KTM Duke 690 IV topic drei

@Stevendjps
Om meerdere redenen: (niet perse in doorslag gevende volgorde)

-Motor staat in de woonkamer, en moet door de tuin naar carport, waar iedere keer de auto eruit moet. De draai is lastig met deze motor. Met mijn vorige motoren ging het beter, dan met deze. Dat gaat toch irriteren op den duur, zeker als er wat andere punten bijkomen...

-2 mooie jaren gehad, maar onze relatie maakte het slechtste in elkaar los. Het eerste jaar niet maar het 2e jaar al wel.. De 09, kon ik gewoon niet rustig rijden. Met mijn eerdere motoren had ik hier geen last van. Dit is de eerste motor, welke het slechtste jongetje van de klas is. Een van het soort waar je moeder je voor waarschuwt. Ik heb normaal 75 /25 verhouding van tour en sportief. De 09 kende enkel sportief.

-Geen lol meer in de 09. Zeker na het werk wil ik (zeker met hete dagen) even een rondje om de kerk. Met de 09, was dit niet fijn, de 09 smeekt om aangepakt te worden, maar je lijf is na het werk wat moe, en vraagt om relaxt te toeren. Niet om alles op scherp te willen zetten. Dus wat ontspanning moest zijn werd, iets tegenovergesteld...Dus de zin om de 09 te pakken na het werk, is bijna volledig weg.

-Bang voor inbeslagname rijbewijs, forse boete, en EMG met de 09 SP. Tot nog toe gelukkig niet met de 09 gehad, en dan is het mooi om dit zo te houden.

-De 09SP vond ik qua uiterlijk niet mooi. Het gaat om het rijden, maar motor staat in de woonkamer.

Wat wil ik dan wel?.
-Minder vermogen, minder topsnelheid.
-Relaxt en sportief te rijden naar gelang mijn wens.
-Een goede acceleratie tot 100km (onder de 4 sec)
-Volledig akra systeem (had ik immers op de 09SP ook) (mag ook na aanschaf)
-Mooi geluid, niet asociaal hard.
-Voor mij een mooi uiterlijk, want een mooie motor nodigt uit om te pakken.
-Motor waar ik lol mee heb, ook voor het rondje om de kerk, zeker na het werk.


Eerdere overdenkingen:

Eerst kijken naar het 300 / 400cc 1 cylinder segment.
Honda cfr300l en 300Rally overwogen... Maar afgeschoten vanwege beperkte inzet, en mijn achtergrond wbt vermogen (27pk)
Duke 390, te klein qua afmeting en geen fijne zit, wel gecharmeerd van het model. Maar vond hem wat cheap wbt gebruikte materialen en afwerking. Kom wel af van de 09 SP, dus ja... Lastig.

Waarom de duke690R:
De Duke 690R, model staat me aan, zit als gegoten, en degelijk gebouwd, wbt materiaal. Goede vering, en deze had al wat optie parts die ik zelf ook gewild zou hebben. Dus een perfect fit op vele vlakken. Echter 1 nadeel, het was een 2e hands. Niet mijn voorkeur. Maar ja dit is al het laatste model van deze uitvoering. Echt keus voor nieuw is er niet. Wil geen SM, en ook geen 2 cylinder, want juist dit karakter zoek ik.
Spaar liever 5 jaar langer door, en koop nieuw, da nu 2e hands. Nu ging ik er op jaartal en Km niet op vooruit. Bleef dus min of meer gelijk.

Voordeel was dat wat ik kreeg voor de 09sp 250,00 meer was, dan wat de duke690 kostte na onderhandeling. Er hoefde geen geld bij... Ook het vermogen en top snelheid, was wat ik wilde. Meer beleving, en plezier met het rondje om de kerk. Hard rijden niet interessant. Lange ritten ga ik toch niet meer maken.... Vakantie met motor ook niet. Ik wil lol, en langer dan 2 uur achterelkaar ga ik niet rijden, dan moet er gestopt worden voor een patatje, en of ijsje.

Op papier de ideale motor dus, nou ja iig een waarmee we 3 jaar verder kunnen.
Test rit was met 4 graden koud, maar ik had wel plezier, met hoofdletter P! Een dejavu met mijn rijlessen een poos geleden. Een gevoel van gelukzaligheid en vreugde. Als een kind zo blij met je eerste zakje gekochte chips. Dat gevoel sinds die tijd ook niet echt weer gehad.

Alle soorten wegen bereden, met een diversiteit aan snelheden. Vering is gewoon goed, wegligging goed, erg erg, heel erg speels, erg licht in gewicht. Echt een fun bike. Vanaf 120km/u was de pit er wel uit, (vergeleken met de 09) en dat is in dit geval een plus punt. Ik wil hem met name voor de bochtige (b) wegen, achterafweggetjes en in de stad hebben. Zo heb ik mischien ooit eens een bekeuring, maar ook nog gewoon mijn rijbewijs!

We gaan het zien, voor nu ben ik overtuigd dat het een goede keuze is. Hoelang dit blijft geen idee... Mocht dit niet bevallen komt er een Honda Monkey.
 
Laatst bewerkt:
@Psygho77 duidelijk verhaal!! Herken veel punten. Voor bochtige wegen zoals de eifel is de 690(r) echt een feest. Zo'n 09 lijkt me idd nogal giftig voor het roze pasje..
 
Klopt, dat is inderdaad de juiste.
Als je besluit om deze te kiezen en je zoekt nog wat informatie over de juiste stekkers tag me eventjes in dit forum
Doe ik, ik heb gisteren de Leovince catvervanger besteld. Die ga ik eerst monteren. Daan
Klopt, dat is inderdaad de juiste.
Als je besluit om deze te kiezen en je zoekt nog wat informatie over de juiste stekkers tag me eventjes in dit forum
@Spijk860 Ik heb deze tail tydi besteld. Die zal volgende week wel binnen komen. Kun jij mij aangeven welke stekkers ik nodig heb?
Alvast bedankt.
 
Doe ik, ik heb gisteren de Leovince catvervanger besteld. Die ga ik eerst monteren. Daan

@Spijk860 Ik heb deze tail tydi besteld. Die zal volgende week wel binnen komen. Kun jij mij aangeven welke stekkers ik nodig heb?
Alvast bedankt.
Wordt een lang verhaal maar als je het volgt zal je binnen een uurtje wel alles gefixt kunnen hebben!

Wat heb je nodig:

- MOLEX standard series 0,093 pinnen en stekker. 3 polig.
- Krimptang om de MOLEX stekkers mee te maken.

Ik heb de stekkers destijds besteld bij www.flipperwinkel.nl. In vergelijking met andere (grotere)leveranciers is deze lekker shop lekker simpel(+ je koopt bij en lokale ondernemer en zijn er niet honderden variaties van een stekker waardoor je niet uren aan het zoeken bent naar de juiste.
Bijgevoegde afbeelding is wat je zal moeten bestellen bij deze shop. Ik zal je aanraden om een stuk of 4/5 pinnen te bestellen. Mocht je er eentje verpesten dan heb je een reserve.
Deze stekker kun je ook bij KTM bestellen, kost je dan wel al snel 15+ euro.

Wat betreft het aansluiten:
!!! Monteer de tail tidy vóórdat je stekker aan de draden gaat maken, anders past het niet door het gat in je frame!!!
1. Knip de goedkope bullet connectoren van de tail tidy “kabelbundel af”
2. Maak aan iedere draad een MOLEX connector.
3. Test of alles werkt voordat je de connectoren in de stekker drukt. Werkt alles dan kun je ze in de stekker duwen.

Vervolgens zo de stekkers testen/aansluiten:

Kabels KTM <—> Kabels tail tidy
Bruin <—> Zwart
Geel <—> Rood
Wit/Groen <—> Geel
 

Bijlagen

  • 05277AC2-5B76-4398-A21D-FDB9E58D1CC1.jpeg
    05277AC2-5B76-4398-A21D-FDB9E58D1CC1.jpeg
    75,7 KB · Weergaven: 10
Vraagje, Welk draad heeft een Duke 690r uit 2018 op de swingarm? M10x1.5 of M10x1.25?
Zie op mijn foto dat de mijne nog geen bobbins heeft, en hoewel ik ook lepels op mijn paddock stand heb, prefereer ik de haken..
Alvast bedankt..

Iemand ook werkplaatshandboek? Mag kopie of op cd zijn..
 
@Spijk860

Ik heb de tail tidy binnen gekregen. Het ziet er netjes uit.
Heb jij de gele plastic schroeven gebruikt om de kentekenplaat vast te zetten? Of deze vervangen door RVS exemplaren?
 
Ziet er goed uit! Montage is ook goed gegaan?(uitgaande van je foto).
Het ging prima, zeker met de goede stekker van de flipperwinkel. Een goede tip.
Al heb ik geen krimptang gekocht maar een fijne punttang gebruikt en een druppeltje soldeerwerk. Hij zit nu ook muurvast.
Een dik uur werk en het zit erop. :)
 
Het ging prima, zeker met de goede stekker van de flipperwinkel. Een goede tip.
Al heb ik geen krimptang gekocht maar een fijne punttang gebruikt en een druppeltje soldeerwerk. Hij zit nu ook muurvast.
Een dik uur werk en het zit erop. :)
Plus, je kunt nu altijd je originele kentekenplaathouder monteren omdat je nu zelf de originele stekkers behouden hebt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan