KTM deeltje 9, ze roken nog steeds

Het lijkt lastig om wat knaps voor een goede prijs te vinden. (200exc)
Over een paar weken bij een jonger motortje kijken, wie weet.

Ik wou juist een 200 proberen om ook echt het verschil te ervaren.
Met de 300 (en 400) reed ik zo weinig vol gas dat dat eigenlijk de moeite niet is.

Wisselen met sproeier valt wel mee, met de 300 reed ik het jaar rond met hetzelfde JD!! kitje.

Bij een 200 zal het iets meer spelen omdat je dan het vermogen wel nodig hebt.

Met die jd kit reed ie op de weg ook 10x beter.

Ze zijn niet zo dik gezaaid, gewoon wachten tot er iets geschikts voorbij komt. Er zijn ook nog andere 200 2 takten die goed zijn voor het kortere boswerk. Gasgas ec200, kdx 200 hebben ook een goede reputatie en zie je veel in belgie.

 
Ik ga deze week mijn blok open trekken, er staat nu 300 uur op en de historie is onbekend. Iemand ervaring met de kwaliteit van de big-ends? Kan ik hem laten zitten als ik geen speling voel of is het vragen om problemen als ik er nu een andere zuiger in steek? Het is trouwens een 250 excf uit 2009. Belasting in het verleden is gokken, maar ik rijd zelf redelijk rustig.

Plaatje van afgelopen weekend in Duitsland :+
M - V 25.-26.07 (68).JPG
 
Laatst bewerkt:
300 uur.. daar zal toch wel tussentijds onderhoud aan gedaan zijn neem ik aan.. top end wellicht.

Ik hield zelf voor de mijne altijd 200 uur als richtlijn aan, En dan neem ik de big end om de keer mee. Dus die blijft bij mij minimaal 400 uur zitten.

Nu hield ik dus altijd 200 als richtlijn. Maar de monteur waar ik dit altijd bij laat doen heeft me vaak gevraagd of dr wat terug gezet moet worden omdat het er nog ''netjes'' uit zou zien. Nja als ik m dan toch open heb liggen dan preventief vervangen. Beter wat te vroeg dan net te laat.

Maar als ik zie hoe ik mijn spullen terug krijg dan denk ik dat ik eens ongeveer 50 uur erbij ga zetten..

Vandaag weer de ossa uit de schuur getrokken, Maar dat wou niej zo lekker.. Achja soms heb je van die dagen zullen we dan maar zeggen he ;)
 
Ik hrb geen idee of er wat aan gedaan is, zal vast een keer een nieuwe zuiger gezet zijn. Maar ik heb nu wat last van olieverbruik en vind mijn bougie er na 12 uur ook al minder fris uitzien.

IMG_20200729_213208.jpg
 
Hebben we het nu over 2 of 4takt ?

Onze 400 exc hadden we open gehaald om te controleren, onderblok is zo weer dicht gegaan.
Bij de 300 die we hadden wel alle lagers vervangen.

Het is denk ik ook net wat voor indruk het geheel geeft.
Maar om nu alles maar steeds te vervangen om het vervangen ??
Een goed lager is in principe gewoon goed lijkt mij ?
 
Hebben we het nu over 2 of 4takt ?

Onze 400 exc hadden we open gehaald om te controleren, onderblok is zo weer dicht gegaan.
Bij de 300 die we hadden wel alle lagers vervangen.

Het is denk ik ook net wat voor indruk het geheel geeft.
Maar om nu alles maar steeds te vervangen om het vervangen ??
Een goed lager is in principe gewoon goed lijkt mij ?

250exc-f dus ik ga ervan uit 4 takt ;)

Een lager wat goed is is goed. Daar heb je zeker gelijk in.. Maar hoe zuur is het als je je blok toch al open hebt.. Je denkt het goed te zijn en het dan vervolgens pak en beet uurtje of 5 a 10 of noem maar wat erna wel gaar blijkt te zijn.. Ze hebben niet het eeuwige leven natuurlijk..

Maar het scheelt ook nogal wat als je alles zelf kunt.. Als ik een blokje open laat maken dan wil ik er niet teveel risico's mee lopen.. Buiten dat vertrouw ik 100% op mijn monteur. Als hij zegt dat iets nog goed is en onnodig is om te vervangen dan geloof ik heb meteen.. Hij sleuteld namelijk voor zijn beroep.. o.a. voor een van de grootste brabantse dealers.. Die man kan wel sleutelen dus daar hek wel alle vertrouwen in.. Heb sinds ik ktm tijd [wat ik inmiddels 12 jaar al doe] al mijn onderhoud door hem laten doen [dan spreek ik over de reviesies.] olie wissel met filters luchtfilter en de '''normale'' slijtage delen doe ik wel zelf.. Dus denk daarbij dan aan remmerij ketting/tandwielen. banden plastics enz enz.. Maar een blok open trekken/splitsen daar begin ik zelf niet aan.
 
Dat is mijn vraag dus.
Is een lager wat waar niks aan te merken is minder betrouwbaar dan een nieuwe ?
Bigend is volgens mij nog vrij goed na te meten ook.
 
Het gaat idd om een viertakt. Een bigend valt alleen te checken als je het blok toch al aan het splitsen bent. De hoeveelheid beweging van de krukas die je uitshimt zal niet veranderen.

Heb vanmiddag de zuiger eruit gehaald, daarna wat aan het big end getrokken. Gelukkig geen andere speling dan zijdelingse speling.

IMG_20200730_140944.jpg

IMG_20200730_135007.jpg

IMG_20200730_140031.jpg


Hoe druk moet ik me maken om de verticale lijnen op/in de cilinderwand op onderstaande foto? Er zit al een maat 2 zuiger in blijkt, er is dus in ieder geval al een keer aan gewerkt.
IMG-20200730-WA0006.jpeg
 
Je kunt het proberen. Ik heb bv bij mijn 450 alleen de zuiger vervangen en een lichte hoon bij 280u. Nu 30u verder zonder problemen. In kms gerekend zullen het ongeveer 12000 zijn en voor licht gebruik , zonder rare geluiden ,zoals bij die van mij, zou ik het zo doen.
Aan de andere kant..... doe je alles en je hebt een motor die motorisch weer minimaal 300u meekan.

Een B-zuiger is geen indicatie dat deze is los geweest. De maat van de cilinder bepaalt dat in eerste instantie (A of B cilinder). Na meting kan het zijn dat er een B in een A cilinder wordt gezet als dat bij jou is, dan is deze los geweest.
Btw hoe was je olieverbruik?

Wat je zeker moet doen is het vervangen van de plastic tandwielen van de oliepomp , distributieketting , ketting geleider en spanner.
 
Laatst bewerkt:
Afgelopen weekend op zaterdag (180 km) moest er aardig wat olie in. Van halfverwege het peilglas tot warm net niet zichtbaar. Zondag hoger in toeren gereden en minder olieverbruik (160km gereden).

De dealer heeft zojuist een C maat zuiger besteld, hij vond de huidige te veel speling hebben. De zuigerveren zijn aardig versleten.

" Wat je zeker moet doen is het vervangen van de plastic tandwielen van de oliepomp , distributieketting , ketting geleider en spanner. " Is dit op basis van ervaring? De repair manual spreekt namelijk alleen over controle en niet over standaard wegkieperen. Alleen vervangen als de links niet meer vrij kunnen bewegen.
EXCF timing train.jpg


Ik had de hoop met alleen een zuiger vervangen verder te kunnen. Het blok zit dan ook nog in het frame. Om bij de onderdelen te kunnen die jij noemt moet alsnog een behoorlijk gedeelte van het blok uit elkaar. Ik denk dat ik de gok neem en dat laat zitten, ik wil de motor ook niet oneindig houden.
Als ik nu tot de 400/450 uur kom vind ik het goed geweest. Dan moet toch alles uit elkaar, maar dat is dan voor de volgende eigenaar.
 
Dat is op basis van info via allerlei ktmfora en eigen ervaring met mijn motor. De onderdelen kosten een schijntje , bv tandwiel iets van 5€, en het risico van kapot lopen waardoor de oliepomp niet meer werkt , wordt aanzienlijk kleiner.
Voor die tandwielen hoeft alleen de koppelingsdeksel eraf. Voor de distrb ketting en dingen , het vliegwiel, dacht ik. Geef 75€ extra uit en rij er nog langer mee. Een ketting rekt nu eenmaal en op een gegeven moment houdt de spanner op met spannen omdat de ketting te lang is.
Welk merk zuiger gaat erin?
Veel info en ervaringen op KTMTalk.com
 
Ik zal eens ff kijken, als inderdaad alleen het deksel eraf moet valt het nog mee.

Er komt een Prox maat C zuiger in. Denk dat er na deze zuiger een nieuwe nicasil in moet als dat dik genoeg is of opboren.
 
Het lijkt lastig om wat knaps voor een goede prijs te vinden. (200exc)
Over een paar weken bij een jonger motortje kijken, wie weet.

Ik wou juist een 200 proberen om ook echt het verschil te ervaren.
Met de 300 (en 400) reed ik zo weinig vol gas dat dat eigenlijk de moeite niet is.

Wisselen met sproeier valt wel mee, met de 300 reed ik het jaar rond met hetzelfde JD!! kitje.

Bij een 200 zal het iets meer spelen omdat je dan het vermogen wel nodig hebt.

Met die jd kit reed ie op de weg ook 10x beter.

Ik heb er een enkele jaren geleden 1 gehad en dat was echt heel tof. Ik ben sinds een jaar ook opzoek geweest naar weer 1 voor erbij. Nu is er afgelopen week 1 langs gekomen. een 2016 met 60 uur. Laatste jaar dat ze gemaakt zijn. Dus naast de 300 heb ik er nu ook weer een 200 bij. :)

VHM kopje erop, HGS uitlaat, Ontsteking van een crosser. Ding loopt echt als vergif met het gewicht van een mountainbike.
 
Ai, dat zou best eens kunnen betekenen dat wij nog even motorloos blijven :o
 
Heb mijn kleppen schoongemaakt gisteren, er zit helaas wat pitting op de uitlaatkleppen. Met stalen kleppen kan je dit nog herstellen, titanium kleppen kan je helaas niets aan doen. De klepzittingen zelf zijn nog helemaal netjes, daarnaast had ik ook geen compressieproblemen waardoor ik denk dat ze nog wel even meekunnen. Klepspeling was ook prima in orde.

Wat zeggen de kenners hier? Vervangen of kan dit nog wel even mee?


 
voor die paar tientjes meer zou ik zeggen vervangen. Dat gezegd hebbende ben ik absoluut geen 4t kenner. Maar het is altijd goedkoper om het te doen als je er toch al bent
 
Het zijn er meteen 22 extra (220 euro voor 2)... En met alle "die paar tientjes" kan je bijna meteen een nieuw blok opbouwen. Dat hoop ik in ieder geval nog 100 uur uit te stellen. Ik heb geen idee hoe snel dit gaat, als die kleppen 300 uur oud zijn durf ik het wel aan. Als dit van 60 uur is dan moeten ze inderdaad vervangen worden. Weer een nadeel als je geen geschiedenis weet.

Nog iemand die hier ervaring mee heeft?
 
Het zijn er meteen 22 extra (220 euro voor 2)... En met alle "die paar tientjes" kan je bijna meteen een nieuw blok opbouwen. Dat hoop ik in ieder geval nog 100 uur uit te stellen. Ik heb geen idee hoe snel dit gaat, als die kleppen 300 uur oud zijn durf ik het wel aan. Als dit van 60 uur is dan moeten ze inderdaad vervangen worden. Weer een nadeel als je geen geschiedenis weet.

Nog iemand die hier ervaring mee heeft?

Heb dit gehad bij een crf 250 (ook titanium) en toen vervangen voor rvs kleppen van kibblewhite meende ik. Is al wel tijd geleden, maar die waren volgens mij beter geprijst.
 
Vandaag bij de dealer geweest om spullen op te halen. Hij zou het niet aandurven voor het aantal uur dat ik voor ogen heb. Dus maar ff de motten uit de portemonnee gejaagd en 2 noeuwe kleppen gekocht. Kunnen we in ieder geval weer een tijdje zorgenvrij vooruit.
 
Idd even door de zure appel bijten en je motor kan er weer 300u tegen. En het is beter voor je gemoedsrust, hoe jammer het ook is, uiteindelijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan