KTM Duke 125

leuk die startersmotor website.
HEt A1 / A2 / A rijbewijs en de overgangen zit nog complexer in elkaar dan ik al dacht.
Wie is erbij gebaat? het CBR ?? _O-
Mijn zoon kan toch niet wachten tot ie 20 is, dus gaat gegarandeerd voor de A1 fiets (lees: Duke 125).
 
Thanks! Nou ik denk de overheid. Het lastiger maken en ontmoedigen, om ze allemaal in de auto te stoppen -> hogere kosten (aanschaf, verzekeringen, brandstof, houderschapsbelasting), meer belastinginkomsten dus. €€€€€.

Heel goed dat ie niet kan wachten tot ie 20 is. Een echte motorrijder in hart en nieren, als ik het zo hoor. :] Aan de andere kant, mensen die met A2 beginnen zijn dat natuurlijk ook. :) Zo lang ze maar beginnen en niet alleen de auto in stappen.
 
Laatst bewerkt:
Heel goed dat ie niet kan wachten tot ie 20 is. Een echte motorrijder in hart en nieren, als ik het zo hoor. :]
Daar lijkt het wel op.
Zodra ik mijn motorbroek aantrek vraagt ie al of ie mee mag;
vakanties doen we met de kampeeruitrusting op de motor geknoopt (tot nu toe Luxemburg en Oostenrijk inclusief KTM fabrieksbezoek) en de uitspraak "Ik ga eerst motorrijden. Autorijden kan eventueel altijd nog." zegt ook genoeg. ;)
 
er is iets veranderd.
Motorrijbewijs: minder examens, vol vermogen met code 80
en
Alles over het nieuwe A1, A2 en A Code 80 motorrijbewijs

heel erg duidelijk is het echter nog niet, de logica grenst aan hogere wiskunde, maar volgens mij is dit de essentie als jeop je 18e al wilt gaan rijden en in twee examens naar de volledig-A motorfiets wilt.

1: Als je 18 bent een A1-rijbewijs halen (dezelfde eisen als de huidige A1, niets aan veranderd).
Als je 21 bent A2 halen (alleen praktijkexamen). Al dan niet gaan rijden op een A2-fiets of doorrijden op de A1 fiets die je al hebt, om op 23 jarige leeftijd de A1-fiets aan de wilgen te hangen en op te stappen op een volledig-A motor.

In dat geval twee keer examen doen en vanaf 23 jaar op onbeperkt.

2: op 18-jarige leeftijd A1 halen, op de 125 cc fiets rijden tot je 24 bent en dan examen doen voor A.

Dan duurt het wel een jaartje langer en mag je pas met 24 op de A.
In dat geval wel ook de overige examens erbijd oen voor A??
nummer 2 is in feite wat nu ook al kan met de 'oude' A1-A2-A regel

Heb ik het goed begrepen?
Zijn dit de smaken?

Je moet wel ZOWIEZO 2x examen doen als je op 18 jarige leeftijd wilt gaan rijden toch?
Als je geen tweede examen doen in dat geval blijf je tot St. Juttemis aan de 125cc/11kW kanon vastzitten toch?

RESUMÉ:
tov de oude A1-A2-A regel:
je mag een jaar eerder op voor A2, en als je A2 hebt gehaald krijg je twee jaar later A gratis

De meest logische vanaf 18 jaar met als uiteindelijke doen een volledig A lijkt mij stappenplan 1. Ik heb de indruk dat je dan ook wat minder examenkosten hebt, en dat je vanaf 21 al op de A2 mag is leuk meegenomen.

Voor mijn kinderen gaan beginnen eens even goed de strategie uitstippelen (zal mijn wiskunde-boeken alvast opzoeken ;) :X )
 
Laatst bewerkt:
't is niet zo druk in dit topic. :N
Vandaag een proefritje gemaakt op een Duke 125 (Demo) met twee man erop.
Gezamenlijk lichaamsgewicht zo'n 110 kg.
Was leuk. Leuke motor en voelt goed aan qua rijwielgedeelte.
De rechte zitpositie spreekt mij iets minder aan, maar met de snelheden die de 125 haalt speelt dat wat minder.
Motortje voelde ook goed. Zolang je 'm boven de 8 krpm houdt is er best mee te rijden, al blijft het natuurlijk wel een 125.
100 km/u was vandaag de topsnelheid op de snelweg. En dan ook nog in de 5e versnelling. Zonder passagier zal 110 en onder optimale omstandigheden 120 km/u in de 6e versnelling mogelijk net haalbaar zijn.
Maar 'de snelweg' is ie in principe niet voor. De fun zit echt op de binnenwegen.
Binnen de A1-klasse is die Duke 125 helemaal niet verkeerd.
Volgend jaar eens kijken of er een plaatsje in de garage voor kan worden ingericht.
 
Laatst bewerkt:
Wil je een stukkie harder op de snelweg, dan kom je toch uit bij het 125cc-blok van Yamaha.
Bijv de MT-125. Of een oudere Honda CBR125 (het kleine model). Hoewel, ik weet niet hoe de nieuwe stuurt, geen demo...
 
Vanmorgen op de weg naar mijn werk op de A12 een stukje meegereden met een Duke. Was lastig te herkennen welke het was. Ik twijfelde tussen de 125 en de 390. Het kenteken op mijn werk opzoeken leerde dat het een 125 betrof. Wat een held! Ik moet bekennen dat ik het zelf niet heel warm of behaaglijk had op een SV met clip ons, maar met de zitpositie als die op een Duke vang je toch nog net even een beetje meer rijwind. Het lijkt me wel een heel handige motor voor in de winter. lekker licht in gewicht, goed controleerbaar en veel vermogen heb je toch niets aan. Alleen zal ie er niet echt mooier door worden, dus wat dat betreft wel zonde van een nieuwe motor...
 
Vanmorgen op de weg naar mijn werk op de A12 een stukje meegereden met een Duke. Was lastig te herkennen welke het was. Ik twijfelde tussen de 125 en de 390. Het kenteken op mijn werk opzoeken leerde dat het een 125 betrof. Wat een held! Ik moet bekennen dat ik het zelf niet heel warm of behaaglijk had op een SV met clip ons, maar met de zitpositie als die op een Duke vang je toch nog net even een beetje meer rijwind. Het lijkt me wel een heel handige motor voor in de winter. lekker licht in gewicht, goed controleerbaar en veel vermogen heb je toch niets aan. Alleen zal ie er niet echt mooier door worden, dus wat dat betreft wel zonde van een nieuwe motor...

Ja, het feit dat de Duke een naked is, en daardoor heel erg open qua opbouw, zorgt ervoor dat de pekel overal tussen kan gaan zitten. Zeker iets om mee op te letten met deze motor. ;)
 
En een stalen frame, voetrusthouders etc.
Flink in de vaseline, of nog beter Tectyl of hollow section wax zetten die fiets.
Ik doe het zelf ook met mijn pekelbakkie. 't Ziet er op dat moment niet uit, maar het komt er na een flinke poetsbeurt na de winter wel weer fatsoenlijk onderuit.
 
Is het 2018 model van de Duke 125 technisch gezien hetzelfde als het 2017 model ?
Hoogstens andere kleurenschema's? Prijs in elk geval niet verhoogd voor 2018.
Heeft iemand de service and repair manual van de laatste versie Duke als pdf?
 
Laatst bewerkt:
Waarom is het hier zo rustig? Er rijden best wat 125 Dukes rond tegenwoordig. Is er soms een ander topic voor deze motoren waarin wel activiteit is, of rijden 125 Duke bestuur(d/st)ers zonder erover te praten?
 
He Kasper.
Ja wat leuk. Welke is het? De eerste generatie (<2016) of de tweede (>2017).
Een foto zegt trouwens meer dan 1000 woorden ;):Y
Heb je net je A1 gehaald, of ga je om andere reden voor een 125 cc motortje?
Doet ie het goed? Klaar voor kilometers rijplezier, of moet er nog wat aan gebeuren.
't Zou inderdaad leuk zijn als er weer wat leven in dit topic komt.
 
Laatst bewerkt:
Gefeliciteerd met het behalen van je rijbewijs. Mooie Duke! mooi.
 
Laatst bewerkt:
Heb je al een uitlaat? Ze komen regelmatig voorbij op oa. Marktplaats. Ik heb inmiddels een decat pijp on combinatie met de originele einddemper. Dat klinkt ook erg goed. Staat er volgens mij ook nog een op MP.
 
Tsja, wat is 'niet asociaal hard'? :) Ik zou wel even meten wat ie nu dan produceert.
Ik heb altijd even geprobeerd zonder killer bij diverse motoren, maar altijd deed ik 'm er maar weer in. :+
 
November wordt ik 18 en ik kan echt niet langer wachten voor een A2 ofso en wil gelijk beginnen met motor rijden.
Ik ben er nog niet uit welke 125cc motor ik het best kan kopen.
Mijn eisen zijn:
-Hij moet er mooi/leuk/dik uitzien.
-Hij moet snel zijn, het liefst het snelst van alle A1 motoren (Ik weet dat 15hp/11kw niet veel is en dat het niet hoge top snelheid bereikt, MAAR ik wil tenminste dan snelle acceleratie. TENMINST dat het 2x sneller gaat dan een schakelbrommer zodat ik toch wat aan mijn A1 heb.)


Maar denk toch dat de duke het dichtsbij komt . Het heeft mooie uitstraling en is de vlotste 125cc 4-takt? Corrigeer me als ik het verkeerd heb, maar ben echt maanden aan het kijken naar verschillende motoren (ookal zijn er niet zoveel mogelijkheden voor A1) en deze heeft snelle acceleratie. Als je een ander motor weet die sneller accelereert dan de duke AUB meld me.
 
Uit diverse vergelijkingtesten komt de duke 125 , maar ook de 390 binnen zijn klasse als een van de beste uit de bus in de directe vergelijking.
Voor A1 zit je gewoon vast aan een maximum cilinderinhoud, vermogen en gewicht van de motor. De 125 Duke zit daar aan de grens van wat wettelijk mag. Meer mag gewoon niet, want dan is ie niet meer wettig. Het is dus van belang dat de motor met de vooraf vastgelegde prestaties het maximum aan acceleratie etc haalt. Dat ligt 'm met name in de snelheid waarmee het blokje op toeren kan komen en hoeveel koppel beschikbaar is. Ok de snelheid waarmee de bak te schakelen is, de lengte van de versnellingen etc komen hier om de hoek. De 125 haalt geen enorme top en de versnellingen zijn vrij kort, waardoor je flink moet schakelen. Maar als je je best doet trekt ie best goed op. Héééél veel sneller dan mijn 50-cc bromfiets in elk geval.
Een tweetakt 125 cc loopt sneller, maar ik weet niet of er 125 cc 2T motoren die voldoen aan de A1 eisen.
Een Apriia RS125 is aanzienlijk sneller, maar is te licht in gewicht waardoor deze niet geschikt is voor A1.
Succes met he maken van je keuze en het behalen van je rijbewijs.
Mijn zoon gaat tegen de tijd dat hij 18 is ook gegarandeerd voor de 125 Duke.
 
Heb zelf ook op een ktm 125cc motor les gehad.

Viel niet vooruit te branden.

Is qua wegligging een hele fijne motor. Mooie gas reactie, goede remmen, ophanging en feeling
. Maar zo saai / uitgesmeerd overal. Als het er op aankomt is de snelheid verschrikkelijk en is er op hoge snelheid geen vermogen als je hem nodig hebt. Maximale snelheid: 100km/h.

Het ergste: harstikke gevaarlijk op de autoweg en op de autoweg ook heel instabiel. Rij je achter een vrachtwagen aan, heb je geen tegenwind en wil je een inhaalmanoeuvre gaan uitvoeren. Dan ga je naar de linkerbaan maar dan wordt je opeens verrast door de wind die de vrachtwagen blokkeerde. Dan zak je dus helemaal terug in snelheid en kun je de vrachtwagen niet inhalen. Dan zit er wel een BMW achter je te duwen. En dan?

Ik snap niet dat de maximaal 11kw nog mag meerijden op de snelweg als het zo veel gevaarlijke situaties oplevert. Tijdens de lessen zeggen ze dat je niet achter een vrachtwagen moet blijven zitten omdat dit gevaarlijk is, maar je hebt geen andere keuze. Daarnaast ook wel eens vaker ingehaald door vrachtwagens die sneller gingen dan ik.

Sommige 4takt 125cc's gaan wel hadder dan 100km/h. Denk dan aan een Yamaha YZF 125, die kan 120km/h halen. Maar als je veel tegenwind hebt of een beetje bergop gaat met een 4takt 125cc, kun je het gewoon vergeten op de snelweg en wordt het gevaarlijk. Daarnaast ben ik veel te groot voor een YZF of KTM, ben 2 meter ;).

Heb voor mijn a1 een 2takt gehaald en wat gekieteld. Maximale snelheid: 140 km/h. Veel stabieler op de snelweg en je kunt eindelijk eens inhaal manoeuvres uitvoeren.

Mijn advies.

Een KTM 125cc is prachtig om te rijden door het dagelijks verkeer of als je binnendoor naar je werk of school gaat.
Een 4takt 125cc is normaal niet vooruit te branden op de snelweg, hiervoor zou ik dan echt een 2takt nemen met iets groter tandwiel en kietelen. 2takt is met (snelweg)kilometers wel meer onderhoud maar het is het wel waard, omdat het persoonlijk veel leuker rijden is (powerband).
 
Ik begrijp A1 ook niet helemaal. Je moet eerder een ervaren bestuurder zijn om enigszins veilig op zo'n ding te kunnen rijden dan een beginner. De snelweg is duidelijk niet het terrein voor een A1 motor. 100 in de spits gast nog wel, maar als het sneller moet is het levensgevaarlijk inderdaad. Tweetakt rijdt heel anders en heeft veel meer vermogen op top, al is lang vollast absoluut niet goed voor een tweetakt. Een 4T kan dat iets beter aan. Mijn zoon wilt er nog steeds een, maar gaat eerst brommen op een 50cc 4T. Zo kan ie alvast wennen aan het gebrek aan vermogen. ;)
De 125 Duke gaat er bij ons nog wel komen dus ik blijf dit topic volgen. :t
 
Terug
Bovenaan Onderaan