KTM Duke 125

Hallo, ik heb sinds ik mijn oliebeurtje eigenlijk last gehad van olie lekkage/zweten. Ik heb een orginele nieuwe o-ring er tussen gedaan.

Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn? Misschien een breuk in de olie dop? Wat hier onder op de foto's staat is na een ritje van ongeveer 1,5 uur rijden op 50/80 wegen.

De olie die ik er toen in heb gedaan was 10w40 van Motul

IMG_5522.jpg
IMG_5521.jpg
IMG_5520.jpg
 
Is de rubberen O-ring in de olievuldop nog onbeschadigd, is alles schoon en zit alles nog goed?
 
Is de rubberen O-ring in de olievuldop nog onbeschadigd, is alles schoon en zit alles nog goed?
De o-ring is onbeschadigd. Ik heb de vuldop meerdere keren goed schoongemaakt met papier en remreiniger. Verder zie ik ook nix geks aan het schroefdraad oid
 
Daar ging ik eigenlijk ook al vanuit. Heb jij dit probleem al eerder in 125 of 390 Duke topic geplaatst om te voorkomen dat we in herhaling gaan vallen? Of was dat iemand anders met dezelfde klacht? De lekkage lijkt wel langs de olievuldop te komen. De afsluiting werkt puur dmv de O-ring, en uiteraard mag er geen scheur in de dop zelf zitten, maar ook dag zal niet het geval zijn. Heb je wat olie aan de ring en vulopening voor je de dop aandraait om te voorkomen dat de ring opstroopt en hierdoor mogelijk niet goed afsluit? Altijd ‘vet’ in elkaar zetten zoiets.
 
Zou eens een andere vuldop (en dus andere o-ring) proberen. Kan je niet bij een KTM-dealer langs en ff vragen of je zoiets mag lenen van een 125 Duke uit de showroom? Als dat het probleem is, kan je meteen daar een nieuwe vuldop en/of o-ring bestellen.
De olie kan nu in elk geval er langs geperst worden, dus ergens laat het daar toch door.
 
Ja, handige test. Het kan eigenlijk nergens anders vandaan komen gezien de foto’s.
 
Laatst bewerkt:
Daar ging ik eigenlijk ook al vanuit. Heb jij dit probleem al eerder in 125 of 390 Duke topic geplaatst om te voorkomen dat we in herhaling gaan vallen? Of was dat iemand anders met dezelfde klacht? De lekkage lijkt wel langs de olievuldop te komen. De afsluiting werkt puur dmv de O-ring, en uiteraard mag er geen scheur in de dop zelf zitten, maar ook dag zal niet het geval zijn. Heb je wat olie aan de ring en vulopening voor je de dop aandraait om te voorkomen dat de ring opstroopt en hierdoor mogelijk niet goed afsluit? Altijd ‘vet’ in elkaar zetten zoiets.
Ja klopt maar ik deed het meer omdat ik alles geprobeerd had wat daarin gezegd was en het nog steeds lekte. Mijn excuses
 
Zou eens een andere vuldop (en dus andere o-ring) proberen. Kan je niet bij een KTM-dealer langs en ff vragen of je zoiets mag lenen van een 125 Duke uit de showroom? Als dat het probleem is, kan je meteen daar een nieuwe vuldop en/of o-ring bestellen.
De olie kan nu in elk geval er langs geperst worden, dus ergens laat het daar toch door.
Bedankt voor de tip ik zal binnenkort langs de KTM dealer gaan.
 
Leuk dat er in elk geval íets geschreven is/wordt over de KTMs. Heb zelf topic gestart in Sport voor de KTM RC390 ( 200/125 RC en Duke ook welkom). Maar....nobody there...
Kennelijk zijn ze zeldzaam op de openbare weg..
 
Veel zeldzamer dan de Dukes inderdaad. Op een in mijn ogen 'mislukte' koplamp na een mooi ding hoor. :t
 
Ik ben net nieuw hier bij Motor furom , dus goeie dag allemaal. Ik heb nogal wat problemen met mijn KTM DUKE 125, en hoopte hier advies of tips te vinden. Ik heb de motor 3 maanden geleden gekocht ( 3e hands ) met 6500 km op de teller. Na twee maanden rijden stopte hij er mee. De dash gaf een error code aan de motor wilde niet starten. Tijdens de reparatie van de motor heeft de zaak de spanningsregelaar , accu, starting motor, dynamo en de integral unit ( weet niet zo goed dit is ) vervangen. Ik moest in totaal rond de 900 euro betalen aan onderdelen en werkuren. Afgelopen week heb ik de motor terug gekregen, en nu ( 5 dagen later ) kwam er een nieuw probleem om de hoek kijken. Tijdens het rijden ging om de 5 minuten het dashboard en dus ook de motor uit en dan weer aan met de begintekst Ready to Race. Na hier en daar verschillende dingen te proberen kwam ik er achter dat de motor weer helemaal opstartte ( ready to race tekst zichtbaar en motor uit ) als ik het stuur in een bepaalde hoek hield. Nu heb ik hem weer terug naar de motorzaak gebracht waar me verteld is dat het waarschijnlijk aan de kabelboom ligt en dat er een draadje daar verkeerd zit. Ik ben 19 jaar en heb niet al het geld van de wereld. Daarom vroeg ik mij af of iemand een de reden weet van mijn probleem met de motor , en of iemand een indicatie kan geven van de mogelijke kosten aangezien ik na de aanschaf en de reparatie van de motor niet veel geld over heb gehouden. Ik zou graag willen weten wat ik zou kunnen verwachten van de kosten.
alvast bedankt en fijne dag allemaal!
ik heb ook een ktm duke 125 uit 2013 met 36k op de teller die nog steeds goed rijdt maar ook bij mij begint het dashboard (verbruik/gemiddelde snelheid etc, dat stukje van het scherm) af en toe raar doen en om de zoveel tijd een errorcode bij het starten. Ik denk dat het een kabel is bij een van de kroonplaten die doorgesleten is omdat ik daar slijtage op de kroonplaat zie van het bewegen van het stuur.... zou zomaar kunnen dat dat bij jouw ook het geval is.
 
Mag ik een KTM 125 rijden met een rijbewijs B ? Ik heb een collega die er een rijdt met alleen rijbewijs B ! Kan er niks over vinden hoe dit kan
 
Nee, dat mag niet.
De collega rijdt een motorfiets zonder hiervoor een rijbewijs te hebben.
We hebben het over Nederland toch? In België is het een iets ander verhaal, maar moet ik je de detail schuldig blijven.
De enige ‘motorfiets’ die je mag rijden met B rijbewijs is en mp3, mits het B rijbewijs voor een bepaalde datum in 2013 is behaald.
 
Mag ik een KTM 125 rijden met een rijbewijs B ? Ik heb een collega die er een rijdt met alleen rijbewijs B ! Kan er niks over vinden hoe dit kan
Maakt ie niet een grapje en heeft ie wel een rijbewijs? Of hij neemt gewoon een gok en gaat er mee rijden.
 
Ik heb ook wel eens iemand gesproken die serieus in de veronderstelling was dat ie met B een 125cc motorfiets mocht rijden. Reed er al jaren op rond. :)
 
Laatst bewerkt:
Mag ik een KTM 125 rijden met een rijbewijs B ? Ik heb een collega die er een rijdt met alleen rijbewijs B ! Kan er niks over vinden hoe dit kan
Simpel antwoord: Nee dat mag niet!
Tenminste niet in Nederland, België mag onder bepaalde voorwaarden.
0827020C-3FAB-4D97-868C-558C65AEE0F3.jpeg
 
Ik zag dat de linker voorvorkpoot van de Duke een beetje olie lekt… Dat gaat een mooi nazomerprojectje worden denk ik. Heeft iemand hier al eens aan geknutseld?
Heb wat YT filmpjes al gevonden, misschien heeft iemand nog wat tips of ervaringen met merk/type seals?
 
Laatst bewerkt:
@Bramb0 Heb je al eens geprobeerd de lekkage op te lossen met een Sealmate? Vaak is dat al voldoende.
Het hoeft uiteraard geen "echte" sealmate te zijn, een stukje plastic kaft van een ringbandmapje in de juiste vorm knippen werkt ook.
 
Hoe werkt dat?
Is geen echte oplossing toch?
Meer een lapmiddel??
 
@Bramb0 Heb je al eens geprobeerd de lekkage op te lossen met een Sealmate? Vaak is dat al voldoende.
Het hoeft uiteraard geen "echte" sealmate te zijn, een stukje plastic kaft van een ringbandmapje in de juiste vorm knippen werkt ook.
Zou mooi zijn als dit werkt. Kende het niet, ik ga het zeker proberen! Dank voor de tip.


Hoe werkt dat?
Is geen echte oplossing toch?
Meer een lapmiddel??
Op de site staan fimpjes.

Als er inderdaad vuil tussen de afdichting zet en het lekt daardoor, dan is het een echte oplossing. Bij slijtage zal het niet werken, dan blijft het lekken.

Als je erover nadenkt worden er waarschijnlijk heel wat seals vervangen waarbij niet slijtage maar vuil de oorzaak is en vernieuwen niet nodig is.
 
  • Leuk
Waarderingen: dgr
@roger_SV , Al je vragen zijn eigenlijk al beantwoord door @Bramb0 :t
Als de oorzaak gewoon een dwarsliggend zandkorreltje is, is dit een geweldige oplossing. Voor de Duke 200 van m'n vriendin werkte het perfect in ieder geval.
Als je echt een gescheurd/versleten seal hebt is vervangen uiteraard onvermijdelijk. Daar is naar mijn weten geen lapmiddel voor.
 
Ik kende het niet, maar ga het eens bekijken.

Edit: ja dimpelvdnbkan heel doetreffdnd werken. De volgende keer voor ik ga vervangen dit eerst maar proberen, al denk ik wel dag mijn keerkringen altijd zo oud en stug waren dat ze echt vervangen moesten en dit geen zin zou hebben gehad. Voor een jonge KTM zouden de deals nog niet op kunnen zijn.
 
Laatst bewerkt:
@dgr & @roger_SV Vanavond nog even een plasticje gemaakt van een aardbeieindoosje :)
Het principe werkt, alleen komt er natuurlijk olie uit zodra je dat stuk tussen je seal zet. Paar keer rond gehaald, flink ingeveerd en op een bepaald moment geen oliespoor meer.
Nog even een stukje gereden, meteen de koelfan getest (had ik nog nooit in werking gezien) en de poot blijft droog.
Over een paar dagen even kijken of het zo blijft, hij lekte maar weinig dus duurt even.
 
Inmiddels 72 uur verder met daarin een paar hele korte testritten en vanavond een uur gereden door de stad, dus met redelijk wat optrekken en remmen waarbij de voorvork aan het werk moest.

Het lijkt er sterk op dat je methode werkt @dgr ! Was al op zoek naar seals, maar lijkt niet nodig *O*
 
Terug
Bovenaan Onderaan