KTM Duke 690 IV topic drei

Nou ik zou er mijn geld niet in stoppen als ik jou was
Als de nokkenas al vervangen is en luchtfilter open en de akra mapping er op dan zal er weinig vermogens winst meer zijn.
( ik neem aan dat het bij de jouwe al gedaan is omdat ik een vol akra lijn zie op de foto)
 
Er zal inderdaad weinig vermogens winst te behalen zijn op mijn fietsje echter wel een betere koppelkromme (verwacht ik) en dat is juist wat interessant is bij aan een 1-pitter, onderin de toeren zal die dan minder bokkig lopen

Inmiddels ook MWS in Almere & Mulders Motoren gecontacteerd..

MWS Almere:
Zegt dat het onbegonnen werk is om de standaard ECU af te stellen, het is wel mogelijk maar gaat heel veel tijd in zitten in het afstellen op de dyno omdat de map alleen aangepast kan worden als de motor uitstaat en het uiteindelijke resultaat niet kan tippen aan wat met een PowerCommander behaald kan worden.

Mulders Motoren :
Ja, het is mogelijk om de standaard ECU aan te passen. Kosten..,een fractie van de prijs van een PowerCommander unit.
 
hou er rekening mee dat, afgezien van een eventueel verkeerde afstelling, een dikke eencilinder altijd wat bokkig zal zijn onderin het toerengebied.
 
De pre 2015 (niet tft scherm) reeks was wel een pak bokkiger dan de nieuwe (tft scherm).
Kan ik beamen. Destijds proefgereden op een post-2015 model. Deze heeft tov. get pre-2015 model een extra balansas gekregen. In combinatie met verdere finetuning van het blok loopt deze nog soepeler, wat ook het bokken onderin ten goede komt. Sommige reviewers zeggen zelfs dat het blok op een tweecilinder begint te lijken _O-

Maar goed, ondanks dat rij ik nu bijna een jaar naar volle tevredenheid op een 2014 model. Ik vind juist het karakter van zo'n eencilinder prachtig en veel meer hoeft het van mij niet gepolijst te worden.
 
Ik heb die van mij voorzien van een complete akrapovic, k&n luchtfilter, luchtfilterbox aangepast en een 38mm db killer. Daarna heb ik hem bij mulders op de bank gehad en die wist er nog 2pk extra uit te halen met de originele ecu. Als ik meer vermogen wou adviseerde hij een powercomander.
En het rijgedrag? Echt dag en nacht verschil. En een stuk soepeler laag in toeren.
 
Ik heb die van mij voorzien van een complete akrapovic, k&n luchtfilter, luchtfilterbox aangepast en een 38mm db killer. Daarna heb ik hem bij mulders op de bank gehad en die wist er nog 2pk extra uit te halen met de originele ecu. Als ik meer vermogen wou adviseerde hij een powercomander.
En het rijgedrag? Echt dag en nacht verschil. En een stuk soepeler laag in toeren.

Tja., is natuurlijk beetje nutteloos voor 5 pk extra ongeveer 1000 euro uit te geven , de extra pk's zullen niet eens te merken zijn.

Mijn doel is ook om het soepeler te laten draaien in de lage toeren en betere gas response, niet het maximale vermogen uit het blok te persen.
(en als het originele ECU aangepast wordt, kan ik ook de originele KTM Throttle map switch op het stuur blijven gebruiken)

Weet jij nog hoeveel vermogen je Duke had op de bank had ? (voor en na het afstellen)
(Heb ongeveer dezelfde mods op mijn fiets en ga er binnenkort mee op de test bank)
 
Laatst bewerkt:
Tja., is natuurlijk beetje nutteloos voor 5 pk extra ongeveer 1000 euro uit te geven , de extra pk's zullen niet eens te merken zijn.

Mijn doel is ook om het soepeler te laten draaien in de lage toeren en betere gas response, niet het maximale vermogen uit het blok te persen.
(en als het originele ECU aangepast wordt, kan ik ook de originele KTM MAP switch op het stuur blijven gebruiken)

Weet jij nog hoeveel vermogen je Duke had op de bank had ? (voor en na het afstellen)
(Heb ongeveer dezelfde mods op mijn fiets en ga er binnenkort mee op de test bank)


Het ging mij ook niet om extra pk's maar moet zeggen dat die 2pk echt wel merkbaar zijn op zo'n lichte motorfiets.

Eerste run had hij 68pk en nu 70,11💪
 
Voor wie het interessant mocht zijn: ik verkoop een comfortzadel en een bagagetas met 3D geprinte bevestiging.
Staan op 2dehands.be meer foto's.
 

Bijlagen

  • thumbnail (2).jpg
    thumbnail (2).jpg
    191,5 KB · Weergaven: 27
  • thumbnail (5).jpg
    thumbnail (5).jpg
    250,5 KB · Weergaven: 23
Hallo Duke-liefhebbers,
Af en toe zoek ik iets voor mijn KTM en kom dan wel eens op dit forum terecht en lees dan even mee.
Nu wil ik hier ook het een en ander aan informatie gaan vragen, dus vind ik het wel zo netjes om me even voor te stellen.
Na jaren op een Ducati monster te hebben gereden, kwamen daar twee Triumph speed triples 1050 achteraan, geweldige fietsen, die je armen bijna uit de kom trokken als je stevig wegreed, genoeg vermogen.
Met de Triumph heb ik ook een paar circuitdagjes gereden, wat echt fantastisch was.
Daar raakte ik aan de praat met een jongen die met zijn KTM 690 duke R aan de circuitdag deelnam.
Ik vroeg hem of dat nou een beetje lekker reed, en nadat hij mij toen vertelde dat hij overal met zijn knieen aan de grond zat, en in de bochten (bijna) alle snelle racers het nakijken gaf, moest ik mijn mening toch even bijstellen.
Eerlijk gezegd dacht ik eerst dat het een beetje een ‘ondermaats’ motortje was, brute uitstraling, maar een 70 pk was wel wat weinig, nou, daar zat ik dus blijkbaar mis.
Eenmaal thuis van een mooie circuitdag, liet de KTM mij niet meer los, ik was verkocht, en de zoektocht begon.
Een paar weken later was ik de gelukkige eigenaar van een KTM 690 duke R uit 2015 met 7000 km op de teller.
Dat is nu ruim een jaar en 4000 km geleden, en nog geen moment spijt gehad, wat een geweldige motor.
Ondertussen met de KTM ook een paar keer op het circuit geweest en inderdaad, op het lange eind is de topsnelheid niet om onder de indruk van te raken, maar dat maakt niet uit, de bochten en door zijn lage gewicht laat kunnen remmen maken het een fantastisch wendbare stuurfiets.
 
Meteen maar even de eerste informatie inwinnen(hopelijk)
Vrij veel onderhoud lukt me zelf wel, olie, filters, remblokken, remvloeistof, ...
Maar nu ben ik benieuwd of kleppen stellen ook een beetje te doen is.
Het enige wat ik aan informatie kan vinden is een filmpje op YouTube waar een monteur de kleppen van een duke 3 aan het stellen is.
Heeft iemand misschien een linkje of andere info waar een duidelijke uitleg wbt kleppen stellen voor de duke IV uitgelegd wordt
 
Meteen maar even de eerste informatie inwinnen(hopelijk)
Vrij veel onderhoud lukt me zelf wel, olie, filters, remblokken, remvloeistof, ...
Maar nu ben ik benieuwd of kleppen stellen ook een beetje te doen is.
Het enige wat ik aan informatie kan vinden is een filmpje op YouTube waar een monteur de kleppen van een duke 3 aan het stellen is.
Heeft iemand misschien een linkje of andere info waar een duidelijke uitleg wbt kleppen stellen voor de duke IV uitgelegd wordt
Ik had waarschijnlijk niet goed gekeken, zag een bladzijde of 10 terug een filmpje van een handige dame die haar kleppen controleerd
 
Wie o wie kan mij vertellen waar deze stekker van is, hangt los, en zoals ik nu kan zien, is er nergens iets waar ik hem in kan pluggen😬
 

Bijlagen

  • IMG_20191008_195236.jpg
    IMG_20191008_195236.jpg
    74 KB · Weergaven: 16
Hey Kaal77,
Welkom bij de Duke club !! "verstandige" keus om over te stappen, het is een leuk speelfietsje.

Waar zit die losse stekker precies? heb je miss meer foto's, dan kijk ik zo bij mijn Duke of dat bij mij ook zo is.
 
Laatst bewerkt:
Dank je wel Namvilas!
Op de grote foto zie je het stekkertje niet zo goed, maar als je hem vergelijkt met de eerste foto weet je waar je hem moet zoeken.
Ik hoorde vandaag dat het op alle Dukes zit, misschien een diagnose stekker ofzo.
Ben benieuwd of jij hem ook hebt.
 
Ben er eindelijk aan toe gekomen om het te zoeken.. en na even zoeken ook gevonden, zat goed weg gestopt bij mijn Duke
20191011_212153.jpg
 
Beste allemaal .
Al een tijd een meelezer op dit forum en nu toch een paar vragen....
Heb de zoekfunctie gebruikt maar ik kom er niet echt uit .

Ik heb een katvervanger en een kn luchtfilter op mijn duke 690 r uit 2015.
Iemand ervaring met een aangepast luchtfilterhuis? de Mijne is nog origineel nl .
Heeft iemand er nog 1 liggen toevallig?

Wat is het voordeel als je de akra mapping met het andere luchtfilterhuis en de snelle nokkenas monteert?
Helaas is mij verteld dat de nokkenas niet los te koop is ....
Welke korte achterkant gebruiken jullie ?
Is de chinese versie een aanrader ?

gr.
 
Een losse nokkenas is wel te bestellen bij de dealer
en met de mapping en luchtfilter aanpassing loopt hij een stuk soepeler
 
foxmans, ik heb nog een compleet nieuw luchtfilterhuis liggen, omdat ik met een open luchtfilterhuis rijd icm met full Akra, nokkkenas, mapping etcetera.
Voordeel van deze combinatie is een mooier en sterker lopend blok.
Bijkomend voordeel van een open luchtfilterhuis: het geeft een heerlijke donkere brom bij accelereren. Een aanrader!
Stuur me maar een pb als je het ding wilt overnemen.
 
Ik heb Goedhart gebeld en deze vertelde mij dat de nokkenas niet los te bestellen was. Hij vond het zelf ook raar . Als ik het luchtfilter huis aanpas dus zonder de nokkenas zou ik dat merken ? Iemand ervaring mee?
 
Terug
Bovenaan Onderaan