KTM deeltje 9, ze roken nog steeds

Goedemorgen ja het afgelopen jaar is er minimaal mee gereden 2-3x, is er wellicht nog een standaard afstelling voor de mengselschroef die ik kan controleren gr
 
Draai de mengelschroef onder in de carburateur een slag verder open luister wat er er gebeurt.
Controleer ook die eerder vermelde stationair sproeier en de kanaaltjes daarheen. Als je een keer aan het gas draait dan spuit de acceleratiepomp wat extra brandstof in, vandaar dat het toerental weer zakt.
Nog een puntje om na te kijken is of alle slangen open zijn
Schermafbeelding 2021-07-03 om 11.26.32.png
 
moi

Bijna eigenaar van een ktm tpi ,maar welke olie is aan te raden voor het tankje?
Motul 710 las ik of Putoline mx9?
 
Ik gebruik altijd de motorex zoals aangegeven in het boekje. TPI is de eerste waar ik dat doe, toch wat huiverig af en toe voor het systeem. Mijn 2019 tpi was na 9 uur kapot gelopen. Toen alles vergoed gekregen vanuit KTM nederland, mede omdat er de juiste olie in zat.

Sindsdien altijd motorex.
 
Ik gebruik altijd de motorex zoals aangegeven in het boekje. TPI is de eerste waar ik dat doe, toch wat huiverig af en toe voor het systeem. Mijn 2019 tpi was na 9 uur kapot gelopen. Toen alles vergoed gekregen vanuit KTM nederland, mede omdat er de juiste olie in zat.

Sindsdien altijd motorex.
Ik had een boekje gedownload voor t 21 model ,en daar stond in dat ik het van een gerenommeerd merk moest gebruiken....
Miss dat het in der tijd veranderd is?

Welk type motorex is dat? En wat was er kapot gegaan?
 
Heeft iemand toevallig al eens bij gehouden wat voor mengverhouding zo'n tpi in de praktijk heeft ?
 
Ik meld mij ook maar eens in dit topic.

Sinds 2005 ben ik eerste eigenaar van deze 660 SMC. Paar kleine aanpassingen gedaan; stuur verhoogd, andere remschijf vóór, stickerset, andere sproeierbezetting in de carburateur en open luchtfilterbox. Dubbele Akra dr onder.

De 660 loopt en rijdt nog steeds prima, originele kettingset (17:40)

Groetjes Fred
 

Bijlagen

  • 20210926_163013.jpg
    20210926_163013.jpg
    341 KB · Weergaven: 18
Met wat gebruikssporen hoor.
Heb een nieuwe kappenset gekocht toendertijd, en daar deze stickerset opgezet. Dus in een fractie is ie om te zetten naar nagenoeg origineel.
 
Me hier ook maar melden met m,n ktm dit is m,n 500 EXC sixdays 2019 met nu 45 uur op de klok.
hij is wel beetje vermomd wil geen bling bling motor op m,n off road vakanties rijd geen OTR ritten meer alleen als reisfiets.
IMG_20210417_103555_5.jpg
 

Bijlagen

  • IMG_20210417_132652_6.jpg
    IMG_20210417_132652_6.jpg
    163,4 KB · Weergaven: 10
Laatst bewerkt:
Heb een technische vraag.
Kom van de 690 Enduro af en probeer nu met de 500 te reizen.Het lagere gewicht bevalt me tov. de 690.
Wat minder bevalt de 500 is als uren motor in de markt gezet en ja Aaron S en rolling Hobo en Paul RTW laten zien dat het kan met een 500 exc.
Maar zat zo eens te piekeren.de 500 heeft èèn enkele zuigerveer en olieschraapveer.
zou er een zuiger inpassen met dubbele zuigerveer en olieschraapveer??
Vindt de blokolie nogal naar benzine ruiken,
en benzine trekt de levensduur van je olie heel hard omlaag.
Als reismachine neem ik 1,5 ltr olie mee kan ik 1x oliewissel doen laat oliefilter dan zitten.
wil zo,n beetje 3000km met olie doen
Rij met 10W60 volsynt. omdat ik hier nog 30 ltr. van heb staan.
Dat een extra zuigerveer het vermogen mindert begrijp ik maar merk je het die 4 pk?
Dus om de levensduur olie en blok te verlengen is dit een optie en kan het?
Tips zijn welkom en iemand waar ik te rade kan gaan ook.

aju propje
 
Het lijkt me sterk dat je op lange reisdagen benzine in de olie krijgt.
Het ding is bewezen degelijk, ik zou eerst rijden tot ie stuk is.
Dat zal lastig genoeg zijn.
Ook denk ik dat als je hem als gewone motor gebruikt, de onderhouds intervallen ook best gewone motor mogen.
 
Wil als interval iets van 3000 tot 3500km aanhouden.
Tuurlijk is het ding betrouwbaar.
Maar het is een racemachine/urenmachine.
En als er dan benzine langs de veren lekt boeie na een dag raggen op de crossbaan gaat er nwe. Olie in.

Voorlopig ga ik me er ook prima mee vermaken maar vroeg me af of er andere zuiger in kan met meer veren je dan ook de olie langer kan laten zitten.
 
Als je zie hoe de modernere ktm's in elkaar zitten zou ik daar meer vertrouwen in hebben dan in een oude Honda XL.
Het lijkt me vrij sterk dat er benzine het carter in lekt, er is dan iets grondig mis.
Het wordt als damp/mengsel naar binnen gezogen en verbrandt. Er blijft dan weinig over om het carter in te lekken.
Als je Herlings heeft en continu vol gas rijdt hebben ze inderdaad mogelijk meer onderhoud nodig.
Ik geloof dus absoluut niet dat zo'n 500exc bij rustig gebruik veel onderhoud nodig heeft.
Thermisch wordt de olie dan ook niet belast.
Als je bv een XL neemt, die heeft geen filters, is luchtgekoeld en heeft glijlagers.
Die zou ik veel eerder vaak verversen.

Dan nog zijn er genoeg die hebben aangetoond dat reizen met langere intervallen prima gaat met een 500exc.
Ik geloof ook niet dat Propje hem zwaarder belast als Ariemann....

Maar goed, gelukkig ben jij dwars en doe je toch wat je zelf wilt, en dat is een compliment :)
 
Zeg niet dat er benzine lekt.
Maar ik meen benzine te ruiken in de olie.
Vandaar dat ik erover begon te prakkizeren.
En nee ik belast hem niet vol uit.
Af en toe dan ff op lang zandpad.
Op asfalt spaar ik m.n noppen.
dwars soms

maar als iemand een goede uitleg geeft waar ik wel wat bij voel wil ik daarin meegaan.
Ben ook geen motormonteur hé
 
Zoals je ziet heb ik dus de bovenstaande 660, nog steeds eerste eigenaar, in 2005 nieuw gekocht. Sinds een klein jaartje heb ik ook een Honda XR 250 erbij. Nóg een motor erbij zal thuis niet erg gewaardeerd worden...🤪🤪
 
Heeft iemand ervaringen met supermoto wielen op een EXC hier? Ben op zoek naar een set voor mijn 2015 EXC 500 :] Tips over welke merken wel of niet, en andere do’s en don’ts hoor ik graag
 

Bijlagen

  • 328280AA-81A8-4C01-AC5F-F253ECD4BCF9.jpeg
    328280AA-81A8-4C01-AC5F-F253ECD4BCF9.jpeg
    560,6 KB · Weergaven: 9
Heb op mijn 450 exc 2016 17" spaakvelgen/wielen van REX (goedkoper nevenmerk van Haan) . Met 320 mm voorremschijf.
Een aparte adapter voor deze schijf is wel nodig. Remklauw kan je blijven gebruiken.
Binnenbanden gemonteerd.
De vorkbeschermers een inkeping maken tegen aanlopen band omdat je wegband breder is dan offroadbanden .
Let op als je wielmaat groter of kleiner wordt moet de km teller opnieuw ingesteld worden .
Achterwiel een kleiner tandwiel 44 (was 52) anders schakel je je helemaal gek. En je top wordt wat hoger dan met een groot tandwiel. En een kortere ketting monteren
En de vering strakker dan offroad. De demping ook zwaarder zetten dan offroad setting.
 
Hoe dik was die 320 schijf dan?
Dacht gelezen te hebben dat er geen 5 mm schijf in klauw van een 500ktm past.
Standaardc zijn ze 4mm.
Wil zelf ook nog grotere remschijf voor zetten omdat iets meer remkracht wel mag met bagage,als adventurefiets.
 
Terug
Bovenaan Onderaan