Ktm duke 125 stottert en geeft klappen, start niet meer

Danny187

Rookie
24 okt 2019
5
3
Ik rijdt nu ongeveer een jaar op mijn ktm duke 125 2012, en heb een aantal dagen geleden zonder benzine gestaan. Sindsdien begon hij met haperen/stotteren als ik het gas helemaal open draaide. Hierna begon hij steeds moeilijker te starten, en gaf ook klappen bij het starten. Vanochtend na heel moeizaam starten reed ik toch weg en viel hij uiteindelijk uit voor een stoplicht. Nu start hij helemaal niet meer. Zou dit kunnen liggen aan het feit dat hij heel even droog heeft gestaan? Mijn vader is een benzinetankje komen brengen waarvan hij zeker wist dat het euro 95 maar ik twijfelde of er wel euro 95 of 2 takt benzine in zat. Zou het mogelijk kunnen komen doordat er toch 2 takt in zat? Op het internet zie ik allemaal dingen over het vervangen van je accu bij dit soort problemen bij dukes, lijkt mij sterk? Alle tips zijn welkom
 
Mijn vader is een benzinetankje komen brengen waarvan hij zeker wist dat het euro 95 maar ik twijfelde of er wel euro 95 of 2 takt benzine in zat. Zou het mogelijk kunnen komen doordat er toch 2 takt in zat?

Bij twijfel tank leeg laten lopen en gewoon 98 er in. Ik denk dat je de rotzooi uit je tank nu in de motor hebt zitten.... Carb reinigen zoals Voldoor al zegt de 2e mogelijkheid is.
 
KTM duke 125cc uit 2012 heeft elektronische injectie en dus geen carberateur.

https://www.motorcyclespecs.co.za/model/ktm/ktm_125_duke.htm
In diezelfde link komt naar voren dat je motor een compressie ratio van 14.5:1 heeft. Aangezien tegenwoordig e95 10% ethanol bevat zou dit problemen hebben kunnen veroorzaakt als je dit hebt getankt? (veel pingelen)

EDIT: Bovenstaande blijkt dus onwaar te zijn en is dus niet relevant voor jou motor!

Conform deze website Nieuwe namen aan de pomp: Let op met E10 benzine - MotoPlus. Wordt aangegeven dat jou motor wel e10 aankan maar e10 verhoogd condens kan aantrekken. Aangezien meerdere dit al hebben aangegeven wil ik dat nog eens benoemen.

1571927453827.png




Krijgt je motor een vonk? (ook op het juiste moment?)
Krijgt hij Benzine?
Krijgt hij Lucht?

Wordt nu alleen nog maar een kwestie van bekijken en uitsluiten

Je hebt geen enkele foutcode op het dashbord of lampje dat brand?
De motor / startmotor draait wel nog rond?
 
Laatst bewerkt:
E10 is klopvaster dan E95

Oke duidelijk. Bedankt voor je reactie. Ik denk dus dat dat een hele grote verwarring onder de mensen opbrengt.


Want de verwaring die je vaak ziet voorkomen is:

E10 (dus E90) is toch minder klopvast dan E95. Omdat E90 een lager octaangetal heeft?

"De klopvastheid wordt meestal aangegeven door het octaangetal,[1] vaak ten onrechte octaangehalte genoemd. Hoe hoger het octaangetal, hoe klopvaster de benzine. Het octaangetal van benzine wordt gemeten door de klopvastheid te vergelijken met een mengsel van het makkelijk ontbrandbare n-heptaan en het moeilijk ontbrandbare iso-octaan (2,2,4-trimethylpentaan). Hierbij geldt per definitie dat de klopvastheid van n-heptaan 0 en die van iso-octaan 100 is. Naarmate het octaangetal hoger is, ontbrandt het gecomprimeerde benzine-luchtmengsel minder gemakkelijk spontaan."

https://nl.wikipedia.org/wiki/Klopvastheid
 
Laatst bewerkt:
Ja helemaal eens boomhauer. wat een onzin dat zo een motor deze kwalen gaat vertonen door bovengenoemde brandstof. Zelfs bij het tanken van brommer brandstof (tweetakt benzine) zal het ding starten - weliswaar met veel rook. Waarschijnlijk een vuiltje in je systeem...

Check:

- krijgt hij brangstof;
- krijgt hij lucht;
- heb je een vonk.

btw accu heb je zo doorgemeten. Bij motor uit +/-12,5V, bij 4000rpm 13.5 > V < 14
 
E10 is klopvaster dan E95

Het geeft wel andere problemen.

E10 wordt niet voor niets aangeduid als E95, waarom zou het klopvaster zijn. en als het dat toch al zou zijn is het irrelevant.

E10 (dus E90) is toch minder klopvast dan E95. Omdat E90 een lager octaangetal heeft?

gewoon voor de lol : google eens op "E90 benzine" ...
 
  • Leuk
Waarderingen: HKF
Jij gaat er zomaar vanuit dat de benzinefabrikanten nog steeds dezelfde E95 benzine gebruiken ?
Wie weet rafoneren ze net iets minder omdat dat hin veel geld bespaart tot -ik zeg maar iets E94- en door de 10% ethanol toevoeging krijgen ze dan automatisch terug E95.

Ik weet dat niet, jij weet dat niet, het verschil is dat ik geen dingen ga claimen die ik niet weet. ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: HKF
Update: Bedankt voor de vele reacties allemaal, zoals eerder genoemd heeft mijn ktm inderdaad geen carburateur ;). Ik ga morgen even kijken naar de benzinefilter, ook heb ik inderdaad alvast een nieuwe bougie bestelt is alweer best een tijdje geleden. Zal dan kijken of hij lucht benzine en vonk krijgt hopelijk weet ik dan waar het probleem precies zit! :)
 
Hou aub op over klopvastheid.

@TS. Er staan goeie tips tussen.

Je probleem lijkt ontstaan te zijn door het droogvallen. Das niet leuk. Niet in t café, niet op de motor.

Ee zijn een paar verdachten, die je allemaal zelf kan controleren.

Verkeerde brandstof.
Vuil door t systeem.

Succes in ieder geval!
 
update: Wij hebben de accu opgeladen, de bougie gecheckt, hij leek enigszins aan de versleten kant, maar vonkte wel goed. We hebben naar de luchtfilter gekeken en vervolgens nog naar het benzinefilter. Hier kwam eerst wat 'grijze benzine' uit later werd dit weer de normale kleur. Inmiddels alles weer in elkaar gezet en hij start en rijdt weer als een zonnetje. Wij denken dat het uiteindelijk toch 2 takt benzine zal zijn geweest. Hij rookte namelijk wel vrij veel, en er kwam tot de laatste keer dat ik tankte af en toe grote steekvlammen uit het akrapovic uitlaatje.
 
Terug
Bovenaan Onderaan