KTM deeltje 9, ze roken nog steeds

Ik wilde net mijn KTM 525 exc starten en tot mijn stomme verbazing was mijn kickstarter weg..🤷‍♂️

Heeft iemand van jullie er nog één te liggen en te koop?😬
 
@rbutijn
Check ff MP. daar staan verkopers [handelaartjes] die vaak alles verkopen. kickstartertje hebben ze meestal zo liggen..

bij onderdelen zoeken.




Zit zelf nog enorm te twijfelen.. heb mn voorpoten dus weg gebracht voor een goede beurt.
Zit te twijfelen om er evt. van die neopreen kousen omheen te doen...

Mja voors en tegens:

voors: minder snel rotzooi bij je keringen. [dus minder snel kans op lekke keeringen]

tegens: je ziet dus niet wanneer er een lekt. bij nat weer blijft dat dus heel lang nat... denk dat keeringen/stofkap en poot zelf misschien niet zo leuk...


denk dat ik ze er toch maar niet op doe.
Hoe denken jullie daarover.?
 
Nog een vraagje trouwens, ik heb een grote exc benzinetank op mijn 380SX zitten.
Nu ben ik eigenlijk op zoek naar de tank die er origineel op hoort.
Op de tekeningen staat dat er een 7,5ltr en een 8ltr tank is.

Weet iemand hier het verschil tussen en welke er nou op hoort?
Volgens mij zat die 8ltr ook op de 525 van 2004 en andere modellen en is de 7,5 alleen van 2000-2002 SX modellen maar weet het niet zeker..
 
@rbutijn
Check ff MP. daar staan verkopers [handelaartjes] die vaak alles verkopen. kickstartertje hebben ze meestal zo liggen..

bij onderdelen zoeken.




Zit zelf nog enorm te twijfelen.. heb mn voorpoten dus weg gebracht voor een goede beurt.
Zit te twijfelen om er evt. van die neopreen kousen omheen te doen...

Mja voors en tegens:

voors: minder snel rotzooi bij je keringen. [dus minder snel kans op lekke keeringen]

tegens: je ziet dus niet wanneer er een lekt. bij nat weer blijft dat dus heel lang nat... denk dat keeringen/stofkap en poot zelf misschien niet zo leuk...


denk dat ik ze er toch maar niet op doe.
Hoe denken jullie daarover.?

Persoonlijk, bij UPSD vorken zou ik het niet doen. Tuurlijk beschermt het tegen vuil, maar eventueel zand dat er tussen komt zal ook binnen gehouden worden door de kousen. Vervolgens spuit je de brommer een keertje af en blijft alles daar onder die kousen extra lang nat terwijl het nog steeds het vuil binnen houdt.

Lijkt me dat je op termijn een schuurpasta aan het maken bent daar binnen terwijl je er ondertussen geen zicht op hebt.

Anderzijds, in de jaren '80 was het blijkbaar een prima oplossing en ik heb er verder geen ervaring mee, wie weet bevalt het wel ontzettend goed. :+
 

Ik had ooit in een boek een soort ringen gezien die je op je vork kon monteren(net onder de keerringen) zodat ze de modder en andere zooi eraf schrapen, weet alleen niet meer van welk merk of hoe het heet.
EDIT: oh wacht, dat zijn die van neopreen,dacht dat je van die grote hoezen bedoelde :')
Anders zou ik die erop zetten en lekker open bescherming nemen.
Kan je perfect zien of het schoon is, al kan je wel te maken krijgen met steenslag putjes via de achterkant maar weet niet of dat zo'n probleem is
 
Laatst bewerkt:
Die hoezen zijn funest. Toen ik mijn motor kocht zaten ze erom, en de olie die eruit kwam zat vol zand en water, nog nooit zoiets gezien!
Die hoezen houden al het water, klei, zand en stof vast, en bij het uitveren kan het ook nog wel eens langs de keerring naar binnen gezogen worden, met als gevolg dat ik m'n poten toen maar compleet gereviseerd heb.

Die dichte plastic kappen lijken mij sterker bij het gebruik van een hole-shot systeem (zouden dan langer mee moeten gaan)
Verder zijn het vooral de looks
 
Die hoezen zijn funest. Toen ik mijn motor kocht zaten ze erom, en de olie die eruit kwam zat vol zand en water, nog nooit zoiets gezien!
Die hoezen houden al het water, klei, zand en stof vast, en bij het uitveren kan het ook nog wel eens langs de keerring naar binnen gezogen worden, met als gevolg dat ik m'n poten toen maar compleet gereviseerd heb.

Die dichte plastic kappen lijken mij sterker bij het gebruik van een hole-shot systeem (zouden dan langer mee moeten gaan)
Verder zijn het vooral de looks

thanks... ik weet voldoende. mooi die dingen weglaten..

En kwa schildjes... daar zat ik ook om te twijfelen. Voornamelijk voor de looks wou ik het dan.
Maar idd zoals gemonde ook al zei. Je kunt ze wel minder goed schoonmaken. Plus die ''open'' schildjes kun je eraf pakken zonder de poot eruit te hoeven halen. Bij die half gesloten moet je die volgens mij van bovenaf om je poot schuiven ofniet ? meen dat ooit eens opgepakt te hebben...

Bestel dan toch maar gewoon de orginele, Die ik er nu op heb zijn bij beide schildjes 1 oogje eraf [Nu zitten ze dan nog wel met 2 andere vast] Maar ik ben gewoon eenmaal een persoon die alles netjes op orde wilt hebben. verloren boutjes/schroefjes direct vervangen. En alles zoals het hoort er gewoon op te hebben.

denk dat er nu toch niet veel zullen rijden, want dammmm wat is het droog zeg. mooie stofbende hahaha buiten dat. Stel je voor je valt nu je uitlaat [met name bij 4takt] hoeft maar ff t gras te raken en de zooi vliegt in de fik
 
Yep, wegblijven uit de die droge gebieden.
Vandaag nog op een pad gereden tussen 2 landbouwvelden door met de Kawa (uit het werk). Normaal gaat dat daar met 130+ nu door de "feshfesh", net boven de 100. En een stofwolk alsof er 40kamelen hardliepen.
 
Hoe zit bij jullie het nummerschild vast?

Ben de motor weer een beetje aan het opbouwen met het oog op verkoop, dus het tellertje er weer op, etc.

Maar met het tellertje gemonteerd kan ik het nummerschild voor zover ik zie alleen vast zetten door een lange bout tussen het tellertje en het tellerbeugeltje heen in de kroonplaat te draaien.

Tenminste, die gebruikte ik wel als montagepunt voor het schildje toen er geen teller in de weg zat, maar om nou een hele lange bout uit de kroonplaat te laten steken voor een schildje van 100 gram is niet echt de netste oplossing. :P

535608-acerbis-front-number-plate-for-ktm-white-2314230002-white_1000_1000.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hoe zit bij jullie het nummerschild vast?

Ben de motor weer een beetje aan het opbouwen met het oog op verkoop, dus het tellertje er weer op, etc.

Maar met het tellertje gemonteerd kan ik het nummerschild voor zover ik zie alleen vast zetten door een lange bout tussen het tellertje en het tellerbeugeltje heen in de kroonplaat te draaien.

Tenminste, die gebruikte ik wel als montagepunt voor het schildje toen er geen teller in de weg zat, maar om nou een hele lange bout uit de kroonplaat te laten steken voor een schildje van 100 gram is niet echt de netste oplossing. :P

[afbeelding]
Ik heb er gewoon n witte tywrap door, zit prima
 
Achterband 160, verschilt nog een klein beetje per merk en type hoe ze vallen. 525 is oerbetrouwbaar, het is niet voor niets dat die dingen nog best goed bekend staan/ gewild zijn ondanks de leeftijd.

Voor duurzaamheid;
Adventure Rider

Er zwerft ook nog ergens een verhaal rond van een 525 die dik 20k gedaan heeft als dual-sport, maar die kan ik even niet vinden.

Heel eerlijk, ik ben maar een hobbyist die vaker niet dan wel tijd en geld vrij kan maken om de motor uit de schuur te trekken. Ik heb een 525 met een 540 kit, en ik heb het echt niet nodig. Het mooie is dat als ik bij het uitkomen van een bocht het niet helemaal perfect doe ik nog redelijk simpel op een recht stuk iets bij kan trekken. Ten opzichte van een 450 heb ik misschien iets meer speelruimte, zolang het maar rechtdoor gaat.

Maar je kan je afvragen of er iets méér hardcore is dan een 450cc. Misschien heb je de behoefte aan meer vermogen, maar als je er echt mee verder wil, is het ONK niet gelimiteerd tot 450cc? (Oprechte vraag, ik volg het niet. Geloof wel dat er een zomer-brommer-supermotard ding is sinds 2 ((?)) jaar).

En als je er nog dieper naar kijkt; een 525 heeft meer roterende massa dan een 450. Als alles identiek is behalve het motorblok zou de 450 iets lichter moeten sturen. En misschien dat een iets nieuwer apparaat het nog wel iets beter doet dan een oude 525/530 ook als die meer vermogen heeft.

525 is fucking goed. 100 punten. Maar als je het dan toch meer hardcore zoekt dan moet een keertje extra olie wisselen ook niet het probleem zijn, misschien dat je dan beter af bent met een ander apparaat. Laat ik het zo stellen, als iemand nu zijn iets modernere CRF van bouwjaar 2013 of later zou willen ruilen met mijn KTM dan moet ik daar misschien toch wel even over nadenken. Die Japanse dingen lijken iets minder waardevast, maar daardoor kan je voor hetzelfde geld misschien wel een iets modernere motor rijden vergeleken met een pak 'm beet 15 jaar oude crossmotor.
Bedankt voor de uitgebreide reactie, na wat wikken en wegen ben ik toch voor de bastaardzoon van Ktm gegaan. Vooral de overdrive in zijn 6 en dat het fabrieksaf een SM is sprak mij aan (en iets met lomp veel vermogen) :)
 
Goedendag,

Ik zou me graag even willen voorstellen aangezien ik sinds gister eigenaar ben van een KTM EXC 500 sixdays Argentina uit 2015 met 100 uur op de klok. Ik ben Daan, woon momenteel in Stockholm en ben sinds de aanschaf van mijn KTM Superduke 990 uit 2007 erg enthousiast over KTM. Verder heb ik nog een 1988 Yamaha XT600 en een 1986 Honda VFR400 V4. Nogal uit de hand gelopen hobby dus.

De EXC heeft aangepaste vering (Kumlins voor degene die dat wat zegt, had er zelf nooit van gehoord maar is een veringbedrijf in Zweden, vlakbij Ohlins overigens maar geen idee van de kwaliteit) en een Rekluse koppeling heb ik er los bij, en zal ik tzt monteren denk ik. Verder zijn de wielen tubeless, en zit er een soort kussen in op 9 bar druk die de band op z'n plek houdt als ik het goed heb begrepen - mijn Zweeds is niet al te best. Als ik de vorige eigenaar mag geloven heeft ie altijd netjes om de 10u een oliewissel gehad. Verder is de EXC origineel.

Grtz Daan

full
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de uitgebreide reactie, na wat wikken en wegen ben ik toch voor de bastaardzoon van Ktm gegaan. Vooral de overdrive in zijn 6 en dat het fabrieksaf een SM is sprak mij aan (en iets met lomp veel vermogen) :)

Kan zijn dat anderen er heel anders over denken hoor... :+

Wat heb je nu dan? Zoveel activiteit in dit topic is er ook weer niet, plaatje van een andere fiets kan ook wel denk ik. :t :+
 
Goedendag,

Ik zou me graag even willen voorstellen aangezien ik sinds gister eigenaar ben van een KTM EXC 500 sixdays Argentina uit 2015 met 100 uur op de klok. Ik ben Daan, woon momenteel in Stockholm en ben sinds de aanschaf van mijn KTM Superduke 990 uit 2007 erg enthousiast over KTM. Verder heb ik nog een 1988 Yamaha XT600 en een 1986 Honda VFR400 V4. Nogal uit de hand gelopen hobby dus.

De EXC heeft aangepaste vering (Kumlins voor degene die dat wat zegt, had er zelf nooit van gehoord maar is een veringbedrijf in Zweden, vlakbij Ohlins overigens maar geen idee van de kwaliteit) en een Rekluse koppeling heb ik er los bij, en zal ik tzt monteren denk ik. Verder zijn de wielen tubeless, en zit er een soort kussen in op 9 bar druk die de band op z'n plek houdt als ik het goed heb begrepen - mijn Zweeds is niet al te best. Als ik de vorige eigenaar mag geloven heeft ie altijd netjes om de 10u een oliewissel gehad. Verder is de EXC origineel.

Grtz Daan

[afbeelding]

Gave machine! :t (Gave woonplaats ook! )

Met het kussen, bedoel je misschien BIB mousse?

Schuimrubberband Michelin BIB Mousse - Kwaliteitslevering - 24MX - 24mx.nl

Is schijnbaar 0,9 bar. Misschien dat het dat is? (9 Bar is best...heel veel)
 
0,9Bar is Zwæds fØr 9Bår :+

Zou ook nog TuBliss kunnen zijn, Tubeless met dunne binnenband op 7-8 bar
 
Laatst bewerkt:
Thanks!

Ja hij had het idd over een soort mini binnenband op 9 bar :]

Kwam er net achter dat één voorpoot wat zweet/lekt. Kan ik altijd zo van balen.
 
Laatst bewerkt:
ik denk dat hij tubliss heeft.
Heb je 2 ventielen ?? Dan is het tubliss. 2 luchtkanalen heb je dan.
als het ware is de binnenste een 360 graden rimlock en de buitenste is gewoon de luchtdruk van de band.. Maar die zou zelfs met erg minimale druk nog mee te rijden zijn/
 
Beste mensen, ik ben op zoek naar een off-road motor om af en toe op een cross baan te rijden, misschien eens een OTR, zo nu en dan een zandpad. Misschien zelfs een off-road vakantie. Ik wil hem ook meenemen op een aanhangertje op vakantie. Ik wil er graag wat bagage op mee kunnen nemen en korte stukjes met een passagier.
Ik zit te denken aan een Suzuki DR-Z400, maar een KTM EXC450F zou misschien ook kunnen.

Heeft een EXC450F een subframe tot achteraan zodat er af en toe een passsgier of bagage achterop kan?
Hoe verhoudt een EXC450F zich verder tot een DR-Z400?
Heeft een EXC450F “gewone” onderhoudsintervallen of moet hij elke 10 uur nieuwe olie en elke 40 uur een nieuwe zuiger? Ik hoef niks te winnen en heb liever wat ruimere onderhoudsintervallen.

Al vast dank voor jullie tips / adviezen.
 
Laatst bewerkt:
Ik was zelf ook in die situatie een maand geleden, en heb ongeveer dezelfde eisen, al overwoog ik zelf geen DR-Z aangezien ik geen Japanners meer wil (leven is te kort voor Japanse voertuigen vind ik).

Vorig jaar heb ik in Spanje een EXC450 sixdays gehuurd die door heel slecht onderhoud vast liep. Daarom moest ik een stukje achterop bij een vriend van me die net achter me reed (ook omdat de ''tourguide'' al kilometers verder was en nergens voor stopte..). Die had geen duosteunen. Heb op dat traject echt doodsangsten uitgestaan - veel a-relaxter dan welke motor dan ook waar ik achterop zat, al kan dat meer over de bestuurder zeggen dan de setup op zich :] Ik zou er vooral niet teveel van verwachten van 2 man op een EXC. Bagage daarentegen zou geen probleem moeten zijn.

Heb zelf nog geen ervaring met het onderhoud maar aangezien ik wel inzicht heb in de bonnetjes van de vorige eigenaar is er wel e.e.a. aan achterwiel lagers vervangen in de laatste 100 uur (2x een wiel-lager set) en heeft hij tussen de 10 en 15u de olie en filters vervangen. Daarbij helpt het het aantal luchtfilter wissels wel om een soort pre-filter te monteren, dat lijkt op een soort douchemuts maar dan eentje die wel lucht door laat.

Ben zelf ook wel geinteresseerd om te weten in hoeverre zuigers e.d. nu echt nodig zijn. Ik ga ook niet echt racen met de EXC500, maar weet niet zo goed hoe de vorige eigenaars hebben gereden. Ik verwacht er zelf niet echt aan te beginnen, misschien zo nu en dan eens de kleppen stellen. Maar dat zou zo maar eens te naief kunnen zijn.
 
Duo zou ik niet doen, daar is het subframe en de motor niet voor gemaakt. Zuiger; afhankelijk van het onderhoud. Ik heb er nu 270 uur op staan met de eerste zuiger en heb een lektest van 6%. Olie is de motor iets gaan gebruiken als ik continue aan het gas hang. Olie verversen en filters is een "must" om deze met korte intervallen te vervangen/ verversen. Het blijft een competitiemotor. Btw ik heb de "slechtste" Exc450r ooit gemaakt; het 2008 model. Bij mij is het probleemloos, tot nu toe.

Wat jij zoekt is een WR250R maar dan in een 450 uitvoering😎
 
Laatst bewerkt:
(leven is te kort voor Japanse voertuigen vind ik).

...
Die had geen duosteunen. Heb op dat traject echt doodsangsten uitgestaan - veel a-relaxter dan welke motor dan ook waar ik achterop zat, al kan dat meer over de bestuurder zeggen dan de setup op zich :] Ik zou er vooral niet teveel van verwachten van 2 man op een EXC. Bagage daarentegen zou geen probleem moeten zijn.

... achterwiel lagers vervangen in de laatste 100 uur (2x een wiel-lager set) en heeft hij tussen de 10 en 15u de olie en filters vervangen. Daarbij helpt het het aantal luchtfilter wissels wel om een soort pre-filter te monteren, dat lijkt op een soort douchemuts maar dan eentje die wel lucht door laat.

...
Dank voor je leuke reactie.
Ik lust geen Japanse auto’s. Motoren juist wel. Lekker consequent :X

Mijn vriendinnetje weegt niks. Ik merk niet eens dat ze achterop zit tot ze in slaap valt. Dan tikt haar helm tegen de mijne. Maar voetsteuntjes moeten er zeker op.

Wiellagers kosten geen drol en is een simpel klusje, dus 100 uur vind ik geen probleem. Maar oliewissel na 10-15 uur? Dan ben je nog niet halverwege een rondje Marokko.

Ik wil geen competitie machine, maar een relaxed apparaat die het altijd doet. Ook als de benzine wat slechter is.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan