KTM Duke 690 IV topic drei

Clover

MF veteraan
11 okt 2002
1.999
85
Welkom! In dit topic kun je allerlei informatie vinden en delen over:

KTM DUKE 690 IV 2012-2015

Bouwwijze van de sterkste ééncilinder productiemotor ter wereld:
Dit is de gewone uitvoering, niet de R
1-cilinder 4-takt mengselmotor, vloeistofgekoeld
Cilinderinhoud 690 cm³
Boring 102 mm
Slag 84,5 mm
Vermogen 50 kW (68 PS)
Starthulp E-starter, automatische decompressor
Versnelling 6-versnelling met klauwschakeling
Motorsmering Semi-dry-sump smering met 2 rotorpompen
Primaire overbrenging 36:79
Secundaire overbrenging 16:40
Radiateur Vloeistofkoeling permanente circulatie koelmiddel door waterpomp
Koppeling APTC™ antihopping‑koppeling in oliebad / hydraulisch bediend
Ontstekingssysteem Contactvrij aangestuurd volledig elektronisch ontstekingssysteem met digitale ontstekingsvertraging

RIJWIELGEDEELTE

Frame Buisframe met staalbuizen van chroommolybdeen, geëloxeerd
Voorvork WP Suspension Up Side Down
Schokdemper WP Suspension met Pro‑Lever omkering
Veerweg voor 135 mm
Veerweg achter 135 mm
Remsysteem voor Schijfrem met radiaal vastgeschroefde remklauw met vier zuigers, remschijf vlottend gelagerd
Remsysteem achter Schijfrem met remklauw met enkele zuiger, vlottend gelagerd
Remschijven - diameter voor 320 mm
Remschijven - diameter achter 240 mm
Ketting 5/8 x 1/4” (520) X‑ring
Balhoofdhoek 63,5°
Wielstand 1.466±15 mm
Afstand van bodem, onbelast 192 mm
Zadelhoogte onbelast 835 mm
Brandstoftankvolume totaal ca. 14 l
Brandstof super loodvrij (ROZ 95)
Gewicht zonder brandstof ca. 149,5 kg

Kleurstellingen Bouwjaar 2012:
full

full


Kleurstellingen Bouwjaar 2013-2015:
full

full



KTM DUKE 690 IV R 2013-2015:
full



KTM DUKE 690 IV 2016-heden:
Kleurstelling 2016/2017
full

full

Kleurstelling 2016/2017 Duke 690 R
full


Kleurstelling 2018 Model
full

FAQ:
Q: Hoe herken ik van welk bouwjaar een duke 690 is?
A: Model 2012: 5 spaak velgen en zwarte Katalysator met hitte schild
Model 2013-2015: Sportieve velgen en grijze Katalysator
Model 2016-heden: Ander zadel en volledig digitaal display

Q: Wat zijn de motorische verschillen tussen het nieuwe model (>2016) en het oude model (2012-2015)?
A: Het nieuwe model beschikt over een vernieuwd LC4 motorblok met o.a. een balans-as wat de trillingen wat verminderd en de motor dus wat comfortabeler/soepeler maakt. Er zijn echter ook puristen die de voorkeur geven aan meer trillingen en het oude blok dus fijner vinden. Ook heeft het nieuwe blok wat meer vermogen.

Q: Vereist een Duke 690 veel onderhoud/sleutelkennis?
A: zolang je de onderhouds intervallen aanhoud en uit laat voeren door een KTM dealer heb je er in de regel geen extra onderhoud aan. Los daarvan dien je altijd je oliepeil/koelvloeistofpeil/kettingspanning en smering in de gaten te houden zoals bij elke motor. Standaard zit er 2 jaar fabrieksgarantie op een KTM, alles wat in die periode stuk gaat buiten de normale slijtage onderdelen om en mits KTM dealer onderhouden valt onder garantie. Zo lang de motor KTM dealer onderhouden is, minder dan 60.000km gelopen heeft en nog binnen garantie valt kun je de garantie bijkopen a ~200 euro per jaar. De garantie/onderhouds registratie is Europees-wijd dus geldt ook voor geimporteerde motoren. En daarbij heb je nog de KTM Mobility service.

Q: Is de Duke 690 een goede beginnersmotor?
A: Gaat prima! Voor velen hier was het de eerste motor. De motor is licht en wendbaar en beschikt over genoeg vermogen.

Q: Kan ik een Duke 690 verlagen?
A: Ja, KTM heeft hiervoor een (dure!) verlagingskit. Er zijn goedkopere alternatieven zoals van Mizu, deze kunnen geleverd en gemonteerd worden door diverse nederlandse dealers. Monteren vereist specialistisch gereedschap omdat de achterveer eraf moet. Dit icm het doorsteken van de voorpoten verlaagt de duke een 3-4cm. Let op, de standaard moet je ook wat inkorten anders is deze te lang.

Q: Kan ik met de Duke 690 op de snelweg rijden?
A: Alles kan. De top ligt ergens rond de 170-180km/u. Lange stukken >130km/u rijden kan vermoeiend worden omdat je weinig windbeschutting hebt en de motor dan hoger in zijn toeren rijdt (want één-cylinder) en dus wat trilt. Een paar uurtjes snelweg naar bijv de Eifel, geen probleem! In 1 dag naar de Alpen knallen kan ook maar zou eerder overwegen de binnendoor wegen te nemen. Sowieso zijn de binnendoor wegen vele malen leuker dan de snelweg met deze motor.

Q: Wanneer moet ik de Akrapovic mapping laten inladen?
A: In geval van bouwjaar 2012-2015 enkel en alleen als je een open uitlaat systeem hebt (Katalysator weg dmv decat pijp en open Demper) EN je een open luchtfilter hebt EN je de race nokkenas van KTM hebt geplaatst. Heb je de Race nokkenas niet en laad je toch de Akra mapping dan zal de duke beroerd lopen.
in geval van bouwjaar 2016-heden hoeft de nokkenas niet vervangen te worden en volstaat een decat&open demper&open luchtfilter

Q: Is een open uitlaat te luid op de 690?
A: Meesten vinden de optie van een einddemper mèt DB Killer icm een katalysator verwijderd dmv decat pijp het prettigst geluid geven. Decat en zonder DB killer rijden is te luid.

Onderhouds intervallen:
Kleine onderhoudsbeurt: elke 10.000km of elk jaar. Kosten ongeveer 120-250 euro.
Grote onderhoudsbeurt: elke 20.000km of elke 2 jaar. Kosten ongeveer 300-500 euro.
Kosten kunnen hoger uitvallen als er ook banden/ketting&tandwielen/remmen/etc vervangen moet worden.

Olieverbruik:
Geen vast patroon, de ene duke verbruikt 0,0 en de andere verbruikt minimaal wat. Grote olieslurpers zijn het iig niet. Alles erg afhankelijk van mate van gebruik/omgeving/type olie. In ieder geval wel iets om af en toe even te controlleren als de motor warm is. De duke 690 my2014 die ik had verbruikte enkel in bergachtig gebied en bij stevig doorrijden ongeveer een halve liter op 2500km.

Bekende kwaaltjes:
Grote problemen zijn er niet geweest met de Duke 690 2012-Heden. Sporadisch zijn er wel de volgende meldingen gemaakt:
- Dukes waarbij speling komt op de lagers van de tuimelaars, daardoor hoor je een licht tikkend geluid maar is lastig te horen omdat het blok uit zichzelf al wat mechanisch geluid maakt. Een symptoom ervan is dat de motor lastiger start, alsof de accu bijna leeg is. Om dit te controlleren moet de kop eraf. Het probleem is bekend bij de dealers en wordt meestal gecheckt met kleppen stellen.
- Radiateur lekkage rechts boven.
- Defect display (met name de oude modellen(my12-15), met de huidige digitale TFT displays (bouwjaar >2016) geen problemen)

Accessoires:
Decat opties:
Fresco (qua geluid zit nauwelijks tot geen verschil tussen de Fresco en Leovince)
Leovince (qua geluid zit nauwelijks tot geen verschil tussen de Fresco en Leovince)
Aliexpress (onbekend of iemand deze inmiddels heeft)

Einddemper opties (let op, bouwjaar 12-15 en 16-heden hebben aparte dempers):
Akrapovic
Remus
Leovince
Arrow
Scorpion
SC Project
etc etc

Diverse Accessoires:
KTM-versand.de -> hebben alle KTM powerparts incl prijzen erbij
R&G
Evotech Performace
Aliexpress -> made in china, some good, some bad.. ;-)

Vorige delen:
Deel 1: KTM 690 Duke IV Topic
Deel 2: KTM Duke 690 IV Topic Zwei

Werkplaats handboek en meer
Spareparts finder van KTM zelf, hier vind je alle originele onderdelen met onderdeelnummers, om te bestellen via je dealer.
 
Laatst bewerkt:
[...]


Proficiat met je aankoop Ralf, bij Erckens gekocht zie ik?
De mijne komt ook vandaar (ik woon er 500 meter vandaan!), ben je van in de buurt?

Ik zie je nog wel een keer rond rijden ;-)
Waar zou je trouwens je tandwiel bestellen? Ik rij momenteel nog met de standaard verhouding maar die vind ik ook wat te lang !


Woon in Hasselt, kan de 29 ste de motor gaan halen. Denk ook dat ik voor een groter achtertandwiel ga gaan.

Heb net nog gebeld naar erckens, ga achter een groter tandwiel laten monteren.42.
 
Voor de openingspost. Dit is de kleurstelling van de 2017 Duke
 
Laatst bewerkt:
Even snel voorstellen: voor de 2e keer sinds het behalen van het motorrijbewijs ben ik in aantal cilinders gehalveerd. De eerste motor was een Suzuki GSX-600F uit ‘97, waarna ik ben overgestapt op een Ducati Monster 900 uit ‘99.
De laatste is sinds afgelopen zaterdag vervangen door een KTM Duke 690 ABS uit 2016 en sindsdien heb ik al ruim 350 bijzonder leuke kilometers gereden! Fotootje:
KTM Duke 690.jpg
 
Laatst bewerkt:
gefeliciteerd met je mooie duke!!
een verstandige keuze
het is niet stoer om te vertellen dat je "maar" 70 pk hebt
maar zoals wij op dit forum wel weten :
wat een fijne motor!
veel plezier met je duke !
 
gefeliciteerd met je mooie duke!!
een verstandige keuze
het is niet stoer om te vertellen dat je "maar" 70 pk hebt
maar zoals wij op dit forum wel weten :
wat een fijne motor!
veel plezier met je duke !
Ach, de vorige machine had ongeveer een zelfde hoeveelheid pk’s en dat vinden veel mensen een dikke machine. Deze weegt ruim 40 kilo minder en doet vergelijkbare pk’s en Nm’s, dus dat plezier gaat helemaal goed komen!
 
Even snel voorstellen: voor de 2e keer sinds het behalen van het motorrijbewijs ben ik in aantal cilinders gehalveerd. De eerste motor was een Suzuki GSX-600F uit ‘97, waarna ik ben overgestapt op een Ducati Monster 900 uit ‘99.
De laatste is sinds afgelopen zaterdag vervangen door een KTM Duke 690 ABS uit 2016 en sindsdien heb ik al ruim 350 bijzonder leuke kilometers gereden! Fotootje: [afbeelding]

Mooie motor, heb dezelfde gekocht, ga hem dinsdag ophalen. Ook een groter (2 tanden) achtertandwiel laten monteren. :)
 
0031, als je een beugel bedoelt om je demper te bevestigen....
ik denk wel dat ik nog zo'n Power Part heb.
ik heb m'n spullen echter niet hier in huis liggen, maar zal een dezer dagen kijken
 
0031, als je een beugel bedoelt om je demper te bevestigen....
ik denk wel dat ik nog zo'n Power Part heb.
ik heb m'n spullen echter niet hier in huis liggen, maar zal een dezer dagen kijken

Exact, i.p.v. de voetsteunbeugel. Ik wacht je post wel even af dan.
 
weet iemand of de uitlaat van een 2013 op een 2016 (of jonger) past
als het niet past
dan heb ik nog een remus underfloor voor een 2013 te koop
met cat dus legaal 2 soorten db killers er bij
je zou dus zonder killers kunnen rijden of met "costum" killers of met legale killers
????
 
Ik ben aan het kijken naar een andere motor en hierbij is mijn oog gevallen op de Duke 690.
Heb alleen wat vragen hierover.

Ik ben er een tegen gekomen die 35kw vanaf de fabriek is. Is deze op vol vermogen te zetten en zo ja hoe?

Verder staat hij ook als 35kw op kenteken. Moet ik hem dan opnieuw laten keuren als vol hij op vol vermogen wordt gezet?

Zijn er verder nog dingen waar ik op moet letten bijvoorbeeld eventuele kwaaltjes?
 
Laatst bewerkt:
de kwaaltjes die ik ken :
lagers van de tuimelaars, als daar speling op komt begint ie te tikken , wat weer moeilijk te horen is omdat een 690 blok nogal wat "mechanisch" geluid maakt
en daardoor gaat het starten alsof de accu bijna leeg is
ik dacht dat nieuwe tuimelaars ongeveer 75e per stuk waren
koeler lekken rechts boven in
en bij sommigen zou het display soms uitgaan ( de 2012 tot 2015 modellen)
wat 35 kw betreft .... geen idee
 
Zojuist een korte kentekenplaathouder voor de Duke besteld. De eerste stap in het (in mijn optiek) verfraaien van de motor. Next step: bar-end spiegels... iemand die een aanbeveling kan doen of kan delen welke er op zijn/haar Duke (690) zitten?
 
hmmmm
ik had bar-end spiegels op mijn 2013 zitten
het zicht was goed maar je stuur word wel erg breed
ik heb nu een paar after market spiegels en de stuur gewichten er uit
bevalt goed
 
Ik ben aan het kijken naar een andere motor en hierbij is mijn oog gevallen op de Duke 690.
Heb alleen wat vragen hierover.

Ik ben er een tegen gekomen die 35kw vanaf de fabriek is. Is deze op vol vermogen te zetten en zo ja hoe?

Verder staat hij ook als 35kw op kenteken. Moet ik hem dan opnieuw laten keuren als vol hij op vol vermogen wordt gezet?

Zijn er verder nog dingen waar ik op moet letten bijvoorbeeld eventuele kwaaltjes?

Nog even wezen zoeken en het antwoord gevonden hoe hij dan op kenteken op vol vermogen komt:

Motorvermogen wijzigen van een motorfiets | RDW

Misschien dat in de toekomst iemand wat kan met deze informatie :)
 
Ik wil graag in de koplamp led verlichting plaatsen. Heb zelf een 2017 duke, iemand ervaring hiermee ?

Er zit een cambus op, gaat er dan ook geen foutmelding steeds komen?
 
Zo moeilijk kan het niet zijn kijk wat de weerstand is van je oude lamp en die moet ook weer terug
Dan heb je geen foutmelding

Dus zet eventueel een weerstand naast je led lamp
 
Terug
Bovenaan Onderaan