KTM 990 SuperDuke deel 13
If all of life were like a KTM Super Duke it would be a short, barely glimpsed blur of action-packed vignettes. There is surely nothing more frenetic on two-wheels than the KTM 990 Super Duke short of sticking a nitrous kit, a jet turbine and a flame-thrower into the frame of a fold-up bicycle.
Ready to Race?
Officiële sites
Voorgaande delen:
Aankooptips:
Ben je op zoek naar een mooie tweedehands SuperDuke als opvolger van je huidige motor lees dan het volgende even door:
De LC8 van KTM is over het algemeen een betrouwbaar motorblok, al zijn er natuurlijk altijd uitzonderingen. Het blok heeft een paar bekende pijnpuntjes die vaker voorkomen. Die worden hieronder allemaal behandeld.
Behalve de standaard dingen die gelden voor alle tweedehands motoren (schades, conditie van slijtagedelen, onderhoudsgeschiedenis enz) zijn er een paar dingen waar je even op moet letten:
Er zijn in feite 5 verschillende modellen SuperDuke (zie ook het kopje versiegeschiedenis in deze post):
05/06 SuperDuke (de oer SuperDuke)
07-11 SuperDuke (verbeterde versie van de oer SuperDuke)
07 SuperDuke R (Motorisch hetzelfde als de gewone SD maar geometrie is anders en ander uiterlijk)
08-11 SuperDuke R (meer vermogen (oa andere uitlaat en andere cilinderkoppen)
12- SuperDuke R: (Kruising van de gewone Sd en de SDR)
Algemene aandachtspunten:
De koppelingscilinder op het blok kan het begeven (in dat geval vervangen door oberon of sigutech)
Keerring op de as van de waterpomp kan lekken (koelvloeistof in de olie) Zijn rebuild kits voor beschikbaar
De originele slangenklemmen van het koelsystemen kunnen loskomen. Indien nodig vervangen voor gewone slangenklemmen.
Spanningsregelaar
Rempomp van de achterrem kan vol met vuil en roest zitten, check even achter de stofkap hoe het eruit ziet. (Er zijn revisiesetjes te krijgen, of nieuwe rempomp +-70 euro)
Aandachtspunten van de 05/06:
De torque limiter kan tijdens het starten wat herrie maken, maar dit heeft verder geen negatieve gevolgen
Aandachtspunten voor de 07-later:
Vocht in de tellers
Aandachtspunten voor de 08-later SuperDuke R:
Lekkende voetpakkingen
Verbruik:
Een SuperDuke met standaard of akramap rijdt afhankelijk van rijstijl ongeveer 1 op 10 tot 1-13. Met een custommap van een goede tuner zal hij iets zuiniger zijn, 1 op 12 tot 1-16 ongeveer.
Slijtagedelen:
Het is een 999CC Tweecilinder met +- 100nm koppel, hij zal dus iets meer banden, en kettingsets verbruiken dan een 600cc viercilinder.
Lange reizen:
De SuperDuke is prima geschikt als reismotor, houdt er wel rekening mee dat het een naked is, en je dus wel wat wind vangt. De monoseat van de R is ook niet supercomfortabel, maar daar zijn alternatieven voor te krijgen. Ook zul je op een SuperDuke R een bagagerekje moeten knutselen of terugbouwen naar duoseat om bagage achterop mee te kunnen nemen.
Links:
Forum
NL
KTM Forum
lc8.nl :: Index
Buitenlands
Startseite - www.ktmforum.eu
Super Duke 990
Reviews
NL
KTM 990 Super Duke '05
KTM Super Duke '07
EN
Consent Form | Motorcyclist
KTM 990 Super Duke
2007 KTM Super Duke First Ride - Motorcycle USA
990R SuperDuke (2007 - present) review
2007 KTM 990 Super Duke Road Review – The Austrian Super Villain
2009 KTM 990 Super Duke R @ Top Speed
Consent Form | Sport Rider
Consent Form | Sport Rider
Consent Form | Sport Rider
Vergelijkingstests
NL
Corsaro vs SuperDuke
Multitest Naked Funbikes
EN
Naked Bike Group Test: Naked & Naughty
R1200R vs SuperDuke
XR1200 vs SuperDuke R
Naked 1000s Test
Accessoires
KTM Twins
KTM Versand
exploded views/onderdelen
Jim Aim]
(let op: juiste type en bouwjaar selecteren)
KTM-Versand
Overig
Leesvoer
HK Suspension, De basis van veringstechniek
Twist of the Wrist I
Twist of the Wrist II
Documentatie
LC8 Werkplaatshandboek 2003-2007
LC8 Werkplaatshandboek 2003-2011
KLEURCODES
Versiegeschiedenis
2005
Introductie KTM 990 SuperDuke
2007
Update KTM 990 SuperDuke
[*]Zwaardere veren rondom
[*]Radiale remklauwen
[*]Wijziging balhoofdhoek
[*]Grotere benzinetank (actieradius: >200km)
[*]Wijziging koplampkuip
[*]Wijziging Tellerunit
[*]langere achterschokbreker, stuggere demping voor en achter
[*]anti-duik voorziening in voorvork
[*]Monoseat
[*]WP stuurdemper
Update KTM 990 SuperDuke
[*]Achterbrug zwart
[*]Akrapovic headers
[*]132pk
[*]Gewijzigde cilinderkoppen
[*]Grotere titanium inlaatkleppen
[*]Lichtere zuigers en drijfstangen
[*]Gewijzigde krukas
[*]Grotere throttlebodies (52mm)
[*]ander dashboard max 10.200rpm
Alleen nog SuperDuke R
[*]fabrieksopgave 125 pk (motorisch identiek aan de 2007-2011 SuperDuke)
[*]Geen akra uitlaat meer
[*]Alleen nog als 2-zitter
kleuren:
2005: SD: „Zwart“, „Oranje“
2006: SD: „Zwart“, „Oranje“, „Titan“
2007: SD: „Zwart“, „Oranje“, SD-R: „Zwart“
2008: SD: „Zwart“, „Oranje“, „Wit“, SD-R: „Zwart“,
2009: SD: „Zwart“, „Oranje“, „Wit“, SD-R: „Wit“
2010: SD: „Oranje“, „Olive“, SD-R: „Wit“
2011: SD: „Zwart“, SD-R: „Wit“
2012: SD-R: „Wit“
Aftermarket uitlaatdempers
Inlaatsystemen:
alu baseplate + Los ITG filter
Motohooligan airbox
CPR Fabrications Rottweiler airbox
DNA Airfilter
Heb je een aanvulling voor in de startpost, laat het even weten!
Laatst bewerkt: