteren door dat ding eens mooi af te stellen, alleen ben je daar best ff mee bezig (en is het handig dat je weet wat je doet,anders kun je dat beter laten doen)
 
Welke is het geworden?

Hier nog een stem voor de 990.
Lekker af laten stellen op de bank en dat nukkige onderin is ook weg. Gewoon in z'n 2 over de rotondes.
Ik rij zelf woonwerk met 990. Ik kom altijd blij op mijn werk en weer blij thuis. En komt niet omdat m'n werk zo leuk is O-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan