KTM deeltje 9, ze roken nog steeds

Enige historie bekend?
Zo niet, dan zou ik sowieso alle kogellagers (rollenlagers gaan lang mee) en keerringen vervangen.
En nu het toch open ligt neem ook meteen een nieuwe distributieketting met tandwielen en big-end. Dan kun je zeker weer een paar honderd uur verder zonder zorgen te maken dat het blok uit elkaar moet.
 
Volgens mij zijn de titanium kleppen het zwakste punt.
Maar als ze goed zijn zou ik daar ook niks aan doen.
 
Er is helaas geen enkele historie van dit blokje. Ik heb de fiets al een aantal jaar, zonder problemen. Nu rij ik nagenoeg bijna niks op jaar basis, tot nu toe.
Blokje lijkt wel heel netjes, niks vastgerot alles gangbaar. Ik werk via het werkplaatshandboek, dat is echt heerlijk duidelijk.
Hij heeft een 17-50 tandwielverhouding, en een 178 sproeier.

Enige waar ik tegenaanliep was bokken in zn 4, lekken van de carb, en wat slecht starten, met name elektrisch.
Dat bokken denk ik gevonden te hebben en de carburateur is gereviseerd nu.

Nu de rest nig, ook voor de hobby en ter lering en vermaak, blok maar eens open.


Kogellagers vervangen klinkt als een goed plan, kan ik ook gelijk een pers aanschaffen 8-)

De kleppen zijn van staal, en niet heel bijzonder duur, dus die kan ik zeker ook meenemen.

Heeft iemand een goed adresje voor lagers?
Tevens lijkt het nog niet zo makkelijk om versnellingsbak tandwielen te krijgen


07E87FCF-EBB0-4F30-861B-F4F9D26AB921.jpeg
 
Het zijn de titanium kleppen die snel slijten. Als er al staal in zit zou dat goed moeten zijn.
 
Goedemorgen,

Ik ben bezig met een blokrevisie van mijn ktm smr 450 2010. Nu ben ik op zoek naar de binnenring trekker van de krukas lager. Zie foto. Heeft iemand toevallig deze liggen en over?

Daarnaast nog een andere vraag. Het blok heeft bij de oliepomp slijtage. Het pinnetje van de rotor en de rotor zelf hebben sporen in het blok achter gelaten. Iemand dit eerder gezien? Enige wat ik nu kan bedenken is een carter zoeken of de oliedruk testen als deze weer in elkaar zit?
 

Bijlagen

  • 24835D8F-3ADD-4864-A2EE-3DBAEF4CF8B1.jpeg
    24835D8F-3ADD-4864-A2EE-3DBAEF4CF8B1.jpeg
    6,4 KB · Weergaven: 19
  • F6E843C0-50E8-41CA-A1EC-E673D6098577.png
    F6E843C0-50E8-41CA-A1EC-E673D6098577.png
    249,9 KB · Weergaven: 21
Er is helaas geen enkele historie van dit blokje. Ik heb de fiets al een aantal jaar, zonder problemen. Nu rij ik nagenoeg bijna niks op jaar basis, tot nu toe.
Blokje lijkt wel heel netjes, niks vastgerot alles gangbaar. Ik werk via het werkplaatshandboek, dat is echt heerlijk duidelijk.
Hij heeft een 17-50 tandwielverhouding, en een 178 sproeier.

Enige waar ik tegenaanliep was bokken in zn 4, lekken van de carb, en wat slecht starten, met name elektrisch.
Dat bokken denk ik gevonden te hebben en de carburateur is gereviseerd nu.

Nu de rest nig, ook voor de hobby en ter lering en vermaak, blok maar eens open.


Kogellagers vervangen klinkt als een goed plan, kan ik ook gelijk een pers aanschaffen 8-)

De kleppen zijn van staal, en niet heel bijzonder duur, dus die kan ik zeker ook meenemen.

Heeft iemand een goed adresje voor lagers?
Tevens lijkt het nog niet zo makkelijk om versnellingsbak tandwielen te krijgen


Bekijk bijlage 1824278

Hier een zelfde project. Eerste keer reviseren van een blok zonder historie.

Ik heb alle lagers bij lagerkoning.nl vandaan. Snelle reactie en verzending. Alleen krukaslagers waren anders dan standaard, vanwege een groef voor de clipjes/lagerhouder.
 
Er is helaas geen enkele historie van dit blokje. Ik heb de fiets al een aantal jaar, zonder problemen. Nu rij ik nagenoeg bijna niks op jaar basis, tot nu toe.
Blokje lijkt wel heel netjes, niks vastgerot alles gangbaar. Ik werk via het werkplaatshandboek, dat is echt heerlijk duidelijk.
Hij heeft een 17-50 tandwielverhouding, en een 178 sproeier.

Enige waar ik tegenaanliep was bokken in zn 4, lekken van de carb, en wat slecht starten, met name elektrisch.
Dat bokken denk ik gevonden te hebben en de carburateur is gereviseerd nu.

Nu de rest nig, ook voor de hobby en ter lering en vermaak, blok maar eens open.


Kogellagers vervangen klinkt als een goed plan, kan ik ook gelijk een pers aanschaffen 8-)

De kleppen zijn van staal, en niet heel bijzonder duur, dus die kan ik zeker ook meenemen.

Heeft iemand een goed adresje voor lagers?
Tevens lijkt het nog niet zo makkelijk om versnellingsbak tandwielen te krijgen


Bekijk bijlage 1824278
17-50 :o
Meestal is offroad 14-50 :Y
 
Ik zit er ook aan te denken om de zuiger volgend jaar van de '09 400 te vernieuwen. Er staat nu 190 uur op (voor zo ver dat echt is), en voor zo ver ik weet is ie verder nooit opengeweest. Wat neem je bij zoiets allemaal mee?
 
Goedemorgen,

Ik ben bezig met een blokrevisie van mijn ktm smr 450 2010. Nu ben ik op zoek naar de binnenring trekker van de krukas lager. Zie foto. Heeft iemand toevallig deze liggen en over?

Daarnaast nog een andere vraag. Het blok heeft bij de oliepomp slijtage. Het pinnetje van de rotor en de rotor zelf hebben sporen in het blok achter gelaten. Iemand dit eerder gezien? Enige wat ik nu kan bedenken is een carter zoeken of de oliedruk testen als deze weer in elkaar zit?
ik zal even bij mij kijken, hoe dat eruit ziet. Bij hbm is dit soort gereedschap niet duur. paar tientjes.

edit: sporen bij de oliepomp heb ik ook. In het werkplaatshandboek staat wel dat dit NIET de bedoeling is....

IMG_3977.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik zit er ook aan te denken om de zuiger volgend jaar van de '09 400 te vernieuwen. Er staat nu 190 uur op (voor zo ver dat echt is), en voor zo ver ik weet is ie verder nooit opengeweest. Wat neem je bij zoiets allemaal mee?
inmiddels zo goed als alles, distributieketting met tandwiel, lagers met keerringen, zuiger en zuigerveren, pakkingen, kleppen etc.
Ik was toch bezig dus ook carburateur open en nieuwe pakkingen, vlotternaald, stelschroef etc.
Dan spreek je dus over een volledige revisie.

Dit is puur uit hobby, vaak is beter 'don't fix what ain't broken'. zuiger vernieuwen is de kop eraf, zuiger met veren vervangen, cilinderwand honen en de kop er weer op.... evt kleppen controleren en/of vervangen/stellen is daarbij snel gedaan.
 
ik zal even bij mij kijken, hoe dat eruit ziet. Bij hbm is dit soort gereedschap niet duur. paar tientjes.

edit: sporen bij de oliepomp heb ik ook. In het werkplaatshandboek staat wel dat dit NIET de bedoeling is....

Bekijk bijlage 1824348

Meerdere blokken tweedehands hebben het ook. Alleen bij mij is op een of andere manier het pinnetje ingeslagen.

Het is specifiek ktm gereedschap. Op zich niet duur, 40 euro. Alleen moet ik dan weer twee weken wachten. :)

Hier zit ik inmiddels op schakelwals, schakelvork, alle lagers, oliepomp+behuizing, uitlaat nokkenas en cilinder nieuwe wand+zuiger. Dit is ook onderdeel van de hobby. In de winter opknappen en in de zomer rijden. Persoonlijk geen zin om op het circuit te staan en dan niet te kunnen rijden.
 
ik ben nu aan het zoeken naar tandwielen met nokken voor de versnellingsbak, maar krijg ze niet gevonden. bloedirritant
 
Maatje van me had hetzelfde probleem met zijn 525. Is een hele tijd bezig geweest om tandwielen te vinden. Ik heb zelf nog een 520 staan, zal er ook ooit tegenaan lopen. Of dan is die al verkocht 😜
 
ik ben nu aan het zoeken naar tandwielen met nokken voor de versnellingsbak, maar krijg ze niet gevonden. bloedirritant
Als je niets gevonden krijgt is undercut slijpen/frezen voor beide tandwielen misschien een optie. Hoelang die dan meegaan?
 
Heeft er iemand misschien een mooi adresje waar ik een goede lithium accu kan vinden voor in de 450 EXC..?

Mijn huidige accu is naar de getver.. En waar ik deze gekocht heb die verkoper ze niet meer.
Weet iemand zo wellicht wat ik aan CCA waarde moet hebben?
Ik heb er nu een in zitten die heeft een CCA van 140 maar je merkt dat die gewoon te zwak is.. Dus die zal ik terug moeten sturen..
En gezien er standaard in deze motor nog een loodaccu zit kan je dat in de manual ook niet terug vinden.
 
Heeft er iemand misschien een mooi adresje waar ik een goede lithium accu kan vinden voor in de 450 EXC..?

Mijn huidige accu is naar de getver.. En waar ik deze gekocht heb die verkoper ze niet meer.
Weet iemand zo wellicht wat ik aan CCA waarde moet hebben?
Ik heb er nu een in zitten die heeft een CCA van 140 maar je merkt dat die gewoon te zwak is.. Dus die zal ik terug moeten sturen..
En gezien er standaard in deze motor nog een loodaccu zit kan je dat in de manual ook niet terug vinden.
Yuasa accu's zijn over het algemeen wel iets duurder maar wel van hele goede kwaliteit. Hier zou je eens naar kunnen kijken.
 
Yuasa accu's zijn over het algemeen wel iets duurder maar wel van hele goede kwaliteit. Hier zou je eens naar kunnen kijken.
ik heb nu deze:

Maar die moet ik maar retour sturen want die heeft t dr moeilijk mee. hij start uiteindelijk wel maar je merkt dat hij te weinig power geeft,, Zoals ik het zie gaat het dus om die CCA waardes. Deze accu heeft CCA van 140.. En zag dat hun ook een hebben van 170 die dus wel in de accubak past.. Vraag me enkel af hoeveel die 30 extra doet.. Mijn vorige accu hoefde ik t knopje maar aan te raken en die liep.. Maar die accu was dus stuk en die is al afgevoerd dus daar kan ik het sws niet meer op terug vinden..
 
ik heb nu deze:

Maar die moet ik maar retour sturen want die heeft t dr moeilijk mee. hij start uiteindelijk wel maar je merkt dat hij te weinig power geeft,, Zoals ik het zie gaat het dus om die CCA waardes. Deze accu heeft CCA van 140.. En zag dat hun ook een hebben van 170 die dus wel in de accubak past.. Vraag me enkel af hoeveel die 30 extra doet.. Mijn vorige accu hoefde ik t knopje maar aan te raken en die liep.. Maar die accu was dus stuk en die is al afgevoerd dus daar kan ik het sws niet meer op terug vinden..

Dat had ook.
Volgens mij had ik toen voor m'n 400 een 60Ah EFB Start-stop accu JBE Greenline 12V 640A gekocht, en deze is veel rapper, zoals origineel vroeger.
 
Dat had ook.
Volgens mij had ik toen voor m'n 400 een 60Ah EFB Start-stop accu JBE Greenline 12V 640A gekocht, en deze is veel rapper, zoals origineel vroeger.
ik heb nu deze erin zitten:
Die voldoet prima moto start direct. En is een stuk sterker dan de voorgaande. Plus ook de exacte afmeting van het accubakje. Tevens er meteen een stekker aan gemaakt voor m aan de optimate te leggen.. Dus nu gewoon voortaan altijd of iig zeker in de koude periodes aan de druppel lader.. Nu eerst ff motor rustig wat inrijden.. ook al zijn daar de meningen nogal uiteenlopend over de een zegt dat t bullshit is de ander niet..
Wat ik doe is de eerste paar keren wat meer onderin de touren blijven. en ff van zwaar lopende akkers afblijven. en tussendoor goed afkoelen. dat 2a3x en dan moet t er wel tegen kunnen om m weer lekker los te trekken.
 
Inrijden met halfsyntheet of volsyntheet?
 
ik heb nu deze erin zitten:
Die voldoet prima moto start direct. En is een stuk sterker dan de voorgaande. Plus ook de exacte afmeting van het accubakje. Tevens er meteen een stekker aan gemaakt voor m aan de optimate te leggen.. Dus nu gewoon voortaan altijd of iig zeker in de koude periodes aan de druppel lader.. Nu eerst ff motor rustig wat inrijden.. ook al zijn daar de meningen nogal uiteenlopend over de een zegt dat t bullshit is de ander niet..
Wat ik doe is de eerste paar keren wat meer onderin de touren blijven. en ff van zwaar lopende akkers afblijven. en tussendoor goed afkoelen. dat 2a3x en dan moet t er wel tegen kunnen om m weer lekker los te trekken.

Van dat merk heb ik ook inmiddels 3 van gekocht voor meerdere motoren, beviel prima. Er ging er wel 1 kapot toen m'n zwager hem aan een oplader had gekoppeld. Je kan ze niet zo maar op een normale lader zetten.
 
Laatst bewerkt:
ik heb nu deze erin zitten:
Die voldoet prima moto start direct. En is een stuk sterker dan de voorgaande. Plus ook de exacte afmeting van het accubakje. Tevens er meteen een stekker aan gemaakt voor m aan de optimate te leggen.. Dus nu gewoon voortaan altijd of iig zeker in de koude periodes aan de druppel lader.. Nu eerst ff motor rustig wat inrijden.. ook al zijn daar de meningen nogal uiteenlopend over de een zegt dat t bullshit is de ander niet..
Wat ik doe is de eerste paar keren wat meer onderin de touren blijven. en ff van zwaar lopende akkers afblijven. en tussendoor goed afkoelen. dat 2a3x en dan moet t er wel tegen kunnen om m weer lekker los te trekken.
Mij is geleerd een paar keer een heatcycle doen, eerste kilometers max. halve toerenbereik en niet van onderuit laten sleuren, en dan gewoon gas erop.
 
Terug
Bovenaan Onderaan