KTM Duke 690 IV topic drei

Kosten nieuw rond de 90 Euro. Die van mij zien er ook nog nieuw uit. Geen beschadigingen oid.
Is ook voorzien van een extra busje tbv Duke R versie om voorbij de radiale rempomp te komen.

Wat heb je er voor over?
 
Mijn motorhelm heeft de leeftijd bereikt om te kijken voor een nieuwe. Ik heb nu een enduro style helm.
Ik ben een beetje in dubio wat nu te kiezen. Weer een enduro style of een normale integraal. Met wat voor (model) helm rijden jullie?

Zijn er trouwens ook rijders met kleine handen. Ik ben 1.72m. Ik vind de standaard hendels net iets aan de grote kant.
Ik ben mij aan het oriënteren voor andere hendels. Tips zijn welkom.
 
Vandaag even een bestelling gedaan..
Naast wat goedkope stickers, etc, een complete olie filterset, ook de crash bar bestelt.. vind dat de motor hierdoor wat "breder" lijkt, en dat vindt ik wel mooi..

Zoals men mischien wel weet: Kom i, vanaf een Yamaha MT09SP.....

Na een 600km met de 690r, begin ik wel langzaam een beeld te vormen.....

De bak is trefzeker, op een paar valse neutrals in de 6...
Echt soepel vind ik de bak niet.. doet me denken aan een crossmotor.. wat op zich niet raar is..
Het is even wennen, als je van een boterzachte Yamaha afkomt...

Ik ga ik de vertanding aanpassen van 16/40, naar 15/42..
Iemand hier ervaring mee? Op ktm forum zijn ze er lyrisch over, en kan me vinden in de reden waarom.
De 6 word nu haast niet gebruikt, en met 50km, en 80 zit je net tussen 2 versnellingen in.. luxe probleem... ik weet het..

Het is btw ook gekkenwerk om boven de 170 te komen, dat is gewoon niet weggelegd voor het ding..
Dus dat ik iets in lever qua top, met de nieuwe vertanding, is totaal geen probleem.
Verbaas me wel hoe goed je nog wegkomt in de snelle bochten met 170... de 690r heeft goede vering!
Doet na goed instellen, niet echt onder voor de Yamaha.
(Uiteraard alles afgesteld op mijn gewicht,en voorkeur wbt de parameters. Wat overigens beduidend minder moeite kostte dan met de 09sp.) De verstelling is tussen de stappen, is grover , dan op de Yamaha. Zeker niet te grof, maar voor mijn gevoel precies goed. De 09sp had de stappen wel erg dicht bij elkaar.. net iets te.. leuk voor circuits en de echte puristen. Niet voor op de openbare weg, met veel wisselende ondergronden.

Mis de quickshiter echter wel!, clutchless kan ik prima, maar zo snel als de quickshifter van mijn 09 lukt je nooit. Zeker in een snelle bocht opschakelen, zorgt wel voor wat licht nerveus gedrag aan de voorkant... Toch eens kijken of een QS een optie is, of dat ik mijn rijstyle mooet aanpassen... ofwel terug naar wat ik gewend waw, voordat im de 09sp kocht.

Waar ik met de 09sp op leuke uitdagende stukjes ,dik boven invordering kwam, zit ik met de 690r, met hetzelfde gevoel, op de zelfde wegen nog onder de 30 te hard. Dus dat doel is behaald! Wel de lol, maar niet de gevolgen van inbeslagname van mijn rijbewijs. .Voorwiel wil ook minder snel, en met name mider onverwachts, omhoog, tussen oor op oor leggen. Dus dat is ook prettig. Dit zal echter iets veranderen met de nieuwe verbranding...

Hier even goed aan het gas, en een paar keer schakelen zit je op de 90, ipv 170 met de 09sp..
Geen idee of we getrouwd blijven, maar de eerste doelen zijn iig behaald. Achteraf had ik mijn Honda CB650F, tri color, niet moeten inruilen voor de 09sp...ach achteraf... Achteraf....

Maar ja dan hadden we ook geen 2 mooie jaren en 1 minder mooi jaar gehad. En we zijn weer een ervarig rijker..
 
Laatst bewerkt:
Vanmorgen heb ik de O2 sensor van Kevxtx op de 690 Duke gezet... wat een enorm verschil zeg! Motor loopt een stuk soepeler in lage toeren en is daardoor makkelijker te rijden. In 2e door dorpjes zonder de koppeling licht te hoeven gebruiken, 6e versnelling prima bruikbaar op de snelweg met 100 km/u. Al met al zeer tevreden met deze aanpassing.
 
Vanmorgen heb ik de O2 sensor van Kevxtx op de 690 Duke gezet... wat een enorm verschil zeg! Motor loopt een stuk soepeler in lage toeren en is daardoor makkelijker te rijden. In 2e door dorpjes zonder de koppeling licht te hoeven gebruiken, 6e versnelling prima bruikbaar op de snelweg met 100 km/u. Al met al zeer tevreden met deze aanpassing.

Mooi dat hij nu beter loopt. Heb je bewust de keuze gemaakt voor de Kevtx ? Omdat de Rottweiler Fueling Dongle ook een alternatief kan zijn.
 
Mooi dat hij nu beter loopt. Heb je bewust de keuze gemaakt voor de Kevtx ? Omdat de Rottweiler Fueling Dongle ook een alternatief kan zijn.
Bewust voor die van Kev gekozen, omdat die er echt tussen wordt geplaatst en de lambda sensor nog wel gebruikt wordt. Kwam op mij over als iets geavanceerder op een of andere manier.
 
Goededagdeel,

Sinds gisteren ben ik de trotse eigenaar van een Duke 690 uit "12*O**O*
Ik zal me even kort voorstellen. Mijn naam is Egbert en ik woon in het pittoreske Leeuwarden. Onlangs heb ik in het leven level 33 behaald dus zo langzaam maar zeker beginnen de verstandige ouwelullen besluiten te komen, zo is ook de aanschaf van de Duke ontstaan.

Dit is mijn eerste KTM, ook mijn eerste 1 cilinder en ik weet nog niet het fijne van alles. Zoals bij de meeste motoren, schuilt er veel kennis en knowhow op forums zoals deze. Met een beetje geluk kan ik over een tijdje ook een duit in het zakje doen.

De komende dagen wil ik een aantal zaken aanpakken en misschien hebben jullie nog tips/trucs/zaken waar ik rekening mee kan houden.
1. Kettingset vervangen met 15-42 (geen idee wat er nu onder zit maar het mag wel wat feller)
2. Olie + filters vervangen. Welke olie (merk en viscositeit) wordt aangeraden in Nederland?
3. Remolie vervangen en mogelijk blokjes vervangen
4. Bandjes vervangen
5. Tailtidy monteren. Iemand nog tips voor een bang4buck kentekenplaat houder?
6. Standaard spiegels vervangen. Ik ben er nog niet over uit of het supermoto style wordt of bar ends, iemand suggesties?

Zijn er motorisch dingen waar de Duke nóg leuker van gaat rijden? Er zit nu een Akra met dbkiller en decat onder, voor de rest heb ik nog geen modificaties gezien.

Alle input wordt gewaardeerd, alvast bedankt.
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2021-04-28 at 07.17.52.jpeg
    WhatsApp Image 2021-04-28 at 07.17.52.jpeg
    286,6 KB · Weergaven: 30
Goededagdeel,

Sinds gisteren ben ik de trotse eigenaar van een Duke 690 uit "12*O**O*
Ik zal me even kort voorstellen. Mijn naam is Egbert en ik woon in het pittoreske Leeuwarden. Onlangs heb ik in het leven level 33 behaald dus zo langzaam maar zeker beginnen de verstandige ouwelullen besluiten te komen, zo is ook de aanschaf van de Duke ontstaan.

Dit is mijn eerste KTM, ook mijn eerste 1 cilinder en ik weet nog niet het fijne van alles. Zoals bij de meeste motoren, schuilt er veel kennis en knowhow op forums zoals deze. Met een beetje geluk kan ik over een tijdje ook een duit in het zakje doen.

De komende dagen wil ik een aantal zaken aanpakken en misschien hebben jullie nog tips/trucs/zaken waar ik rekening mee kan houden.
1. Kettingset vervangen met 15-42 (geen idee wat er nu onder zit maar het mag wel wat feller)
2. Olie + filters vervangen. Welke olie (merk en viscositeit) wordt aangeraden in Nederland?
3. Remolie vervangen en mogelijk blokjes vervangen
4. Bandjes vervangen
5. Tailtidy monteren. Iemand nog tips voor een bang4buck kentekenplaat houder?
6. Standaard spiegels vervangen. Ik ben er nog niet over uit of het supermoto style wordt of bar ends, iemand suggesties?

Zijn er motorisch dingen waar de Duke nóg leuker van gaat rijden? Er zit nu een Akra met dbkiller en decat onder, voor de rest heb ik nog geen modificaties gezien.

Alle input wordt gewaardeerd, alvast bedankt.
Ik vind persoonlijk de tail tidy van EvoTech de mooiste, kost je 125 euro en nog wat klein geld voor de stekkers. (Ik heb enkele pagina’s terug een berichtje getikt met alle info).

Kwa banden,ik heb de Metzeler m7 rr er onder liggen. Voor mijn doen en kunnen vind ik dat prima banden en zal mijn volgende band ook weer een m7 worden. Wel vreet de Duke bandjes, 8-9k km is wat ik er uit haal bij een achterbandje.

Wat betreft olie, heb de Motorex van ktm er in zitten, kost wel wat. Ik wissel de olie tevens om de 5000km. Om de 10k vind ik net wat te veel. Mocht ik de 5k niet halen dan gaat er ieder jaar nieuwe olie in.
Ook lust mijn Duke wel wat olie wanneer ee wat harder mee gereden wordt.

ik vind barracuda bar end spiegels erg mooi staan. Je ziet er ook genoeg mee. Alleen kosten ze wel wat.

Wellicht kun je overwegen om een O2 mod te monteren, zeker met die decat kan het wel eens zijn dat je motor iets te arm gaat lopen.
 
8-9K is toch helemaal geen banden vreten?
Ik ben blij als ik met een sportband 3-4K haal op m'n duc. Sporttoerbanden gaan nooit meer dan 10K mee..
 
Goededagdeel,

Sinds gisteren ben ik de trotse eigenaar van een Duke 690 uit "12*O**O*
Ik zal me even kort voorstellen. Mijn naam is Egbert en ik woon in het pittoreske Leeuwarden. Onlangs heb ik in het leven level 33 behaald dus zo langzaam maar zeker beginnen de verstandige ouwelullen besluiten te komen, zo is ook de aanschaf van de Duke ontstaan.

Dit is mijn eerste KTM, ook mijn eerste 1 cilinder en ik weet nog niet het fijne van alles. Zoals bij de meeste motoren, schuilt er veel kennis en knowhow op forums zoals deze. Met een beetje geluk kan ik over een tijdje ook een duit in het zakje doen.

De komende dagen wil ik een aantal zaken aanpakken en misschien hebben jullie nog tips/trucs/zaken waar ik rekening mee kan houden.
1. Kettingset vervangen met 15-42 (geen idee wat er nu onder zit maar het mag wel wat feller)
2. Olie + filters vervangen. Welke olie (merk en viscositeit) wordt aangeraden in Nederland?
3. Remolie vervangen en mogelijk blokjes vervangen
4. Bandjes vervangen
5. Tailtidy monteren. Iemand nog tips voor een bang4buck kentekenplaat houder?
6. Standaard spiegels vervangen. Ik ben er nog niet over uit of het supermoto style wordt of bar ends, iemand suggesties?

Zijn er motorisch dingen waar de Duke nóg leuker van gaat rijden? Er zit nu een Akra met dbkiller en decat onder, voor de rest heb ik nog geen modificaties gezien.

Alle input wordt gewaardeerd, alvast bedankt.
De olie die in handleiding staat is Motor Cross power 4T 10w/60.
Ik heb de tail tidy van EVO-tech. Het ziet er mooi uit, is stevig en past precies.
Vandaag heb ik de Rottweiler fueldongle binnen gekregen. Die ga ik er morgen op zetten. Daardoor gaat hij beter lopen in de onderste toeren.
 
Goededagdeel,

Sinds gisteren ben ik de trotse eigenaar van een Duke 690 uit "12*O**O*
Ik zal me even kort voorstellen. Mijn naam is Egbert en ik woon in het pittoreske Leeuwarden. Onlangs heb ik in het leven level 33 behaald dus zo langzaam maar zeker beginnen de verstandige ouwelullen besluiten te komen, zo is ook de aanschaf van de Duke ontstaan.

Dit is mijn eerste KTM, ook mijn eerste 1 cilinder en ik weet nog niet het fijne van alles. Zoals bij de meeste motoren, schuilt er veel kennis en knowhow op forums zoals deze. Met een beetje geluk kan ik over een tijdje ook een duit in het zakje doen.

De komende dagen wil ik een aantal zaken aanpakken en misschien hebben jullie nog tips/trucs/zaken waar ik rekening mee kan houden.
1. Kettingset vervangen met 15-42 (geen idee wat er nu onder zit maar het mag wel wat feller)
2. Olie + filters vervangen. Welke olie (merk en viscositeit) wordt aangeraden in Nederland?
3. Remolie vervangen en mogelijk blokjes vervangen
4. Bandjes vervangen
5. Tailtidy monteren. Iemand nog tips voor een bang4buck kentekenplaat houder?
6. Standaard spiegels vervangen. Ik ben er nog niet over uit of het supermoto style wordt of bar ends, iemand suggesties?

Zijn er motorisch dingen waar de Duke nóg leuker van gaat rijden? Er zit nu een Akra met dbkiller en decat onder, voor de rest heb ik nog geen modificaties gezien.

Alle input wordt gewaardeerd, alvast bedankt.
+1 voor de Evotech tail tidy
Bar-end spiegels heb ik van highsider. Dat is dezelfde als KTM ook met hun eigen merk erop verkoopt als Powerpart, maar dan bijna 2x zo duur.
 
Bedankt voor de reacties, daar kan ik wel wat mee!
Qua bandjes ga ik voor de Bridgestone S22, heb ik onder 3 motoren gehad en daar kan ik mee lezen en schrijven. Onder mijn Tiger heb ik eerst een setje Metzlers gehad, volgens mij ook de 7rr maar die sluiten minder goed aan bij mijn rijstijl dan de S22's.
De Evotech ziet er wel strak uit, ik vind het alleen belachelijke prijzen voor een redelijk simpel stukje metaal... ik laat het wel even in mij omgaan. Datzelfde heb ik trouwens ook met spiegels maar misschien ben ik ook wel gewoon te zuinig:+
De o2 mod heb ik ook naar gekeken. Ik zal komende week de motor een beurtje geven en ook de bougie vervangen dus dan kan ik direct controleren hoe die er uit ziet en op basis daarvan wel/niet een 02 mod halen.
De olie had ik inmiddels al besteld en dat is de Motul 300V geworden, die kon ik voor een redelijk prijsje halen dus direct maar 5 liter gedaan aangezien de volgende oliewissel (en bijvullen) nooit ver in verschiet ligt.

Todo lijstje voor komend weekend/volgende week
- Olie beurtje
- Bougie vervangen
- Luchtfilter vervangen of reinigen
- Rem beter ontluchten (gisteren al vloeistof vervangen maar is nog niet echt hard)
- Zuigers van de remklauw schoonmaken of klauw reviseren
- Kettingset vervangen (15/42)
- Bobbins monteren
- Langzaam alle roestige boutjes vervangen voor fatsoenlijke kwaliteit
- Bandjes bestellen en vervangen

Nog een wat gekke vraag... Op de site van het RDW staat dat mijn motor 32kw versie is en ik heb geen idee of ie vol vermogen (50kw) draait of niet. De 180kmh haalt ie met gemak (toen niet verder door getrokken maar had nog wel wat over) maar een fatsoenlijke wheelie in z'n 2 heeft ie (of ik) moeite mee, om maar even iets van een referentiepunt aan te geven. Iemand een idee?
 
Bedankt voor de reacties, daar kan ik wel wat mee!
Qua bandjes ga ik voor de Bridgestone S22, heb ik onder 3 motoren gehad en daar kan ik mee lezen en schrijven. Onder mijn Tiger heb ik eerst een setje Metzlers gehad, volgens mij ook de 7rr maar die sluiten minder goed aan bij mijn rijstijl dan de S22's.
De Evotech ziet er wel strak uit, ik vind het alleen belachelijke prijzen voor een redelijk simpel stukje metaal... ik laat het wel even in mij omgaan. Datzelfde heb ik trouwens ook met spiegels maar misschien ben ik ook wel gewoon te zuinig:+
De o2 mod heb ik ook naar gekeken. Ik zal komende week de motor een beurtje geven en ook de bougie vervangen dus dan kan ik direct controleren hoe die er uit ziet en op basis daarvan wel/niet een 02 mod halen.
De olie had ik inmiddels al besteld en dat is de Motul 300V geworden, die kon ik voor een redelijk prijsje halen dus direct maar 5 liter gedaan aangezien de volgende oliewissel (en bijvullen) nooit ver in verschiet ligt.

Todo lijstje voor komend weekend/volgende week
- Olie beurtje
- Bougie vervangen
- Luchtfilter vervangen of reinigen
- Rem beter ontluchten (gisteren al vloeistof vervangen maar is nog niet echt hard)
- Zuigers van de remklauw schoonmaken of klauw reviseren
- Kettingset vervangen (15/42)
- Bobbins monteren
- Langzaam alle roestige boutjes vervangen voor fatsoenlijke kwaliteit
- Bandjes bestellen en vervangen

Nog een wat gekke vraag... Op de site van het RDW staat dat mijn motor 32kw versie is en ik heb geen idee of ie vol vermogen (50kw) draait of niet. De 180kmh haalt ie met gemak (toen niet verder door getrokken maar had nog wel wat over) maar een fatsoenlijke wheelie in z'n 2 heeft ie (of ik) moeite mee, om maar even iets van een referentiepunt aan te geven. Iemand een idee?
Mijn 690 staat op 32kw en stopt bij circa 170 op de teller. Zou best kunnen dat je dus vol vermogen hebt. Om het zeker te weten kun je laten checken welke mapping er op staat door een dealer.
 
Mijn 690 staat op 32kw en stopt bij circa 170 op de teller. Zou best kunnen dat je dus vol vermogen hebt. Om het zeker te weten kun je laten checken welke mapping er op staat door een dealer.
Ah ik had niet door dat het puur om de mapping gaat, handig! Binnenkort maar even langs dan.

Kom ik er net (na het bestellen van de onderdelen natuurlijk) achter dat ik 2 bougies nodig heb... |(Heb een mailtje gestuurd of ze nog een bougie bij de tweede deellevering in kunnen drukken. Helaas dus dit weekend nog geen bougies vervangen.
 
Vandaag heb ik de Rottweiler Fuel dongle gemonteerd. Het was iets van 10 minuten werk om de O2 sensor eraf te halen en de dongle erop te steken. Gelijk even test gereden.
In de lagere toeren <5500 is de motor nu veel soepeler. Hij trekt nu veel makkelijker en krachtiger op. Geen koppeling meer erbij pakken in de langzame bochten o.i.d.. Bij langzaam rijden e.d. wordt hij nu veel minder snel heet. Ik vind het echt een aanwinst.


2.jpg
 

Bijlagen

  • 1.jpg
    1.jpg
    187,9 KB · Weergaven: 46
Vandaag de olie vervangen en alvast het voortandwiel vervangen voor een 15T, man wat rijdt dat een stuk soepeler. Helaas heeft 1 van de voorvorkkeerringen het begeven dus ik zal zo een nieuw setje + olie bestellen. Is de 5W die het wphb staat ook de goede of wordt wel eens dikkere gebruikt voor betere vering (wordt wel eens gedaan met niet/weinig verstelbare vering)?
 
catvervanger is verkocht ............. blijft over: de Evotech Tail Tidy.
wie maakt me los?
 

Bijlagen

  • 20210506_165607.jpg
    20210506_165607.jpg
    363,9 KB · Weergaven: 26
Terug
Bovenaan Onderaan