KTM Duke 390 of Honda CBR300R

christian1122

Rookie
3 mrt 2015
2
0
ik zit te twijfelen tussen de Duke 390 en CBR300R
ik wil het vooraal gebruiken om naar werk te gaan maar ik wil in het weekend ook af en toe touren. qua vermogen en uiterlijk wint de duke 390 maar ik heb daar wat mindere verhalen over gehoord, dat het zadel veel te hard is en de remmen niet goed zijn.
maar de cbr300r lijkt mij nou niet echt veel comfortabeler als stadsmotor omdat je meer gebogen zit.

iemand tips/ervaringen die je wil delen over deze motoren?
 
Als je je keuze al hebt kunnen beperken tot twee motoren dan moet je gewoon naar een dealer gaan en beide motoren even uitproberen.

Zelf vind ik de 300R veel mooier, maar ik denk dat de Duke voor jou praktischer zal zijn. Ik doe woon/werk gewoon op een supersport :+
 
Duke heeft ook een Powerparts zadel, deze zit over het algemeen ook wat prettiger. En inderdaad, verder moet je gewoon proefrijden :)
 
Zoals gezegd proefrijden.

kwa looks zou ik definitief voor de Duke gaan, de Honda vind ik een echte Honda, zal vast functioneel en goed gebouwd zijn, maar kwa looks niet echt spannend....
 
Persoonlijk vind ik de Duke ook vele malen mooier dan de "13-in-een-dozijn-fiets", zoals ik de Honda graag omschrijf.

De remmen zullen wellicht minder zjin dan andere modellen, is dat wat je bedoelt? Echt slecht zullen ze natuurlijk niet zijn.

Voor het zadel is inderdaad een oplossing: Koop een powerparts zadel.

Gewoon even proefrijden. Dan kom je er gauw genoeg achter dat je de Duke wil ;)
 
Maar wil je daar ook op woon \ werk rijden met alle bijkomstigheden? Onderhoud, slijtage etc. etc.

Mooi is een Duke wel maar een CBR is haast niet kapot te krijgen. Misschien een Duke ook niet maar ik heb er niet meer ervaring mee dan er naar kijken en het mooi vinden. :)
 
De Duke heeft meer vermogen én is deze ook nog eens lichter.. Dan zou ik het wel weten :). Scheel wel dik 500 euro, dus tja..
Anderzijds (maar zo kun je wel even doorgaan natuurlijk) kun je voor iets meer (ok, minimaal 1500 euro meer) ook zoiets als een ER6-N of MT-07 aanschaffen. Tenzij je natuurlijk A2 fiets nodig hebt, dan is het weer wat anders.

En je kunt, zoals al aangegeven, gewoon het powerparts zadel kopen bij de KTM. Of nog beter, laat je zadel aanpassen naar jouw wensen door iemand. Valt qua kosten op zich ook nog wel mee..

edit, ik weet overigens niet hoe de Honda 1-cils het doen in vergelijking met de KTM. Dat zou nog een overweging kunnen zijn ja.
 
Laatst bewerkt:
waarom ga je er niet tussenin zitten? Een Kawa Z300 heeft alle goede punten van de Duke: Vermogen, zithouding, uitstraling.. en daarnaast het fijne van een 2 cilinder blok voor een wat soepeler karakter.
 
waarom ga je er niet tussenin zitten? Een Kawa Z300 heeft alle goede punten van de Duke: Vermogen, zithouding, uitstraling.. en daarnaast het fijne van een 2 cilinder blok voor een wat soepeler karakter.
Vermogen? De Duke heeft 5 pk meer, en staat 30 kg minder mee te sleuren :P
 
Z300 is wel zwaar inderdaad (in vergelijking tot..), de 2-cil zou wel zeker een pluspuntje kunnen zijn als je 'het karakter' van een 1-cil wellicht wat minder vindt. Zou ik dan ook zeker eens op gaan rijden, gewoon om te voelen wat het verschil is..
 
mijn voorkeur gaat vooral uit naar de ktm
dit word dan wel mijn eerste motor dus is het wel een beetje een goede beginners motor?
 
Is een prima beginners motor. Zeker vanwege het lage gewicht heel makkelijk te hanteren. Denk dat ie je heel veel vertrouwen geeft zonder dat je écht gekke dingen kunt doen met een 390 (alhoewel ergens frontaal tegenop botsen vanaf 30km/h is al niet gezond, dus daar hoef je het vermogen niet voor te laten ;)). Ding haalt ook zo 160 km/h, dus dat is geen probleem..

Heb er maar één keer heel kort op gereden (als vervanging van m'n 690 Duke destijds tijdens een beurtje), vond het echt een enorme 'fun bike'.
 
Laatst bewerkt:
Is een prima beginners motor. Zeker vanwege het lage gewicht heel makkelijk te hanteren. Denk dat ie je heel veel vertrouwen geeft zonder dat je écht gekke dingen kunt doen met een 390 (alhoewel ergens frontaal tegenop botsen vanaf 30km/h is al niet gezond, dus daar hoef je het vermogen niet voor te laten ;)). Ding haalt ook zo 160 km/h, dus dat is geen probleem..

Heb er maar één keer heel kort op gereden (als vervanging van m'n 690 Duke destijds tijdens een beurtje), vond het echt een enorme 'fun bike'.

Inderdaad, ik denk niet dat je snel een vergevingsgezindere bike tegenkomt... Zo'n ding rijdt echt supermakkelijk
 
Duke :)

Je gaat toch geen 5K neertellen voor een fiets die je minder mooi vindt. Kopen wat je leuk en mooi vindt, al het andere ga je spijt van krijgen.
 
de Duke. Naast alle andere genoemde pluspunten, ga je op de Duke meer fun hebben.
En woon/werk verkeer mag ook best leuk zijn toch?
 
CBR500R weegt een stuk meer dan een Duke 390. Gewoon lekker gaan proefrijden. Snelweg op een 1-pitter is ook niet alles.. zeker niet op een wat lichtere. Ik kreeg ook een houten reet van het zadel van de CBR250, al na een uurtje sturen. Dat van de 300 zal vast niet veel anders zijn.

Testmotor.nl zegt dat de 390 hard en net veel gevoel remt. Heb zelf geen Duke 390 ervaring helaas (is niet mijn schuld). Wie zegt dat ie slecht remt? Zeker een motorjournalist die een dubbele schijf is gewend met mega-remklauwen?
 
iqua vermogen en uiterlijk wint de duke 390 maar ik heb daar wat mindere verhalen over gehoord, dat het zadel veel te hard is en de remmen niet goed zijn.
maar de cbr300r lijkt mij nou niet echt veel comfortabeler als stadsmotor omdat je meer gebogen zit.

iemand tips/ervaringen die je wil delen over deze motoren?

Ik heb zelf een duke 390 en afgelopen zomer 2500 km in een week gereden met het standaard zadel. Geen moment last van gehad! Inmiddels heb ik er 10.000 km opzitten en ook van remmen die niet goed zijn nog nooit iets gemerkt.

Je begrijpt dat mijn voorkeur uit gaat naar de duke, maar ik zou ze lekker gaan proefrijden als ik jou was!
 
Mosterd: Proefrijden!

Uiterlijk vervaagt bij het verschillende motorkarakter. Een 1 cilinder of 2 cilinder rijdt totaal verschillend.

PS: Echte mannen rijden 1 cilinders :+
 
Even de genoemde motoren op een rijtje gezet, en kijk nou zelf, de Duke natuurlijk!


CBR300R :r
De "13-in-een-dozijn-fiets"
146_1406_2015_honda_cbr300r_01.jpg


Kawasaki Ninja 300
Als het dan een sportfiets moet zijn, vind ik de kawasaki het mooist.
2013%2F09%2F2013-Kawasaki-ninja-300-4.jpg


Kawasaki Z300
Dit begint er al op te lijken
roadster-kawasaki-z300-profil-droit_hd.jpg


KTM 390 Duke
Porno :9~
maxresdefault.jpg
 
Ik heb ook een tijdje zitten twijfelen tussen de Duke 390 en mijn huidige CB500F, maar heb mij uiteindelijk laten overtuigen om toch voor de Honda te gaan :)
Met net iets meer cylinderinhoud heeft de mijne net iets meer koppel dan de KTM, en de Parallel-twin is ook wat aangenamer om langere afstanden op hogere snelheid te rijden dan zo'n 1-cylinder ;)
(Ik heb ook gelezen dat de motor van de Duke 390 nogal warm kan worden tijdens het rijden?)

De mijne:
qQCVejkq7Uhup2RTrRFOHQWGBC3mRuFco2P-r4g_o8E=w1538-h865-no
 
Terug
Bovenaan Onderaan