KTM Duke katvervanger

Woetoe

Rookie
19 aug 2019
1
0
Hoi iedereen,

Heb nu sinds kort mijn eerste motor gekocht, de KTM Duke 690. Ik ben van plan om een Akrapovic slip-on te kopen, maar ik wil de katalysator weg hebben. kan de huidige eenvoudig gedemonteerd worden en dan de katvervanger + slip-on erop zetten? Ik heb online al onderzoek gedaan naar de onderdelen zelf, maar het was voor mij nu niet echt duidelijk of ik de montage zelf kan doen of dat er een monteur aan de pas moet komen (denk hieraan aan zagen en lassen o.i.d.)

De montage zelf moet lukken, heb vroeger met vrienden ook vaak aan scooters gesleuteld.

Alvast hartstikke bedankt voor het helpen!

Groetjes,

Wouter
 
Jo Woetoe,
Ik heb op mn GS500 een tijdje geleden ook n slip on erop gezet. Geen akra maar gewoon een goedkope chinese.

Na het verwijderen van de originele uitlaat kwam ik erachter dat mn nieuwe slip-on totaal niet past en ook echt heel lelijk onder de motor vandaan zou komen. (onder een hoek van 45graden naar rechts, stak zeg maar anderhalve meter uit, om bijvoorbeeld medeweggebruikers en fietsers neer te halen).

Ik had er zo n soort van RVS trechtertje bij gekregen die ik tussen de slip-on en mijn pijp kon doen zodat ie 'altijd' zou passen. Liep aan de kant voor de pijp taps toe.
Gelukkig zit er bij ons op t dorp iemand die verschrikkelijk goed kan lassen, TIG om precies te zijn. Voor n paar tientjes zei die 'kom maar langs' en daar was ik achteraf best wel heel erg blij om. Samen hadden we een tussenstuk van RVS pijp tussen mn originele pijp en de slip on gemaakt.
Hij had de trechter van de slip on er ook aan vastgelast en meteen die haakjes waar de veer aangehaakt moet worden netjes gelast. Als ik dit zelf had gedaan had het er absoluut walgelijk uitgezien (met mijn beperkte vaardigheden in het elektrodelassen).

Dus wat blijkt: lassen en zagen is zeker een vak apart.
Ik zou zelf kijken hoeveer ik kwam, als je er al n slip on op hebt zitten is t alleen een kwestie van ouwe eraf en nieuwe erop. Maar wil je zeker zijn dat t er netjes uit komt te zien zou ik een lasser vragen om het in zn vrije tijd te beunen voor je, beste is nog als je vraagt om mee te kijken zodat je er zelf iets van opsteekt, of om te helpen.
20190819_014731.jpg


Dat stuk pijp met extreem veel roest, net voor het nieuwe stuk, is veroorzaakt doordat ik er dacht goed aan te doen als een debiel met een braamschijf op de hoekse slijper over de pijp heen te raggen, om hem schoon te maken. Heel dom was dat. blijkbaar kan ook RVS gewoon roesten.
 

Bijlagen

  • 20190713_183239.jpg
    20190713_183239.jpg
    348,5 KB · Weergaven: 5
Laatst bewerkt:
Jo Woetoe,
Ik heb op mn GS500 een tijdje geleden ook n slip on erop gezet. Geen akra maar gewoon een goedkope chinese.

Na het verwijderen van de originele uitlaat kwam ik erachter dat mn nieuwe slip-on totaal niet past en ook echt heel lelijk onder de motor vandaan zou komen. (onder een hoek van 45graden naar rechts, stak zeg maar anderhalve meter uit, om bijvoorbeeld medeweggebruikers en fietsers neer te halen).

Ik had er zo n soort van RVS trechtertje bij gekregen die ik tussen de slip-on en mijn pijp kon doen zodat ie 'altijd' zou passen. Liep aan de kant voor de pijp taps toe.
Gelukkig zit er bij ons op t dorp iemand die verschrikkelijk goed kan lassen, TIG om precies te zijn. Voor n paar tientjes zei die 'kom maar langs' en daar was ik achteraf best wel heel erg blij om. Samen hadden we een tussenstuk van RVS pijp tussen mn originele pijp en de slip on gemaakt.
Hij had de trechter van de slip on er ook aan vastgelast en meteen die haakjes waar de veer aangehaakt moet worden netjes gelast. Als ik dit zelf had gedaan had het er absoluut walgelijk uitgezien (met mijn beperkte vaardigheden in het elektrodelassen).

Dus wat blijkt: lassen en zagen is zeker een vak apart.
Ik zou zelf kijken hoeveer ik kwam, als je er al n slip on op hebt zitten is t alleen een kwestie van ouwe eraf en nieuwe erop. Maar wil je zeker zijn dat t er netjes uit komt te zien zou ik een lasser vragen om het in zn vrije tijd te beunen voor je, beste is nog als je vraagt om mee te kijken zodat je er zelf iets van opsteekt, of om te helpen.
Bekijk bijlage 1419597

Dat stuk pijp met extreem veel roest, net voor het nieuwe stuk, is veroorzaakt doordat ik er dacht goed aan te doen als een debiel met een braamschijf op de hoekse slijper over de pijp heen te raggen, om hem schoon te maken. Heel dom was dat. blijkbaar kan ook RVS gewoon roesten.
Vooral het metaal dat op je afbraaamschijf zat roest hard als je het in je rvs uitlaat slijpt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan