KTM Duke 125 start niet

FZRene

MF veteraan
4 mei 2004
5.360
3.341
Ridderkerk (ZH)
De 2011 KTM van de vriend van mijn zoon is er kort na aankoop mee gekapt en daar baal ik ook van, die jongen was hartstikke blij met dat ding en dan nu al weer gezeik. Ik ga er eens naar kijken maar geen idee waar ik moet beginnen, dus alle hulp is meegenomen.

Het is dus een KTM Duke 125, 2011, 11kw/15pk voor een beginnersrijbewijs. Iets van 27.000 km erop.

Een paar weken geleden begon het: sleutel om, alles doet het, brandstofpomp begint te zoemen, geen foutmeldingen. Startknop indrukken en de startmotor gooit het blok gewoon normaal om. Echter hij slaat moeilijk aan.

Na een tijdje starten begint hij te ploffen alsof hij aan wil gaan slaan maar dan moet er een beetje met het gas gespeeld worden om hem aan te laten slaan. Ging allemaal vrij moeizaam.

Sinds een paar dagen slaat hij helemaal niet meer aan. Zelfde verschijnselen alleen dus niet aanslaan.

Waar moet ik dit zoeken? Neem aan dat dat ding injectie heeft. Geen brandstof? Verstopte injector?

Advies wordt gewaardeerd!

Thanks
 
Ik heb er nog niet zelf naar gekeken dus ik moet het van de waarnemingen van een 19-jarige nieuwbakken motorrijder doen maar ik begrijp uit zijn bewoordingen dat de startmotor gewoon goed ronddraait.

Alleen de motor slaat niet aan. Eerst nog met een paar ploffen en wat gesjor aan het gas, nu helemaal niet meer.

@Zot: helaas heb ik al mijn motorgereedschap weggedaan (ja, stom, ik weet het) dus heb geen compressiemeter meer.

Maar waarom die vraag? Vermoed je aan de hand van de symptomen specifiek iets wat compressieverlies kan veroorzaken zoals een verbrande klep of een kapotte zuigerveer? Of is de compressietest gewoon iets wat je als eerste zou doen juist om bovengenoemde problemen uit te sluiten?
 
Een injector verstopt niet zo snel. Een niet werkende injector, krukassensor of andere noodzakelijke sensor resulteert onmiddelijk in een motorstoringslampje. Geen brandstofdruk zou kunnen (stopt de pomp na een paar seconden met draaien?). Maar geen onsteking of compressie zijn waarschijnlijker.
 
Een niet werkende injector, krukassensor of andere noodzakelijke sensor resulteert onmiddelijk in een motorstoringslampje.

Dat is absoluut niet waar.....
Ik maak elke week nog mee dat ik of mn monteurs een auto heeft die niet lekker loopt...lastig aanslaat nadat ie bv warm is geweest na x km rijden of dar hij inhoudt bij lichte of zware belasting..om maar iets te noemen. Van PSA tor VAG van Mercedes tot Renault. Modern..of oud.. en toch geen MIL gaat branden. Daar moet je als storingsmonteur toch wel ervaring in hebben toch ;)
Bij 100% stuk en modern komter wel een lampje...maar bij wat oudere zeker niet altijd. En dan bedoel ik bv 2008 auto's....
En als het een wel niet storing is...dan brandt het lampje ook vaak niet.
Het is maar net hoe de software geschreven is icm zn readinesstesten en of longtermfueltrims.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb er nog niet zelf naar gekeken dus ik moet het van de waarnemingen van een 19-jarige nieuwbakken motorrijder doen maar ik begrijp uit zijn bewoordingen dat de startmotor gewoon goed ronddraait.

Alleen de motor slaat niet aan. Eerst nog met een paar ploffen en wat gesjor aan het gas, nu helemaal niet meer.

@Zot: helaas heb ik al mijn motorgereedschap weggedaan (ja, stom, ik weet het) dus heb geen compressiemeter meer.

Maar waarom die vraag?
ik heb geen vraag gesteld
Vermoed je aan de hand van de symptomen specifiek iets wat compressieverlies kan veroorzaken zoals een verbrande klep of een kapotte zuigerveer? Of is de compressietest gewoon iets wat je als eerste zou doen juist om bovengenoemde problemen uit te sluiten?
Ik weet dat 11 kw brommers bereden worden door jonge mensen. Die hebben in 95% van de gevallen weinig geld en besparen verkeerd op onderhoud.
Verder weet ik dat die 11 kw brommer altijd volgas bereden wordt en hoog in de toeren. Wanneer je dat optelt bij jouw verhaal, kom je bij mijn antwoord.
 
Ik weet dat 11 kw brommers bereden worden door jonge mensen. Die hebben in 95% van de gevallen weinig geld en besparen verkeerd op onderhoud.
Verder weet ik dat die 11 kw brommer altijd volgas bereden wordt en hoog in de toeren. Wanneer je dat optelt bij jouw verhaal, kom je bij mijn antwoord.

Juist, duidelijk. Dan hoop ik voor de eigenaar dat jij ongelijk hebt, maar jouw reputatie kennende zal dat wel niet.....

Ik zal dit weekend eens kijken wat ik kan bereiken.

Wordt vervolgd, alvast bedankt voor de reacties.
 
Terug
Bovenaan Onderaan