KTM Duke met een startprobleem

Keeshaven

Rookie
15 jun 2016
27
1
Rotterdam
Weer hallo waarde andere motorrijders,

Het is een iets te dikke aankondiging vind ik zelf, maar het is wel waar. Het overkwam mij, dat onze Duke 200 het ineens niet meer deed. Vervelend, maar je komt zo eens achter andere zaken.

To the point.
Opsomming van de gang van zake op 9 december 2016.

De motor wordt gepakt en gestart. (Niks aan de hand. Hij had een week stil gestaan in een kelder ruimte.) Na 7 kilometer gestopt voor een stoplicht. Bij `t optrekken slaat de motor af. Dus opnieuw gestart, maar hij slaat niet aan. Wel een vreemd geluid, tijdens het starten en de startmotor draait niet rond.
Motor aan de kant en weer diverse malen gestart, maar er bleef een vreemd geluid te horen en de motor ging niet rond. Dan maar naar huis lopen (3 ½ km) en eens kijken hoe het met de accuspanning zat.

Thuis gekomen, diverse metingen gedaan.
Accu spanning, zonder contact aan: 12,45 V
Accu spanning, met contact aan: 11,85 V
Accu spanning, tijdens starten: 9 >> 8,5 V. En een ratelend geluid van achter\onder de zijcover vandaan.

Voor onderzoek de linker zijcover gedemonteerd. (Waar het geluid vandaan komt)

Mijn gedachte was: Zou er een kapot relais zijn, want de accuspanning was ± 12V.

Onder dat zijcover zit het echte startrelais (Welke geen geluid gaf tijdens het opnieuw starten.)
Ook de beide, ernaast zittende hulprelais (Een grijze (K11) en een bruine (K17)] maakte geen geluid.
qJ1WFUJ.jpg


Het ratelend geluid kwam van het verderop naar achteren zittende hulprelais. (K18)
Welnu, dat relais wordt direct aan gestuurd door de startknop en zet vervolgens het eigenlijke startrelais in werking. [Uit het Elek. schema opgemaakt.] ERGO: Dit relais was de boosdoener. OF …….

Nu nogmaals de spanning gemeten en de meter gaf, met contact aan 11,25 V. En met starten ging het naar de 8V.

Welnu, die spanning is te laag om de startmotor rond te krijgen en 8V voor een relais van 12V zal ook niet werken.

Toen de accu uit de motor gehaald en de motor met accukabels op de autoaccu aangesloten.
Binnen 1 sec, na een druk op de startknop van de motor liep het motorblok.
Na diverse keren nogmaals gestart te hebben en de motor binnen 1 seconde liep, was het duidelijk dat de motoraccu kennelijk een maandagochtend exemplaar is.

Deze accu had mij al 2x eerder voor verrassingen gezet, (Bij de eerste keer gaf het motor display aan, dat de accuspanning te laag was, terwijl er `s ochtends 20km mee gereden was en na 8 uur werk weer opgestapt werd, het display Low Battery Level aangaf, maar toch gewoon starte.)

Conclusie: Deze accu geeft geen vertrouwen meer. Daar moet een andere voor komen.
En voor de goede orde: Ik heb de accu, op 9-12-16 onder een professionele lader gezet en het duurde 7 uur voordat hij opgeladen was. (12,84V)

Opnieuw de accu op de motor gemonteerd. Spanning was 12.75V.
De stroom bij contact uit was 0 ampere.
De stroom bij contact aan was 2,14 A.
De spanning bij starten zakt naar 10,1 >> 9,9 V. (Motor sloeg gelijk aan)
De spanning bij draaiende motor bedroeg 14,1V
De spanning bij motor uit bedroeg nu 12,79V

Terug kijkend naar deze storing, mag geconcludeerd worden dat de accu het probleem was. Het mag niet zo zijn, dat als de motor 1 week stil staat in een verwarmde ruimte, de accu na 7km rijden niet meer in staat is om een relais aan te sturen dan wel de startmotor rond te krijgen.
Mijn bescheiden conclusie is: Een nieuwe accu met de waarde van 9Ah. (De oude was 8Ah)
En het einde van het verhaal was\is: Er is een nieuwe accu geleverd door de dealer, want een accu van 7mnd oud moet geen problemen geven.

Tot zover mijn informatie over een accu, die wel genoeg spanning aangaf, maar niet de power had. En dat kan je aan de buitenkant niet zien.

Met genoegen even dit info artikeltje geschreven en mvg verblijf ik,

Keeshaven
 
Laatst bewerkt:
Weer hallo waarde lezers en rijders,

In reactie,
Moderator: Sorry voor de kop. De volgende kop zal bescheidener zijn.

Hollender:
Ja, ik vond die 2,14 A ook wel fors. Maar ik ben er niet op door gegaan.Ik kijk nog wel op `t schema, doch via de eerste zek van 30A wordt er nogal wat onder spanning gezet.
En anderzijds, wie weet is er niets aan de hand, want enige reverentie heb ik niet. Want niemand meet kennelijk zijn rust amperage en zet dat op internet.

Master Tommy:
Ik ben bijna 70, dus sollicitatie brieven hoeven niet meer. Overigens nooit gedaan. Ik ben gewoon vanaf m`n 14jr in een ketelpak gestapt en op m`n 60jr uitgedaan. Maar goed ik schrijf makkelijk en ruim.

Robinjo:
Niks geen blog. Gewoon een verhaaltje, wat (technisch) iedereen kan overkomen. En hoe zit het dan.

En verder: De accu was en is gewoon een VMF YTX9-BS AGM liquifix

Tot zover gemeld en het motortje deed het gisteren (ritje van 100km) weer als een scheermes. (En veel te hard voor een bejaarde [130 door de bocht bij de benelux.] ha, ha.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan