KTM Duke 125

ggfh666

Die hard MF'er
12 feb 2008
782
108
BE
Gezien het succes leek het mij bizar dat ik er geen topic voor vond.
Bij deze dus.

Aanleiding :
moeder de vrouw wil, voor ze eventueel de hele santenboetiek voor groot rijbewijs doorworstelt, eerst een tijdje 125cc rijden. Gewoon om te kijken of het wel echt iets voor haar is.
Waarschijnlijk zal dat op een Duke 125 zijn. Rijlessen zijn er ook mee.

Ik vind natuurlijk alle specs zonder problemen terug op verschillende sites.
Ik vroeg me wel nog af hoe lang de banden ongeveer meegaan.
Wat een 6000km onderhoud zoal kost.
Andere snel te verwachten kosten.

Dit zijn nl een aantal factoren die meespelen in de aanschaf van een tweedehandse.
Zit die nog ver af van bandenwissel, onderhoud etc kunnen een prijsverschil maken.
 
Laatst bewerkt:
Werd inderdaad tijd dat er een topic kwam!
 
Laatst bewerkt:
Een tijdje geleden stond er in de Motoplus een duurtest van deze KTM, ging over 25000km geloof ik.
Zelf heb ik deze motor ook 1jaar gehad. 8000km op de teller gezet en nooit geen problemen mee gehad, op een kapotte voorlamp na. Olie en filter bij 6000km zelf vervangen dus verder geen idee wat de dealer ervoor vraagt.
Supergaaf motortje waar ik erg veel plezier en bekijks mee had.
 
En had je de standaard banden (MRF?) er nog op staan? Die krijgen niet zo'n goeie commentaren.

Ik heb er zelf eens een testgereden tijdens onderhoud van de 690.
Was effe schrikken, maar na kwartiertje begon het wel leuker te worden.
Na 1,5 uur was ik wel gebrekkelijk door gebrek aan beenruimte (en slechte knieën)
 
De standaard banden zaten er idd op, bij droog weer was er niks aan de hand maar zodra de weg nat werd moest ik serieus opletten. Daarbij kwam dat ik een 2011 model had en dus zonder ABS.
 
echt.
Ik zit daar regelmatig ivm de 690, maar de 125?
Ergens in de krochten der vergetelheid?

Misschien dat hij hier meer succes heeft.
Als is het hele 125 subforum eerder rustig te noemen.
 
Laatst bewerkt:
Er zijn ook weinig A1-rijders, veel dealers verkopen weinig 125cc motoren in NL.
De grootste afnemers waren de rijscholen, daarna niet veel...
 
Just, jullie mogen met autorijbewijs niet met 125 rijden.
Ja, dan ga je ineens zwaar(der) als je kan.
 
Precies, men wacht op A2 en hopelijk komt van uitstel, afstel. Zo denkt de regering. Met auto's verdienen ze meer. We hebben wel opgevoerde brommers die heel hard langs fietsers kunnen scheuren, lijkt een beetje op 125cc.
 
Dit deel van het forum is zeker erg rustig. Heeft ook voordelen, want het is veel beter bij te houden. ;)
De rest van het forum gaat me allemaal veel te snel, veel te veel berichten per dag.
Ik denk dat een Duke 125 topic hier beter tot zijn recht komt, wordt lang niet zo snel naar de andere pagina geduwd. Eigenlijk zou dit een combi topic kunnen zijn met de Duke 200.

Ik overweeg om volgend jaar een andere motor te kopen en twijfel tussen de Duke 200 en de VanVan. Ik vind deze motoren al heel lang erg mooi, maar dacht lange tijd dat ze te hoog waren.
Nu blijkt dat de VanVan helemaal niet te hoog is en dat de Duke vrij eenvoudig 4 cm verlaagd kan worden. Wordt het ineens toch nog heel aantrekkelijk. :9
Als het een VanVan wordt, dan ga ik voor een nieuwe, en de Duke zou ik 2e hands kopen.
 
Laatst bewerkt:
Ik ga vanavond kijken naar een Duke.
Verlagingskit zal er ook op komen. Standaard is hoogte zeer nipt en beetje vertrouwen is toch wel handig voor beginster.
Rem- en koppelingshendel moet ook nog bekeken worden.
Vanvan was ook een optie, maar denk dat je beter kan leren rijden met een Duke.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb deze week proef gereden op een Duke 200 en het reed fantastisch. Ik ga er in het voorjaar eentje kopen, denk ik.

Verlagen kost ongeveer 200 euro, ik heb daar naar gevraagd bij de dealer. Onderdeel is ongeveer 80 euro en dan ongeveer 2 uur arbeidsloon, zei hij. De standaard moet ook worden ingekort dan. Hij is dan ongeveer 3 cm lager, zou voor mij genoeg zijn.
 
Zo, de Duke is gekocht.
Nu papierhandel in orde brengen.
Daarna naar de dealer voor: verlagingskit, andere hendels, valbaren,....
 
Verlagingskit is binnen via motopabst.de (ze zijn snel die Duitsers).
De dealer heeft de rest op ,voorraad.
Nu de papierhandel nog...
 
Volgens de kit : 4 cm.
Maar ik heb al ergens gelezen dat het 2,5 echte verlaging is.
Wat ook al voldoende zou moeten zijn.
We zullen zien als het geïnstalleerd s.
 
Zoiets hoorde ik ook al. De kit zegt 4 cm en de dealer zei dat het 3 cm is.
Is best een klus, want de voorvork en de zijstandaard moeten ook verlaagd/ingekort.
Ik ben benieuwd of het de rijeigenschappen beïnvloedt. Laat je dat weten? :)
 
Voorvork verlagen, dat moest nog bekeken worden of het echt nodig is.
Is eigenlijk ook niet moeilijk. Gewoon door de kroonplaat laten zakken.
Standaard is wat lastiger. Voor andere modellen bestaat er zelfs een verkorte versie. Voor de 125 niet.
Vinden ze al klein genoeg zeker?
 
Dat wordt dan zagen in de zijstandaard. ;)

Klopt, een zithoogte van 80 cm wordt als laag gezien. Maar voor mij is het hartstikke hoog. Ik kan op zo'n Duke net met mijn tenen bij de grond en heb niets over.
Blijkbaar wordt er nog steeds geen rekening gehouden met kleinere motorrijders, waaronder veel vrouwen. |(
 
Terug
Bovenaan Onderaan